Lancia Delta HPE 1.9 Turbo DS (1999)

autoreview

Lancia Delta HPE 1.9 Turbo DS (1999)

Signalement

UitvoeringDelta HPE 1.9 Turbo DS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf270.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb de Delta gekocht omdat ik 180 kilometer per dag moest gaan rijden en dan is een diesel wel zo fijn. Ik heb verder naar een BMW 318 TDS en een Golf III TDi gekeken maar ik heb niet met mijn verstand gekozen en ben voor de Delta gegaan.
Mijn Delta is zwart metallic, heeft climate control en Recaro stoelen met leder/alcantara bekleding. Verder heeft hij ook de optionele HF-velgen. Het is om te zien dus in ieder geval een mooie auto.

Na 12000 kilometer geen grote problemen gehad dus wat betreft valt het qua betrouwbaarheid wel mee. Toen ik hem kocht (met onderhoudshistorie, een vereiste), was er wel al aardig wat vervangen. Onder andere de turbo, de achterste draagarmen en de distributieriem zijn dingen waar bij de Delta op gelet moet worden.

Als auto is de Delta fantastisch. Aardige wegligging en een niet al te slechte motor. Onderin is er wat weinig koppel en doordat het een voorkamerdiesel is geeft hij stationair veel herrie, maar over het algemeen is het een goede motor. Wat ik persoonlijk het beste aan de auto vind zijn toch wel de stoelen. Na een dag lang op een bureaustoel te hebben gezeten is dat echt een verademing. Ze zijn niet alleen mooi maar zitten ook zeer goed. De airco is ook een mooie optie al is deze wat astmatisch.

Het kostenplaatje is echter wel tegenvallend. De auto weegt 1250 kg en de wegenbelasting is dus hoog. De dieselmotor kan 1:20 halen, maar bij normaal weggebruik (meerijden met het verkeer) is 1:16 a 1:17 eerder het geval. Reparaties kan je het beste bij een Delta-specialist laten doen. Deze hebben vaak onderdelen liggen en zijn veel goedkoper dan de Lancia-dealers.

Al met al ben ik zeer tevreden over de auto en de problemen tot nu toe zijn meegevallen.

Update 21-02-2008

Inmiddels ruim 295.000 km op de teller en de eerste APK gehad. Dit kostte echter wel wat moeite. Voor de APK moesten de voorbanden, voorste schokbrekers en de linker draagarm voor vervangen worden. Omdat het stuurhuis steeds meer olie begon te lekken besloot ik deze ook maar te vervangen.

Omdat de auto bijna 3 ton op de teller heeft bleken alle bouten en moeren nogal vast te zitten. Verder is het stuurhuis nogal moeilijk te bereiken. Voor het vervangen moet het subframe waarop de motor en de versnellingsbak steunen een stuk naar beneden. Dit is dus geen gemakkelijke klus. In totaal heeft de reparatie van de auto me 4 dagen gekost.

Bij de APK kwam er toch nog een positief punt naar voren. Bij de gastest, waar 3% roetuitstoot de grens voor goedkeuring was, bleek de Delta slechts 1,35% te halen. De motor is dus nog goed. Dit is voor mij ook de doorslag geweest om de auto te houden.

Nu de Delta weer rijdt ben ik blij dat ik hem niet heb weggedaan. Op naar de 300.000.

Update 19-06-2008

Inmiddels de 300.000 gepasseerd. Ik rijd nu in plaats van 180 km per dag nog maar 250 km per week, dus het aantal kilometers stijgt niet al te snel meer. Komende zomer staan ook niet al te veel grote ritten op de agenda, maar vanaf september wordt het weer drukker.

In de laatste vier maanden is er eigenlijk maar een probleempje bij gekomen. Bij het dichtdoen van de kofferbak laatst spoot de drukcilinder die de klep omhoog houdt zichzelf leeg. Een bezoekje aan de lokale sloperij en 10 euro verder was ook dit weer snel opgelost. Nu maar op zoek naar de volgende barriere voor de Lancia. Misschien dat 350.000 km er ook nog wel in zit.

Update 14-01-2009

Inmiddels ruim 307.000 km op de teller. Omdat ik een tijdje in een auto van de zaak kon rijden en nu met twee collega's kan carpoolen, is de stand niet heel veel opgelopen. Er is wel een nieuw probleem bij gekomen. Deze keer is het helaas wel mijn eigen schuld. Ik had een flink stuk gereden in het eind van de herfst en omdat het toch lekker weer was besloot ik de auto naar achteren te rijden om hem even schoon te maken. Op zich prima, alleen waren de nog hete remschijven door het koude water kromgetrokken. Dat betekende dat ik bij elke remactie bij 120 km/u stuiterend over de snelweg heen stoof.

Toen ik nieuwe schijven ging bestellen, bleek maar weer eens hoe gecompliceerd het Delta-gamma in elkaar zit. De 1.6 heeft massieve schijven voor en trommels achter, mijn 1.9 heeft geventileerde schijven voor en trommels achter, de 1.8 en de 2.0 hebben geventileerde schijven voor en massieve schijven achter en de HF heeft geventileerde schijven voor en achter. En allen zijn niet uitwisselbaar. Ik wil degene die dit bedacht heeft graag eens ontmoeten omdat hij waarschijnlijk verantwoordelijk is voor de bijna teloorgang van het merk. Dit is gewoon zeer kostbaar voor een productieproces.

Maar goed. Over een maand moet de Delta weer voor APK. Ik heb het vermoeden dat alles in de Lancia nog wel goed is, maar het blijft natuurlijk een Italiaan, dus verrassingen sluit ik niet uit.

PROBLEMEN

- Accu vervangen
- Olie bijgevuld (2L in 10.000 km)
- Stuurbekrachtigingsolie bijgevuld
- Stuurhuis vervangen
- Linker draagarm voor vervangen
- Schokdempers voor vervangen
- Voorbanden vervangen
- Drukcilinder kofferbak rechts vervangen

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.