Mercury Grand Marquis (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Marquis |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 136.000 km |
KM-stand laatst | 147.654 km |
De eerste weken achter de rug
- 136.000 km
Deze auto heb ik gekocht als vervanging voor mijn Buick Park Avenue, die helaas niet meer te redden was. Er bleek een scheur in een van de cilinderwanden te zitten en ik zag het niet zitten om dat te herstellen.
Afijn, de Mercury.
Deze zag ik te koop staan bij een garage in België voor 8000 euro. Aanvankelijk wou ik weer een Park Avenue maar omdat deze auto er zo netjes uitzag op de foto's en omdat deze auto's bekend staan om hun betrouwbaarheid was ik toch wel geïnteresseerd.
Ik heb vervolgens met een vriend afgesproken dat we er in dat weekend langs zouden gaan.
Wat ik mij wel voorgenomen had was dat als ik maar iéts van roest of grote gebreken zou vinden ik de auto niet zou kopen. Dat had ik inmiddels wel geleerd door de ervaringen met mijn Buick.
Door naar zaterdagmiddag 19 januari.
We liepen binnen bij de garage en werden warm ontvangen door de eigenaar (Bernard) en zijn zoon. Al gauw werden alle twijfels weggenomen. De auto was (is) in uitmuntende staat voor zijn leeftijd en Bernard wist mij alles te vertellen over de staat, gebruik en eigenaren van de auto en gaf hier ook bewijs voor.
We hebben een proefrit gemaakt en tenslotte heeft hij de auto voor mij nog op de brug gezet.
Kortom, ik heb niet lang na hoeven denken en heb de auto gelijk gekocht.
Daarna kwam natuurlijk nog het hele import verhaal maar dat zal ik jullie besparen.
De auto staat sinds een paar weken op NL kenteken en ik heb er al een paar heerlijke tochten mee gemaakt. De auto mankeert niets en rijdt werkelijk voortreffelijk. Hij is zachter geveerd dan een Park Avenue maar ligt toch stabieler op de weg. Je krijgt minder snel het idee dat je met een waterbed onderweg bent.
Onder de motorkap ligt de bekende 4.6 liter V8 die zijn broertjes (crown vic/town car) ook hebben en die geeft de auto de power die hij nodig heeft. Niet meer, niet minder. Wat deze motor vooral zo lekker maakt is het flinke koppel en het hele zachte V8 gebrom tijdens het cruisen.
Het benzineverbruik is best oké voor een V8 aangedreven auto van dik 1800 kilo. Althans, vind ik: ongeveer 1 op 8. Hij schijnt E10 te kunnen drinken maar dat probeer ik liever niet. Dus ja, je bent flink wat kwijt aan benzine maar dat weet je met zo'n auto.
Verder is de auto uitgerust met de dingen die je verwacht bij een Amerikaanse sedan van dit soort: automatische klimaatregeling, alles elektrisch bedienbaar, automaat met bediening aan het stuur, cruise control, automatische verlichting enz.
Dan nog het volgende. Hoewel de meeste die dit lezen het al lang weten zal ik het toch nog even benoemen. Wees je bewust van de maandelijkse lasten als je eraan denkt om een soortgelijke auto aan te schaffen. Die zijn niet mals:
106 euro per maand aan mrb, 76 euro per maand aan verzekering (ik ben 23 met 3 schadevrije jaren)
En soms wel 300 euro per maand aan benzine, ligt eraan hoeveel ik rij. Mischien overbodig om dit allemaal te benoemen maar toch, het kan nooit kwaad.
Heb ik voor de rest nog iets aan de auto gedaan? Eh ja alleen de wielnaafdoppen en de koplampen vervangen. Beide waren niet noodzakelijk maar ze hadden hun mooiste tijd wel gehad. Voor de rest is de auto dik in orde.
Dus, dat was het wel zo een beetje.
Is het een auto die ik aan kan raden?
Nou voor iedereen die van comfort houdt en graag uitgerust aankomt na een lange rit, ja.
En natuurlijk ook voor iedereen die van Amerikaanse V8 aangedreven sedans houdt maar dat spreekt voor zich!
Ik ga nu gewoon lekker genieten en over een half jaartje ofzo plaats ik wel even update.
Dus wordt vervolgd!
Klaar voor de (semi) winterslaap
- 147.654 km
7 maanden en ruim 11.000 kilometer verder.
Afgelopen week is de auto voor een controle naar de garage geweest. Conclusie: alles in orde. Alleen de stabilisatorstangen voor zijn op den duur aan vervanging toe. Die laat ik komend jaar tijdens de beurt en apk vervangen.
Voor de rest heb ik de banden vervangen. Er zaten Minerva's onder en ik had ik liever iets van een bekender/betrouwbaarder merk. Ook zorgden ze voor trillingen en produceerden ze veel rolgeluid. Er zitten nu Hankooks onder en die zijn stukken stiller en comfortabeler.
Naast dat ik erg zuinig ben op de techniek van deze auto wil ik het goed verzorgde uiterlijk ook zoveel mogelijk behouden. Elke 2 maanden wordt er na een grondige schoonmaak een nieuwe laag wax aangebracht. Insecten, vogelpoep en andere schadelijke vuiltjes worden zo snel mogelijk verwijderd. Het enige vermoeiende is het schoonhouden van de HPP velgen. Het zijn prachtige velgen als ze schoon zijn maar ze vangen heel snel remstof en ander vuil. Een laag wax vetraagd dat iets maar niet genoeg. Ik maak ze dus elke week schoon met velgenreiniger en een tandenborstel. Een vervelend werkje maar ach, als dat het is..
Het komende half jaar zullen er niet veel kilometers bijkomen. Er komen weer heel wat vieze dagen aan en daar wil ik 'm niet aan blootstellen. Maar als het even mooi weer is stap ik weer in.
Dat gevoel van zo'n Amerikaan als je rustig over de snelweg zoeft, dat zachte gedein, is iets verslavends. Nee ik wil niet de eerstvolgende aslag nemen, ookal is dat richting mijn bestemming. Laat mij maar lekker verder rijden...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.