Mazda Premacy 1.8 Active (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Premacy 1.8 Active |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
Aanschaf: April 2014
- 160.000 km
Vanwege gezinsuitbreiding moest de Mini ons verlaten.
De Mini was de auto van mijn vriendin, en ze heeft nu dus een Premacy gekocht.
We waren niet op zoek naar een Premacy, eigenlijk wilden we een Mazda 2 van de vorige generatie aanschaffen, het MPV-model.
Maar die prijzen... Pff, niet normaal.
Bovendien meen ik dat de Mazda 2 in Spanje is gebouwd, dus, laat ik het netjes houden, niet met de Japanse kwalieit.
2 straten verder stond een mazda Premacy 1.8 active te koop. Dus besloten om een paar duizend euro (letterlijk!) in de zak te houden en de Premacy te kopen.
Okay, een Premacy is 1 of 2 schalen duurder in de belasting, en hij verbruikt iets meer. Maar met die paar km per jaar die mijn vriendin rijdt, kunnen we lang rijden voordat het verschil van €2000 op is.
Het grote voordeel van de Premacy als auto voor een startend gezin is de ruimte. Volgens de boekjes heeft hij 370 liter (of iets in die ordegrootte), maar grofweg nameten leert dat dit eerder in de buurt van 700 liter moet liggen. Onder de hoedenplank, wel te verstaan.
De kinderwagen kan, inclusief gemonteerde reiswieg, gewoon in de kofferruimte gezet worden. Zonder inklappen of andere rare toeren.
En met het "vastsnoeren" van onze dochter hebben we hetzelfde voordeel als alle andere MPV-rijders: je hoeft niet te bukken met haar in de armen, en kunt overal goed bij.
Comfort:
De active uitvoering heeft dan nog als voordeel dat er inklaptafeltjes in zitten (hangen aan de rugleuning van de voorstoelen), dus ik hoop dat we nog een jaar of 10 van de Premacy kunnen genieten.
Hoe rijdt dat nu, zo'n Premacy?
Zelf rijd ik een Mazda 6 van 2007, dus een generatie nieuwer dan de Premacy.
Het is dus even terugschalen. Mijn vader heeft 2 Premacy's diesel gehad, eentje van voor de facelift en eentje van na de facelift. Daarvan herinnerde ik me nog dat we er absoluut eentje van na de facelift moesten hebben. Mazda heeft nog een flinke slag gemaakt tav geluidsisolatie, weggedrag en materiaalgebruik.
Even in het achterhoofd houden dat het oorspronkelijke model uit 1999 stamt, rijdt de Premacy prima.
De bij het model horende nadelen van een klankkast en zijwindgevoelig zijn er natuurlijk, maar daar is absoluut goed mee te leven.
De zitpositie is lekker hoog en rechtop.
In de diesel van mijn vader (die was volgens mij ook van 2004) ben ik ooit via Italië naar Roemenië gereden, en weer terug. Dat was een tocht van een dikke 4000km, en tijdens die rit heb ik diep respect voor de auto gekregen. Zo fit als een hoentje stapte ik weer uit, na een lange rit.
De vering is een beetje stug (drempels), maar dit is nodig om ook stabiliteit op de snelweg te kunnen garanderen. Deze concessie doe ik graag. Met beleid drempels nemen, dan gaat het goed en gaat ook de techniek (reactiestangen stabilisator!) langer mee.
Prestaties:
Qua prestaties houdt het niet over. Je kunt goed met het verkeer meekomen, maar niet meer dan dat. Voor ons, als tweede auto, is het goed genoeg. 100pk op 1200kg is nu eenmaal niet veel.
Ik zou er niet met een zware caravan mee over de Alpen gaan rijden. Maar ja, als je wat meer geduld hebt dan ik, dan houdt niets je tegen om dat wel te doen.
De grootste lacher is wel de TCS (Traction Control System) die er (standaard) op zit. Geen idee waar je die voor nodig hebt :-)
Voor het snelle (of vlottere...) hadden we de 2.0 moeten kopen.
Voor ons is het voldoende, dat is dan ook de beoordeling.
Betrouwbaarheid:
Daarover kan ik nog niets zeggen, en hopelijk gaat dat ook niet komen.
Na jarenlange Mazda ervaring weet ik echter dat dat standaard wel goed zit. In dit model zit ook nog gewoon ouderwetse techniek, waar niet veel aan kapot kan.
Vanwege de ervaringen in het verleden heb ik daar een "goed" aan gegeven.
Gebruikskosten:
Ook hier kan ik weinig zinnigs melden.
Ik weet dat we een auto met lagere vaste lasten hadden kunnen (of moeten?) kopen, maar we hebben nu eenmaal gekozen voor een wat grotere auto en die kosten meer in het gebruik.
Qua afschrijving kan het nooit spannend worden, simpelweg omdat we hem voor nog geen €3000 hadden.
De vaste lasten hebben we tevoren uitgerekend, en die kunnen dus niet tegenvallen.
Het zal vooral van de garagerekeningen afhangen of deze post gaat tegenvallen of niet.
De verhouding gebruiksgemak:kosten zal vast wel positief uitvallen, hier dus ook een goed.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Mazda Premacy 2.0 Touring (2002)

Mitsubishi Colt is terug: goed voorbeeld doet goed volgen

Voor €10.000 geniet je van open rijden met deze klassieke cabriolets

Jeep Wagoneer (1978) - In het Wild

Dit kost je reis naar Barcelona aan tol

Lezersreacties (0)
Reageren