Mercedes-Benz Vito Kort 114 CDI (2015)

autoreview

Mercedes-Benz Vito Kort 114 CDI (2015)

Signalement

UitvoeringVito Kort 114 CDI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst7.770 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bestelling en aflevering (263 km)

  • 263 km

LET OP! Dit betreft een Mercedes Vito lang 114 CDI Vol-Automaat (7-bak), 6-deurs en 3200kg uitvoering.

Na de aanhoudende technische problemen met onze Fiat Doblo met kenteken VG-747-B (zowel electrisch als gerobotiseerde versnellingsbak) is deze auto in november 2014 terug importeur gegaan.

Na een korte, maar intensieve speurtocht naar een goede bus met een volautomaat, voldoende laadvermogen (meer dan 1100kg) en trekgewicht (meer dan 1500kg) bleven er uiteindelijk maar 2 over:
- Citroen Jumpy / Peugeot Expert 160HDI automaat.
- Mercedes Vito 114 CDI automaat / 116 CDI automaat

De Volkswagen Transporter 140pk DSG7 was in vergelijkbare uitrusting ruim 4000 euro duurder. Daarnaast stond ons de droge koppelingsplaten (waarmee de DSG7 is uitgerust) niet aan vanwege onze ervaringen met gerobotiseerde handbakken. Een DSG6 was/is niet leverbaar op de Transporter.

Omdat er meer mogelijkheden zijn bij de Vito én omdat de Citroen/Peugeot inmiddels qua ontwikkeling een jaar of 6-8 achterlopen gekozen voor de Vito, ondanks het stevige prijskaartje.

Keuze:
Uiteindelijk hebben wij de volgende configuratie samengesteld:
- Vito 114 CDI automaat
- Metallic lak met bumpers in kleur
- 2 schuifdeuren (ivm. ons distributiewerk) en 2 achterdeuren (noodzakelijk om pallets te kunnen laden.
- Verzwaard laadvermogen
- MAD luchtvering achter
- Comfort stoelen
- LM velgen 17"inch
- Trekhaak 2500kg (heeft ten opzichte van de 2000kg een extra oliekoeler op de automaatbak)
- Diverse opties zoals Park Assist, Line Assist, licht- en regensensor, etc.
- Betimmering
- Extra handgreep in A-stijl bij bestuurder
- Extra handgrepen in D-stijl bij achterdeuren

Deze bus is vandaag (09-02-2015) pas afgeleverd door Ruttchen Tiel, dus hebben we nagenoeg nog geen rijervaring. Die volgt later.

Eerste kilometers (2708km)

  • 2.708 km

Na bijna 2 weken en ruim 2700km verder lijkt het mij goed om bovenstaande introductie aan te vullen.

De afgelopen weken heb ik zowel zwaar beladen als vrijwel lege ritten gereden. Ook zat er een lange rit naar Frankrijk tussen.

Wat is mij opgevallen?
Positief:
- Comfort. Alhoewel dit het nog lange na niet haalt met een moderne personenauto is de Vito vele malen comfortabeler dan een VW Transporter of de Scudo/Jumpy/Expert/Hiace-vierling (andere merken/typen niet kunnen testen omdat die geen automaat in het leveringsprogramma hebben).
- Rijgedrag. Ook het rijgedrag is stukken strakker, misschien wel te goed. Met een volbeladen Vito een bocht door hoeken wil aardig lukken. Je voelt het alleen goed als je stevig moet remmen!
- Automaat. Ik voel geeneens dat er wordt geschakeld, waardoor ik vaak niet weet in welke versnelling ik rij. Normaal geeft dat niet, maar bij berg op/af zou dat wel handig wezen.
- Verbruik. Ik had gerekend op 1:10, maar met 1:12 bij deze kilometerstand (kan alleen maar beter worden met het inrijden) ben ik zeer blij.


Negatief:
- Er weinig aflegruimte voor kleine spullen in de cabine. Het dashbaordkastje is snel vol, er is geen bovenplank en als je spullen in de vakken op het dashboard legt, gaan die al snel schitteren in de voorruit
- De ruitenwissers worden bedient met de LINKER stuurhendel. De RECHTER stuurhendel ontbreekt bij een schakeluitvoering, bij een automaat (zoals deze) zit daar de automaathendel. Ik heb al meerdere malen piepjes gehad omdat ik in een automatisme de ruitenwissers wilde verstellen met de rechter hendel, maar de versnellingsbak verstellen onder het rijden word door de computer niet op prijs gesteld.
- Afwerking achterin: Geen kabelgoten, veel balken met profielgaten erin die niet afgewerkt zijn. Ook zijn de traptreden bij de schuifdeuren geen succes, wat kleiner spul ligt hierdoor na één bocht al tegen de deur (prettig bij het openen, mijn niet heus!)

Kort maar krachtige samenvatting:
Ik had al veel eerder een Vito moeten overwegen.

2 maanden en 7770km verder

  • 7.770 km

Na 2 maanden en 7770km verder nog geen spijt van de aanschaf.
Het rijd als een dijk en het verbruik is acceptabel. Met de optionele luchtvering merk je bijna niet als je met vrachten onderweg bent (behalve als je moet remmen).
Zelf de traptreden laten dichttimmeren (spullen vielen er steeds in en hingen tegen de schuifdeur aan), de rest alles OK.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens