Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2018) #2

autoreview

Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2018)

Signalement

UitvoeringCX-3 SkyActiv-G 120 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf4.000 km
KM-stand laatst41.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Leuke kleine wagen

  • 5.000 km

Ik kocht deze wagen kort voor de coronacrisis heeft toegeslagen in België. Ik kreeg nog zeer veel geld voor de vorige wagen (Nissan Qashqai van 2010 met 105.000km via een handelaar in Eindhoven) dus dacht ik waarom niet. Gezien mijn positieve ervaringen met Mazda (mijn eerste wagen was een Mazda 626) was het duidelijk dat ik die richting terug uit wou gaan.

Na een testrit met een Kia Stonic 1.0T met 120pk was de keuze nog sneller gemaakt. De 2.0 met 122pk in de Mazda maakt hem tot een veel leukere en snellere auto.

Ik kocht de wagen van een jaar oud met 5.000km op de teller bij een Mazda dealer in de buurt. De auto had alles wat ik verlangde: Ledlichten, parkeersensoren rondom, parkeercamera, mooie velgen en heel het veiligheidspakket (head-up display, dodehoekwaarschuwing, actieve cruise control, waarschuwing voor kruisend verkeer, etc.). Bepaalde zaken zitten zelfs in mijn Lexus IS niet van 2019 die ik kocht in het hoogste uitrustingsniveau. Knap van Mazda en redelijk uniek in de klasse.

Na 2.500km zijn dit mijn ervaringen.
Positief:
- zeer fijne motor die van onderin oppikt en echt krachtig is voor dit type wagen. Ik verras er soms andere weggebruikers mee die dit niet verwachten.
- veel betere manuele versnellingsbak dan de Nissan.
- bij doorrijden zit het verbruik rond de 7L/100km, maar bij een normale rijstijl zit dit rond de 5,3L/100km.
- alle bedieningsorganen hebben een positieve feedback en maken het leuk om te rijden.
- de veiligheidssystemen werken zeer goed en wekken geen irritaties op.
- een zesde versnelling. Dit had mijn Nissan niet en op de autosnelweg werd ik daar gek van.
- subjectief, maar zelf vind ik het echt een mooie wagen.

Is er dan niets negatiefs te melden? Toch wel:
- de ophanging is met de velgen van 18 duim aan de stevige kant. Vooral op verkeersdrempels heeft hij het niet begrepen.
- op een oneffen weg kraakt de hemelbekleding een beetje. Daar moet ik de dealer naar laten kijken.
- de pianolak aan de buitenzijde naast de ramen bekrast zeer snel. Zo’n pianolak is binnen en buiten aan een auto altijd miserie. Ik begrijp niet waarom constructeurs dit doen.
- de ruimte achterin en de koffer is aan de krappe kant, maar dat wisten we toen we de auto kochten. Voor ons drieën is het echter voldoende. Lange verplaatsingen doen we toch met mijn Lexus.

Ik ben zeer zeker tevreden van deze wagen. Het is en blijft een leuke tweede wagen waar ik in het weekend ook mee wil rijden.


Enkele kleine garantiezaken

  • 9.000 km

Afgelopen week ging de wagen binnen voor enkele kleine zaken onder garantie:
- de leuning van de passagierstoel trilde lichtjes als er niemand op zat
- de handgreep aan de bestuurderszijde rammeltje soms lichtjes
- bij het neerklappen van de achterbankleuning aan de bestuurderszijde bleef de gordel soms hangen

Kleine dingen waar een doorsnee bestuurder zich niet aan zou ergeren, maar ik ben zuinig op mijn wagens en ben nogal gevoelig voor zulke kleine dingen. De dealer loste dit alles onder garantie op. Nog twee jaar garantie resterend.

Wat zijn de positieve punten die opvallen:
- de led-lichten vooraan en achteraan zijn van zeer goede kwaliteit. Dat verbaasde mij voor een auto in dit segment.
- de rijhulpsystemen en adaptieve cruise control werken zeer goed. Niet te opdringerig en makkelijk in te stellen. De head-up display is leuk en geeft vrij veel info weer.
- op lange trajecten zit her verbruik rond de 5,3 liter per 100 kilometer, of 1 op 19,2. Voor een auto met relatief grote 2 litermotor een mooi resultaat. In dagelijks gebruik, zijnde veel korte afstanden, zit het verbruik rond de 6,3 liter per 100km of 1 op 15,9. Veel beter dan de Nissan Qashqai die we vroeger hadden.
- door de relatief grote motor en laag wagengewicht is de auto in elke versnelling vlot te noemen. 120 in zesde versnelling en je geeft gas, dan zit je direct aan 140km/u. Mijn BMW 318i E91 was minder vlot.
- goede Bose-geluidsinstallatie en goede connectiviteit via Apple carplay.
- de auto voelt verbazingwekkend volwassen aan. Lange snelwegtrajecten vormen geen probleem, mede door de zesbak. Dat was met onze Nissan Qashqai wel anders.

Wat zijn de mindere punten die zijn opgevallen:
- de GPS is vrij goed voor dit segment, maar het duurt lang om op te starten nadat de wagen is gestart. Zelfs de DAB-zenders laden neemt vrij lang in beslag.
- de gelakte velgen met gefreesde kanten zijn vrij snel vuil en lastig proper te houden. Ik mag er niet aan denken dat mijn vrouw een borduur raakt; vrij lastig om te herstellen lijkt me.
- de ruimte achterin en de kofferbak is geen hoogvlieger, maar dat wisten we als we de wagen kochten. Maar het is wel een ding om goed rekening mee te houden voor aanschaf. Aangezien dit een tweede wagen is naast mijn Lexus IS, maakt dit voor ons niets uit.

Samengevat nog steeds tevreden met de aankoop. In deze klasse toch de betere auto volgens mij.

Rammel in dashboard

  • 12.000 km

In de week na nieuwjaar is de wagen even binnen geweest in de garage voor een rammel in het dashboard ter hoogte van de navigatie-unit. Dit is onder garantie opgelost door de dealer.

Als vervangwagen kregen we een MX30. Leuke wagen, maar volledig opgeladen gaf de boordcomputer 160km op. Echt te weinig, waardoor mijn vrouw niet enthousiast was. Jammer, want het interieur is leuk vorm gegeven en de wagen ligt goed op de weg. Zelfs de dealer was niet te spreken over het rijbereik...

Na een klein jaartje met de wagen zijn dit de pro’s en cons:

+ Vermogen: de wagen is vlot voor een kleine SUV. Veel beter dan die kleine driepittertjes
+ Volwassen rijgedrag: ligt strak op de baan, is koersvast en stuurt goed
+ Goede rijhulpsystemen: adaptieve cruise control, lane keep assist, dodehoek sensoren,... Het zit er allemaal op. De head-up display voegt weinig toe en is eerder een gimmick. De noodremhulp heb ik op de middelste setting gezet want die was wel heel snel om in de ankers te gaan voor wagens doe afslaan
+ Verbruik: gemiddeld 1 op 14,3 gezien de korte afstanden, maar op lange afstanden 1 op 19,3. Netjes, ten opzichte van de voorganger (Nissan Qashqai 1.6i)

- Krasgevoelige pianolak op de deurstijlen aan de buitenkant. Is gewoon geen goede kwaliteit, want mijn Lexus IS heeft dit ook en daar is dit geen punt
- Soms sluiten de deuren niet vanzelf met de keyless entry/go
- Beperkte ruimte achterin en kofferbak, maar dat wisten we op voorhand al
- Als de bak koud staat, dan is de 2de en 6de versnelling wat nukkig. Na een eindje rijden verdwijnt dit wel.

Kortom: nog steeds tevreden met de aankoop!

Onderhoudsbeurt

  • 19.500 km

Afgelopen maand was het terug tijd voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt.
Voor twee zaken heb ik wel een melding laten aanmaken en wacht ik op feedback van de importeur:
- piepen van de remmen. Ondanks het gegeven dat zowel de remblokken als de schijven nog in heel nette staat zijn volgens de garage, piepen de remmen bij lage snelheid. Ik dacht dat de compound van de blokken dit zou veroorzaken. De garage geeft aan dat dit wel meer durft voorkomen, vooral met de velgen van 18 inch waarvan het camber wat afwijkt.
- de tweede versnelling moeten we inleggen met de zachte hand. Zeker als de bak nog niet helemaal is opgewarmd. Dat zou de synchromesh zijn. Op zich geen probleem, maar wou dit wel melden voor het geval dit misgaat buiten de garantieperiode.

De kleine beurt was 234,40 euro. Niet heel goedkoop, maar zeker aanvaardbaar. Voor de rest nog steeds tevreden over de wagen. Vooral de motor is het hoogtepunt. Geen futloze driepitter die je continu in het juiste toerentalgebied moet houden. Gewoon gas geven en hop!

Twee jaar verder en onderhoud

  • 41.000 km

We zijn weer twee jaar verder met de CX3 van mijn vrouw.

Eind vorig jaar gingen we met deze wagen naar Duitsland omdat de andere wagen, een Lexus IS 300h, bij de auto detailer binnen was. De aanzienlijk kleinere koffer was iets mee rekening te houden uiteraard. Dat maakt hem voor langere trips wat minder geschikt. Maar naar rijden toe perfect. Adaptieve cruise control aan, in zesde versnelling en kilometers vreten. Ook in de heuvels kracht op overschot. Dat maakt toch dat deze vrij kleine auto goed mee kan in het dagelijks verkeer.

Deze week ging ik op jaarlijks onderhoud. Een kleine beurt voor 208 euro bij een erkende Mazda-dealer. Dat is zeker netjes. En je krijgt er een jaar pechbijstand bij.

Tijdens een recente langere rit viel mij iets op wat lijkt op ‘sticky steering’. Rond de middenstand op de autosnelweg stuurde de Mazda niet zo soepel en ben je regelmatig aan het bijsturen. Ik dacht dat er een software-updat3 nodig was voor de elektrische stuurkolom. Maar de dealer gaf aan dat de Mazda-importeur hiervoor een nota heeft. Deze schrijft voor dat de stuurkolom moet gesmeerd worden met een specifiek product en er een veer moet geplaatst worden. Dit alles was niet in voorraad, dus de dealer gaat mij nog contacteren om nadien even binnen de komen.

Ik blijf zeer zeker tevreden van de auto, al is hij niet zonder kleinere ongemakken:
- de vering in combinatie met de 18-duimsvelgen is wat stug
- in combinatie met diezelfde velgen laten de remmen op het einde van de remweg een piepje horen
- er durft als eens een rammeltje uit het dashboard komen
- de plaats op de achterbank is aan de krappe kant en de koffer is dat eveneens. Voor ons geen punt, maar wel iets op rekening mee te houden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.