Mazda Premacy 1.8 Active (2004)

autoreview

Mazda Premacy
Mazda PremacyMazda PremacyMazda PremacyMazda PremacyMazda Premacy - interieur

Signalement

UitvoeringPremacy 1.8 Active
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst160.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf: April 2014

  • 160.000 km

Vanwege gezinsuitbreiding moest de Mini ons verlaten.
De Mini was de auto van mijn vriendin, en ze heeft nu dus een Premacy gekocht.

We waren niet op zoek naar een Premacy, eigenlijk wilden we een Mazda 2 van de vorige generatie aanschaffen, het MPV-model.
Maar die prijzen... Pff, niet normaal.
Bovendien meen ik dat de Mazda 2 in Spanje is gebouwd, dus, laat ik het netjes houden, niet met de Japanse kwalieit.
2 straten verder stond een mazda Premacy 1.8 active te koop. Dus besloten om een paar duizend euro (letterlijk!) in de zak te houden en de Premacy te kopen.
Okay, een Premacy is 1 of 2 schalen duurder in de belasting, en hij verbruikt iets meer. Maar met die paar km per jaar die mijn vriendin rijdt, kunnen we lang rijden voordat het verschil van €2000 op is.

Het grote voordeel van de Premacy als auto voor een startend gezin is de ruimte. Volgens de boekjes heeft hij 370 liter (of iets in die ordegrootte), maar grofweg nameten leert dat dit eerder in de buurt van 700 liter moet liggen. Onder de hoedenplank, wel te verstaan.
De kinderwagen kan, inclusief gemonteerde reiswieg, gewoon in de kofferruimte gezet worden. Zonder inklappen of andere rare toeren.
En met het "vastsnoeren" van onze dochter hebben we hetzelfde voordeel als alle andere MPV-rijders: je hoeft niet te bukken met haar in de armen, en kunt overal goed bij.

Comfort:
De active uitvoering heeft dan nog als voordeel dat er inklaptafeltjes in zitten (hangen aan de rugleuning van de voorstoelen), dus ik hoop dat we nog een jaar of 10 van de Premacy kunnen genieten.

Hoe rijdt dat nu, zo'n Premacy?
Zelf rijd ik een Mazda 6 van 2007, dus een generatie nieuwer dan de Premacy.
Het is dus even terugschalen. Mijn vader heeft 2 Premacy's diesel gehad, eentje van voor de facelift en eentje van na de facelift. Daarvan herinnerde ik me nog dat we er absoluut eentje van na de facelift moesten hebben. Mazda heeft nog een flinke slag gemaakt tav geluidsisolatie, weggedrag en materiaalgebruik.
Even in het achterhoofd houden dat het oorspronkelijke model uit 1999 stamt, rijdt de Premacy prima.
De bij het model horende nadelen van een klankkast en zijwindgevoelig zijn er natuurlijk, maar daar is absoluut goed mee te leven.
De zitpositie is lekker hoog en rechtop.

In de diesel van mijn vader (die was volgens mij ook van 2004) ben ik ooit via Italië naar Roemenië gereden, en weer terug. Dat was een tocht van een dikke 4000km, en tijdens die rit heb ik diep respect voor de auto gekregen. Zo fit als een hoentje stapte ik weer uit, na een lange rit.
De vering is een beetje stug (drempels), maar dit is nodig om ook stabiliteit op de snelweg te kunnen garanderen. Deze concessie doe ik graag. Met beleid drempels nemen, dan gaat het goed en gaat ook de techniek (reactiestangen stabilisator!) langer mee.

Prestaties:
Qua prestaties houdt het niet over. Je kunt goed met het verkeer meekomen, maar niet meer dan dat. Voor ons, als tweede auto, is het goed genoeg. 100pk op 1200kg is nu eenmaal niet veel.
Ik zou er niet met een zware caravan mee over de Alpen gaan rijden. Maar ja, als je wat meer geduld hebt dan ik, dan houdt niets je tegen om dat wel te doen.
De grootste lacher is wel de TCS (Traction Control System) die er (standaard) op zit. Geen idee waar je die voor nodig hebt :-)
Voor het snelle (of vlottere...) hadden we de 2.0 moeten kopen.
Voor ons is het voldoende, dat is dan ook de beoordeling.

Betrouwbaarheid:
Daarover kan ik nog niets zeggen, en hopelijk gaat dat ook niet komen.
Na jarenlange Mazda ervaring weet ik echter dat dat standaard wel goed zit. In dit model zit ook nog gewoon ouderwetse techniek, waar niet veel aan kapot kan.
Vanwege de ervaringen in het verleden heb ik daar een "goed" aan gegeven.

Gebruikskosten:
Ook hier kan ik weinig zinnigs melden.
Ik weet dat we een auto met lagere vaste lasten hadden kunnen (of moeten?) kopen, maar we hebben nu eenmaal gekozen voor een wat grotere auto en die kosten meer in het gebruik.
Qua afschrijving kan het nooit spannend worden, simpelweg omdat we hem voor nog geen €3000 hadden.
De vaste lasten hebben we tevoren uitgerekend, en die kunnen dus niet tegenvallen.
Het zal vooral van de garagerekeningen afhangen of deze post gaat tegenvallen of niet.
De verhouding gebruiksgemak:kosten zal vast wel positief uitvallen, hier dus ook een goed.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens