AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Mercedes-Benz
  • Vito Bestelwagen
1

autoreview

Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)

Anoniem
  • Review
29 juli 2014 om 15:48
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringVito Lang 113 CDI
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf61.500 km
KM-stand laatst135.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste indruk

  • 62.500 km
  • 29 juli 2014

Wat een verschil met een Vito die ik eerder had, een 111 CDI automaat uit 2005. De 113 CDI is een heel stuk stiller, en de automaat schakelt lekker soepel.

De "nieuwe" Vito heeft een verhoogd laadvermogen (MTM 3.050 kg) en verhoogd trekgewicht (2.500 kg). Toch is de vering comfortabel, zeker vergeleken met de vorige auto, de Caddy Maxi (bladvering in combi met hulpveren).

De eerste 1.000 km zit er op. Eerste indruk qua verbruik, wat nog weinig zegt uiteraard door het beperkte aantal kilometers, tussen 1 op 12,5 en 1 op 13. Niet gek voor een auto van 1.930 kg leeg! Eens kijken wat het op de lange termijn gaat worden.

kleine update

  • 68.800 km
  • 1 oktober 2014

Inmiddels bijna 7.500 km mee gereden en de eerste vakantie is achter de rug.

Met de caravan er achter valt de auto me ontzettend mee. Op papier heeft de motor vrijwel hetzelfde vermogen en koppel als de Caddy, maar is wel iets van 500 kg zwaarder. Ik had verwacht dat de prestaties met de caravan er achter merkbaar minder zouden zijn, maar dat is in de praktijk niet het geval. Zeker in de bergen kun je heel goed merken dat het koppel al heel snel wordt opgebouwd. De Caddy begon pas te trekken vanaf 2.000 rpm, de Vito doet dat al vanaf 1.500 rpm. En dat scheelt een stuk als je na een haarspeldbocht weer wilt accelereren. Als je een beetje voorzichtig met het gas om gaat, kun je (solo) in 2 door een haarspeld zonder dat de lock-up van de automaat af gaat. Dat scheelt slip en dus in olietemperatuur van de bak.

Totaalverbruik over 3.700 vakantiekm's: 1 op 10,2. Verbruik met caravan er achter 1 op 10, solo in de bergen 1 op 11.

Totaalgewicht incl. caravan: 3.650 kg

Nu weer in het vlakke land, dus kijken of ik het verbruik solo tussen 1:12,5 en 1:13 kan houden.

hij gaat lekker

  • 87.500 km
  • 15 juni 2015

Hij gaat goed, die Vito. In maart heeft de auto een beurtje gehad, geen gekke dingen. Alleen de achterremblokken waren aan vervanging toe, en aangezien de motor niet lekker op temperatuur kwam is ook de thermostaat vervangen. De banden slijten verrassend weinig. Heb nog nooit vierseizoenenbanden gehad die 2 jaar mee gaan (2 jaar = 55.000 tot 60.000 km).

Inmiddels wel een andere caravan er achter. Beladen is deze 1550 kg, de vorige caravan 1150 kg. Dat gewichtsverschil merk je uiteraard (treingewicht 4200 kg, slik!), maar hij trekt het best goed. Enige minpunt is dat als je op een snelweghelling even je snelheid kwijt bent, hij lastig weer accelereert. Om die reden gaat de auto over een paar weken gechipt worden naar de specs van een 116 CDI. Er kan zelfs tot 190 pk getuned worden, maar dat gaat me te ver.

Als de auto vakantieklaar is beladen en de caravan er achter hangt, komt bij drempels het neuswiel van de caravan op de grond. Afgelopen vrijdag hulpveren van Carsupport laten monteren, hun standaard versie dus niet de HD. Auto staat nu aardig wat hoger. Onbeladen merk ik niet of nauwelijks verlies van veercomfort. Komende vakantie eens kijken hoe dat nu gaat. Had ook nog gekeken naar hulpluchtvering, maar daar hangt nogal een prijskaartje aan.....

nog steeds prima

  • 135.000 km
  • 3 maart 2017

Inmiddels alweer een flinke tijd verder.

Zoals in de vorige review gemeld, er zitten Carsupport hulpveren onder de achteras. Dat werkt erg goed, en ook leeg is de auto nog steeds comfortabel. Ook is de auto naar spec van 116 CDI getuned, probleemloos en met de caravan er achter op hellingen is het een flink verschil (treingewicht 4300 kg). Vooral als je op een helling even achter een vrachtwagen gevangen zit, en die dan gaat inhalen, maakt het verschil. Ongetuned was je dan de snelheid kwijt en versnellen duurde dan lang. Getuned is dat prima te doen.

Wel 2 problemen gehad sinds de vorige review. bij de onderhoudsbeurt van vorig jaar bleven soms de achterremmen wat slepen. Gaf heel veel herrie. Na veel zoeken is de oplossing gevonden in het slijpen van een extra groef in de voering waardoor remstof beter wordt weggevoerd. De garage heeft dit voor eigen rekening gedaan.

Tweede probleem was begin dit jaar. Ik laat elke 2 jaar de versnellingsbak verversen. Bij de glycoltest bleek er wat glycol in de bak te zitten, en dat mag niet. Dus de oliekoeler van de versnellingsbak stuk. Die is een paar dagen later vervangen door een nieuwe. Kosten: bijna € 1.000 (het hele front moet er dan af). De versnellingsbak zelf doet het prima, dus lijkt geen schade te hebben ondervonden van de glycol. Zo te zien was ik er op tijd bij.

De auto moet nog een jaartje of 2 mee. Voorkeur zal dan gaan naar een W447-Vito, of een late W639.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz Vito
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    220PK AUTOMAAT LANG 2017 DC BRUIN! 2XSCHUIFDEUR 62845KM LED/XENON CRUISE AIRCO LEDER

    Mercedes-Benz Vito 220PK AUTOMAAT LANG 2017 DC BRUIN! 2XSCHUIFDEUR 62845KM LED/XENON CRUISE AIRCO LEDER

    • 2017
    • 62.845 km

    € 29.960

    116 CDI XL Automaat - Airco - Navi - Cruise - € 15.900,- Ex.

    Mercedes-Benz Vito 116 CDI XL Automaat - Airco - Navi - Cruise - € 15.900,- Ex.

    • 2017
    • 180.853 km

    € 15.900

    114 CDI Extra Lang DC Comfort Led | Dubbele schuifdeur | Navi | Lane assist |

    Mercedes-Benz Vito 114 CDI Extra Lang DC Comfort Led | Dubbele schuifdeur | Navi | Lane assist |

    • 2017
    • 191.624 km

    € 24.950

Meer Mercedes-Benz Vito occasions

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz Vito specificaties
  • Mercedes-Benz Vito occasions
  • Mercedes-Benz Vito video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz Vito tests
  • Mercedes-Benz Vito gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz Vito index
PREMIUM
Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse - Dubbeltest

Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse - Dubbeltest

Als vanouds stopt Mercedes een nieuwe S-klasse bomvol innovaties, techniek die later doorsijpelt...

Lees meer
 

Mercedes-Benz Vito reviews

  • Review
    Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)

    Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)

    1
    • 29 juli 2014
  • Review
    Mercedes-Benz Vito Lang 116 CDI (2012)

    Mercedes-Benz Vito Lang 116 CDI (2012)

    • 15 november 2020
  • Review
    Mercedes-Benz Vito Dubbele Cabine (2017)

    Mercedes-Benz Vito Dubbele Cabine (2017)

    12
    • 17 september 2017
  • Review
    Mercedes-Benz Vito Lang 116 CDI 4x4 (2011)

    Mercedes-Benz Vito Lang 116 CDI 4x4 (2011)

    1
    • 5 november 2015
  • Review
    Mercedes-Benz Vito Kort 114 CDI (2015)

    Mercedes-Benz Vito Kort 114 CDI (2015)

    2
    • 22 februari 2015
  • Mercedes-Benz (2005)

    7
    • 5 december 2009
  • Review
    Mercedes-Benz 320 CDI V6 (2008)

    Mercedes-Benz 320 CDI V6 (2008)

    7
    • 13 maart 2009
meer reviews
Mercedes-Benz S-Klasse - Rij-impressie

Mercedes-Benz S-Klasse - Rij-impressie

99

Als vanouds zit een nieuwe Mercedes-Benz S-klasse bomvol innovaties, techniek die later doorsijpelt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Ex-Mercedes-medewerker sloopt tientallen nieuwe busjes

    Ex-Mercedes-medewerker sloopt tientallen...

    29
    • 4 januari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz Vito Lang 116 CDI (2012)

    Mercedes-Benz Vito Lang 116 CDI (2012)

    • 15 november 2020
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz Vito 'Power Edition': sier- en werkpaard

    Mercedes-Benz Vito 'Power Edition': sier-...

    5
    • 2 oktober 2020
  • Autonieuws
    Amazon bestelt 1.800 elektrische bussen bij Mercedes

    Amazon bestelt 1.800 elektrische bussen...

    60
    • 31 augustus 2020
  • Autonieuws
    Vanafprijs Mercedes-Benz eVito Tourer bekend

    Vanafprijs Mercedes-Benz eVito Tourer bekend

    7
    • 31 juli 2020
  • Autonieuws
    In detail: vernieuwde Mercedes-Benz eVito

    In detail: vernieuwde Mercedes-Benz eVito

    18
    • 22 juli 2020
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz V-klasse en Vito volgens Lorinser

    Mercedes-Benz V-klasse en Vito volgens...

    2
    • 3 juni 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz EQA klaar voor onthulling

    Mercedes-Benz EQA klaar voor onthulling

    18
    • 19 januari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz E 200 Cabriolet Prestige (2014)

    Mercedes-Benz E 200 Cabriolet Prestige...

    • 18 januari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz B 180 Business Solution Luxury (2021)

    Mercedes-Benz B 180 Business Solution Luxury...

    2
    • 17 januari 2021
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz belicht elektrische EQA

    Mercedes-Benz belicht elektrische EQA

    40
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Mercedes roept S-klasse terug om productiefout

    Mercedes roept S-klasse terug om productiefout

    46
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz vermindert productie wegens leveringsprobleem

    Mercedes-Benz vermindert productie wegens...

    11
    • 13 januari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz A 250 e (2020)

    Mercedes-Benz A 250 e (2020)

    5
    • 12 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep