Mercedes-Benz Vito Lang 119 CDI (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vito Lang 119 CDI |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 148.000 km |
KM-stand laatst | 250.000 km |
Vito 119CDI
- 148.000 km
Wat een geweldige wagen is dit!
ok het ziet eruit als een busje, maar het rijdt vorstelijk met 190pk en een 7-traps automaat.
Op de autobahn rij je met gemak met het overige verkeer mee en als het sneller moet dan gaat dat ook.
Verbruik in het huidige verkeer 1:18, maar als je uptempo rijdt dan gaat het snel richting de 1:12
aanvulling
- 148.000 km
De review was wat kort door de bocht.
Mijn vorige bedrijfswagen was ook een Vito 111CDI en toen die dan eindelijk op was (400000km) en er teveel kosten aan zaten te komen besloten om te gaan kijken. Wel nog overwogen om een grote station te kopen of bv de MB R-Klasse liep ik tegen deze witte bus aan, ja een met de kop eraf, km stand bij aanschaf 84000, die alles had wat ik wilde.
119CDI, automaat (standaard op de 119CDI modellen), Led verlichting (ILS-systeem met meedraaiende lampen), stoelverwarming, Navi, en redelijk gunstig qua brandstofverbruik.
Daarnaast rij ik af en toe met een aanhanger en wil daar ook genoeg trekkracht voor hebben.
De vorige Vito liep gemiddeld 1:12,5 en daar moest ik veel moeite voor doen, regelmatig 1:10-1:11 was het eigenlijk meer. De 119CDI verbruikt volgens diverse forums 1:17-18 dat zou mij met gemiddeld 60000km per jaar al serieus veel brandstofkosten schelen en maakte voor mij de meerprijs meer dan rechtvaardig.
Nu 1,5jaar verder en een jaar met geen business (2020 ellende) niet veel kilometers gemaakt.
Wat opvalt dat je op de Autobahn zo gemakkelijk meerijdt op de linkerbaan in alle rust en overzicht door de hoge zit van een dergelijk bedrijfsbus bus.
Onderhoud wordt alleen regulier doorgevoerd, meldingen via dashboard. laatste beurt was schijven rondom en nieuwe banden ongeveer 800EURO.
Nu wel foutmelding in het dashboard, backup battery fout, dit betekend dat het start en stop systeem niet meer werkt. Dit is verder niet van invloed op de gehele werking van de auto en laat ik zo, die dingen backup accu's zijn vreselijk duur.
1 sensor in een wiel is stuk, dit wile verliest druk, netjes een melding in het dashboard als het verschil te groot is met de andere wielen en dan weer wat lucht er bij.
Wel de standaard navi vervangen door een headunit van Alpine met Carplay, ondersteuning voor de knoppenwinkel op het stuur en zo is het heerlijk cruisen. De standaard headunit die MB volgens de optielijst heeft geleverd vanaf 2015 is een unit die erg oud is qua bediening en integratie.
250000km
- 250.000 km
Heel wat kilometers verder. Nog steeds erg tevreden over de Vito.
Ding is beresterk, retesnel (sneller dan de Mini Clubman die we ook rijden) en hij cruist tijdens buitenland ritten heerlijk comfortabel.
In de bergen is het zo fijn dat je extra vermogen hebt, zeker als er wat gewicht achterin ligt. De automaat regelt alles perfect en je rijdt altijd me met het verkeer of kan zelfs nog sneller dan het overige verkeer rijden als het moet.
Gemiddeld verbruik ligt rondt de 1:18, komt vooral door mn partner die ook veel rijdt en ik er naast zit om te werken.
Nog steeds geen grote zaken gehad qua onderhoudt, enige is remschijven, backup accu (tbv start/stop systeem) en banden als uitzonderlijke kosten.
Enige tijd geleden is er ingebroken bij een pompstation, ff bakkie pleur halen en verder. In die korte tijd is de zijschuifdeur opengevouwen.... Gelukkig niet weg (laptop lag op de voorstoel, stelletje sukkels, ik dan vooral om het zo in het zicht te laten). Schade was 1850EUR Ex.BTW, en bedankt maar weer.
Sinds die tijd parkeer ik de bus altijd in het zicht.
Wat nog steeds erg top en gewoonweg opvalt is het ILS LED koplamp systeem. Wat een bak licht! Meedraaiend met de stuuruitslag en dat went zo snel dat je het op iedere personenauto gelijk mist!
Heerlijke werkbus! Maar kijk inmiddels toch naar een andere bus, de kilometers lopen aardig op en het wordt tijd voor een jongere gebruikte Vito of toch die V-klasse 2-zits uitvoering (die zijn er weinig, ik weet het) Waarom ik weer kies voor een MB W447? De onderhoudskosten, het comfort (het rijdt echt subliem) en het verbruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.