Mazda 626 1.8i GLX (1999)

autoreview

Mazda 626 1.8i GLX (1999)

Signalement

Uitvoering626 1.8i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf156.000 km
KM-stand laatst169.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na de lease Mazda ingeleverd te hebben daar ik van baan wisselde hebben we het nog een week of wat in de Seicento geprobeerd. Hardstikke leuk en gelukkig voorzien van airco. Maar voor de langere stukken en met de vakantie voor de deur toch wat minder geschikt.
Dus op zoek naar wat groters voor eigenlijk alleen de vakantie. Bij de dealer in Amersfoort staat een op het oog nette Mazda 626 te koop. De eerste keer dat ik ongezien via internet een auto heb gekocht. Gezien de prijs moest ik snel handelen dus dan maar telefonisch kopen na wat navraag.
Aangekomen bij Jonker in Amersfoort bleek de Mazda precies zo te zijn als beschreven door de verkoper. Een nette verschijning met hier en daar wat gebruikssporen. De verkoper was nog even bezig en dat gaf mij mooi de gelegenheid de auto even nader te bekijken. Tevens lagen de autosleutels in het dashbordkastje. Koude start was prima en liep als een zonnetje. Verder alles erop en eraan, zelfs leren bekleding.
Koop snel rond gemaakt en de week erop de Mazda gehaald.
Dat rijdt toch fijner met de vouwcaravan erachter dan zo'n Seicento.
De enige dissonantie waren de trillende remmen en de airco welke gevuld moest worden. De remmen toch maar vervangen, had weinig zin bergje op, bergje af met trillende remmen te rijden

De eerste beproeving voor de 626 werd de vakantie naar het Jura gebergte. Kan niet anders zeggen dan dat het volledig naar wens was. De 1.8 houdt qua vermogen niet echt over maar dat wist ik vantevoren al, slechts 90 pk uit een 1,8 blok. Dit heeft wel als prettige bijwerking dat het blok hardstikke zuinig is, weinig toeren maakt en daarom waarschijnlijk ook het imago van onverwoestbaar heeft. Het verbruik was 1 op 15 gedurende de vakantie. Erg prettige bijkomstigheid. Comfort was gewoon goed. De auto leent zich niet voor stoplichtsprintjes maar is een geweldige lange afstandsrijder. De achterbak is ook een waar ruimtewonder. Alle vakantiespullen pasten in de auto.

De auto was eigenlijk gekocht alleen voor de vakantie maar na ampel beraad hebben we gekozen de Mazda te houden en de Seicento de deur uit te doen. En voor mij in de plaats is er een Mercedes 500SEC gekomen. Lekker appels met peren vergelijken..

Kan iedereen een Mazda aanraden. Een van de meest ondergewaardeerde auto's. In mijn ogen beter dan Toyota.

Still going strong

  • 167.000 km

Nog steeds doet de Mazda niets verkeerds alleen hebben we last van een vochtprobleem. Dat wil zeggen beslagen ramen maar waar het vandaan komt...Geen idee. Auto is van binnen kurkdroog. Bekleding is overal even droog. Waterafvoer bij de motor is ook vrij van bladeren. Heb al de hoge druk spuit op de deuren en naden gezet maar overal even droog. Dus de zoekactie continues. Dus als iemand wat weet ik houd me aanbevolen.

Tevens is de airco er na de vakantie mee gestopt. Was wel handig geweest met die beslagen ramen. Heb nog even gedacht aan een lekke kachelradiator maar in mijn ogen hadden de ramen dan altijd beslagen moeten zijn. Nu doet het probleem zich af en toe maar voor. Airco is wel een klein smetje op zijn blazoen. Dus betrouwbaarheid voor the time being op goed gezet tot nader order. Eerdaags nog maar een keer onder druk laten zetten om te kijken of er ergens een lek zit. Op naar de volgende 167000 km ;-).

Airco leeft nog steeds eigen leven

  • 169.000 km

Auto is weer door zijn apk heen gerold. De meeste kosten zaten deze keer in het arbeidsloon. Er moest een ashoesje vervangen worden maar de bout was met geen mogelijkheid meer los te krijgen. Was kennelijk de eerste keer dat de bout los moest. Ach als dat de enige nadelen van betrouwbaarheid zijn dan teken ik daar voor. Airco is ook weer bijgevuld en extra lang onder druk gezet. Geen lekkage dus klaar zou je denken. Niet dus. Heeft het een week gedaan. Dat wil zeggen koude lucht geblazen. Pomp slaat nog wel een dus er zit genoeg koudemiddel in alleen komt er alles behalve koude lucht uit. Dus er zit ergens anders iets fout. Komend weekend wordt er naar gekeken want met 30 graden is zo'n airco best lekker. Betrouwbaarheid laten we dus maar even op 4 sterren staan. To be continued....

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens