Kia Niro (2022)

autoreview

Kia Niro (2022)

Signalement

Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst7.750 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De kop is er af

  • 1.300 km

In het kort; Van een plugin hybride naar een 100% elektrische auto. Ik durfde een jaar geleden het niet aan om een 100% elektrische auto te gaan rijden. De Kia Niro PHEV was een soort van middenweg waar ik absoluut geen spijt van heb gehad.

De situatie deed zich voor dat ik mijn PHEV kon omruilen voor het nieuwe 100% elektrische zusje en daar heb ik ja tegen gezegd, anders had ik deze review ook niet geschreven :-).

Ik heb de auto maandag 12-09 opgehaald en na ruim een week staat er inmiddels 1300km op de klok. In deze periode een aantal keer de woon-werkroute gereden, weg geweest voor een uitwedstrijd voor sporten en heen en weer gereden naar training en vast nog wel wat vergeten.

Verbruik:
Nog erg lastig om wat van te zeggen. Bij de gemiddelde rit die ik maak zit ik eigenlijk altijd ruim onder de 170Wh per kilometer. Vanmiddag vanaf het werk zat ik zelfs op 149Wh/km.

Ik wil nog kijken of dit getal klopt die de Niro vermeld op het display met wat ik zelf meet met laden.

Pluspunten (zeker ten opzichte van de PHEV)

Opbergruimte!:
Wat een zee van ruimte in de kofferbak. Niet alleen de kofferbak zelf maar ook de dubbele bodem onder de plank. Hier heb ik al mijn laadkabels liggen en andere rommel. Effectief heb ik nu de hele kofferbak tot mijn beschikking.

Geen versnellingen meer:
De Niro PHEV heeft nog een versnellingsbak en die voel je ook al rijd je elektrisch. Dat doet de elektrische variant niet meer! Heerlijk!

De auto rijdt perfect, laden gaat prima en de auto is compleet, daar heb ik absoluut geen klachten over. Toch een paar kritische punten:

Stuurbediening:
De stuurbediening is omgedraaid tussen de PHEV 2021 en de Niro EV 2022 en ook de bediening zelf van de cruisecontrol is veranderd. In de PHEV zat de cruisecontrol rechts van het stuur, deze zit dus nu links.

Ik heb de afgelopen week al ik weet niet hoe vaak mijn radio op mute gezet in plaats van dat ik de cruisecontrol uit deed. Dit is een kwestie van wennen, maar waarom zou je tussen twee versies de stuurbediening veranderen?

Opbergvakjes:
In de PHEV had ik in het dak bij de cabineverlichting een opbergvakje zitten, ideaal voor de zonnebril en voor de laadpas. Dit vakje is weg jammer genoeg.

Ook is het opbergvak in de middenarmsteun een stuk kleiner, en daar heb ik best veel in zitten. En een gekke; Er zitten twee drukknoppen voor de middenarmsteun waar je bekers in kan doen met het label "PUSH". Alleen wat doen die knoppen? :-)

Laden en laadsnelheid:
De maximale laadsnelheid (DC) is 80kW. Dit is wel rap maar het had sneller gekund in mijn ogen. Overigens is het snelste wat ik tot nu toe gezien heb 59kW bij Fastned. Dit was kortstondig en de rest van de laadsessie was 43kW.

Wel met de notitie dat de accu nog ruim 50% was bij beide keren laden. Met een legere accu gaat het laden uiteraard veel sneller.

Wat ik ook apart vind is dat ik met mijn instelbare grannylader ( 6A, 10A en 13A ) de auto wel wil laden op 6A en 10A maar zodra ik 13A selecteer de lader in storing gaat en de auto dus niet begint met laden. De auto kan wel laden op 16A enkelfase, waarom niet op die tussenliggende stand?

De kabel is goed want een ander merk elektrische auto laadt zonder problemen op 13A.

Navigatie:
De navigatie voor Nederland werkt prima. Ik heb afgelopen week eens geprobeerd om een hele lange route te laten doorrekenen en hoe de navigatie dan omgaat met het selecteren van laders onderweg.

Dat werkt dus niet lekker. Navigeren naar Parijs werkt, de navigatie geeft ook aan dat de route te lang is voor de acculading. Ook geeft de navigatie aan om tussenpunten toe te voegen om te laden. Maar wat doet de navigatie dan?

Die geeft dus laders in de buurt aan waar ik op dat moment ben en niet waar de meest logische plek zou zijn om te laden. En bovenop dat alles laat de navigatie maximaal 50 laadpunten zien.

Verbeterpuntje in mijn ogen.

Tot zover!

Een maand verder

  • 3.300 km

En we zijn inmiddels iets meer dan een maand, heel wat korte en langere ritten, laadsessies en 3300km verder. Ik ben nog steeds heel erg blij met de auto en het verbruik, naast een paar positieve punten toch ook een paar kleine punten van kritiek.

Pluspunt: HUD

De HUD die je recht voor je ziet in de voorruit is geweldig! Snelheid en navigatie, maximumsnelheid etc. alles staat er op wat je nodig hebt. Dus je hoeft niet meer te kijken naar de rest van het dashboard.

Sailliant detail: Ik vind het geweldig, mijn vrouw heeft het uit staan in haar profiel :-)

Pluspunt: geluid autoradio

Deze auto, met Harman Kardon geluidsinstallatie, is veruit de beste geluidsinstallatie die ik tot nu toe heb gehad in een auto, af fabriek. Geluid is goed, helder, strak, zowel hoog als laag is aanwezig en er is bijna geen bijgeluid te herkennen van deuren die mee trillen.

Pluspunt: Verbruik onder de 100km/u

Zo lang je onder de 100km/u blijft is de auto enorm zuinig en is het heel eenvoudig om zelfs tot 12kWh/100km te komen.

Minpunt: Verbruik boven de 100km/u

Zoveel rijd ik 's avonds niet op snelwegen. Gisteren echter een lange rit gemaakt van 2x140km. Heen was nog deels 100, terug was volledig 130.
Begonnen met een volle accu en een geschatte range van 430km.

Bij aankomst was daar nog 265km van over. (165km range verloren). Op locatie nog een paar kilometer gereden en aan de terugweg begonnen met nog 240km in de accu.

Na circa 100km, bijna alles 130km/u op de snelweg, was daar nog maar 70km van over en zou het kielekiele worden of we thuis zouden kunnen komen. Dus maar een Fastned station opgezocht en 20 minuten geladen.

Minpunt: Snelladen

De auto moet in theorie met 80kW DC moeten kunnen laden. Dit is afhankelijk van de lading in de batterij, batterijconditionering etc. Met een bijna lege accu begon de sessie bij Fastned nog met 65kW maar zakte daarna terug naar 50kW en dat is ver onder de voorgestelde laadcurve.

50kW laden is volgens de laadcurve als de accu meer dan 60% vol zit, en daar zaten we nog lang niet aan.

Mogelijk komt dit doordat de batterij niet was voorbereid op snelladen, dat moet ik nog een keer ondervinden tijdens een volgende langere rit.

Daarbij vind ik ook wat van die 80kW max. Het grotere zusje van de Niro EV, de EV6, kan met 233kW DC laden. Waarom kan de Niro EV dit dan niet?

Minpunt: Geluid 130km/u rijden

Zodra ik rond de 130km/u rijd hoor ik een irritant zoemgeluid. Ik dacht in eerste instantie dat dit rolgeluid was van de banden maar wanneer ik heuvel af rijd bij 130km/u valt het geluid weg. Dus bij gelijk blijvende snelheid maar wisselend benodigd motorvermogen valt dat geluid weg. Mijn vermoeden is dat het de elektrische motor is die je hoort?

Zijn er meer mensen die dit geluid hebben bij 130km/u?

Twijfel: Alle rijbaan ondersteuning?

De auto heeft van alles en nog wat aan rijbaan ondersteuning, lane assist, inhalen automatisch wanneer je 1x knipperlicht aan zet. Automatisch snelheid detectie op snelwegen en aanpassing.

Alleen wat heb je er allemaal aan? Bijvoorbeeld de rijbaanondersteuning en automatisch inhalen. Je MOET je handen aan het stuur hebben en zelf inhalen vind ik nog steeds makkelijker dan het de auto laten doen.

Nog even los van het feit dat het soms ineens niet werkt en het icoontje grijs is in plaats van groen.

Ook de automatische snelheidsdetectie op de snelweg en het aanpassen er aan. Dat is leuk als je 's avonds 130 mag maar de auto het bord 100 wel herkend maar het onderbord niet. :-).

Elektrische auto met elektrisch probleem is niet g

  • 7.750 km

Vanmiddag voor het eerst last gehad van "Zombie" mode. Auto wilde niet meer in D of R, ook niet na herhaaldelijk de auto uit te hebben gezet. De auto reageerde op dat moment ook niet op alle commando's vanaf de app.

Meer informatie over zombie mode op Reddit ( /r/KiaNiro/comments/y23hd2/kia_niro_ev_not_going_into_drive_or_reverse/ ).

Ik heb het op kunnen lossen door de minpool van de 12V accu los te halen, paar tellen te wachten, en weer vast te zetten. Auto start en rijd nu wel weer.

Dit probleem schijnt de EV6 ook te hebben.

Een elektrische auto met een elektrisch probleem is nooit grappig.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Kia
Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Comfortline (5D/6A)
€ 509
 
Leaseplan
Kia e-Niro 64.8kWh DynamicLine (5D/CVT)
€ 674
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens