Mercedes-Benz Vito Dubbele Cabine (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vito Dubbele Cabine |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 12.000 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
De eerste kilometers
- 12.000 km
De nieuwe werkbus van de zaak. Wat een prachtbus. Vergeleken met de vorige is dit een grote verbetering. Meer luxe, meer design vergeleken met de Transporter 2.5 TDI t5 DSG uit 2007 die we hiervoor reden, maar ook minder comfort doordat ie een stuk lager bij de grond ligt.
De werkgever kocht in 2007 een nieuwe Volkswagen Transporter T5 2.5 TDI DSG 6bak in Carevelle uitvoering. Alles zat er op en aan. En een verlengde uitvoering met dubbele cabine.
Daar heeft ie erg veel gezeik en problemen mee gehad. In het begin een cilinderkop, turbo en een versnellingsbak onder garantie of deel onder coulance vervangen. De jaren die volgde mocht hij de twee(!) versnellingsbakken á €5000,- per stuk (contant of pin?) zelf betalen. Op den duur schakelde ie niet meer. Toch lastig met een boot-trailer erachter.
De Transporter werd in Maart dit jaar 10 jaar oud en had 330.000km gelopen en begon weer in te houden en twijfelend te schakelen. Oorzaak? Versnellingsbak. Heb altijd gevonden dat die versnellingsbak te vroeg opschakelde, waarbij de bak de 2120kg zwaar wegende bus op 1100 toeren (als ie geschakeld heeft) vooruit moet sjouwen. Ik had 'm meestal op S-stand staan, dat reed wat fijner.
Op het laatst reed ik met de T5 om te bezorgen en bij het willen accelereren merkte ik dat ie niet vooruit kwam. Direct de baas opgebeld "er mankeert wat aan de bus, is niet vooruit te branden" , rijd maar weer terug zegt ie. Hij stapt in en rijd er mee weg, niks aan de hand zegt ie... stom verbaasd was ik. Maar de avond dat ie er mee naar huis reed storing motormanagement en was nu écht niet meer vooruit te branden. De bus uit laten lezen, bleek de kathalysator vol te zitten. Storing gewist, de bus paar keer op z'n staart getrapt om schoon te branden en op marktplaats gezet. Binnen 4 dagen verkocht (zwart, Carevelle dubbele cabine uitvoering, 2.5 TDI DSG, was zeer gewild).
Zodoende de zoektocht gestart naar een andere bus en bij Renault, Ford, Mercedes en Volkswagen geweest. Verschillende prijsopgaves gekregen en ook verschillende bussen gereden. Degene die het fijnst reden, waren de Vito en de Transporter. Omdat de chef niet nogmaals dezelfde bus wou hebben, na 15 jaar Transporter (eerst een T4, daarna dus de T5), de overstap naar Mercedes gemaakt en niet om de laatste reden dat ie én goedkoper was, uit voorraad leverbaar met verschillende opties maar hij bovenal zijn benen er een stuk beter in kwijt kon. De afmetingen tussen de Transporter qua laad-cabine is ook een stuk gunstiger. De breedte en in de lengte kunnen we meer in kwijt.
Enkele weken voor de aflevering van de bus belde de verkoper van Mercedes dat ie 'm op een bepaalde datum af mocht halen met de opmerking (hier in Groningen kan je dat doen,); en... ben je er klaar voor? Nu krijg je een echte bus!
M'n werkgever kan dat wel waarderen. Maar die opmerking een 'echte bus' zal later nog een vervolg krijgen, zoals je zometeen verder kan lezen.
Wat direct opvalt bij binnenstappen in deze Vito is dat deze zeker 4cm lager is dan menig bestelbus vanwege het verlagingspakket van AMG die er onder zit. Hierdoor heb je het gevoel in een normale auto te stappen.
De bus is uitgerust met een 2.3 diesel motor welke 136pk levert. Met een automatische transmissie. Met (aangevinkt in de optielijst) flippers aan het stuur. Voor normaal rijden prima te doen het mindere vermogen, want wat direct opvalt bij het accelereren is dat de krachtoverbrenging veel gelijkmatiger, rustiger en dus ook comfortabeler wordt overgebracht. Waar je met de T5 2.5 tdi 174pk (400nm) echt vooruit geduwd werd, krijg je hier een klein zetje. Desalniettemin over de motor weinig te klagen, doet wat ie moet doen en nog stil ook nog. De automatische versnellingsbak in deze Vito schakelt zeer comfortabel je voelt er vrij weinig van. En ook gevoelsmatig zit deze versnellingsbak beter in elkaar dan de DSG van de Transporter. Waar de DSG nog wel eens wou twijfelen of zeer vroeg overschakelen wanneer dat niet nodig was, blijft deze adequaat reageren en heb 'm nog geen moment merken twijfelen wat nou te doen..
Bij het rijden vallen een aantal dingen op; Wat is deze bus stil zeg!! Veel meer rust voel je tijdens het rijden. Het enige wat je hoort zijn in principe de Continental zomerbanden 19inch. En niet te vergeten; De bus ligt als een blok op de weg. Het is natuurlijk geen scheur-ijzer maar voor normaal rijden heb je nooit inspanning nodig. De bus stuurt erg licht. Wel vind ik vanwege de (heb me er niet in verdiept, maar zeer waarschijnlijke) elektrische stuurbekrachtiging dat ie vrij gevoelloos stuurt en dan vooral op lage snelheden. Dat deed de T5 beter. Daar had je veel meer gevoel met wat je deed en als je een bocht in ging.
Wat mij ook opvalt is dat de remmen onder bemeten is voor het gewicht van deze bus. Dik 2100kg weegt deze Vito en vind de remmen niet echt bijster goed aangrijpen. Het remt wel goed daar niet van. Maar vond dat de remmen van de T5 beter aangrepen, bijteriger zijn, als je van de snelweg komt en moet aanremmen voor bijvoorbeeld een kruispunt en het rempedaal indrukt. Misschien is het gewenning. Maar gevoelsmatig zou deze Vito een langere remweg hebben dan de T5.
De motor schakelt variërend van het indrukken van het gaspedaal, tussen de 1750 en 3000 rpm bij normaal rijden en afhankelijk van hoeveel gas je geeft. Wil je even een auto voorbij op een provinciale weg, gaat de toerenteller gelijk door naar het rode gebied, maar qua snelheid krijg je niet echt veel beleving... hopelijk went het mindere vermogen.
Toerental bij 120km/h is 2250rpm.
Enkele lange ritten zijn nu met de bus gemaakt en wat opvalt, is dat er een kopje koffie in beeld komt te staan. Nu neem ik wel eens een bakje koffie mee voor onderweg maar als de koffie op is, gaat het kopje koffie in het dashboard niet weg. Iemand een idee?
Bij het achteruitrijden gaat de navigatie op de achteruitrijcamera. Erg overzichtelijk qua hoeveel ruimte je over hebt met parkeren. Werkt naar behoren, zonder missers. De navigatie werkt erg goed. Plaats, straatnaam en huisnummer inspreken en je bent zonder problemen op je bestemming. Weet nog wel dat ik veel moest bezorgen; Iedere keer weer de straatnaam en huisnummer intoetsen in het navigatiescherm, wat elke keer veel tijd kostte. Nu kan het zelfs rijdend; 2 knopjes indrukken en ik kan de eindbestemming inspreken waarna de navigatie automatisch zoekt en daarna begint.
Verder zit er park-distance-control op. Iets wat té nerveus afgesteld staat. Iemand een idee hoe je dat wijzigt? Ik wordt er zenuwachtig van. Ik weet de lengte en de breedte van de bus maar bij 10cm speling aan bepaalde zijdes begint ie erg spastisch te piepen alsof ik bijna de zijkant eruit rijd.
Het start-stop systeem is verder makkelijk voor mensen die daar baat bij hebben. Ik (en de werkgever) vinden het irritant. Je bent aan het bezorgen, kijkt even waar je wezen moet (dus remt af om te kijken, staat 1sec stil) en de auto slaat uit. 1sec later bedenk je je dat je 3 deuren verder moet wezen en auto slaat weer aan. Totaal nutteloos. Het 3e knopje van rechts op het dashboard (waar een lampje op brand) is voor de uitschakeling van het start-stop systeem. Deze staat nu standaard uit.
Deze luxe bestelwagen is verder voorzien van;
Leren bekleding, Leren stuur, led verlichting, meedraaiende bocht verlichting, climate control, park distance control, schakelflippers, twee schuifdeuren, regensensoren en vele andere opties.
Wat er niet opzit en wat waarschijnlijk een optie is die niet aangevinkt is; een automatisch dimmende binnenspiegel, inklapbare buitenspiegels. Dit zal dan wel op de V-klasse zitten... die zoals hieronder beschreven, €50.000 duurder is.
Wel is mijn mening dat het dashboard (dus de teller-unit) uit 2017 komt qua design. En het middenconsole (navigatiescherm, radio, ecc etc) inclusief bekerhouders uit het jaar 2006 komt. Net of de tijd daar stilgestaan heeft. Staat totaal niet in verhouding met het design van de rest van de bus, wat opzich smaakgevoelig is, maar ik zeker geslaagd vind. Maar aan een nóg luxere uitvoering zit een ander prijskaartje aan vast namelijk €50.000 meer voor het V-Klasse model en een heel andere interieur. Dat terwijl deze bus al een nieuwprijs kent van €65.000
Misschien handig om er bij te vermelden. Deze bus kraakt. Niet veel, maar wel een beetje en als je er op gaat letten, des te meer.
Iedere bus tordeert wat. Helemaal als het ook nog een dubbele cabine versie betreft. Deze doet dat ook, met gevolg bij drempels of wat oneffenheden in de weg kraakt er van achter wat in de cabine. De deuren, deurpanelen en andere zaken zijn bijgesteld of voorzien van isolatie, nadat is vastgesteld dat het daar vandaan kwam, maar het torderen en dus het kraken blijft. Wel is het gelukkig minder geworden, na bezoek aan de garage.
Het verbruik met stadsverkeer en op snelweg is met de 19inch wielen met 120-150km/h 1/10. Actieradius op volle tank ongeveer 600km.
Bij het rijden met grote aanhanger is het verbruik 1l op 7.5km.
Bij normaal rijden (60-80-100km/h wegen) is het verbruik 1/12 maar dan wel met een rustige rijstijl. Heb ook al eens 1/14 gehaald maar dan blijft er weinig snelheid meer over en ben je een ergenis voor de mede weggebruikers.
En daarmee scoort de Vito redelijk rond zijn fabrieksopgave.
De beoordeling van betrouwbaarheiud en gebruikskosten valt nu weinig over te vermelden. Vandaar dat ik het op goed (4sterren) heb gezet.
Later meer ervaringen. Over 20.000km de eerste onderhoudsbeurt.
Kraakt nog meer. ---> en gebruiker ervaringen
- 25.000 km
De afgelopen 13000km is met veel gekraak verlopen.
Aangezien mijn werkgever allergisch is voor krakende onderstellen, is ie nog allergischer voor een krakend interieur. Met alle begrip want ook ik kan er niet tegen.
De bus is nu ondertussen 3x terug geweest naar Mercedes maar ze krijgen het gekraak er niet uit.
Ook een mooi feitje. De telefoon gaat de tweede keer; De bus is klaar hoor!!
Mooi, de chef denkt eindelijk maar toch een kraakvrije bus. Hij stapt in, start 'm en rijd een rondje over de parkeerplaats om zeker te weten dat het eruit is en zoekt een paar hobbels op en kggggg doet het interieur. Bij de balie gezegd; Dat hoor je toch??
Mercedes heeft daarom de bus naar een bedrijf gebracht die het op zou moeten lossen maar zonder resultaat. Kraakt en tordeert nog als het een lieve lust is. Het is er wel minder op geworden, dat wel...
Ook is de bestuurdersmat doorgesleten doordat je maar op 1 plek je rechtervoet/hak zet, na 25.000km en is er een stikseltje kapot van de bestuurdersstoel terwijl de bus verlaagd is en je ook op een normale manier instapt ipv dat je in een hogere bus instapt en je over de stoel heen 'glijd' .
Tevens komt het gekraak ook weg uit de schuifdeuren c.q deurpanelen. Als je de schuifdeur open doet kan je 'm 2cm omhoog bewegen. Deze speling hoort er wel/niet in en zorgt waarschijnlijk ook voor het torderen en het kraken.
Deurpanelen, complete tussenschot is er uit geweest.
En de laadruimte volledig laten stofferen van binnen in de hoop (het heeft wat Euro's gekost op kosten van de baas) dat het over zou wezen. Maar zonder resultaat.
Ook het harde plastic van de middenconsole, als je dat vastpakt en 'heen en weer wil bewegen', hoor je ook gekraak vandaan komen. Hij heeft al een paar bussen siliconenspray gekocht en alle randjes ingespoten, het hielp even, maar het volstond niet.
Hij heeft het nog niet hard op gezegd. Maar, als ik hem zo hoor zou het maar zo kunnen dat ie 'm ter zijner tijd inruilt voor een andere bus. Mercedes onwaardig vind ie dit. Met de Volkswagen Transporter heeft ie 330.000km gereden zonder krakend interieur. Maargoed een pijnpunt was dan weer dat ie leegliep op de DSG versnellingsbakken.
Afgezien van het krakende interieur geen motorische of technische problemen. De motor doet wat ie moet doen alhoewel je wel merkt dat het geen racemonster is. Je moet het gaspedaal echt vloeren wil die vooruit komen, en vooral op snelweg duurt het even voor ie op gang komt maar dat wist ie van te voren.
__________________________________________________
Enkele gebruikers issues en ervaringen;
- De 19 inch velgen zijn mooi dat is geen nadeel. Een nadeel is wel dat de baas nu 6 bekeuringen((!) heeft gekregen in 14.000km tijd met tussen de 2 en 7kilometer te hard.
Hij zich al afvragen... hoe kan dat. Jaren goed gegaan. Bij de flitspalen waar hij standaard afremt, werd ie nu geflitst.
Ben er achter gekomen via mijn routeplanner, via de telefoon dat de kilometerteller te weinig(!) aangeeft. Je rijd 80 op teller dan rijd je 83 op de GPS. Rijd je 140 op teller rijd je 144 op GPS. Tevens hebben deze 19 inch banden, en dan spreek ik over de achterbanden van Continental, het nog geen 30.000km volgehouden en zijn al versleten tot aan het slijtagenokje, vandaar dat, zoals je hieronder kan lezen de winterbanden op stalen velg gemonteerd zijn.
- Met de 19 inch wielen hebben we net kennis gemaakt. We gaan nu door naar de winterwielen die er onder zitten. Met 16" stalen velgen. Rijd véél beter, stuk meer comfort maar wel een stuk meer bandenlawaai, daar is over heen te komen. Waar niet over heen te komen is zijn die achterlijke drempels hier in Nederland. Je rijd notabene in een bestelbus (ja, hij is inderdaad verlaagd wegens het AMG pakket) en moet SCHUIN drempels over anders schraapt de voorspoiler van de voorbumper over de stoep. Ja echt, ik moet schuin drempels over. Als je er recht overheen gaat, schraapt ie geheid over de drempel. Wat wel een pluspunt is, de snelheidsmeter geeft weer een correcte snelheid aan. En tot dusver is er geen CJIB-fanmail meer binnen gekomen.
- Om nog een stap verder te gaan tussen de winterbanden en de 19 inch zomerbanden. Het verbruik wat eerst 1/10 was met de grote sloffen. Is nu 1/12 met de winterbanden.
- Door de verlaging blijft er geen veerweg meer over. Maar zoiets weet je van te voren als je een verlaagde bus aanschaft. Gelukkig hebben we nooit zware spullen te vervoeren.
- De ruitenwisserhendel zit LINKS en niet rechts. Beetje verwarrend. De eerste keer ruiten wissen gebeurde er niks toen ik de hendel omhoog en naar beneden deed... Heh, raar ja. Oh wacht ff dat is de hendel voor de automaat, aangezien ik een melding in het display kreeg waarom ik aan de automaathendel zat. Wat dom. Blijkt de ruitenwisserhendel links te zitten, heb 'm dus maar op automatisch gezet en dan op zo min mogelijk nerveus anders wist ie al als er 3 druppels water op liggen. Als je dan op het knopje van de (linker)ruitenwisserhendel drukt, wissen de ruitenwissers één maal. Als je het maar weet........ dan is het heel makkelijk.
- De cruisecontrol hendel (onder de ruitenwisserhendel) is tevens een afremhendel. Kan er maar niet aan wennen, en ben vaak aan het stoeien tussen tempomat (zo heet dat) en de "speed-tronic begrenzer". Vind dit te gecompliceerd en telkens als ik 'm gebruik gaat ie in de snelheidsbegrenzer in plaats van de cruisecontrol. Moet 'm er dan weer afhalen (uit doen), weer de hendel omhoog doen en dan ineens....... hoe bijzonder ook, gaat ie wel op de cruisecontrol. Ben er maar niet achter wat ik verkeerd doe.
- De ergonomie is vergeleken met de T5 wat minder. En dan heb ik het met name over de elektrische ramen. Waar de bedieningsunit van de T5 dirrect naast het raam op het deurpaneel zat. Zit ie hier 'ingegoten' in de deurstijl waar je de deur open doet. Opzich prima als je er net mee rijd en niet anders gewend bent, maar voor je gevoel moet je een rare slag met je pols maken om de ramen open te doen.
Ook kom ik met mijn linkerknie tegen de deurpaneel aan, op de hoogte van de bedieningsunit van de elektrische ramen, en dan vooral waar er een aflopende lijn zit. Als ze de bedienungsunit, in de deurpaneel wat hoger gemaakt hadden, dus de aflopende lijn ook wat hoger, kon je je knie daar mooi onder plaatsen. Nu komt ie er tegen aan. Aangezien ik 1.88m ben, heb ik lange benen en voelt dat dus vervelend.
- Persoonlijk vind ik dat ik het gaspedaal erg diep in moet trappen vanuit stilstant om weg te rijden. Het is gewenning, maar bij elke auto die ik heb gereden is het een 'licht' gaspedaal, dat wil zeggen ik raak 'm aan en kan al wegrijden. Bij deze moet je 'm echt indrukken.
- Hij kraakt. (weet niet of ik dat al genoemd had)
- Doordat de complete achter cabine gestoffeerd is om het geheel wat stiller te maken, en vooral gebruiksvriendelijker met bezorgen en in en uit laden, is het in dit geval erg lastig om de achterklep dicht te krijgen. Aangezien het luchtdicht is. Meestal ben je twee keer nodig om de achterklep goed dicht te krijgen. M'n werkgever heeft er schijt aan en geeft 'm een beste duw. Maar aangezien ik voorzichtig ben met andermans spullen, doe ik er altijd twee keer over.
- Bij de Volkswagen Transporter uit 2007 keurig in het Duits verwoord dat de ruitenwisservloeistof bijna op is en bij Mercedes mag je het echt lekker zelf uitzoeken en dan vooral op van die momenten dat er gestrooid wordt, de zon maximaal op het raam en in je bakkes schijnt en het mooiste van alles dat er op zo'n moment een Jehova getuige in een Prius met 30 over de provinciale weg rijd die je graag voorbij wilt, maar het niet kan omdat je niks ziet en het besproeien van de ruiten niet werkt omdat het op is. Vindt het anno 2017 voor een bus van dik €60.000 echt te belachelijk voor woorden dat het er niet op zit. Alsof het een bij te bestellen optie is...
- De start-stop-functie staat nog dagelijks uit (wel handmatig). Dat is gewoon irritant.
- Nog elke dag krijg ik een kopje koffie in beeld. Waarom?? Vind het nergens terug. En ook al heb ik de bus een halfuur uitgezet, na het starten komt ie weer.
UPDATE: Heb het uitgezocht maar komt bij iedere start voor om je er attent op te maken op een rustige rijstijl, en je bewust maakt van lange tijden rijden=pauze. Maar, valt totaal niet uit te zetten. Ja, op 1 rit. Ik dacht mooi heb eindelijk gevonden hoe je dat uit kan zetten in het menu (assystent plus). Heb ik het uitgezet, kom ik op m'n bestemming aan, laad uit, start de bus weer en het kopje koffie komt weer in beeld. En dan staat ie op het minst gevoelig. Best wel vreemd en totaal onnodig vind ik.
- Nog steeds vind ik dat de parkeersensoren (die ook de zijkant van de bus registreren) te nerveus afgesteld staat. Als ik door een woonwijk rijd en ik moet een straatje in, rechts staat een heg en links een auto waarbij je weet dat het prima kan zonder ook maar even te twijfelen dat het niet past, piept de bus alsof het een lieve lust is en bang is dat ik de hele zijkant eruit rijd. Ook gaan dan de lampjes oplichten in het dashboard bij het raam qua hoe dicht ik er ergens op zit. Heb in het menu gekeken of het eraf kan, maar helaas.... Je word er echt gewoon nerveus van.
__________________________________________________
Pluspunten;
- Stoer uiterlijk. Zo wil ik elke dag wel bezorgen. En bij het bezorgen is het iedere keer weer een feest om in te rijden. Rijd zeer gemakkelijk.
- Ligt erg strak op de weg, geen overhellen of wat dan ook. Daar staat weer tegenover zoals zonet boven beschreven dat er geen veerweg meer overblijft. Tsja, keuzes keuzes keuzes. Maar het rijd wel fijn.
- Vier bekerhouders binnen bereik.
- Twee schuifdeuren
- Stoelen zitten perfect!
- De zittingen van de achterbank zijn uitschuifbaar voor de passagiers naar voor of achteren. Echt ideaal! Kan je zelf je gewenste zitpositie bepalen.
- Goede verlichting in het plafond.
- Bochtverlichting; Werkt perfect. Meedraaiende verlichting; werkt perfect. Zicht koplampen; Veel. Jammer dat mijn eigen auto dat niet heeft, want een paar avonden in deze bus rijden en je mist gelijk meedraaiende koplampen in je eigen auto. Vind dat echt een geweldige uitvinding en vooral ik, als iemand die zo nachtblind is dat het er niet gezelliger op word, is het echt een perfecte uitvinding.
- Veel opbergvakjes, om vooral de meest effieciente te benoemen; Opbergvak zonnebril, in het midden boven het raam waar de verlichting brand als je instapt.
- Navigatie zeer acuraat en zeer gebruiksvriendelijk. 1 knop indrukken op de navigatie in het dashboard, of via een knopje op het stuurwiel; Inspreken van Plaatsnaam, Straat en huisnummer, en 3seconde later kan je rijden. Echt perfect!
Wel, en daar geloofde de chef niet in; De navigatie stuurde mij één keer de verkeerde kant op. Ik moest volgens de navigatie een N-weg oversteken (over de doorgetrokken streep heen en dan aan de andere kant van de weg, de afrit nemen). Dat leek me geen strak plan met al het tegemoetkomend verkeer dus ben maar een afslag verder gegaan en toen weer teruggereden naar waar ik naar toe moest. Waarschijnlijk even in de war, kan gebeuren. Daarna ook niet weer voorgekomen. Heb navigatie in het dashboard maar zoals je kan zien op de foto's, ook in het scherm tussen snelheidsmeter en toerenteller in. Spraak-besturing van de navigatie is prima.
Update; Ik zeg wel update maar misschien moet de navigatie juist een update hebben aangezien het mij nu meermaals is overkomen dat de navigatie zegt dat ik gearriveerd ben op nummer 16. Maar terwijl ik naar rechts kijk zie ik huisnummer 10 staan op de brievenbus, en moet ik nog 50-100 meter doorrijden naar het juiste adres. Een keer is dat niet zo erg maar na 10 keer is het toch wel jammer
- Veel ruimte als bestuurder achter het stuur. De stoel heeft veel verstelmogelijkheden en voor iemand van 1.88 zit je lekker ruim achter het stuur affgezien van het bovenstaande wat ik beschreef over m'n knie die tegen de deurpaneel aankomt.
- Goed functionerende achteruitrijcamera, zeer duidelijk en erg overzichtelijk. Als ie spastisch loopt te piepen ben je nog 5cm verwijderd van het obstakel achter je.
- Bij stilstaan en je doet de deur open, gaat de automaat automatisch in de P stand. Je hoeft dus niet op het knopje van de hendel te drukken om 'm in de P stand te zetten. Zelfde verhaal als dat je de bus uit doet terwijl die in D staat, automaat gaat dan automatisch in de P stand. Ideaal als je snel uit moet stappen.
- Flippers aan het stuur. Werkt perfect voor als je even zelf terug wil schakelen. Als je snel opgetrokken hebt blijft de automaat nog in de hogere toeren rijden voor het geval je wéér snel wil accelereren. Maar, geef je dan even iets minder gas, dus gaspedaal iets terug, schakelt de bak automatisch weer naar een hogere versnelling met een lager toerental. Slim gedaan dus en het rijd erg fijn, goed doordachte automaat. De bus lijkt het best tot z'n recht te komen qua kracht als je zélf schakelt, en schakelt tussen de 2750 en 3000rpm.
- Eco en normaal stand. Eco stand is prima voor mensen die rustig rijden maar vind dat ie dan te nerveus wordt en téveel schakelt. Elke 10km/h wil die al een versnelling hoger en vind het persoonlijk niet fijn om met 1000 toeren in elke versnelling te rijden. Vanaf 1500 toeren voelt beter. In de normaalstand schakelt ie elke 15-20km/h bij normaal rijgedrag en dat komt, mijn inziens, het comfort ten goede. Je verneemt er vrij weinig van dat ie opschakelt. Alleen merk je dat ie opgeschakelt is als het toerental naar beneden gaat.
- Het toerental bij 120km/h is 2200 toeren. En met 160km/h 3000 toeren. En met 185km/h (topsnelheid, harder wil die niet) 3500 toeren. Erg comfortabel dus als je lange afstanden rijd, mede door de 7 vernellingen. Het verbruik is met 160 dan wel 1/8 gemiddeld maar daar kies je voor als je 160 rijd.
- Goede automaat! Al wat over geschreven maar wil nogmaals benoemen dat ie z'n werk keurig doet. Is totaal niet zenuwachtig in de normale stand en met het vloeren van het gaspedaal schakelt ie rond de 4000-4200 toeren. Als je het gaspedaal voor de helft vloert schakelt ie rond de 3000 toeren en schakelt dan op, waarbij ie op een toerental van rond de 2500 blijft hangen. Laat je het gaspedaal iets omhoog komen, dwz een klein dotje minder gas geven, schakelt ie op naar een hogere versnelling. Erg goed uitgedachte automaat !
- Goede muziekinstallatie. Voor iemand zoals ik die waarde hecht aan goed geluid, is dit een prima muziekinstallatie. Alle wensen die je hebt w.b.t bass en treble, valt hier keurig in te stellen. Het geluid wordt niet schel of wat dan ook. De bass dreunt lekker door met bepaalde nummers. Dus voor een bestelbus prima te doen als je onderweg bent en een lekker muziekje wil draaien.
Wil niet harder als 120 / 140
- 35.000 km
Drie week geleden kon de bus ineens niet meer harder als 140. De automaat schakelt dan ook niet meer. Je kan flipperen wat je wil, er gebeurt niks.
Langs de kant van de weg gezet. Motor uit, weer opnieuw aan en de 140km/h kon weer gepasseerd worden. Erg apart.
Een week later wou die weer niet harder als 140km/h en een enkele dag daarna bleek de AdBlue op te zijn.
De bus naar de Mercedes dealer gebracht en die heeft de storing gewist en verder de bus uitgelezen waar niks verder naar voren kwam. €85 ex de btw mocht er gepind worden. Uiteraard eerst voor het bezoekje aan de dealer de Ad-Blue bijgevuld. Verbruik Adblue ongeveer 10L op 10.000km.
Twee dagen later met de bus van Groningen naar Rotterdam weer hetzelfde liedje. Toch wel lastig om een hele rij auto's achter je te hebben en de bus wil (dit keer) niet harder als 120km/h(!). Boze mensen op je bumper. Schiet blijkbaar in een soort van noodloop want de automaat schakelt dan ook niet meer en uitzetten en dan weer aan lost het probleem op.
Er zit 'm wat dwars blijkbaar... maar wat...
Binnenkort maar weer eens richting de werkplaats.
Verder kraakt ie nog steeds zijn we inmiddels aan gewend. Maar als je uit je eigen auto komt en stapt in de bus en rijd een rotonde op, bijvoorbeeld 3/4 rotonde, dan kraakt de cabine al.
Volgens de boordcomputer is de bus (en dus de motor) pas over 10.000km toe aan nieuwe olie. Best vreemd pas bij 45.000km de eerste beurt er is ook nog geen nieuwe olie in gekomen.
Verder is de navigatie niet echt accuraat wat soms wel vervelend is.
"Bestemming bereikt"
En dan moet je nog 5 deuren verder.
_______________________________________________
De werkgever heeft de Vito ingeruild op een nieuwe Volkswagen Transporter 2.0 TDI 70jahre edidtion. Mede vanwege het gekraak is hij er flauw van.
Die word naar alle waarschijnlijk in eind Februari begin Maart geleverd.
Zou begin deze maand al geleverd worden.
Maar vanwege teveel uitstoot is de bus tot nader order uitgesteld. Blijkt namelijk dat Volkswagen hun uitstoot te hoog is en daarom de bussen met 2.0 tdi niet uitgeleverd mag worden. Volkswagen moet eerst nieuwe software ontwikkeld hebben die de uitstoot naar beneden schroeft. Hier op Autoweek is daar een discussie over geweest met mensen die mij niet geloofden en dat ik aan stemmingsmakerij deed en er geen officieel bericht van VW of een derden-partij was. Maar op de Duitse sites staat het er vol mee schijnt het. Dus nu in Nederland is dat ook gewoon bekend dat de Transporters, Tiguans, Tourans etc. allemaal met 2.0 TDI niet door de dealer uitgeleverd mogen worden en ze er ook geen kenteken erop krijgen. De nieuw bestelde Transporter staat daarom al te wachten om opgehaald te worden. Tot die tijd rijden we met deze door en vind het jammer dat de Vito weg gaat. Rijd echt heerlijk vooral op lange afstanden en de automaat rijd ook plezierig. Afgezien van het gekraak en deze storing die best bijzonder is dat ie niet harder wil als 120km/h of 140km/h is dit een probleemloze bus.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz Vito 116 CDI Extra Lang|4X4|NAP|AUTOMAAT|clima|cruise|2500KG trekgewicht|achteruitrijcamera|parkeersensoren|navi
- 2021
- 194.158 km

Mercedes-Benz Vito 114 CDI Extra Lang DC LEDER NAVI LMV
- 2019
- 253.101 km

Mercedes-Benz Vito 114 CDI 136pk Automaat L3H1 Euro6 Airco | Cruiscontrol | Bijrijdersbank Trekhaak, Bluetooth telefoonvoorbereiding
- 2019
- 146.664 km