Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mercedes-Benz
  • Vito Bestelwagen

Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)

autoreview

1
Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)
Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)
Anoniem
  • Gebruikersreview
29 juli 2014 om 15:48
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringVito Lang 113 CDI
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf61.500 km
KM-stand laatst135.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste indruk

  • 62.500 km
  • 29 juli 2014

Wat een verschil met een Vito die ik eerder had, een 111 CDI automaat uit 2005. De 113 CDI is een heel stuk stiller, en de automaat schakelt lekker soepel.

De "nieuwe" Vito heeft een verhoogd laadvermogen (MTM 3.050 kg) en verhoogd trekgewicht (2.500 kg). Toch is de vering comfortabel, zeker vergeleken met de vorige auto, de Caddy Maxi (bladvering in combi met hulpveren).

De eerste 1.000 km zit er op. Eerste indruk qua verbruik, wat nog weinig zegt uiteraard door het beperkte aantal kilometers, tussen 1 op 12,5 en 1 op 13. Niet gek voor een auto van 1.930 kg leeg! Eens kijken wat het op de lange termijn gaat worden.

kleine update

  • 68.800 km
  • 1 oktober 2014

Inmiddels bijna 7.500 km mee gereden en de eerste vakantie is achter de rug.

Met de caravan er achter valt de auto me ontzettend mee. Op papier heeft de motor vrijwel hetzelfde vermogen en koppel als de Caddy, maar is wel iets van 500 kg zwaarder. Ik had verwacht dat de prestaties met de caravan er achter merkbaar minder zouden zijn, maar dat is in de praktijk niet het geval. Zeker in de bergen kun je heel goed merken dat het koppel al heel snel wordt opgebouwd. De Caddy begon pas te trekken vanaf 2.000 rpm, de Vito doet dat al vanaf 1.500 rpm. En dat scheelt een stuk als je na een haarspeldbocht weer wilt accelereren. Als je een beetje voorzichtig met het gas om gaat, kun je (solo) in 2 door een haarspeld zonder dat de lock-up van de automaat af gaat. Dat scheelt slip en dus in olietemperatuur van de bak.

Totaalverbruik over 3.700 vakantiekm's: 1 op 10,2. Verbruik met caravan er achter 1 op 10, solo in de bergen 1 op 11.

Totaalgewicht incl. caravan: 3.650 kg

Nu weer in het vlakke land, dus kijken of ik het verbruik solo tussen 1:12,5 en 1:13 kan houden.

hij gaat lekker

  • 87.500 km
  • 15 juni 2015

Hij gaat goed, die Vito. In maart heeft de auto een beurtje gehad, geen gekke dingen. Alleen de achterremblokken waren aan vervanging toe, en aangezien de motor niet lekker op temperatuur kwam is ook de thermostaat vervangen. De banden slijten verrassend weinig. Heb nog nooit vierseizoenenbanden gehad die 2 jaar mee gaan (2 jaar = 55.000 tot 60.000 km).

Inmiddels wel een andere caravan er achter. Beladen is deze 1550 kg, de vorige caravan 1150 kg. Dat gewichtsverschil merk je uiteraard (treingewicht 4200 kg, slik!), maar hij trekt het best goed. Enige minpunt is dat als je op een snelweghelling even je snelheid kwijt bent, hij lastig weer accelereert. Om die reden gaat de auto over een paar weken gechipt worden naar de specs van een 116 CDI. Er kan zelfs tot 190 pk getuned worden, maar dat gaat me te ver.

Als de auto vakantieklaar is beladen en de caravan er achter hangt, komt bij drempels het neuswiel van de caravan op de grond. Afgelopen vrijdag hulpveren van Carsupport laten monteren, hun standaard versie dus niet de HD. Auto staat nu aardig wat hoger. Onbeladen merk ik niet of nauwelijks verlies van veercomfort. Komende vakantie eens kijken hoe dat nu gaat. Had ook nog gekeken naar hulpluchtvering, maar daar hangt nogal een prijskaartje aan.....

nog steeds prima

  • 135.000 km
  • 3 maart 2017

Inmiddels alweer een flinke tijd verder.

Zoals in de vorige review gemeld, er zitten Carsupport hulpveren onder de achteras. Dat werkt erg goed, en ook leeg is de auto nog steeds comfortabel. Ook is de auto naar spec van 116 CDI getuned, probleemloos en met de caravan er achter op hellingen is het een flink verschil (treingewicht 4300 kg). Vooral als je op een helling even achter een vrachtwagen gevangen zit, en die dan gaat inhalen, maakt het verschil. Ongetuned was je dan de snelheid kwijt en versnellen duurde dan lang. Getuned is dat prima te doen.

Wel 2 problemen gehad sinds de vorige review. bij de onderhoudsbeurt van vorig jaar bleven soms de achterremmen wat slepen. Gaf heel veel herrie. Na veel zoeken is de oplossing gevonden in het slijpen van een extra groef in de voering waardoor remstof beter wordt weggevoerd. De garage heeft dit voor eigen rekening gedaan.

