Hyundai Excel 1.3i GS (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Excel 1.3i GS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 129.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Hyundai Excel is een no nonsens auto.
Simpel, geen fratsen en wel ruimte.
Als je een review schrijft over deze auto gaat het er denk ik meer over of de auto aan je verwachtingen voldoet, dan wat er allemaal wel en niet goed aan is.
Ik reed hiervoor een Seat Ibiza 1.9 tdi uit 2003, dus het is wel een flinke stap terug, maar ik was op zoek naar een goedkope, niet te oude betrouwbare auto met niet te veel kilometers, die mij fatsoenlijk van a naar b brengt.
De eerste 5000 kilometers die ik nu in 6 weken heb gereden, zijn goed bevallen en wat dat betreft voldoet hij voorlopig aan mijn verwachtingen.
Het motortje loopt lekker en hij heeft toch redelijk wat power.
Op de snelweg maakt hij wel wat herrie.
het verbruik is redelijk (1:15), al had ik het wel iets zuiniger verwacht.
Al met al ben ik best tevreden, al ziet hij er niet uit, ik vind trouwens dat Hyundai met de elantra wat dat betreft een stuk vooruit is gegaan
-- Update 6 maart 2006 --
Nog steeds tevreden met de auto.
verbruik is iets omhoog gegaan, maar ik heb langzamerhand mijn rijstijl iets aangepast, nog steeds alleszinds redelijk ongeveer 1:14,5
Wat me vooral erg meevalt is het comfort, ik heb nu reeds 11.000 km gereden, maar geen problemen wat dat betreft. Hij zit prima en je kunt gemakkelijk lange stukken rijden.
-- Update 12 oktober 2006 --
Inmiddels ruim 160k op de teller.
nog steeds tevreden.
verbruik in de zomer prima, rond de 1:16.
Mee op vakantie geweest naar Engeland (en Wales), zo’n 2000 km zonder problemen afgelegd. (het lijkt wel of de liters daar groter zijn trouwens, ik kreeg minder benzine in mijn tank, dan ik tov de meter zou verwachten, ook reed hij flink zuiniger; ruim 1:17)
in augustus de eerste grote beurt met APK resultaat:
2 nieuwe bandjes
remcilinder vervangen
verder geen problemen, wel een pittige rekening van 370,- maar gezien bovenstaande zaken wel te verwachten. Als het ieder jaar zo gaat.
op naar de 2 ton!
-- Update 24 april 2007 --
Kilometerstand 179.000
zelf nu 50.000 gereden.
Nog steeds tevreden (eentonig!)
Geen problemen gehad sinds de vorige update.
Het enige is dat de snelheidsmeter af en toe op hol slaat, dan draait hij helemaal door naar het einde, maar dat lijktie alleen op een koude ochtend te doen, ik zie het verband niet, maartoch...
Heb afgelopen winter met winterbanden gereden, omdat ik naar Winterberg ben geweest, de auto heeft geen meter door de sneeuw gereden, maarja.
Na de 50k in de afgelopen 18 maanden lijkt het mij een mooi moment om de kosten per kilometer eens op een rijtje te zetten:
Onderhoud en reparaties: 950 euro (2 keer kleine beurt, 1 keer grote, winterbanden en af en toe wat klein spul
Verzekering: 675 euro
Wegenbelasting: 320
afschrijving: 1000
Benzine: 50000 km / 14,5 * 1,35 (gem) = 4650
Totaal: 7595
dit is per kilometer 15,2 cent
Het lijkt me niet veel, maar een lpg of diesel zou wel goedkoper zijn.
Af en toe kriebelt het wel eens en kijk ik wel eens rond naar wat anders (mits lancer Wagon ofzo), maarja, voorlopig geen klagen, dus binnenkort nog maar weer een grote beurt, en door naar de 2 ton.
-- Update 4 maart 2008 --
Kilometerstand 203.000
zelf nu 75.000 gereden.
hij rijdt nog steeds als de brandweer.
verbruik is soms wat hogen rond 1 op 13, en er moet ook af en toe een litertje olie bij, maar buiten dat merk ik nog geen verschil met toen ik hem kocht, altijd starten lopen.
Begin hem nu wel behoorlijk zat te worden, er is gezinsuitbreiding geweest, maar ook dat is rationeel gezien geen reden om hem weg te doen,want ruimte zat. Wat wel een reden kan zijn is de veiligheid, maar dat heb je zelf ook voor een groot deel in de hand. Iemand tips voor een volgende auto? diesel? gas? seat cordoba? leon? accent? lancer station? dacia logan? ...
-- Update 19 mei 2008 --
Hij is weg.
Ik ben nu de trotse eigenaar van een Seat Cordoba TDI Sport
al met al veel plezier gehad met de Excel, maar ben blij dat ik nu een echte auto heb.
PROBLEMEN
Rechter raammechanisme stuk (was al toen ik hem kocht, laat ik voorlopig maar zo, zit toch vast).
Thermostaat stuk, zojuist vervangen.
-- Update 6 maart 2006 --
Accu dood, was al slecht, waarschijnlijk heeft hij een halfjaar bij de garage gestaan voordat ik hem meenam, is ook niet zo gek, mijn kleur is dezelfde als die op het plaatje rechtsboven :-)
Maargoed, vervangen voor 6 tientjes en verder geen probleem, ga hem binnenkort maar eens voor een beurt wegbrengen, kijken wat dat oplevert.
-- Update 12 oktober 2006 --
remcilinder vervangen.
-- Update 24 april 2007 --
Snelheidsmeter af en toe op hol.
-- Update 27 augustus 2007 ---
Grote beurt, met distr riem, waarbij bijzonderheden:
- pakking inlaatspruitstuk vervangen.
- wederom een nieuwe accu, nu een goeie.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000

'Verschillende toekomstscenario's voor VDL Nedcar'

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse: vergelijking

Seat Leon Cupra 280 - Op de Rollenbank

GP Spanje: tijden, standen, circuitinfo, weer
