Lancia 1.3 S Type 3 (1974)

autoreview

Lancia 1.3 S Type 3 (1974)

Signalement

Uitvoering1.3 S Type 3
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1974
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf29.000 km
KM-stand laatst12.499 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bella Fulvia

Een Volkswagen Golf als dagelijkse auto is niet voldoende om het autohart warm te houden. Daarvoor is een Golf ondanks dat het een GT uitvoering is te degelijk en te algemeen. De E28 was vrij snel verkocht en ik kon mij oriënteren op iets nieuws en exclusief...een Lancia Fulvia!
Er zijn er niet veel in Nederland, laat staan veel goede. Voor de aankoop heb ik eerst gekeken naar evt. valkuilen en wat de zwakke punten zijn. Ik heb zelf niet de tijd en ruimte om veel te klussen aan mijn klassieker. Hopelijk komt daar wel een keer verandering in. Uiteindelijk ben ik tegen een prachtig blauw exemplaar aangelopen. Ongerestaureerd en in prima staat.
Tot nu toe is de Fulvia alleen maar een grote positieve verassing geweest. Hij straalt sportiviteit en luxe uit. Daarbij voelt hij degelijk aan en heeft hij ondanks zijn korte wielbasis een behoorlijk comfort. De 1.3 met 90 pk is snel en geeft een prachtige grom bij accelereren. Door de compacte vorm van de V4 motor heeft de wagen een laag zwaartepunt. De wegligging is hierdoor super! Dit maakt dit model ook uniek voor zijn tijd.

Mijn Fulvia serie 3 uit 1974. In die tijd had Fiat het merk Lancia al overgenomen. Dit is te merken aan enkele kostenbesparende onderdelen. Zo zijn de deuren niet meer van aluminium en zijn de chromen delen van de grille zwart plastic geworden. Dat laatste kan ook wel eens een mode trend van die tijd zijn, ik zie het als een besparing.

Goed, gelukkig is het ook een echte Italiaan en dat is goed te merken bij het starten van de wagen. Aanslaan is in de ochtend niet zijn sterkste punt. Maar als hij eenmaal loopt, dan is hij niet meer te stoppen.
Onderdelen zijn trouwens niet makkelijk te verkrijgen voor een klassieke Lancia. Een simpel onderdeel als een tankdop heeft mij weken geduurd om een tweedehandse te vinden.

Kortom, dit is tot nu toe de klassieker geweest die mij het meest heeft pleziert. Mijn autohart wordt in ieder geval elke keer als ik met mijn Fulvia rij, gevuld met warmte en rijplezier!

Hij zal in de winter wat minder rijden maar ik zal regelmatig mijn ervaringen updaten.

Tijd voor een elektronische ontsteking

  • 33.000 km

Na 2 anwb ervaringen met een onstekingsprobleem ga ik binnenkort een elektronische onsteking moneteren. Dit wordt mijn eerste doe het zelf klus, dus ik ben benieuwd.
Ik heb nu 2 maal stilgestaan omdat mijn onsteking met contactpuntjes of niet meer op tijd stonden na 200km of omdat de contactpuntjes niet meer los kwamen.
Op een of andere manier heeft de ANWB mijn ontsteking beter afgesteld dan de garage waar ik hem heen heb gebracht. Daar komt mijn auto ook niet meer vanaf nu.

Ik wil zoveel mogelijk met deze wagen in de zomer rijden want als hij het eenmaal goed doet is het nog steeds een genot!

Zodra mijn 2 linkerhanden de elektronische onsteking geinstalleerd hebben, zal ik mijn ervaringen updaten.

Elektronische onsteking er weer uit

  • 8.500 km

De Fulvia is weer uit de winterstalling gehaald en heeft weer een beurtje gehad. Alleen een aandrijfhoes is vervangen, daar lekte hij wat olie. Het hulpstuurhuis begint ook aardig wat speling te krijgen maar voor mij nog niet zo storend. In de lange, koude winter heb ik nog eens kunnen nadenken over mijn geplaatste elekronische onsteking. Op een of andere manier reed de wagen fijner met een conventionele onsteking dus besloten om de boel weer terug te bouwen naar orgineel met een nieuwe bobine, condensator en verdelerkap.
Het verschil merk je zeker bij hogere toeren. Dan is hij pittiger met de normale ontsteking. Kennelijk is de vervroegingskurve toch niet hetzelfde bij de elektronische ontsteking.
De lak van de wagen is helaas minder mooi aan het worden. De vorige eigenaar heeft hem overgespoten maar er kennelijk op bespaard. Er is over de oude laklaag heen gespoten en dit resulteert in barsten in de lak.
Gelukkig is de carosserie nog in erg goede staat.

De eerste 500km zitten er alweer op deze lente. Dan kom je er weer achter wat een prachtige bolide het is.
Van de zomer een update.

Een zomer vol rijplezier

  • 12.499 km

Hij staat alweer een maand in de winterstalling maar ik zou hem het liefst de hele winter doorrijden. Wat heb ik weer prachtige ritten kunnen maken deze zomer.
Op bochtige smalle wegen voelt deze auto zich helemaal op zijn gemak. Het pittige 1.3 liter motortje met de dubbele solex carburateurs geven een uniek geluid bij het optrekken. Eenmaal op de snelweg verbazen mede weggebruikers zich over de snelheid van het kleine blauwe boxje. Bijna elke rit krijg je een duim opgestoken.
Dat is toch echt elke dag genieten in het dagelijks verkeer?

Kosten:
Op een gescheurd benzineslangetje en een versleten hulpstuurhuis na is hij weer voor de komende 2 jaar APK goedgekeurd.
Mijn elektronische ontsteking heb ik verruild voor het nieuwe hulpstuurhuis plus montage en APK via een mede Fulvia bezitter die toevallig ook nog een garagebedrijf had. Voor beide een win-win situatie.
Het blijft een prachtige Italiaanse wagen met een rijke historie.

Ik blijf hopen dat Lancia ooit weer de status en kwaliteit krijgt die het verdiend. Fiat, pomp er wat geld in en doe iets meer moeite dan alleen om-badgen van Chyslers. Maak er weer het premium merk van wat het ooit is geweest.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.