Mazda 323 F 1.6i GLX (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 F 1.6i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Mazda 323F is nog steeds een leuke verschijning voor een model van 15 jaar oud. Daar dragen de klaplampen aan bij en vooral de coupé-achtige lijn. Mazda noemde het niet voor niets een 5-deurs-coupé.
Wat mij bevalt aan de auto is vooral de wegligging, deze is beter dan bij menig andere wagen. De motor is een 1.6 16v met 90pk, de 8v is sterker in de lage toeren. Het is een relatief luxe wagen. De mijne is een import, een uitvoering die hier niet geleverd is, maar zelf valt er ook veel in te bouwen, zoals elektrische ramen en spiegels, luxere armsteunen, afstandsbedieningen en dergelijke. De auto zit redelijk simpel in elkaar en op de site van de 323F club is zeeeer veel informatie te vinden!
Ondanks de lage instap kun je er heerlijk veel kilometers mee maken op de snelweg, bij 130 km/h draait de motor op zijn maximum koppel.
Al met al ben ik ondanks meerdere problemen nog erg trots op mijn Fje, en ben ik er erg blij mee, en denk ik niet aan een andere wagen.
Update: Intussen op de 136000 kilometer en geen problemen meer gehad.
Update: 160000 km intussen gehad. Het grootste probleem in die tijd heeft zich voorgedaan met de fuseekogels. In een bocht en voornamelijk naar rechts, liep de auto plots weer rechtuit zonder enig signaal van de banden. Het vervangen van de fuseekogels heeft dit probleem 100% opgelost.
PROBLEMEN
Een hele hoop. Ze was nogal verwaarloosd toen ik haar kreeg. Dit is er aan gebeurd:
- Schijven achter vervangen (GT achteras)
- Benzinetank vervangen
- Schokbrekers achter vervangen
- Lambdasonde vervangen
- Stabilisatorstangrubbers vervangen
- 2 uitlaatkleppen vervangen
- D-Riem vervangen
- Nog een keer lambdasonde
- Nieuwe koppakking
Niet echt wat er verwacht wordt van een Mazda maar met elke auto kun je pech hebben, en ik neem aan er nu voorlopig van af te zijn.
Intussen op de 136000 kilometer en geen problemen meer gehad.
Update: 160000 km intussen gehad. Het grootste probleem in die tijd heeft zich voorgedaan met de fuseekogels. In een bocht en voornamelijk naar rechts, liep de auto plots weer rechtuit zonder enig signaal van de banden. Het vervangen van de fuseekogels heeft dit probleem 100% opgelost.
Intussen op de 190000.
Wat is er in de tussentijd gebeurd? De roest heeft nu toch echt vat op de auto gekregen.
Motorisch veranderd: Grote beurt gehad. Verder blijven de motor en versnellingsbak simpelweg oneindig goed.
Einddemper en middendemper zijn ook vervangen, na bijna 7 jaar arbeid.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.