Honda CR-V 2.2 i-CTDi Elegance (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CR-V 2.2 i-DTEC Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 135.000 km |
Wat een rust
- 750 km
Na het drama met mijn Volkswagen Passat (zie review) hadden we besloten om zo snel mogelijk een nieuwe auto te kopen voordat de garantie van de Passat was verlopen en we zelf voor kosten konden opdraaien.
Door de ervaring met 2dehands auto's wijs geworden moest het een nieuwe en vooral zeer betrouwbare auto worden.
Wat was belangrijk?
Betrouwbaar,
5 jaar garantie,
minimaal 150pk diesel motor,
Ruimte op de achterbank en flinke bagageruimte(>500L),
Kleiner dan de passat,
Hoge instap,
Sportief uiterlijk,
Geen sedan, stationwagon of MPV.
Uiteindelijk bleven er een aantal auto's over:
Toyota RAV-4 2.2 D4D Executive
Nissan Quashqai+2 2.0 DCI Tekna Sport
Hyundai IX35 2.0 CRDI Style
Ford Kuga 2.0TDCI Titanium
Honda CRV 2.2 IDTEC Elegance
Na met alle auto's gereden te hebben is het de Honda geworden.
pluspunten:
1) soepele, en zeer stille, net vernieuwde dieselmotor (150pk)
2) Goed weggedrag
3) ruimte op de achterbank
4) Enorme bagageruimte. normaal 550l en uit te breiden door de achterbank naar voren te schuiven tot 700l.
De auto is zeer compleet uitgevoerd, van Ipod aansluiting tot en met regen/licht sensor etc. als enige extra's heb ik de auto uitgevoerd met parkeersensoren, metallic lak en donker getinte ramen.
Rijgedrag/wegligging
Zoals bekend van Honda is het weggedrag goed. Je merkt weliswaar dat de auto wat hoger is, maar ook snelle bochten zijn goed te nemen. Wat me opvalt is dat de auto heel wat comfortabeler is dan de Passat zonder aan wegligging in te leveren. De auto is snel en versneld heel gelijkmatig. (hier merk ik vooral het verschil tussen pompverstuiver (Passat) en common-rail (Honda)
Verbruik
Ik ben de auto nog aan het inrijden dus kan er nog weinig over zeggen. gemiddeld nu 8,4l/100km maar ik denk dat dat nog wel zal verbeteren.
Uiterlijk
Tsja, smaken verschillen, maar ik vind het een erg mooie en stoere auto, zeker in combinatie met de witte parelmoerlak en de donker getinte achterramen.
7 jaar verder
- 135.000 km
Na 7 jaar de auto nog steeds in bezit. Hij wordt nu gebruikt als 2de auto voornamelijk voor korte ritjes.
Tot begin 2017 eigenlijk volledig probleemloos. Grote beurt eens per jaar, wat olie, filtertjes en remblokken. Zo nu en dan nieuwe banden en meer niet. Typisch Honda dus!
Doordat de auto nu als 2de auto wordt gebruikt zijn de afstanden korter en wordt de auto niet goed warm gereden. De partikelen filter vindt dat niet leuk en raakt verstopt. Hierdoor gaat de motor in noodloop en kom je met moeite op de 120km/u. (En als je op een berg woont zoals ik is het helemaal niet leuk!)
Vervanging kostte ruim 5.000€ (!!!) voor een nieuwe. Uiteindelijk een oplossing gevonden in een 2de hands en gerestaureerde filter voor 1.000€.
Op naar de volgende 135.000km!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.