Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Lancia
  • Delta HPE

Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

autoreview

7
Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringDelta HPE 1.6 16v
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf137.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 27 oktober 2007

Dit was mijn tweede auto en was een stuk rijker uitgerust en jonger dan mijn eerste auto (8 jaar jonger). Heb de auto uiteindelijk slechts 3 maanden gehad (4000 km ermee gereden) en toen ben ik aangereden en is de auto total loss verklaard.
De auto had de volgende opties:

-airbag
-centrale deurvergr. met afstandsbediening
-elektrische ramen en spiegels (spiegels verwarmd)
-stuurbekrachtiging (heerlijk)
-derde remlicht
-middenarmsteun voor (deze zal ik nog missen)
-8 boxen (waarvan 4 in de hoedenplank, was niet mijn keuze)
-automatische airco met buitentemp. meter (bleek niet te werken)
-lichtmetalen velgen (helaas niet mooi meer)
-achterspoilertje
-alles in carosseriekleur gespoten
-mistlampen voor
-alarm

En nog allerlei kleine aardigheidjes. Kortom, heel veel meer opties dan de Golf had (die had er nml. geen), maar alles wat erop zit kan uiteraard wel weer stuk.
De onderhoudshistorie en NAP pas zaten erbij (bleek helaas niet genoeg om problemen te vermijden, aangezien de auto het laatste jaar/jaren slecht onderhouden was).

De auto voelt heel degelijk en volwassen aan. De stuurbekrachtiging is heerlijk en ook alle andere opties maken het rijden aangenamer. Moest wel wennen aan de auto: indeling van de auto is heel anders (knoppen soms op een onlogische plek). De autoradio zit bijvoorbeeld gevaarlijk laag. Maar het went snel en de auto is dan heerlijk comfortabel, de middenarmsteun is ook top. Wat jammer was, was dat er 4 (!) verschillende banden onder zaten, hierdoor reageerde hij af en toe wat vreemd, maar dit is de auto natuurlijk niet aan te rekenen.
Verder had je erg veel last van wind bij de buitenspiegels.
Ontvangst met radio en het geluid zijn een stuk beter dan wat ik had (8 boxen ipv 4), mooi helder geluid met mooie bass erin.
De elektronica deed wel soms vreemd: lampjes in het interieur die soms branden en dan weer niet en de richtingaanwijzer bleef te lang aan of viel te snel terug in positie.

Auto is veel sneller dan wat ik had, 170 doet hij met gemak (harder niet getest). Het verbruik met de eerste tank was precies 1 op 14. Met het koude weer rijd ik momenteel eerder 1 op 13, valt toch wat tegen. Auto heeft pas echt vermogen vanaf 4000 toeren, komt het verbruik niet ten goede.
Update: door het plaatsen van de nieuwe uitlaat, maakt de auto een mooi geluid bij hogere toerentallen, wat helaas erg verslavend werkt. Gevolg: verbruik van nog geen 1 op 12.
Als student zijnde is dit toch ietwat problematisch, zeker met de alsmaar stijgende benzineprijs. Ik ga nu mijn best doen me in te houden om te kijken hoeveel het scheelt.
Update 2: door aanrijding niet kunnen testen, maar het leek erop dat ik weer richting 1 op 14 ging. Dit was al met moeite te halen en door snel schakelen is de auto wat sloom (vermogen pas vanaf 4000 toeren). Hoger is dus echt niet te doen helaas.

Voordelen:

-gunstige prijs (gebruikt)
-zeer luxe uitgerust
-comfortabele stoelen met voldoende steun
-prima weggedrag (ondanks soms rare reactie door 4 soorten banden)
-lekker vlot (wel hoog in de toeren houden)
-mooi geluid (zowel de motor als boxen ;))
-exclusief, sportief model

Nadelen:

-slecht zicht naar achteren
-lak is van slechte kwaliteit (grote ergernis)
-lelijke lichtmetalen velgen (helemaal verweerd)
-model is toch al verouderd ondertussen (stamt al vanaf 1993 geloof ik)
-duurder in onderhoud en vaste lasten (wist ik uiteraard van tevoren)
-auto heeft pas vermogen vanaf ongeveer 4000 toeren, komt het verbruik niet ten goede
-elektronica doet soms vreemd (lampjes branden soms wel en soms niet, richtingaanwijzer blijft te lang aan of valt te snel terug in neutrale positie)
-kofferbak werkte raar/niet, ging vaak niet open of dicht als je dat wilde

De kosten van onderdelen zijn wel hoger dan bij de Golf II, maar dat is ook logisch en ook hiermee had ik al rekening gehouden.

Update: auto zoals vermeld dus al vrij snel total loss gereden. Kan dus niet echt een oordeel geven over de betrouwbaarheid (slechts 3 maanden gehad en 4000 km mee gereden), maar wel over de rest.

Eindoordeel: prettige auto die lekker reed en zeer riant uitgerust was. Helaas wat duur in verbruik (je moest hem op toeren houden om lekker door te rijden) en jammer van de rare elektronica, de onmogelijke kofferbak en lawaai bij de spiegels. Grootste minpunt vond ik echter de slechte lak. Maar de pluspunten overtreffen de minpunten wel naar mijn mening, zeker gezien de prijs voor een tweedehands exemplaar.

PROBLEMEN

  • 27 oktober 2007

Problemen:

Auto kreeg bij aankoop alleen APK, beurt laat ik liever door eigen dealer doen.
Ze hebben bij de APK de remleiding vernieuwd. Na wat gedoe (stomme fouten gemaakt), remt hij nu eindelijk perfect!
Helaas bleek dat de airco niet werkte, ik dacht van wel, maar dit is ook lastig te testen eind oktober (koude lucht kwam gewoon van buiten ipv de airco zelf).
Airco is nu bijgevuld en werkt weer prima, er werd geen lek gevonden, dus hopelijk is het klaar zo (er is nog een kleine kans dat er een klein lek is).
Antenne is eraf gewassen in de wasstraat, zat al los.

Onderhoud:

Heb de auto bij de eigen dealer een grote beurt met complete inspectie gegeven. Er moesten wel een aantal dingen aan gebeuren, maar de meeste kosten wist ik van tevoren al (accu, uitlaat en schokbrekers achter).

Auto heeft een grote beurt gehad en het volgende is gedaan:

-grote beurt (o.a. vervangen vloeistoffen en filters)
-nieuwe accu
-nieuwe schokbrekers achter (1 tegelijk is zinloos)
-extra boxen achterin de hoedenplank (zaten 2 lelijke gaten) + radio geïnstalleerd
-airco bijgevuld en op druk gezet
-wat kleine dingetjes, zodat de auto weer netter wordt
-remleidingen vernieuwd bij APK
-uitlaat vanaf de katalysator (klinkt nu beter en ziet er beter uit)

Koste al met al nogal wat, maar de auto is nu wel weer helemaal in orde.

Nu hopelijk probleemloos rijden (tot nu toe probleemloos).
De kosten van onderdelen zijn wel hoger dan bij de Golf II, maar dat is ook logisch en ook hiermee had ik al rekening gehouden.

Update: bij een km. stand van 141.500 (slechts 4000 km sinds aankoop) ben ik aangereden en is de auto total loss gereden. (Had enkele zinnen hierboven moeten afkloppen…) Gelukkig wel een keurige prijs ervoor gekregen, wat dan weer een geluk bij een ongeluk is. Heb inmiddels een andere auto, zie link hieronder (de Renault Clio).

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Lancia Delta? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Lancia Delta
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lancia Delta specificaties
  • Lancia Delta occasions
  • Lancia Delta video's
Advies en informatie
  • Lancia Delta tests
  • Lancia Delta gebruikersreviews
  • Lancia Delta index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer
 

Lancia Delta reviews

  • Gebruikersreview
    Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

    Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

    • 26 juli 2015
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta HPE 2.0 16v HF Turbo (1998)

    Lancia Delta HPE 2.0 16v HF Turbo (1998)

    29
    • 27 december 2011
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

    Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

    3
    • 13 mei 2011
  • Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

    1
    • 3 mei 2009
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

    Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

    7
    • 27 oktober 2007
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta HPE 1.9 Turbo DS (1999)

    Lancia Delta HPE 1.9 Turbo DS (1999)

    5
    • 20 september 2007
  • Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

    • 2 augustus 2006
meer reviews
Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

24

Het positieve aan de coronaperiode was dat je plotseling zeeën van tijd had voor dingen waar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri - Blik to the Future

    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri...

    128
    • 27 februari 2022
  • Nieuws
    Kostbare klassiekers aangetroffen in overwoekerde tuin

    Kostbare klassiekers aangetroffen in overwoekerde...

    39
    • 21 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino (2009)

    Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino...

    16
    • 1 januari 2022
  • Nieuws
    Elektrische Lancia Delta is er nu al

    Elektrische Lancia Delta is er nu al

    38
    • 21 oktober 2021
  • Nieuws
    Lancia Delta komt terug

    Lancia Delta komt terug

    51
    • 6 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta 1.4 T-Jet 120pk LPG Gold (2012)

    Lancia Delta 1.4 T-Jet 120pk LPG Gold (2012)

    2
    • 5 september 2021
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta (2010)

    Lancia Delta (2010)

    7
    • 9 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al 'Aurelia' en Ypsilon

    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al...

    90
    • 20 mei 2022
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige Trevi te lijf gaan

    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige...

    22
    • 1 mei 2022
  • Nieuws
    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    29
    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    2
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    50
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri - Blik to the Future

    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri...

    128
    • 27 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden