Mazda 626 1.8 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 626 1.8 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 85.000 km |
KM-stand laatst | 277.326 km |
nog 3 jaar doorrijden?
- 235.000 km
M'n Gazda. Een basic 1.8 LX die door de Mazda dealer inclusief Koltec LPG afgeleverd werd in februari 2000. Ik heb 'm augustus 2006 gekocht met 85000 op de teller. Vanaf toen altijd rond de 1 op 11 mee gereden, op gas dus. Momenteel tank ik EU 0,48/l, de prijs van 10 jaar geleden. Wel een slome auto, 90 pk of nog minder dankzij gas. En wat rumoerig, ook het onderstel. De geluidsisolatie is duidelijk slechter dan wat nu gebruikelijk is. Maar de gehele auto maakte bij aankoop en nu nog steeds een topfitte indruk, alles werkt en alles werkt netjes.
De afschrijving van deze auto is inmiddels nihil.
Het is nu mijn eerste auto op leeftijd nog niet stevig aan het roesten is, sterker nog, de carrosserie is nog helemaal gaaf. Wel met veel gebruikssporen, want buitenslaper.
Onderstel en holle ruimtes heb ik vanaf 2006 elke 4 jaar met een soort tectyl laten behandelen door Goodcar, dus ook daar geen zorg, zelfs niet bij de spatbordranden achter. Ook de originele uitlaat zit er nog onder.
Mechaniek: links vóór zijn de wiellagers, homokineet en steekashoes vervangen. Vorig jaar ook linksvoor moeten uitlijnen want flinke bandenslijtage.
De airco heeft 6 jaar geleden een goedkope chinese condensor gekregen.
Distributie: bij 165000 is een spanveertje gesprongen. Ik vraag me af of de garage bij aflevering 85000 incl. nieuwe distributiem, de spanelementen ook vervangen heeft. Gelukkig is deze motor zo ontworpen dat de cylinders de kleppen nooit kunnen raken. We zijn nu met de vervangende distributieset weer 6 jaar verder en ik hoor geruchten dat je er 10 jaar (of 90000 km) mee vooruit kunt in plaats van de 5 jaar uit het instructieboekje. Ik waag het er maar op.
Pas geleden helaas voor de tweede keer de wegenwacht in moeten schakelen, dit keer was het een lekke brandstofdrukregelaar. Hierdoor kwam benzine in het inlaatspruitstuk, zelfs als ik op gas reed, waardoor de auto zich fors ging verslikken c.q. afnokte. Een nieuwe regelaar helaas alléén origineel Mazda voor EU 200 ex BTW. Een paar maanden eerder moest ook de brandstofpomp vervangen worden, toen door een originele van de sloop. Merkwaardig, je rijdt nauwelijks op benzine, in principe alléén bij het starten en dan gaat dáár e.e.a. kapot.
Van de 4 luidsprekers in de deuren werkte er vorig jaar nog ëén, ik heb ze nu allemaal vervangen, deels door marktplaats speakers uit een Mondeo, die pasten perfect.
In 2014 moest er een abs sensor vervangen worden, kostte incl. arbeidsloon dik EU 200, maar ja, je moet wat als het op de dag van apk keuring gebeurt. Sinds een week licht het ABS lampje wéér op dus ik vrees dat er nu weer één kapot is. Daar moet de Mazda dealer naar kijken, want algemene garages hebben geen stekker om de storingscodes uit te lezen, dat heeft Mazda handig gespeeld.
Van mijn vrees dat de kleppen zouden inbranden door het rijden op gas blijkt nog niet gegrond. Wel heb ik preventief in die 10 jaar ca. 5x de kleppen laten stellen, want dat gaat nog met klepplaatjes. Ik schat dat ik daar in totaal EU 500 aan uitgegeven heb.
De auto krijgt 1x per jaar een beurtje, tegelijk met de apk en dan wordt dus ook de olie vervangen. Tussentijds hoeft er nooit olie bij, het lijkt wel of hij geen drup verbruikt.
Het is een auto die geen emotie opwekt maar wel netjes en robuust gebouwd is; misschien alléén wat minder goed doordat er toen ook Ford onderderdelen in werden verwerkt. Sorry Ford...
Wat de bruikbaarheid betreft: ik ben gek op het feit dat er (ondanks de langsliggende lpg tank) een complete fiets in past als je de achterbank omlegt. Op de foto zelfs twee! Probeer dat maar eens bij een compactje.
Ik hoop er nog 3 jaar zonder al te gekke kosten of trammelant mee door te kunnen rijden. Ben benieuwd of dat gaat lukken.
PS: de tweede foto heb ik gemaakt toen ik hem een keer grondig gewassen en gepoetst had, een zeldzaamheid. Ik was zo trots op het resultaat dat ik me heb laten verleiden tot een photoshop ;-).
zelf abs sensor vervangen
- 241.000 km
Jammer dat ik voor de meting naar Mazda moest, omdat de algemene garage geen storingscodes kan uitlezen. De verdenking ging naar de sensor links achter. Jammer dat ik het niet direct aandurfde om die zelf te vervangen, nu toch nog mijn garage laten controleren op contactstoring maar dat leverde niets op. Heb ik wel mooi de kunst kunnen afkijken en ik wist nu zeker dat ik die oude sensor er op de krik uit kon wurmen. Voor EU 37 een sensor laten bezorgen, helaas met bevestigingsmateriaal voor rechts ipv links terwijl anders beloofd was, maar mijn bestaande beugeltjes in het spatbord lieten het nog toe om uitgebogen en weer toegeknepen te worden (en dat na 17 jaar!). De beloning: geen brandende waarschuwingslampjes meer op het dashbord en inderdaad, de abs werkt weer dus apk afkeurpunt weggewerkt :-)
nieuwe APK (met sinterklaas)
- 242.922 km
Kleine beurt + APK t/m eind jan. 2018 voor EU 139,15.
That's it :-)
Wel even een gedoe om bij de garage te komen. Drie portieren zaten vastgevroren! Gelukkig niet rechtsvoor.
De vorst leverde ook de "reparatie" op: de ruitensproeier vóór moest weer op gang worden geholpen.
Aandachtspuntje voor de komende tijd: de flenzen die de eind- en midden demper bij elkaar houden zijn flink aan het wegrotten. Maar ja, de uitlaat is nog de originele...
Thuis nog even de wielen gewisseld, nu dus op winterbanden, want binnenkort naar Berlijn.
Wegenwachtlidmaatschap nuttig!
- 250.000 km
Einde zomer 2017 de gecorrodeerde flens tussen midden- en einddemper laten vervangen door een koppelstuk met twee klemmen. Kosten EU 50 all in, heel wat voordeliger dan een nieuwe midden- en einddemper. Het was zelfs voor ervaren lui een lastig klusje om stukjes pijp met de flenzen weg te slijpen / zagen. Keihard materiaal. Maar de originele uitlaat kan nu verder bewijzen dat ie een autoleven mee gaat. Op de flenzen na dan.
Heb de wegenwacht er een keertje bijgehaald omdat de handrem niet van de schijf los kwam, ten minste dat bleek het euvel toen ik nauwelijks boven de 100 kwam op de snelweg. Snel aan de kant gezet en aan de wielen gevoeld, rechts was warm. Euvel werd door de WW met hulp van véél WD40 opgelost.
De tweede keer wegenwacht was spannender. Na een ritje Duitsland ging de motor op de terugweg steeds slechter lopen. Op gas hield hij het helemaal niet vol. Uiteindelijk op de A1 bij Voorthuizen een parkeerplaats opgezocht en de wegenwacht gebeld. Met de sleepwagen ging het naar WW station Naarden! Alle vrees en slecht geweten ten spijt (toch iets met distributie of kleppen??), het bleek een los vacuüm slangetje te zijn ("dat hoort niet!"). Het slangetje behoorde toe aan de verdamper van de gasinstallatie. Ook op benzine werd nu valse lucht aangezogen. Omdat het gaar was heeft de wegenwachtman een nieuw slangetje gemonteerd. In totaal 2 uur oponthoud en 3 minuten werk. De motor loopt weer als een zonnetje. Ook bij stationair op gas, wat de laatste tijd niet zo was. Dus eind goed al goed en weer wat bijgeleerd.
Weer een jaar APK maar wel wat kosten
- 253.714 km
Vaste prik die APK in december (want 1 maand marge) en daar doen we er dan altijd een beurtje bij. Deze keer wel met een probleem dat handrem al een tijdje slecht werkte en toen ik merkte dat rechtsachter de schijf ook nog eens heet werd was ik snel bij de garage. Daar vond men dat de klauw niet soepel meer los kwam en de handremkabels en blokken konden ook wel een keer vervangen worden. Met remmen ga ik niet marchanderen, te meer daar hij in het verleden al bij meerdere gelegenheden heetgelopen was. Maar dan wel zelf de onderdelen uitzoeken en bestellen. Dan heb je ze weliswaar niet morgen, maar je bespaart zo veel dat ik in principe bij een nieuwe remklauw de handremkabels L+R en remblokset kado krijg. De oude remklauw retour sturen levert dan ook nog eens ca. EU 20 op.
Bij het monteren werd gemopperd dat links en rechts de bouten (naar de remschoenen) afbraken en dat het een helse klus was geweest om ze er uit te krijgen. Maar alles werkt weer prima nu. APK was verder geen probleem. Onderstel is nog hard op één plekje na: in het subframe net achter na het rechter achterwiel zit een gat van 3cm. Geen bedreiging volgens de garagehouder, "de auto kan nog wel10 jaar mee". Dat oordeel neem ik dankbaar in ontvangst!
Nu begint wel te knagen bij me: moet ik de distributieriem dan toch nog laten vervangen? Hij zit nu al ruim in overtijd is het nog 10.000 km van de max. 90.000 af.
Ik weet dat als hij breekt, de motor NIET in de soep loopt. Maar ja dan sta je wel en dat gebeurt vast onverwacht, ergens...
Oud worden, of vragen om aandacht
- 260.000 km
In april 2018 viel me opeens op dat het Mazda logo van de achterklep verdwenen was. Er waren alleen nog verdroogde lijmresten. Tja, ruim 18 jaar buitenslapen laat z'n sporen na, maar als de Mazda een bewustzijn had, was dit een zeer pijnlijk verlies.
Er groeide ook langzaam een heleboel mos in de naden. Ja wassen is niet zo mijn ding.
Een stevige wasbeurt doet wonderen, zie de laatste foto. Eigenlijk best mooi, dat diepgroen metallic ook al valt dan op dat hij vol zit met lakbeschadigingen, in de loop der jaren verzameld op parkeerplaats. Maar geen roest! En de koplampen zijn nog ouderwets van glas, dus die blijven je helder aankijken.
Bij het eerstvolgende autoritje met mijn licht dementerende Pa van 90, merkte hij spontaan op: goh ik wist niet dat je auto groen was!
Op gas rijden voordeliger?
- 262.000 km
Deze Mazda is als overjarig model bij aflevering in 2000 voorzien van een Koltec gasinstallatie. Dus eigenlijk is het een Gazda.
Gas is om op te koken, niet om op te rijden had mij een wegenwacht-man ooit gezegd. Met andere woorden, er werd trammelant voorspeld. Tot nu toe viel het reuze mee, al was dat losse vergane slangetje waarvoor in 2017 wegenwacht hulp nodig was, een gas ding.
En nu, plotseling, sloeg bij warme starts de motor af zodra hij op gas overschakelde...
Goede reden om naar Haarlem te koersen en een echte LPG specialist om raad te vragen. Die had er wel zin in! Dat kwam me op EU 240 te staan. Van Jos van Ommeren moest er een ruil-verdamperunit in, de mijne was lek. Ik denk dat het een goede deal was.
Nu rijdt hij weer "normaal" op gas, nog altijd 1 op 10,5 a 11. Helaas verdampte door dit akkefietje mijn LPG voordeel(tje) voor dit jaar aanzienlijk. Dat wel.
APK tot 1 februari 2020
- 263.089 km
APK: toch maar weer geprobeerd, met succes. Er moest alléén links voor een ashoesje vervangen worden. Volgens mij was dat jaren geleden ook al gebeurd, misschien van een wat mindere kwaliteit. De Mazda nam geen genoegen met standaardspul, dus het werd iets duurder, maar we bleven incl. keuring onder de 200 euro.
Vanwege weinig kms heb ik de beurt laten schieten.
Ik denk er over na of ik de distributieriem en v-snaren nog laat vervangen. Wat nu draait is van feb 2011 en houdt het al 98.000 km uit. Ik heb de set (tandriem, 2 v-snaren, 2 rollen en een veertje) al binnen, met aftrek van statiegeld op een eerdere remklauw retour betaalde ik er 75 euro voor. Ze liggen in de auto maar nu dus nog het werk ...
Een accu van minstens 13 jaar en misschien wel 19
- 264.000 km
Toen ik de auto in 2006 overnam zat de accu er in waar ik het nu over heb. Die heb ik 6 jaar geleden vervangen, toen hij bij vrieskou wat minder overtuigend startte. Ik ben zelf een andere accu gaan halen en heb die er thuis ingezet De oude accu heb ik in de berging opgeslagen, maar na een paar jaar uit nieuwsgierigheid in huis gehaald en opgeladen. Het kijkglaasje gaf groen aan dus in orde. Vervolgens deze tot noodstroombron gepromoveerd en circa elk half jaar wel een keer geladen. Dat kwam goed uit toen ik 2 maanden geleden het lampje van de binnenverlichting van de Mazda had laten branden. De finaal lege accu er uit en de stokoude, maar geladen Mazda accu er weer in. Tot nu toe kom ik er goed mee weg, al is de puf bij kou begrijpelijkerwijs beperkt. Mijn garage kan het sowieso niet geloven dat ik met een accu van 12+ jaren rij.
Ik vind het leuk om te proberen, het past een beetje in het denken over duurzaamheid. En als het starten niet lukt, staat de andere accu klaar, geladen en wel.
Distributieriem, Vsnaren en waterpomp vervangen
- 266.874 km
Het moest er van komen. Distributiesetje al sinds november 2018 binnen, nu is dat er in gezet want het oude spul zat er al ruim 10 jaar 90.000 km in. De garage vond het wenselijk ook de waterpomp te vervangen, want die zweette en je wilt niet dat daardoor de zaak alsonog vastloopt. Het ging in één moeite door. Schade EU 250 + EU 90 voor de set. De riem die er uit kwam vond ik er nog netjes uitzien!
We kunnen nu dus weer 100.000 km / 10 jaar verder.
De Mazda is nog steeds niet vermoeid, ook zn staal niet.
Dit jaar is het 20 jaar geleden dat hij werd geproduceerd.
Ik heb hem een wasbeurt gedaan, hij glimt weer :-).
Stoere kar, ik rij er nog even mee door tot ik er echt geen excuus meer voor heb, hopelijk vindt hij dan een baasje die hem op waarde schat.
APK tot 30 jan 2021
- 270.826 km
Tadaaa. M'n garage heeft me overgehaald nog een keer de APK te doen. Resultaat: voor vier tientjes is de Mazda vandaag geslaagd. Hij mag dus binnenkort 20 worden!!!!
Wat ik vreesde, dat het gordelslot van de bestuurder afgekeurd zou worden omdat de knop een beetje lammig is, is niet bewaarheid. De gordel klikt nog steeds in en zit dan vast, in elk geval vast genoeg voor de keuring.
Ook dat het ruitmechanisme aan bestuurderskant niet meer goed werkt (draait dol, krijgt ruit wel omlaag maar niet meer omhoog), is geen apk punt. Helaas wordt het steeds lastiger om vervangende onderdelen te vinden. Wie heeft er tips? Misschien ga ik proberen het zelf te repareren.
In elk geval kan ik voorlopig blijven rijden!
Het enige aandachtspuntje volgens de garage is wat roest op de schijven, wat bij een volgende keuring een officieel aandachtspunt kan worden of afkeur. Maar goed, schijven zijn slijtagedelen en niet duur om te vervangen.
Benzinetank
- 275.000 km
Had ik 'm al afgeschreven? Vanwege de Corona toch maar liever met de auto naar Berlijn maar lange ritten had hij de laatste twee jaar niet meer gemaakt. Vooraf nog even bij de garage langs, benzinegeurtje rechts achter. Op de brug ermee. Het was zichtbaar als je goed keek: een naad van de tank die een beetje kiert en daaruit lekt wat benzine. Dat is de straf voor bijna 21 jaar op gas rijden, lees gemiddeld met minder dan een halve tank benzine rijden. Daarboven in die tank is zuurstof en waterdamp, denk ik zo. Dus rot van binnenuit. Van buitenaf oogt de Mazda / Gazda van onderen nog pico bello. Maar ja daar heb je niets aan als je zo'n speciaal geval van een ouderdomskwaal beleeft. Echter niet getreurd, er gaat nog minstens 25 liter benzine in de tank zonder dat het er uit loopt en dat is de dan ook de noodvoorraad, want met gas moet het gebeuren. Nou dat deed het ook, al had ik onderweg een bezigheid om het gaslampje in de auto in de gaten te houden. Na ca. 100 km begon het bekende fenomeen hij geen zin heeft om op gas er flink de sporen te krijgen. Het gaslampje gaat knipperen ten teken van overschakelen op benzine. Schakelaar op benzine zetten en dan terugzetten naar gas en na een halve minuut kan ik weer vele kilometers probleemloos doorgassen. Hoogst gemeten snelheid 163 km/u, na een file van een uur. Tussen de Audi's en de BMW's lekker even los, ook omdat het alleen in Duitsland nog mag. Op de terugweg m'n nieuwe benzinetank opgehaald in Volkel bij VanDeijne, die had nog een "imitatie" op de plank liggen voor EU 135. Tja, dat is leven met een auto op leeftijd. Maar wel een goeie.
Klaar voor APK 2021?
- 275.265 km
Vandaag is de de Mazda zijn benzinetank kwijtgeraakt. Ik gebruikte hem te weinig! Zat een leven lang minder dan halfvol en daardoor in de loop van 21 jaar van binnenuit gaan roesten op de naad. Er was de laatste maanden een kleine lekkage. In plaats daarvan is een nieuwe imitatie tank (made in Taiwan) geplaatst die ik een paar weken geleden zelf heb opgehaald uit Volkel.
Bij toeval heb ik nu in een officiële blog van Mazda ontdekt dat alle modellen van vóór 2002, dus ook de 626, niet bestand zijn tegen de huidige euro 95. Ik had de laatste tijd al steeds 98 met toevoeging getankt (in de hoop dat dat “houdbaarder” is) maar nu ben ik daar extra scherp op! Want het zij nog maar weer herhaald, ik had de laatste jaren opvallend veel defecten aan het benzinesysteem.
En passant zijn ook de schijven vóór vervangen, want die hadden hun beste tijd gehad en waren voor de komende APK minimaal een twijfelpuntje, waarschijnlijk afkeur. De nieuwe had ik met een 40% korting actie van de grote Berlijnse onderdelenboer laten komen.
Kosten alles bij elkaar ca. EU 500.
Mijn garage is ook na deze sleutelactie onverminderd positief over de Mazda en daarom ga ik nog even door, in de hoop dat, wat betreft de reparaties, er in 2020 niets meer bijkomt. Maar je weet het natuurlijk nooit met deze leeftijd.
Yes!!
- 277.100 km
De APK (tm 30-1-2022) is binnen en met gemak. Peter Kuijl vond alleen een los ashoesklemmetje dat vervangen moest worden. Inclusief kleine beurt geslaagd voor minder dan EU 200. En dat voor een auto van 21 jaar die al een leven lang buiten slaapt in weer en wind. Sinterklaaskadootje!
En dan toch: het einde
- 277.326 km
Ik heb mezelf verrast met deze beslissing.
Hoe is het zo ver gekomen...
Een week na de APK ontdekte ik dat het aanhoudende vochtprobleem in de auto serieus was. Na één van de weinige vorstnachten trof ik hem 's morgens aan onder de rijp, maar die zat ook van binnen en ik kon er alleen nog via de achterklep in en uit. Een half uur met draaiende motor, verwarming voluit en veel uitgewrongen natte doeken later, gingen de deuren gelukkig "gewoon" weer open en kon ik ook naar buiten kijken. Ik denk dat het een haperende centrale ontgrendeling was, niet de rubbers. Maar goed, alles weer onder controle, auto reed weer (prima) en tijdens die rit heb ik hem goed drooggestookt.
Twee weken later, na een plensdag, was het echter weer prijs. De ruiten vol condens, de vloer aan de rechterkant drijfnat. Voor het eerst meende ik te kunnen duiden waar het water vandaan kwam, van boven bij de voorstoel aan de passagierskant.
Een paar dagen later bij een waterig zonnetje aan de gang gegaan met waterstofzuiger en een kitspuit. De enige zichtbare kleine roestblaasjes in het dak zaten boven de voorruit, bij het raamrubber... dat bleek van binnen een vervolg te hebben. Boven de hemelbekleding was het goed nat en de rand van de sponning voelde over een breedt van 30 cm ... tja... toch wel wat krokant. In elk geval werd daar water als het ware naar binnen gezogen.
Van buiten heb ik toen over de hele breedte een dunne streep kit gezet tussen daksponning en raamrubber. Van binnen ook nog wat tegen die bewuste rand aan. Het tapijt kreeg ik met de waterstofzuiger aardig droog, maar de isolatie eronder natuurlijk minder goed.
Het was mij echter duidelijk dat 21 jaar buitenslapen nu zijn tol begon te eisen en dat ik daar (te) weinig tegen kon doen. Ik kan de Gazda geen onderdak bieden! Toen dacht ik, hoe lang wil ik er nog mee rijden. Eigenlijk zit ik al 7 jaar in "overtijd" en de laatste jaren gebruik ik hem (te) weinig. Met klimaatdoelen in het verschiet zou het toch netjes zijn om 2021 autovrij in te gaan. Scheelt ook nog eens rond de EU 2000 vaste lasten per jaar.
Peter Kuijl gebeld. Hij bood direct onderdak voor de Gazda en mij een vrijwaring met nog een beetje geld toe. Ik heb dat geaccepteerd, voordat ik er spijt van zou krijgen!
Bij deze dus de tip: de Gazda is - naar ik veronderstel - nog even te bewonderen bij Garage Peter Kuijl in Amsterdam Noord. Het gaat om de laatste en beste auto die ik ooit had.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.