Mazda 323 F 1.6i GLX (1993)

autoreview

Mazda 323 F 1.6i GLX (1993)

Signalement

Uitvoering323 F 1.6i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf122.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Mazda 323F is nog steeds een leuke verschijning voor een model van 15 jaar oud. Daar dragen de klaplampen aan bij en vooral de coupé-achtige lijn. Mazda noemde het niet voor niets een 5-deurs-coupé.

Wat mij bevalt aan de auto is vooral de wegligging, deze is beter dan bij menig andere wagen. De motor is een 1.6 16v met 90pk, de 8v is sterker in de lage toeren. Het is een relatief luxe wagen. De mijne is een import, een uitvoering die hier niet geleverd is, maar zelf valt er ook veel in te bouwen, zoals elektrische ramen en spiegels, luxere armsteunen, afstandsbedieningen en dergelijke. De auto zit redelijk simpel in elkaar en op de site van de 323F club is zeeeer veel informatie te vinden!

Ondanks de lage instap kun je er heerlijk veel kilometers mee maken op de snelweg, bij 130 km/h draait de motor op zijn maximum koppel.

Al met al ben ik ondanks meerdere problemen nog erg trots op mijn Fje, en ben ik er erg blij mee, en denk ik niet aan een andere wagen.

Update: Intussen op de 136000 kilometer en geen problemen meer gehad.

Update: 160000 km intussen gehad. Het grootste probleem in die tijd heeft zich voorgedaan met de fuseekogels. In een bocht en voornamelijk naar rechts, liep de auto plots weer rechtuit zonder enig signaal van de banden. Het vervangen van de fuseekogels heeft dit probleem 100% opgelost.

PROBLEMEN

Een hele hoop. Ze was nogal verwaarloosd toen ik haar kreeg. Dit is er aan gebeurd:

- Schijven achter vervangen (GT achteras)
- Benzinetank vervangen
- Schokbrekers achter vervangen
- Lambdasonde vervangen
- Stabilisatorstangrubbers vervangen
- 2 uitlaatkleppen vervangen
- D-Riem vervangen
- Nog een keer lambdasonde
- Nieuwe koppakking

Niet echt wat er verwacht wordt van een Mazda maar met elke auto kun je pech hebben, en ik neem aan er nu voorlopig van af te zijn.

Intussen op de 136000 kilometer en geen problemen meer gehad.

Update: 160000 km intussen gehad. Het grootste probleem in die tijd heeft zich voorgedaan met de fuseekogels. In een bocht en voornamelijk naar rechts, liep de auto plots weer rechtuit zonder enig signaal van de banden. Het vervangen van de fuseekogels heeft dit probleem 100% opgelost.

Intussen op de 190000.
Wat is er in de tussentijd gebeurd? De roest heeft nu toch echt vat op de auto gekregen.
Motorisch veranderd: Grote beurt gehad. Verder blijven de motor en versnellingsbak simpelweg oneindig goed.
Einddemper en middendemper zijn ook vervangen, na bijna 7 jaar arbeid.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.