Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • 6 Sport

Mazda 6 Sport 2.3 S-VT Active (2007)

autoreview

4
Mazda 6 Sport 2.3 S-VT Active (2007)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering6 Sport 2.3 S-VT Active
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf38.000 km
KM-stand laatst176.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste jaar van gebruik

  • 76.000 km
  • 9 mei 2010

Bijzonder tevreden ben ik met mijn zelf uit Duitsland geïmporteerde Mazda 6. Het voordeel van de 2.3 Active uitvoering was destijds dat vrijwel alle zaken die gewoonlijk op een optielijst vertoeven in deze versie standaard komen. Zo zijn de xenon-verlichting, de mistlampen, licht- en regensensor, lederen interieur, stoelverwarming, cruise-control, Bose-speakers, parkeersensoren voor en achter en de climatcontrol allemaal standaard. De enige opties destijds waren de metallic lak en een navigatiestsyteem. Dat laatste heb ik (gelukkig) niet. Er zat nog een bijgeleverd VDO-systeem dat ik op kan zetten bij. Dat geluk zit hem vooral in de import, de kosten op de lijst voor het navigatiesysteem zijn >3000,0 Euro en dat had veel extra gekost toen ik hem uit Düsseldorf haalde.

Vooralsnog overtreft deze auto veel verwachtingen, hij is comfortabel en snel. Zo trekt ie in 9 seconden naar de 100, nadelig daaraan is dat hij continu hoog in zijn toeren loopt. Een groot verschil met mijn vorige 1800 626 die juist excelleerde in lage toeren. Het komt het geluid ten goede, maar het verbruik duidelijk niet. Ik kan gerust zeggen dat ik een sportieve rijder ben en ik schurk met het vebruik eerder tegen de 1:10 en 1:9 aan dan tegen de officiële 1:11. De 6e versnelling biedt in deze maar weinig 'echte' overdrive in mijn visie: de laatste schakelverhouding is ook niet groot meer.

De stoelen in deze variant zitten zeer comfortabel, zeker de stoel van de bestuurder die over 3 geheugenposities beschikt kan lekker diep ingesteld worden en biedt veel zijwaartse steun. Mazda levert ook nog steeds de rugspanners in de stoelen, ideaal!
De achterbank is wat dat betreft een ander verhaal. In mijn oude 626 zaten daar in de bank kuipjes voorgevormd, in dit model is hel allemaal strak en vlak. Staat prachtig, maar bij een beetje bochtenwerk glijd je op dat leer van links naar rechts.
Achterin is de ruimte overigens prima, zeker qua beenruimte. Afgelopen winter een wintersport met 5 man in deze auto ondernomen. Dan wordt het overigens wel echt krap op de achterbank, maar voor niet al te lange ritten volstaat het prima.

Qua bediening van alle systemen is er sprake van een overzichtelijk geheel. Niet ten onrechte sprak Autoweek destijds over een wat Italiaans aandoend dashbord met de 3 ronde blazers in het midden. Cruisecontrol en radio zijn goed vanaf het stuur te bedienen. Wat mij wel tegenviel (en pas later opviel) is dat de 6 cd-wisselaar geen zelfgebrande MP3 cd's pakt. En een apart apparaat aansluiten voor ipod/MP3 speler is derhalve ook niet mogelijk. Storend aan de radio vind ik vooral het feit dat de trafic control weer uitvalt bij verandering van setting (van radio naar CD etc). Een ander mankement in de gehele bediening vind ik de afwezigheid van een gewone intervalstand van de ruitenwisser. Daarvoor dient nu de 'auto' stand nu: die werkt prima in lage snelheden als het regent. Maar op een nat snelweg wegdek waarbij het al droog is is het afwegen tussen te snel en te langzaam wissen (lang leve ZOAB!).

Zelf heb ik qua verlichting de stadslichten door 2 witte ledjes laten vervangen. Ik vond de gele stadslampjes niet passen bij de xenonlampen. Twee euvels zijn tot op heden aan bod gekomen: tot 2 maal toe is de zekering van de koplampsproeiers kapot gegaan. Daarnaast is de stoelverwarming van de linker voorstoel kapot: iets wat ik snel ga laten repareren voor de garantie afloopt.

Al met al een auto die in alle ogen sportiviteit ademt met een mooie grille, koplamprij en dubbele uitlaat achter (waarop uiteraard de bijbehorende RVS-stukken zijn geplaatst). Nette 17-inch wielen maken het wel af, in de winter staat hij trouwens op 16 inch lichtemtaal hetgeen nog steeds goed staat en geen lege wielkasten oplevert. Op de Duitse autobahn houdt je de meeste wel bij en rij je er een goed aantal lieden uit met de 170pk die je uit de 2.3 motor krijgt. Tot op heden heeft hij de verdubbeling van zijn kilometerstand goed doorstaan.

Na nog een 100.000km...

  • 176.000 km
  • 28 juni 2013

Inmiddels vond ik het tijd mijn originele review wat aan te passen. We zijn inmiddels 100.000km verder. Dit zijn helaas absoluut geen probleemloze kilometers geweest.

Ondanks zorgvuldig onderhoud en twee maal per jaar een beurt bij een erkend bedrijf stond ik ruim een jaar geleden plots stil. Zonder enige aankondiging van een waarschuwingslamp of een geluid kwam er een enorm lawaai uit de motor. Uiteindelijke diagnose: uitgebreide motorschade door te weinig olie. Dit kwam mij rauw op het dak vallen. Ik ben immers zuinig op mijn voertuig geweest. Uiteindelijk bleek een ruilmotor (a 4000 Euro) de enige oplossing. Een brief naar Mazda Nederland over het feit dat ik mij ernstig verbaasde dat deze motor ondanks goed onderhoud klaarblijkelijk zoveel motorolie verbruikte werd eenvoudig van tafel geveegd met de mededeling dat in het autoboekje vermeld stond dat deze motor 1 liter motorolie op 1000km (jawel u leest het goed) zou kunnen verbruiken. Ik heb oude LPG-bakken gehad daar nog niet bij in de buurt komen, maar goed. Helaas was hiermee de kous niet af. Ondanks dat ik inmiddels 2 wekelijks het oliepeil controleerde heeft de motor nogmaals een keer kleine schade door weinig olie gehad. Het motorolieverbruik ligt, zo hebben we achteraf gededuceerd, met name op lange reizen hoger. Dit terwijl we tijdens de reis dan nog olie toevoegen.

Daarnaast zijn er andere punten. Gewone slijtage-onderdelen zoals de uitlaat zijn inmiddels vervangen. Ook dit was zeer duur, aangezien het een speciale Mazda uitlaat (immers gevorkte Y-uitlaat met twee uitlaatstukken) betreft. Kosten voor dit onderdeel een ruime 1100,- Euro. Voor een nieuwe lambdasensor rekent Mazda voor dit model 700,- Euro. Een goede 300,- Euro meer dan dat je voor een gemiddelde moet neertellen. Uiteindelijk boodt een sensor van de sloop uitkomst. Inmiddels is er een wiellager rechts versleten die (surprise surprise) weer niet enkel als lager te vervangen is, maar enkel als gehele unit. Kosten: 400,- Euro. En dan is er de versnellingsbak die inmiddels zeer stroef schakelt als de motor warm wordt. De garage heeft hier nog geen oplossing voor. Alleen al nader onderzoek kost 400,- Euro, waarbij een dreigende revisie nog eens 1600,- Euro kan kosten.

Al met al heb ik mij ernstig verbaasd over de duurzaamheid van motor en andere slijtonderdelen op de wagen. Iets waar Mazda, in mijn ogen, juist bekend om staat. De motor blijkt overigens niet van Mazda zelf, maar van Ford te zijn. De after-sales kosten liggen juist voor dit minder gangbare model erg (en soms buitenproportioneel) hoog. Ik had mij dit vooraf onvoldoende gerealiseerd. En dit is wel spijtig. De binnenruimte (ook voor vervoer van veel spullen) met de vlakke laadvloer die ontstaat bij het neerklappen van de bank), het rijcomformt en de uitrusting zijn erg goed. Echter de lauwe reactie van Mazda Nederland ten aanzien van de motorproblemen heeft ons doen besluiten om nadien niet meer voor dit merk te kiezen.

Overigens blijft het gecombineerde gebruik schommelen tussen 1:10 en 1:11

3,5
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
  • Rijd je zelf met een Mazda 6? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 6
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Mazda 6

INFO
Mazda
Mazda
Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 (5D/6H)
€ 639
 
Mazda 6 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mazda 6 1.8i Exclusive

    Mazda 6 1.8i Exclusive

    • 2006
    • 150.495 km

    € 4.750

    Mazda 6 Sportbreak 2.0i Executive Prachtige onderhoud historie

    Mazda 6 Sportbreak 2.0i Executive Prachtige onderhoud historie

    • 2005
    • 262.574 km

    € 1.749

    Mazda 6 1.8i Touring | Airco | LMV | Trekhaak | NAP

    Mazda 6 1.8i Touring | Airco | LMV | Trekhaak | NAP

    • 2005
    • 157.601 km

    € 2.950

Meer Mazda 6 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Mazda 6

    367
    • 12 juli 2019

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 6 specificaties
  • Mazda 6 occasions
  • Mazda 6 video's
Advies en informatie
  • Mazda 6 tests
  • Mazda 6 gebruikersreviews
  • Mazda 6 index
PREMIUM
Mazda 2 Hybrid - Test

Mazda 2 Hybrid - Test

Het mag een unicum worden genoemd: Mazda heeft twee totaal verschillende 2’s in de etalage....

Lees meer
 

Mazda 6 reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda 6 Sport 2.0 CiTD 143pk Executive (2006)

    Mazda 6 Sport 2.0 CiTD 143pk Executive...

    10
    • 15 september 2020
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 Sport 2.3 S-VT Active (2007)

    Mazda 6 Sport 2.3 S-VT Active (2007)

    4
    • 9 mei 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 Sport 2.0 CiTD 143pk Executive (2006)

    Mazda 6 Sport 2.0 CiTD 143pk Executive...

    4
    • 26 februari 2008
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 2.5 S-VT GT-M (2008)

    Mazda 6 2.5 S-VT GT-M (2008)

    2
    • 6 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 1.8 Exclusive (2008)

    Mazda 6 1.8 Exclusive (2008)

    6
    • 5 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Signature (2021)

    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Signature...

    19
    • 31 december 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 Sport 1.8 Touring (2004)

    Mazda 6 Sport 1.8 Touring (2004)

    4
    • 15 augustus 2021
meer reviews
Mazda 6 - 2006 – 476.022 km - Klokje Rond

Mazda 6 - 2006 – 476.022 km - Klokje Rond

Dat is mazzel: Brian Brands kon vorig jaar met gesloten beurs de Mazda 6 van zijn vader overnemen....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 2.5 S-VT GT-M (2008)

    Mazda 6 2.5 S-VT GT-M (2008)

    2
    • 6 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 1.8 Exclusive (2008)

    Mazda 6 1.8 Exclusive (2008)

    6
    • 5 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Signature (2021)

    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Signature...

    19
    • 31 december 2021
  • PREMIUM
    Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak - Dubbeltest

    Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak...

    • 16 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 Sport 1.8 Touring (2004)

    Mazda 6 Sport 1.8 Touring (2004)

    4
    • 15 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 2.2 CiTD 129pk S (2011)

    Mazda 6 2.2 CiTD 129pk S (2011)

    • 29 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 (2007)

    Mazda 6 (2007)

    5
    • 14 juli 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    17
    • 25 juni 2022
  • PREMIUM
    Mazda 2 Hybrid - Test

    Mazda 2 Hybrid - Test

    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2016)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2016)

    2
    • 7 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 2.5 S-VT GT-M (2008)

    Mazda 6 2.5 S-VT GT-M (2008)

    2
    • 6 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 1.8 Exclusive (2008)

    Mazda 6 1.8 Exclusive (2008)

    6
    • 5 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)

    Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)

    • 31 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    • 31 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden