Mazda 6 | Nieuw: update 2023

Mach1

Gebruiker
[size=large]Nu is de Mazda 6 officieel[/size]

Na de eerste foto die gisteravond lekte geeft Mazda nu zelf foto's en informatie vrij over de nieuwe 6. Die debuteert volgende maand in Moskou en staat nog in de herfst bij de Nederlandse dealers. Ook met 20 procent bijtelling.

Mazda zet op de Russische show een sedan neer met Russische specificaties. Hij beschikt over een direct ingespoten 2.0 liter SKYACTIV-G benzinemotor gekoppeld aan een zestraps automaat. Voor Nederland is vooral de Sportbreak interessant maar die wordt later getoond. Wel meldt de importeur al dat eind oktober de nieuwe Mazda6 Sportbreak in Nederland leverbaar is, onder meer als TS+ met Lease Pack, voorzien van de 2.0 liter Skyactiv benzinemotor met 145 pk, goed voor 20 % zakelijke bijtelling. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.

De Sportbreak kwam onlangs al voorbij in gecamoufleerde gedaante op deze site. De stationversie krijgen we waarschijnlijk op de Salon van Parijs voor het eerst te zien als productieversie.

Skyactiv-technologie is net als bij de CX-5 weer het toverwoord om de auto zuinig te maken. De 6 krijgt ook i-ELOOP, techniek waarbij remenergie wordt opgeslagen en omgezet in bewegingsenergie.

Meer informatie krijgen we als we afreizen naar Rusland om nader kennis te maken met de nieuwe 6.

m1myu5jb6v6n.jpg

m1myu6gbu36h.jpg

m1myu5ibnq6o.jpg

m1myu5nb8s6p.jpg

autoweek.nl

Meike

Gebruiker
Inderdaad, prachtig ! Geen lijntje te veel, geen lijntje verkeerd, heerlijk in balans !

Moet wel zeggen dat ik er een andere site *Autovisie, kuch* bij heb gepakt, omdat ik al weken problemen heb met de Autoweek site en maar de helft van de foto's zie.

Guest
En ik die dacht dat er geen mooie auto's meer gemaakt werden... Dat ziet er heel veelbelovend uit! Maar ik wacht toch op nog wat meer details en foto's voor een definitief oordeel :)

R W D

Gebruiker
Heel fraai (y)
Mooi, die chromen bies over de neus. Maakt hem heel herkenbaar.
Ben benieuwd naar de gehele achterkant, die zo op het eerste oog wat anoniem oogt.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Prachtig inderdaad! (y) Mazda heeft haar best gedaan, als de Nederlanders/Europeanen er nu nog niet voor vallen (inclusief 20% bijtelling op benzine en diesel) weet ik het ook niet meer. En Mazda waarschijnlijk ook niet.

brg

Gebruiker
Nou,
jullie zijn echt wel cracks :D
Op basis van die summiere foto's al kunnen vaststellen dat het een heel mooie auto wordt o_O
Eerlijk gezegd,
het is een beetje eigen aan Mazda,
de 6 (zoals voorheen de 626) oogt steeds goed bij lancering,
maar mist telkens wel iets om te overtuigen en een succesverhaal te worden.
Zal met deze wellicht niet anders zijn.

Guest
Eerst maar eens in het geheel zien. Het concept zag er door zijn gestrekte rwd uiterlijk erg goed uit incluis strakke details als spiegels etc. In het eggie is een een fwd wagen waar "normale" spiegels en handgrepen gemonteerd zijn.

Toen de vorige 6 geïntroduceerd werd, was dat ook een verademing tov de 626 maar die bracht ook niet het succes uiteindelijk wat er van gehoopt werd. Dacht ik.

JBA

Gebruiker
Ziet er erg mooi uit en staat vooralsnog op no1 ter vervanging van mijn insignia begin volgend jaar. Hopelijk komt de 6 naast de 145pk geknepen versie ook met een wat potentere versie want hoewel 145pk op zich prima is heb ik er liever toch een stuk of 35 meer ook al kost me dat 5% bijtelling extra. Ben overigens ook nog benieuwd naar het interieur, hopelijk is het geen kopie van het saaie CX-5 interieur.

Guest
@ JBA: nog geen interieur gezien, nog maar hopen op meer pk's en toch staat ie al op nr 1 om als vervanging te gaan dienen. Dat is op zich opmerkelijk.

R W D

Gebruiker
@Gearhead: JBA zegt "vooralsnog op 1", dat zal zijn op basis van wat hij er tot nu toe van gezien heeft. Heldere uitspraak, niets mis mee.

En over het interieur: Als dat in grote lijnen wordt zoals in de Concept car dan is daar ook niets mis mee.

Guest
Rearwheel Driver zei:
@Gearhead: JBA zegt "vooralsnog op 1", dat zal zijn op basis van wat hij er tot nu toe van gezien heeft. Heldere uitspraak, niets mis mee.

En over het interieur: Als dat in grote lijnen wordt zoals in de Concept car dan is daar ook niets mis mee.

Inderdaad. Als, indien, wellicht, vooralsnog, eventueel.

Qua interieur denk ik trouwens dat het meer naar de CX5 neigt dan naar het concept.

Guest
Ik vind dat ze met die chromen lijntjes die de lampen volgen voor en achter net iets te ver zijn gegaan. Maar voor wat ik nu kan zien, écht een sedan zoals ik het graag zou willen hebben.

Interieur maak ik me geen zorgen om, dat vind ik juist dik in orde bij de vorige 3 en 6.

Xela

Gebruiker
@JBA, inderdaad 145PK is echt te weinig. Bij zulke auto´s moet je ook de keuze hebben voor wat meer pk. Het liefst zou ik hem zien met een turbo, maar dat zal zeker niet gebeuren. Maar de 165PK, zoals we die kennen uit de CX5 moet er toch zeker wel in zitten. Heb ooit in een Mazda 6 1.8 met 120PK gereden en dat is niet vooruit te branden.

Vanalleswa

Gebruiker
Hele mooie auto, die nieuwe Mazda 6.
Ik ben blij dat de heldere achterlichten plaats hebben gemaakt voor normale achterlichten.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Waal zei:
@JBA, inderdaad 145PK is echt te weinig. Bij zulke auto´s moet je ook de keuze hebben voor wat meer pk. Het liefst zou ik hem zien met een turbo, maar dat zal zeker niet gebeuren. Maar de 165PK, zoals we die kennen uit de CX5 moet er toch zeker wel in zitten. Heb ooit in een Mazda 6 1.8 met 120PK gereden en dat is niet vooruit te branden.

Mazda heeft een 2.5 SkyActiv in ontwikkeling. 145 pk zal voor de 6 op zich ruim voldoende zijn, die dankzij SkyActiv ongetwijfeld lekker licht is.

Guest
Dit ziet er goed uit, vorige 6 vond ik echt een verschrikkelijk lelijk ding. (y)

A110 50

Gebruiker
Vanalleswa zei:
Hele mooie auto, die nieuwe Mazda 6.
Ik ben blij dat de heldere achterlichten plaats hebben gemaakt voor normale achterlichten.

Wat is hier niet normaal of te 'helder' aan?

Mazda6WagonBack468x216.jpg

J

jorisvo

Guest
Erg mooi! Hopelijk gaat Mazda deze lijn doorzetten na de cx5, kan het nog een heel leuk merk worden dat imo nu nog een stoffig imago heeft

Guest
heel erg mooi! Jammer dat het gemiddelde publiek niet ziet dat mazda fantastische auto's bouwt.

Ricco

Gebruiker
Heeft er iemand al foto's van het interieur?
Ben benieuwd of ze een soortgelijk opzet voor het dashboard gebruiken als in de CX5.
Ik hoop dan wel dat ze het navigatiescherm wat mooier integreren.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
gearhead zei:
Of ondergemiddeld, dat mag ook uiteraard....

Iemand die een Yue Loong Feeling rijdt behoort niet tot het gemiddelde/doorsnee publiek, iemand die een Golf rijdt is daarmee niet boven- of ondergemiddeld.

Guest
De vraag is niet wat "gemiddeld" is. De vraag is hier hoe iemand zichzelf ziet.

Guest
De "gemiddelde" autoweek bezoeker is vag-fan, daar draait het om. ;):T

Guest
Ook nieuwsgierig naar het interieur. Exterieur is fraai wat mij betreft. Privé bijna 300.000 km gereden in een 323F. Meest betrouwbare auto die ik ooit gehad heb. Als ik weer privé een auto zou kopen: dikke kans dat het een Mazda wordt.

SVF

Gebruiker
Ik zie die vergelijking niet zo. In het geheel is het een veel sportievere en getrekte auto. Met name de dikke B-stijl vind ik nogal lomp ogen maar verder een zeer fraaie wagen!

Guest
Model lijkt veel op de huidige Mazda6 maar dat is ook een mooi model.
De B-stijl is inderdaad dik in vergelijking met de Hyundai i40 maar het gehele model oogt wel iets tijdlozer dan die Hyundai.
Ben nog steeds benieuwd naar het dashboard en het verdere interieur.

Guest
Ik denk meer dat dit als poster bij de ontwerpers op de slaapkamer hing;

4267450-1-2-2.jpg

Mazda6-Break-big.jpg

Wouter82

Moderator

Dat is ook niet heel onwaarschijnlijk nee. Mij vielen vooral de achterlichten op, net als de lijn vanaf de koplampen naar de buitenspiegels en de schuine D-stijl.

Dutch Finnatic

Gebruiker
gearhead zei:
Ik denk meer dat dit als poster bij de ontwerpers op de slaapkamer hing;

Even kijken:

Audi:
minder spitse neus
meer rechte lijnen
A-stijl steiler
Achterlichten minder ver om de hoek doorgetrokken
Één rechte lijn van achterlichten naar koplampen, loopt alleen voor iets naar beneden af.

En dit is slechts de zijkant...
Je hebt gelijk, Mazda heeft echt héél goed gekeken naar Audi...

[size=x-small].....hoe ze hem niet wilden maken[/size]

Dutch Finnatic

Gebruiker
Daewoo-Chevrolet zei:
Dutch Finnatic zei:
Je hebt gelijk, Mazda heeft echt héél goed gekeken naar Audi...

gearhead wil overal een Audi in zien.

't zou een leuk forumspel kunnen zijn: raad het silhouet. Een beetje lastig te organiseren, maar ik denk dat het zéér moeilijk is. De Mazda 6 komt mij over als een fraaie auto maar ik denk dat het silhouet zo met een i40, Avensis verward zou worden. En zo zal een Audi ook met diverse andere verwisseld kunnen worden.

GT 1973

Gebruiker
Het middenstuk van de nieuwe 6 lijkt wel erg veel op die van de huidige 6 (zelfde portieren en dergelijke).
Voor degene die begint over een minder lange neus en een kortere achterkant: jullie hebben ongelijk.
Het is gewoon de huidige 6 met een veel langere neus en een veel langere achterkant. De schuine achterklep laat de auto alleen wat minder lang ogen.

Wouter82

Moderator

Ja, makkelijk. Normaal plaats ik niet snel een vergelijkende foto maar hiervoor maakte ik toch echt even een uitzondering.

Kristian2

Gebruiker
Mooie auto voor zover ik kan beoordelen. En als ik er dan echt iets anders in moet zien, dan is het wat mij betreft de Volvo V60.

Bovenaan