Mazda 6 Sport 2.0 CiTD 143pk Executive (2006)

autoreview

Mazda 6 Sport

Signalement

Uitvoering6 Sport 2.0 CiTD 143pk Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf181.000 km
KM-stand laatst500.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Oplappen en doorrijden

  • 477.000 km

Ongeveer een maand geleden heb ik het genoegen gehad om langs te mogen komen bij Klokje Rond! (https://www.youtube.com/watch?v=12byWe7aMss) In deze review wil ik jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen van de auto de komende tijd.

Stand van zaken op 15-09-20, 477.035 km:
De distributieriem, waterpomp en multiriem zijn vervangen op 31-08 en de olielekkages bij de krukaskeerring en kleppendekselpakking zijn verholpen. De EGR klep geeft nog af en toe een hik in de motor, maar na een keer goed doortrekken in versnelling 2 en 3 is dit verholpen. Wel zeker iets om in de gaten te houden!

Over het algemeen is het een heel prettige auto om in te rijden, super wegligging en vrij zuinig (1 op 15, 1 op 20 op de snelweg). Na 477.000 km zijn er wel wat dingetjes die niet meer goed werken, maar dat zijn dingen waar je wel aan kan wennen. Onder andere de airco werkt niet meer zo goed en wordt pas na 10-15 minuten koud, hij lekt waarschijnlijk ergens in het systeem en het systeem is de laatste 2 jaar niet bijgevuld.

Er zijn een aantal kwaaltjes die andere Mazda 6 rijders wellicht wel zullen herkennen. Een van die dingen zijn de remmen, de remklauwen slaan soms vast met alle gevolgen van dien. Daarnaast is de roestpreventie van Mazda niet goed genoeg. In de Klokje Rond keuring viel ook op dat sommige delen wel preventie hebben gehad, maar sommige delen van de bodem niet en dat lijkt soms pure willekeur. Ik ga wel proberen de roest enigszins in te dammen met roest-omvormer bijvoorbeeld en we gaan zien hoe dit uit gaat pakken. Het is nog steeds een prachtige auto en het is echt een leuke ervaring elke keer weer. Dat maakt het afscheid nemen straks ook extra lastig maar het doel is om er nog zo lang mogelijk van te genieten!

De komende maanden ga ik voor jullie dit overzicht nog verder aanvullen en updaten.

Reparaties voor 31-08-2020:
16-08-2020
Motorsteun vervangen in verband met een bonk in de aandrijving, het probleem is minder maar nog niet helemaal weg. Waarschijnlijk moet de versnellingsbaksteun ook nog vervangen worden, dit ga ik waarschijnlijk combineren met een aankomende onderhoudsbeurt.

05-08-2020
Stuurhuis vervangen door een gebruik exemplaar. De weken ervoor hoorde ik steeds een raar geluid bij het insturen met parkeren en het werd steeds erger. Het reservoir met stuurbekrachtigingsolie stond een stuk onder minimum en omdat het een gesloten systeem is was het duidelijk dat er ergens een lekkage was. De auto op de brug gezet en daar werd al snel duidelijk dat aan allebei de kanten olie lekte in de hoezen, maar dat het daar nog niet uitliep. Bij een sloperij het onderdeel besteld met een jaar garantie en met montage kostte dit ongeveer 450 euro.

16-03-2020
In verband met de APK waren de bovenste fuseekogels voor kapot. Ook meteen de stuurstang linksvoor preventief vervangen vanwege overmatige roest. Kosten: 290 euro.

21-11-2019
Grote onderhoudsbeurt, oliefilter, brandstoffilter, interieurfilter etc.

05-10-2019
Linkervoorlamp is kapot, hier werd ik fijntjes op gewezen door medeweggebruikers op de snelweg in de schemering. Het blijkt dat deze auto xenonverlichting heeft, maar na deze kilometers mag dat ook kapot gaan. Het vervangen van de lamp is wel heel erg lastig, de hele bumper moest gedemonteerd worden om er bij te kunnen.

Wat achterstallig onderhoud aangepakt

  • 481.000 km

Deze week nog wat achterstallig onderhoud aangepakt. Met black friday voor een mooie prijs schokdempers van Monroe gekocht bij Mister Auto en die waren binnen een week binnen. Naast de schokdempers achter, ook de remschijven en remblokken vervangen alsmede de remvloeistof. De auto remde vooral bij hogere snelheden met flinke trillingen door kromme remschijven, die zijn nu vervangen door Blue Print schijven en blokken.

Nu de auto toch op de brug stond ook meteen de rechtse motorsteun laten vervangen. De beweging van de motor wordt daarmee weer gedempt, wat het rijcomfort zeker verbeterd heeft!

Daarnaast zijn de nieuwe schokdempers zeker goed te voelen en is de auto een stuk stabieler in weggedrag op de snelweg. Voorlopig gaan we lekker richting de 500.000!

Nieuwe APK, wat laswerk en een kleine beurt

  • 489.800 km

De laatste update in deze review komt uit december 2020 en sindsdien zijn er wel wat dingen gebeurd!
Halverwege januari heb ik de verstuivers laten vervangen omdat deze flink nagelden. Via een demontagebedrijf verstuivers gekocht die ongeveer 150dkm gelopen hebben en zonder de huidige verstuivers te testen gewoon allemaal vervangen. Gelukkig kwamen de oude verstuivers goed los en loopt de motor een stuk regelmatiger.

Toen kwam in februari de APK, alles was prima behalve de roest op de linkse dorpel... Achter de plastic kap kwam er toch een narigheid vandaan, dat op het Klokje Rond filmpje ook al te zien was. Het leek toen goed genoeg te zijn voor de APK, maar uiteindelijk dus niet. De auto laten lassen bij een Autoweek-forumster en nu ziet het er weer tiptop uit!

Gisteren heeft hij een kleine beurt gehad, waar ze ook de DPF (roetfilter) ter plaatse geregenereerd hebben. De afgelopen tijd miste ik vermogen, vooral op hogere snelheden. Dat probleem is in elk geval voorlopig opgelost!

Bijna op 490.000 km en hij rijdt nog steeds! De afgelopen weken zijn we verhuisd en hij trekt nog steeds volle aanhangers. Het is nog steeds een trouw werkpaard, die Mazda!

Het half miljoen is gehaald!

  • 500.000 km

Het half miljoen staat op de klok! Dat was een leuk doel om te halen en het maakt me ook wel trots. De afgelopen periode zijn er wat werkzaamheden geweest aan de roetfilter en EGR ter schoonmaak en is de 2e xenonlamp vervangen door een nieuwe.
Op dit moment rijdt de auto vrij rustig met af en toe (1x per rit max.) nog een hik of verlies van vermogen. Het is nog steeds onbekend wat er precies mis is, wellicht dat het bij de volgende beurt naar boven komt. Begin 2022 staat er een grote beurt op de planning samen met de APK. De koppeling is ook nog steeds niet super, maar voorlopig schakelt en ontkoppelt hij zonder grote problemen. Mochten er geen lijken uit de kast vallen bij de APK/beurt dan laat ik de koppeling nog vervangen volgend jaar! Hij blijft dus nog gewoon in gebruik voorlopig.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens