Mercedes-Benz Vito Lang 116 CDI (2012)

Mercedes-Benz Vito
Mercedes-Benz Vito Dubbele CabineMercedes-Benz Vito Dubbele CabineMercedes-Benz VitoMercedes-Benz VitoMercedes-Benz VitoMercedes-Benz Vito

UitvoeringVito Lang 116 CDI
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2016

Ervaringen na 70,000km

Na ruim drie jaar en 70.000km met de Vito te hebben gereden is het tijd voor een review.
Deze Vito heb ik in 2016 aangeschaft als occasion met 128.000km op de klok, als ondernemer zocht ik een ruime bus met dubbele cabine voor privé gebruik.
Het was best even zoeken naar een betaalbare occasion, met weinig kilometers in nette staat.

De rijeigenschappen:
de bus is bijzonder stil, en rijd zeer comfortabel. Stoelen zijn helaas wat groot en vormloos en geven hierdoor weinig steun. De prestaties van de 116 2.2. cdi zijn prima, er is altijd een flink koppel beschikbaar, en de 5 traps automaat schakelt altijd goed. Overzicht is ook zeer goed, door de zijruiten heb je veel minder last van een dode hoek dan in een normale bestelwagen zonder dubbele cabine. Op de achterbank is ook goed toeven, de kids hebben alle ruimte.

Betrouwbaarheid:
Zeer goed, in al deze kilometers is er nog nooit iets kapot gegaan, op een enkele koplamp na.
Alle APK`s zijn probleemloos doorstaan, het onderhoud voer ik zelf uit. Ik heb in deze jaren naast de gebruikelijke olie en filterbeurtjes ook de remmen (incl schijven) rondom vervangen, en de bus voorzien van nieuwe banden.

Gebruikskosten:
De bus is duur in gebruik, het verbruik is altijd zo rond de 1:10 en dat vind ik fors. Het tweede nadeel is de zeer hoge bijtelling van 25%, die staat niet in verhouding tot die enkele privé ritten en vakantierit.
Doordat ik zelf het onderhoud uitvoer bespaar ik daar wel op de kosten.

Nu met ruim 2 ton op de teller ben ik zo langzamerhand aan het rondkijken voor een jongere bus, al rijd de auto nog net zo fijn als toen ik hem net had.
Kies ik weer voor Mercedes? Ik weet het nog niet, het is een prachtig product, betrouwbaar en fijn. Maar ik vind het kostenplaatje en brandstofconsumptie erg fors.