Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

autoreview

Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

Signalement

UitvoeringDelta HPE 1.6 16v
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf145.350 km
KM-stand laatst147.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De 1.6 vs de 2.0t

  • 147.000 km

Vooruit dan maar, ook een review over de 1.6 16v Lancia Delta.

Ik heb deze auto gekocht om de Bravo 1.6 GT te vervangen. De Bravo had ik een maand of 10 eerder voor wat wisselgeld gekocht, omdat mijn andere auto niet werd teruggegeven door de garage. Ik vind het een wonder dat de Bravo het die 10 maanden heeft uitgehouden en hij heeft zijn geld dan ook wel opgebracht. Aangezien ik kosten verwachtte om de Bravo door de apk te krijgen, heb ik besloten rond te kijken voor iets anders.

De Bravo en Delta zijn op papier zusjes van elkaar, ze delen hetzelfde platform en hebben allebei de 1.6 16v motor.
In deze review zal ik de Delta 1.6 dan ook vergelijken met de Bravo en daarnaast met zijn grotere zus de Delta 2.0 HF turbo.

Wat mij meteen opviel is dat de Delta zachter is afgeveerd dan de Bravo. Of dit werkelijk zo hoort of dat er sprake is van versleten schokbrekers durf ik zo niet te zeggen. Je merkt het wel in het bochtengedrag. De Delta 1.6 hangt en duikt meer dan de Bravo.

Een ander ding dat mij direct bij de proefrit opviel was dat de koppeling hoger aangrijpt. Nu slipt deze niet, dus ik voorzie vooralsnog geen probleem hiermee en ben er inmiddels aan gewend.
Een ander opmerkelijk verschil is dat de Bravo iets lichter is dan de Delta en daardoor ook een schaal lager in de MRB valt.
Nog een verschil is dat de Bravo standaard abs heeft, daar waar de Delta het zonder moet doen.

Wat betreft motorisering voldoet de 103pk sterke 1.6 in beide auto's prima om met het verkeer mee te komen. De topsnelheid van beiden ligt zo rond de 190km/u.
Het zijn geen strepentrekkers en ook op de Duitse autobahn komt het toch wel iets te kort om lekker mee te komen.
De motor komt pas goed los vanaf zo'n 3500rpm en doet zonder bokken zijn werk.

Ik heb de Delta 1.6 gekocht om de tijd te overbruggen dat mijn HF nog in reparatie is. Vooralsnog wil ik aan de 1.6 dan ook zo min mogelijk doen. Zolang het rijdt, vind ik alles prima.
Ondanks dat heb ik toch een Recaro interieur laten plaatsen. Die stoelen blijven briljant en wat mij betreft een must.
Verder werkt de airco niet of slecht en dat is wel iets dat vervelend is. Gaan we daar iets aan doen? Voorlopig in ieder geval niet.
De vorige eigenaar had andere speakers in de hoedenplank achter gemonteerd (of beter gewoon de schroeven door de plank heen gejast) en ook de radio was om te huilen qua geluid. Duidelijk had die persoon daar vrij weinig mee. Ik heb voor 15 euro een andere radio gescoord met beter geluid en tijdens het ophalen van onderdelen voor de HF een andere hoedenplank meegekregen met originele speakers. Dat was al een goede vooruitgang.

Als we het weggedrag van kleine zus 1.6 tegen topmodel HF afzetten, dan zit daarin een wereld van verschil. Nu heeft de 1.6 ook wel smallere eco bandjes. Ik hoef met de 1.6 niet te proberen een rotonde te nemen zoals ik dat met de HF zou doen, gegarandeerd gaat ie dan rechtdoor over de voorwielen.
Dat was in het begin met de Bravo ook wel even wennen om weer te moeten remmen voor rotondes.
Ook bij het verlaten van de rotonde kan je niet te vroeg op het gas vanwege het ontbreken van een sperdifferentieel.
Aan de andere kant, heb je dit nodig? Nee absoluut niet als je normaal rijdt.
Los daarvan is de auto wel redelijk comfortabel en absoluut geen stuiterbak.
Stuurt ook redelijk direct, ondanks het duiken en hellen in bochten.

Aan comfort ontbreekt het ook niet in de auto. Ook de 1.6 heeft 6 speakers, climate control en nu de riante Recaro stoelen. Op lange afstanden is het dus ook prima uit te houden. De kofferbak is verder ook gelijk aan de HF, prima voor wat weekendtassen en boodschappen dus.

Dan nog het verbruik. Dat wisselt bij mij heel erg. Vooral omdat ik doorgaans slechts korte ritten maak naar mijn werk. Maak je tussentijds een rit van zeg 100km op de snelweg, dan zie je dat ook meteen terug in het verbruik.
Toch met korte ritten red je 1:11 ook nog wel makkelijk. Op de snelweg moet 1:15 makkelijk haalbaar zijn.
Ik rijd daarbij altijd met de lichten aan en heb de climate control NIET op eco stand staan, de airco draait dus altijd mee.

De conclusie als je de 1.6 afzet tegen de HF is dan ook als volgt:
Weliswaar beiden een Delta, maar een wereld van verschil om in te rijden. Zowel in prestaties, weggedrag en verbruik.

Of de 1.6 gaat blijven als de HF weer thuis komt is nog even de vraag. Eventueel overweeg ik nog de 1.6 in te ruilen voor een Yp (rosso).

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.