AutoWeek 16 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 16 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Ford
  • Mondeo Wagon
3

autoreview

Ford Mondeo Wagon 1.8i Business Edition (1999)

awe
  • awe3
  • Review
4 maart 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 1.8i Business Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf141.000 km
KM-stand laatst168.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 168.800 km
  • 3 maart 2008

Omdat met ons gezin met 3 kleine kinderen soms de kofferruimte van onze Mondeo hatchback wat krap was, hebben wij besloten na 4,5 jaar trouwe dienst hem in te ruilen voor een Mondeo Wagon.

De eerste indruk van de auto is vooral dat de kofferruimte zeer groot is (540 liter tot het raam) en de hoofdruimte achterin is ook ruimer. Ik kan achter mijzelf (1,91 m) zitten en dat zegt dan wel iets over de ruimte. De drie kinderzitjes gaan makkelijk op de achterbank. Daarnaast is de uitrusting zeer royaal met opties als elektrische ramen voor, elektrisch bedienbare en verwarmde spiegels, ABS op de remmen, centrale deurvergrendeling met afstandbediening, armsteunen voor en achter, verstelbare stoel, stuur en dashbordverlichting, mistlampen voor en achter en een spoiler op de kofferklep.
De 1800 motor presteert redelijk, maar het vermogensverschil (25 PK) ten opzichte van de 1600 motor die ik hiervoor reed vind ik niet spectaculair voelbaar. Sinds de koppeling vervangen is is hij wel wat feller gaan reageren. Dus wel een verbetering. En je merkt dat het toerental wat lager ligt bij bepaalde snelheden.
Het verbruik valt mij tot nu toe niet tegen. 1:13 is makkelijk haalbaar, mits ik niet met een te zware voet rijd. Ik merk wel dat het lekkerder rijd als ik het \"nieuwe rijden\" niet te veel toepas, want bij het \"nieuwe rijden\" geeft het motorblok wat \"bokkende\" geluiden. Iets verder doortrekken in de versnelllingen (3000 tpm ipv 2500 tpm) maakt dat hij toch wat lekkerder en soepeler loopt. Het verbruik is niet opgelopen.

Update juni 2008:
Ik heb ’m een zomercheck bij de Ford Dealer laten geven, inclusief het vervangen van de distributieriem (150.000 km of 10 jaar, wat het eerst komt). De remschijven en remblokken moesten worden vervangen, inclusief de accu. Het kost wat, maar dit zijn geen gekken dingen. Het is regulier onderhoud.

Update juli 2008:
Helaas bleek nu ook de koppeling naar de Filistijnen. Een flinke kostenpost weer, maar nu rijdt hij een stuk lekkerder. Nu voel ik meer dat er inderdaad 115 PK in zit en het koppelingspedaal trilt niet meer.

Update november 2008:
Een wintercheck laten doen, zodat ik 3 maanden tot de eerstvolgende beurt weet waar ik aan toe ben en ook nog eens mobiliteitsgarantie heb. Zoals ik had verwacht, niets... en dat voor een bijna 10 jarige.

Update februari 2009:
Het was weer tijd voor een grote beurt en APK. De motor begon in te houden en ging af en toe op 3 cilinders rijden. Heel hinderlijk. Achteraf bleek dat de bougies schoon af waren. Dus was de beurt hoog nodig. Het resultaat mag er zijn. Hij rijdt voor een 10 jarige als een zonnetje. Bij de keuring bleek een achterwiellager kapot. De leeftijd is ernaar dat er mankementen kunnen komen. De kosten ervan kunnen niet op tegen het gebrek aan afschrijving. De auto blijkt om in te ruilen zowat niets meer waard! Dus wij blijven maar rijden, met een grote smile op het gezicht.
Gelukkig heb ik nu wel meer zicht op wat de staat van onderhoud is, dat komt ook mede door het vertrouwen van de Ford Dealer van de regio.

Update juli 2009:
De laatste maanden begon toch de ontsteking weer op te spelen. Na een controle bleek de bobine kapot te zijn. Nu loopt hij weer als een zonnetje.
De laatste maanden ben ik ook 98 octaan (BP Ultimate) gaan tanken. Het is wat duurder als je het in de tank gooit, maar ik rijd er een stuk meer kilometers mee (soms meer dan 100 km) op een tank en het rijdt lekkerder. Kortom een aanrader.
Ik heb een nieuw onderstel gekocht voor de bestuurdersstoel, die hoop ik binnenkort te vervangen, zodat de zitting van de stoel weer verstelbaar is. (Kosten € 15,- daar kan je toch geen bult aan vallen!)

Update september 2009:
Wij hebben de Mondeo ingeruild. Hij is (helaas) weinig waard, maar je merkte de leeftijd wel. Degene die hem koopt zal er een heel goede wagen aan hebben.

PROBLEMEN

  • 168.800 km
  • 3 maart 2008

Bij aflevering zijn allerlei werkzaamheden geweest, zoals een nieuwe katalysator, een voorveer, nieuwe centrale deurvergrendeling, en een lekke vulpijp van de brandstoftank. Deze zijn keurig verholpen door de leverancier. Helaas is alleen tot nu toe de elektrische hoogteverstelling van de bestuurdersstoel nog niet gerepareerd.

maart 2008: een lekke achterband die keurig is gerepareerd. € 11,-
juni 2008: accu, distributieriem, remschijven en -blokken, totaal € 800,-
juli 2008: koppelingsplaten en hydrolische drukgroep, totaal € 800,-
augustus 2008: kapotte koplampen (de hele voorkant moest zowat uit elkaar) € 25,-
februari 2008: grote beurt met een kapotte achterwiellager, totaal € 670,-
juli 2008: bobine kapot € 130,-

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Ford Mondeo
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Ford Mondeo

INFO
Ford Mondeo in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    1.8 First Edition

    Ford Mondeo 1.8 First Edition

    • 1996
    • 66.638 km

    € 1.500

    1.8-16V Cool Edition

    Ford Mondeo 1.8-16V Cool Edition

    • 2002
    • 222.222 km

    € 1.150

    Wagon 1.5 Ecoboost 160PK Titanium Wagon AUTOMAAT | LEDER | LED | NAV | TREKHAAK | Orig.NL |

    Ford Mondeo Wagon 1.5 Ecoboost 160PK Titanium Wagon AUTOMAAT | LEDER | LED | NAV | TREKHAAK | Orig.NL |

    • 2015
    • 67.001 km

    € 21.750

Meer Ford Mondeo occasions

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Mondeo specificaties
  • Ford Mondeo occasions
  • Ford Mondeo video's
Advies en informatie
  • Ford Mondeo tests
  • Ford Mondeo gebruikersreviews
  • Ford Mondeo index
Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue - Op de Rollenbank

Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer
 

Ford Mondeo reviews

  • Review
    Ford Mondeo Wagon 2.0i (1998)

    Ford Mondeo Wagon 2.0i (1998)

    27
    • 8 januari 2014
  • Review
    Ford Mondeo Wagon 2.5i V6 ST200 (2000)

    Ford Mondeo Wagon 2.5i V6 ST200 (2000)

    8
    • 6 november 2013
  • Review
    Ford Mondeo Wagon 2.0i (1998)

    Ford Mondeo Wagon 2.0i (1998)

    • 12 maart 2012
  • Review
    Ford Mondeo Wagon 1.8i Ghia Platinum (2000)

    Ford Mondeo Wagon 1.8i Ghia Platinum (2000)

    1
    • 28 december 2011
  • Review
    Ford Mondeo Wagon 1.8 TD Business Edition (1997)

    Ford Mondeo Wagon 1.8 TD Business Edition...

    • 11 februari 2011
  • Review
    Ford Mondeo Wagon 2.0i Ghia Platinum (2000)

    Ford Mondeo Wagon 2.0i Ghia Platinum (2000)

    • 28 oktober 2010
  • Review
    Ford Mondeo Wagon 1.8 TD (1997)

    Ford Mondeo Wagon 1.8 TD (1997)

    • 3 oktober 2010
meer reviews
Test: Cupra Leon vs. Ford Focus ST

Test: Cupra Leon vs. Ford Focus ST

Het betrekkelijk jonge Cupra komt met een aantal dikke benzinemotoren, maar geeft daarnaast...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    'Ford Evos niet voor Europa'

    'Ford Evos niet voor Europa'

    7
    • 20 april 2021
  • Review
    Ford Mondeo 3.0 V6 24V Platinum (2006)

    Ford Mondeo 3.0 V6 24V Platinum (2006)

    3
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Ford 'Mondeo' - Blik to the Future

    Ford 'Mondeo' - Blik to the Future

    29
    • 11 april 2021
  • Review
    Ford Mondeo Wagon 2.0 TDdi 90pk Business Edition (2002)

    Ford Mondeo Wagon 2.0 TDdi 90pk Business...

    3
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Ford Mondeo: het begin

    Ford Mondeo: het begin

    45
    • 26 maart 2021
  • Autonieuws
    Ford Mondeo verdwijnt in maart 2022

    Ford Mondeo verdwijnt in maart 2022

    • 25 maart 2021
  • Autonieuws
    Opvolger Ford Mondeo te zien

    Opvolger Ford Mondeo te zien

    20
    • 15 februari 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    'Ford Evos niet voor Europa'

    'Ford Evos niet voor Europa'

    7
    • 20 april 2021
  • Autonieuws
    Ford Evos gepresenteerd als mogelijke Mondeo-opvolger

    Ford Evos gepresenteerd als mogelijke Mondeo-opvolger

    28
    • 19 april 2021
  • Review
    Ford Mondeo 3.0 V6 24V Platinum (2006)

    Ford Mondeo 3.0 V6 24V Platinum (2006)

    3
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Ford Bronco krijgt heftige 6x6-versie

    Ford Bronco krijgt heftige 6x6-versie

    11
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Ford Ranger als Stormtrak én Wolftrak naar Nederland

    Ford Ranger als Stormtrak én Wolftrak naar...

    8
    • 12 april 2021
  • Autonieuws
    Ford 'Mondeo' - Blik to the Future

    Ford 'Mondeo' - Blik to the Future

    29
    • 11 april 2021
  • Autonieuws
    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    61
    • 11 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep