Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Lancia
  • Delta HPE

Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

autoreview

Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)
Paulus0013
  • Paulus001310
  • Gebruikersreview
27 juli 2015 om 01:42
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringDelta HPE 1.6 16v
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf145.350 km
KM-stand laatst147.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De 1.6 vs de 2.0t

  • 147.000 km
  • 26 juli 2015

Vooruit dan maar, ook een review over de 1.6 16v Lancia Delta.

Ik heb deze auto gekocht om de Bravo 1.6 GT te vervangen. De Bravo had ik een maand of 10 eerder voor wat wisselgeld gekocht, omdat mijn andere auto niet werd teruggegeven door de garage. Ik vind het een wonder dat de Bravo het die 10 maanden heeft uitgehouden en hij heeft zijn geld dan ook wel opgebracht. Aangezien ik kosten verwachtte om de Bravo door de apk te krijgen, heb ik besloten rond te kijken voor iets anders.

De Bravo en Delta zijn op papier zusjes van elkaar, ze delen hetzelfde platform en hebben allebei de 1.6 16v motor.
In deze review zal ik de Delta 1.6 dan ook vergelijken met de Bravo en daarnaast met zijn grotere zus de Delta 2.0 HF turbo.

Wat mij meteen opviel is dat de Delta zachter is afgeveerd dan de Bravo. Of dit werkelijk zo hoort of dat er sprake is van versleten schokbrekers durf ik zo niet te zeggen. Je merkt het wel in het bochtengedrag. De Delta 1.6 hangt en duikt meer dan de Bravo.

Een ander ding dat mij direct bij de proefrit opviel was dat de koppeling hoger aangrijpt. Nu slipt deze niet, dus ik voorzie vooralsnog geen probleem hiermee en ben er inmiddels aan gewend.
Een ander opmerkelijk verschil is dat de Bravo iets lichter is dan de Delta en daardoor ook een schaal lager in de MRB valt.
Nog een verschil is dat de Bravo standaard abs heeft, daar waar de Delta het zonder moet doen.

Wat betreft motorisering voldoet de 103pk sterke 1.6 in beide auto's prima om met het verkeer mee te komen. De topsnelheid van beiden ligt zo rond de 190km/u.
Het zijn geen strepentrekkers en ook op de Duitse autobahn komt het toch wel iets te kort om lekker mee te komen.
De motor komt pas goed los vanaf zo'n 3500rpm en doet zonder bokken zijn werk.

Ik heb de Delta 1.6 gekocht om de tijd te overbruggen dat mijn HF nog in reparatie is. Vooralsnog wil ik aan de 1.6 dan ook zo min mogelijk doen. Zolang het rijdt, vind ik alles prima.
Ondanks dat heb ik toch een Recaro interieur laten plaatsen. Die stoelen blijven briljant en wat mij betreft een must.
Verder werkt de airco niet of slecht en dat is wel iets dat vervelend is. Gaan we daar iets aan doen? Voorlopig in ieder geval niet.
De vorige eigenaar had andere speakers in de hoedenplank achter gemonteerd (of beter gewoon de schroeven door de plank heen gejast) en ook de radio was om te huilen qua geluid. Duidelijk had die persoon daar vrij weinig mee. Ik heb voor 15 euro een andere radio gescoord met beter geluid en tijdens het ophalen van onderdelen voor de HF een andere hoedenplank meegekregen met originele speakers. Dat was al een goede vooruitgang.

Als we het weggedrag van kleine zus 1.6 tegen topmodel HF afzetten, dan zit daarin een wereld van verschil. Nu heeft de 1.6 ook wel smallere eco bandjes. Ik hoef met de 1.6 niet te proberen een rotonde te nemen zoals ik dat met de HF zou doen, gegarandeerd gaat ie dan rechtdoor over de voorwielen.
Dat was in het begin met de Bravo ook wel even wennen om weer te moeten remmen voor rotondes.
Ook bij het verlaten van de rotonde kan je niet te vroeg op het gas vanwege het ontbreken van een sperdifferentieel.
Aan de andere kant, heb je dit nodig? Nee absoluut niet als je normaal rijdt.
Los daarvan is de auto wel redelijk comfortabel en absoluut geen stuiterbak.
Stuurt ook redelijk direct, ondanks het duiken en hellen in bochten.

Aan comfort ontbreekt het ook niet in de auto. Ook de 1.6 heeft 6 speakers, climate control en nu de riante Recaro stoelen. Op lange afstanden is het dus ook prima uit te houden. De kofferbak is verder ook gelijk aan de HF, prima voor wat weekendtassen en boodschappen dus.

Dan nog het verbruik. Dat wisselt bij mij heel erg. Vooral omdat ik doorgaans slechts korte ritten maak naar mijn werk. Maak je tussentijds een rit van zeg 100km op de snelweg, dan zie je dat ook meteen terug in het verbruik.
Toch met korte ritten red je 1:11 ook nog wel makkelijk. Op de snelweg moet 1:15 makkelijk haalbaar zijn.
Ik rijd daarbij altijd met de lichten aan en heb de climate control NIET op eco stand staan, de airco draait dus altijd mee.

De conclusie als je de 1.6 afzet tegen de HF is dan ook als volgt:
Weliswaar beiden een Delta, maar een wereld van verschil om in te rijden. Zowel in prestaties, weggedrag en verbruik.

Of de 1.6 gaat blijven als de HF weer thuis komt is nog even de vraag. Eventueel overweeg ik nog de 1.6 in te ruilen voor een Yp (rosso).

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Lancia Delta? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Lancia Delta
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lancia Delta specificaties
  • Lancia Delta occasions
  • Lancia Delta video's
Advies en informatie
  • Lancia Delta tests
  • Lancia Delta gebruikersreviews
  • Lancia Delta index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer
 

Lancia Delta reviews

  • Gebruikersreview
    Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

    Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

    • 26 juli 2015
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta HPE 2.0 16v HF Turbo (1998)

    Lancia Delta HPE 2.0 16v HF Turbo (1998)

    29
    • 27 december 2011
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

    Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

    3
    • 13 mei 2011
  • Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

    1
    • 3 mei 2009
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

    Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

    7
    • 27 oktober 2007
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta HPE 1.9 Turbo DS (1999)

    Lancia Delta HPE 1.9 Turbo DS (1999)

    5
    • 20 september 2007
  • Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

    • 2 augustus 2006
meer reviews
Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

24

Het positieve aan de coronaperiode was dat je plotseling zeeën van tijd had voor dingen waar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri - Blik to the Future

    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri...

    128
    • 27 februari 2022
  • Nieuws
    Kostbare klassiekers aangetroffen in overwoekerde tuin

    Kostbare klassiekers aangetroffen in overwoekerde...

    39
    • 21 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino (2009)

    Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino...

    16
    • 1 januari 2022
  • Nieuws
    Elektrische Lancia Delta is er nu al

    Elektrische Lancia Delta is er nu al

    38
    • 21 oktober 2021
  • Nieuws
    Lancia Delta komt terug

    Lancia Delta komt terug

    51
    • 6 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta 1.4 T-Jet 120pk LPG Gold (2012)

    Lancia Delta 1.4 T-Jet 120pk LPG Gold (2012)

    2
    • 5 september 2021
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta (2010)

    Lancia Delta (2010)

    7
    • 9 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lancia Beta Trevi (1981) - Liefhebber Gezocht

    Lancia Beta Trevi (1981) - Liefhebber Gezocht

    50
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Lancia Beta 2000 Coupé (1980) - In het Wild

    Lancia Beta 2000 Coupé (1980) - In het...

    36
    • 26 juli 2022
  • Nieuws
    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al 'Aurelia' en Ypsilon

    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al...

    90
    • 20 mei 2022
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige Trevi te lijf gaan

    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige...

    22
    • 1 mei 2022
  • Nieuws
    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    29
    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    2
    • 14 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden