Mazda 626 2.0i GLX (1999)

autoreview

Mazda 626

Signalement

Uitvoering626 2.0i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf60.500 km
KM-stand laatst157.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 157.000 km

De Mazda is in juni 2006 gekocht. Het is een 626 2.0 GLX uit 1999 met de onwaarschijnlijk lage km.stand van 60.500. Volgens de NAP gegevens klopt de km. aanduiding, dus we hebben de gok maar gewaagd en deze auto aangeschaft. Na 1.500 km op benzine te hebben gereden, hebben we er een Vialle Lpi installatie in laten bouwen. Met ca. 30.000 km/jaar is dat een lonende investering. We hebben gekozen voor een ringtank op de plaats van het reservewiel. Je verliest niet veel ruimte, de hele kofferbak wordt 5 cm. minder diep hierdoor. Het is een 47l tank, bij 80% vulling betekent dat veel tanken. Dat is een minpuntje. De auto rijdt in de winter gemiddeld 1:10 en in de zomer 1:11. Dat vind ik niet heel zuinig. De auto maakt een solide indruk. Hij remt goed, stuurt goed, trekt goed. Verder is de GLX voldoende luxe. Onhandige dingen zijn er ook: de armsteun aan de bestuurdersstoel is eigenlijk net te kort. Het opbergvak onder het dashboard wordt snel rommelig. De speakers zijn behoorlijk ongevoelig, je moet de radio ver opendraaien voordat er geluid uit komt. De stoelen zitten niet geweldig, mijn vrouw kreeg acuut rugklachten in de voorstoel naast de bestuurder. En ook de bestuurdersstoel is niet top. Bij Savas in Zaltbommel hebben we de stoelen laten aanpassen, aardige mensen daar! Dat zat direct een stuk beter. Verder bevalt de auto goed. Het is een geweldige caravantrekker. De Carina vond ik een goede caravantrekker, maar de Mazda verslaat de Toyota wat dat betreft op alle fronten. De auto ligt met de caravan als een blok op de weg. De hele combinatie rijdt daardoor rustiger. Het verbruik op gas is schrikbarend hoog, vorig jaar naar Frankrijk, ca 1:5,7 gem. Het is maar goed dat je niet elke dag met een caravan rijdt. Voorlopig mikken we op 2 ton met deze auto en dan zien we wel weer verder.

Update: 26-4-2008
We zijn nu driekwart jaar verder. De auto maakt een stuk minder kilometers. De tellerstand is nu 107.000. De auto bevalt nog steeds goed. Onze ’kinderen’ hebben ondertussen allemaal hun rijbewijs en vinden het een geweldige auto om in te rijden.

Update 27-10-2008
De auto heeft in de vakantieperiode een behoorlijk stuk van West Europa gezien. Onze dochters hebben de auto mee gehad. De ene voor een reis naar Tsjechïe en de andere voor een reis naar Noorwegen. Uiteraard zijn er op deze reizen veel snelwegkilometers gereden, maar het tikt met 5.500 km. lekker aan. Grappig is dat op beide ritten geprobeert is zoveel mogelijk LPG te tanken. Vooral in Denemarken en Noorwegen vergt dat wat planning. LPG is in deze landen dun gezaaid. In de herfst heeft de auto z'n normale ritjes woon-werk en familiebezoek gereden. Alle reizen en ritten zijn tot volle tevredenheid van alle gebruikers uitgevoerd. Eind oktober is het tijd voor de 120.000 km beurt. Zie bij problemen voor de specifieke opmerkingen over deze beurt.

Update: 19-03-2010
De huidige km. stand is nu 157.000. De auto rijdt nog steeds goed. Heeft z'n normale beurten gehad. Onverwachte reparatie was het vervangen van de bougiekabels. Precies één week voor de 135.000 km. beurt begon de auto te stotteren.
Eind 2009 was de 150.000 km. beurt nodig. Er zijn toen ook winterbanden ondergezet. Nooit geweten dat dat zoveel verschil maakt. Zonder winterbanden en remmen op sneeuw was de ABS altijd aan het werk. Met winterbanden en remmen op sneeuw heb ik de ABS niet meer gevoeld. De vering achter wordt wat slapper door het rijden met de caravan. Misschien moeten de schokbrekers een keer worden vervangen.

Na bijna 100.000 km rijden in deze Mazda moet ik zeggen: betrouwbare auto, alleen de remmen (blokken en schijven) moeten naar mijn smaak te vaak vervangen worden.
Op naar de 165.000 km.

PROBLEMEN

  • 157.000 km

Helaas zijn er toch wel wat problemen geweest.
Nadat de auto op gas is gezet, begon deze al snel te hikken en te stotteren. Uiteindelijk zijn onder garantie de bougiekabels vervangen, deze waren aangetast door Marters.
De auto is in onderhoud bij de Mazda dealer.
Eind 2006: eerste kleine beurt 2 nieuwe banden ruitenwissers. Dat is normaal onderhoud.
Mei 2007: 90.000 km beurt. Die vond ik erg duur, euro 812,00 distributiesnaar vervangen en bijbehorende zaken. De kleppen zijn (nog) niet gesteld. Dat viel me mee.
Nu bij 95.000km hikt de motor opnieuw, in commentaren las ik dat je dan contactvet op de bougies moet doen, dat gaan we maar eens proberen.
Wordt vervolgd...

Update: 26-4-2008
We zijn bij de Ford dealer geweest. Maar die gebruiken het vet alleen om de bougies makkelijker los te kunnen draaien. Het heeft geen contactfunctie?
Bij 95.000 km. zijn onder garantie door de Mazda dealer de bougies vervangen en het hikken was direct over. Bij 105.000 km was er een kleine beurt. Een of andere klep zat vast (smoorklep?). Deze is aangepast en doet het weer goed.
Na 1,5 jaar rijden met deze Mazda moet ik zeggen dat m'n oordeel positiever wordt. Er zijn tot nu toe geen onverwachte reparaties geweest en de auto doet wat tie moet doen: rijden! Het is meer dan jammer dat ook Mazda met de nieuwe modellen Lpg als brandstof niet meer ondersteund.

Eind oktober 2008, was het tijd voor de volgende grote beurt.
Ik had al wel gezien dat de banden voor aan vervanging toe waren en de garage bevestigde dat vermoeden. Wat tegenviel was dat ook de remschijven voor en de remblokken voor vervangen moesten worden. Verder is alles voor de winter gecontroleerd. Apart was dat in een van de achterbanden een spijker zat. Gelukkig heeft die geen lekke band veroorzaakt.
De totale rekening voor deze beurt bedroeg euro 980,--. Toch een fors bedrag.

Update 19 maart 2010
135.000 km beurt, onverwacht was de vervanging van de bougiekabels, verder geen gekke dingen.

150.000 km. beurt, geen onverwachte zaken. Wel een set winterbanden laten monteren.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.