Tweede probleem was begin dit jaar. Ik laat elke 2 jaar de versnellingsbak verversen. Bij de glycoltest bleek er wat glycol in de bak te zitten, en dat mag niet. Dus de oliekoeler van de versnellingsbak stuk. Die is een paar dagen later vervangen door een nieuwe. Kosten: bijna € 1.000 (het hele front moet er dan af). De versnellingsbak zelf doet het prima, dus lijkt geen schade te hebben ondervonden van de glycol. Zo te zien was ik er op tijd bij.

De auto moet nog een jaartje of 2 mee. Voorkeur zal dan gaan naar een W447-Vito, of een late W639.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mercedes-Benz Vito? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz Vito
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz Vito 113 CDi DC Lang Automaat Airco 1e eigenaar

    Mercedes-Benz Vito 113 CDi DC Lang Automaat Airco 1e eigenaar

    • 2013
    • 248.588 km

    € 10.995

    Mercedes-Benz Vito 113 CDI 320 Lang DC Comfort Ambition

    Mercedes-Benz Vito 113 CDI 320 Lang DC Comfort Ambition

    • 2014
    • 195.111 km

    € 21.494

    Mercedes-Benz Vito 113 CDI Automaat Bluetooth Airco Cruise ETC!

    Mercedes-Benz Vito 113 CDI Automaat Bluetooth Airco Cruise ETC!

    • 2014
    • 63.820 km

    € 21.175

Meer Mercedes-Benz Vito occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Mercedes-Benz V-klasse

    40
    • 7 november 2020

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz Vito specificaties
  • Mercedes-Benz Vito occasions
  • Mercedes-Benz Vito video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz Vito tests
  • Mercedes-Benz Vito gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz Vito index
PREMIUM
Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

De Mercedes EQB-klasse is er ook als zevenzitter en daarmee heeft het merk misschien wel goud...

Lees meer
 

Mercedes-Benz Vito reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)

    Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)

    1
    • 29 juli 2014
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz Vito Lang 119 CDI (2015)

    Mercedes-Benz Vito Lang 119 CDI (2015)

    5
    • 20 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz Vito Lang 116 CDI (2012)

    Mercedes-Benz Vito Lang 116 CDI (2012)

    • 15 november 2020
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz Vito Dubbele Cabine (2017)

    Mercedes-Benz Vito Dubbele Cabine (2017)

    12
    • 17 september 2017
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz Vito Lang 116 CDI 4x4 (2011)

    Mercedes-Benz Vito Lang 116 CDI 4x4 (2011)

    2
    • 5 november 2015
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz Vito Kort 114 CDI (2015)

    Mercedes-Benz Vito Kort 114 CDI (2015)

    2
    • 22 februari 2015
  • Mercedes-Benz (2005)

    7
    • 5 december 2009
meer reviews
Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

29

Een zuinigheidswonder is Mercedes-AMG’s eerste plug-in hybride niet, ontzagwekkend is de 843...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Mercedes-Benz eVito - Test

    Mercedes-Benz eVito - Test

    13
    • 6 februari 2022
  • Nieuws
    Elektrische Mercedes-Benz eVito krijgt langere adem

    Elektrische Mercedes-Benz eVito krijgt...

    23
    • 8 december 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz Vito Lang 119 CDI (2015)

    Mercedes-Benz Vito Lang 119 CDI (2015)

    5
    • 20 januari 2021
  • Nieuws
    Ex-Mercedes-medewerker sloopt tientallen nieuwe busjes

    Ex-Mercedes-medewerker sloopt tientallen...

    29
    • 4 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz Vito Lang 116 CDI (2012)

    Mercedes-Benz Vito Lang 116 CDI (2012)

    • 15 november 2020
  • Nieuws
    Mercedes-Benz Vito 'Power Edition': sier- en werkpaard

    Mercedes-Benz Vito 'Power Edition': sier-...

    5
    • 2 oktober 2020
  • Nieuws
    Amazon bestelt 1.800 elektrische bussen bij Mercedes

    Amazon bestelt 1.800 elektrische bussen...

    60
    • 31 augustus 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz GLC kan ruim 100 km elektrisch rijden

    Nieuwe Mercedes-Benz GLC kan ruim 100 km...

    27
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Brabus 900 XLP is kolderieke G-klasse met 900 pk

    Brabus 900 XLP is kolderieke G-klasse met...

    9
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz 300 SLR 'Uhlenhaut' verkocht, duurste auto ooit'

    'Mercedes-Benz 300 SLR 'Uhlenhaut' verkocht,...

    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG kondigt elektrische concept-car aan

    Mercedes-AMG kondigt elektrische concept-car...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG krijgt eigen basis voor EV's

    Mercedes-AMG krijgt eigen basis voor EV's

    7
    • 9 mei 2022
  • Autosport
    Mercedes verward over wisselende prestaties in Miami

    Mercedes verward over wisselende prestaties...

    18
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Maakt sedan een comeback? 'Perfect voor groot rijbereik'

    Maakt sedan een comeback? 'Perfect voor...

    107
    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden