Mazda 6 1.8 sportbreak Exclusive GT (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 1.8 sportbreak Exclusive GT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 51.560 km |
KM-stand laatst | 81.700 km |
De eerste kilometers
- 52.000 km
Voor de uitbreiding van ons "wagenpark" al enige tijd aan het kijken geweest naar stationuitvoeringen van de Astra, Leon en Megane; Megane heb ik voor een vakantie eerder gehuurd en dat was de referentie. Heerlijke auto. Tweedehands zijn met name de Astra en de Megane echter niet bepaald probleemloos gebleken, wat door de recente Consumentengids nog eens werd bevestigd. Leon was toch nog iets boven budget. De Mazda 6 had ik ook in de kijker, maar was toch aan de grote kant. Omdat de Octavia van modeljaar 2013 ook interessant leek (7,8 beoordeling Consumentengids) kwam toch ook de Mazda 6 opnieuw in beeld, die nog wel een stukje goedkoper is dan de Octavia en beter scoort dan de Duitser en de Fransman.
Bij Mazda Van Nieuwkerk in Amsterdam stond een prachtig exemplaar van het uitloopmodel 2012, mooi aangekleed, redelijk geprijsd en met een interessante lage kilometerstand. De proefrit overtuigde direct. Dit werd 'm!
Vrijdag 22-12-2017 mijn "nieuwe" Mazda opgehaald bij Mazda Van Nieuwkerk. Fijne no-nonsense Mazda dealer. Keurig afgeleverd met beurt, garantie en nieuwe accu en als nieuw gepoetst. Geen rammeltjes, auto rijdt als nieuw, ruikt als nieuw en ziet er als nieuw uit; de vorige eigenaar is er duidelijk netjes op geweest, maar het zegt ook iets over de kwaliteit van de Mazda. Weliswaar bijna 5 1/2 jaar oud maar met nog geen 52.000 km op de teller kan ik hier nog heel lang veel plezier aan beleven.
Inmiddels een weekje mee gereden en alles voelt direct vertrouwd. Ten opzichte van mijn vorige Mazda 6, het eerste model, is er veel op dezelfde plekken te vinden. Ondanks het forse formaat is het een zeer wendbare auto die lekker direct en licht stuurt; parkeren is met 4,78 m wat lastiger, voor- en achterzijde zijn ook niet goed gemarkeerd, maar wellicht laat ik nog parkeersensoren achter monteren, gaat zeker helpen. De 1.8 motor is uiteraard geen strepentrekker (en dat hoeft ook niet), maar het is zeker geen trage auto. Goede positie achter het stuur, heerlijke goede stoelen en goed zicht rondom. Soepel geveerd, maar niet week, en met de 17" velgen en brede banden ligt de auto strak in de bochten. Het brandstofverbruik heb ik nog niet echt bijgehouden, ben de auto ook beetje aan het proberen, maar daar kom ik later nog op terug.
Ik verheug me al op de echt lange ritten! In ieder geval komende zomer naar de Costa Dorado in Spanje met het gezin. De plekken achterin zijn ook zeer ruim, ik kan makkelijk achter mezelf zitten, en dat is fijn met twee opgeschoten pubers. De bagageruimte is riant, dus weinig problemen te verwachten op dat vlak. Kortom: ik word er blij van. Heerlijke auto!
Fijne vakantie-auto
- 65.500 km
Het parkeren heb ik inmiddels wel onder de knie, al blijft de achterkant soms nog een uitdaging.
In juli met het gezin naar Spanje gereden, zo'n 3.300 km heen en terug. Dat alles er met gemak in past wisten we natuurlijk al. De wat stevigere zit is op dit soort lange ritten erg fijn, en de auto is ook opvallend stil. Totaal gemiddeld verbruik ligt op zo'n 1 op 13, inclusief bergritten en kort stadsverkeer. Op de lange snelwegen lag het verbruik regelmatig rond 1 op 15, prima. Het privacyglass achter, wat bij deze uitvoering standaard werd geleverd, is erg fijn. Scheelt niet alleen licht, maar ook warmte. Krachtige airco en fijne en makkelijke cruisecontrol maken de rit erg comfortabel. Ik blijf ook nog steeds gecharmeerd van de klokkenwinkel en rammeltjes zijn er nog altijd niet.
Tegenover al deze pluspunten heb ik maar één nadeel ervaren: het vermogen van 120 pk schiet in de bergen van zuid-Frankrijk en noord- Spanje wat te kort. Bij stijgingen van 6 à 7 procent is terugschakelen naar 3 soms noodzaak, met een behoorlijke daling van de snelheid. Dat het geen scheurijzer is wist ik natuurlijk al wel, al kun je met gemak comfortabel hoge kruissnelheden aanhouden, maar hier had ik het gemak van de 155 pk van de tweeliter motor wel eens willen ervaren. Maar goed, het grootste deel van de rit speelde dit niet en het overgrote deel van de jaarlijkse kilometers wordt op vlakke wegen gereden.
Het olieverbruik in Nederland is nihil, op vakantie wel iets verbruikt, maar dat zal met de zwaardere belasting en de bergen te maken hebben gehad. Kortom: prima vakantie-ervaring!
Tot ziens Mazda 6!
- 81.700 km
Na twee jaar komt er voor mij toch een einde aan de Mazda 6; overall genomen is de auto toch wat prijzig gebleken qua onderhoud, verbruik, verzekering en wegenbelasting. Op zich niet erg, daar is het de auto ook naar, maar gezien het feit dat ik er in de praktijk toch hoofdzakelijk alleen in heb gereden en de kinderen nu al niet meer mee gaan als we op autovakantie gaan is het zonde om deze hele grote auto aan te houden. De komende tijd ga ik ook aanzienlijk meer rijden voor mijn werk, en dan is een wat zuinigere auto ook wenselijk. Heel zuinig is de Mazda niet. Daar komt bij dat de lengte van de auto toch wel een dingetje blijft. Kijkend naar kleiner, zuiniger, maar wel comfortabel ben ik uitgekomen bij een Ford Fiësta, een auto van een héél ander kaliber, zeker met de drie-cilindermotor, maar ik heb er vaker in gereden en telkens weer verraste die auto me weer. Uiteraard een stuk kleiner, maar niet krap.
Heeft de auto mij teleur gesteld? Zeker niet, maar de veranderde omstandigheden maken toch dat ik rationeel een andere keuze maak. Maar: ik ben ervan overtuigd dat een volgende eigenaar aan mijn Mazda ook weer een héle fijne en mooie auto gaat krijgen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.