Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • Mondeo Wagon

Ford Mondeo Wagon 2.0i Ghia (1998)

Wereldse wagon

Ford Mondeo Wagon 2.0i Ghia (1998)
  • Autotest
21 april 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Ford Mondeo, kreeg eind 1996 een nieuwe neus en kont. Daarmee veranderde hij in een klap van 'gewoontjes' in opmerkelijk. In deze test bekijken we hoe de sympathiek geprijsde wagon zich gedraagt.

De Mondeo 2000 Ghia Wagon is niet de krachtigst gemotoriseerde versie van het type, maar met wat hij onder de kap heeft, kan hij aardig voor de dag komen. Voor de aandrijving zorgt een tweeliter zestienklepper van 1988 cc. Deze is goed voor een vermogen van 96 kW/130 pk bij 5700 toeren per minuut en een koppel van 176 Nm bij 3700 tpm. Daarmee moet hij op één kilometer na 200 kunnen lopen. 'Op papier' trekt de Ford in 9,6 tellen van 0-100 km/h. De eigen meting bleef met 10,3 s daarbij achter. Voor de tussenacceleratie (80-120) had hij in de vierde en vijfde versnelling 10,3 en 17,2 s nodig. Reden we 100 km/h constant, dan ging de wijzer van de decibelmeter naar 66,5. Bij een tempo van 120 lazen we het getal 71 af. Met de geluidsisolatie in het interieur is het dus wel in orde.
Van het begin af aan heeft de Ford Mondeo zich onderscheiden door z'n bovengemiddelde rijeigenschappen. Die zijn gelukkig gebleven. Voor de Wagon, met z'n aangepaste - ruimtebesparende - achterwielophanging geldt dat net zo goed als voor sedan en de hatchback. Vertrouwenwekkend zeker en stabiel ligt de Ford op de weg. Ook in bochten - omdat de wagen heel lang neutraal blijft kunnen die met hoge snelheden genomen worden. Vering en demping zijn stevig, maar niet hard afgestemd. Er zit genoeg 'speling' in om de Mondeo onder verreweg de meeste omstandigheden een comfortabel vervoermiddel te laten zijn. Alleen echt slechte bestrating kan het de wagen moeilijk maken. En dan merken de inzittenden ook wel dat het onderstel veel werk moet verzetten.
Ook de bestuurder moet een beetje 'werken'. Bij Ford weten ze namelijk heel goed dat Europese chauffeurs niet van een lichte besturing houden. Dus is ervoor gezorgd dat de bekrachtiging zich op de achtergrond houdt. Hij stelt zich zelfs zo bescheiden op dat een Mondeo-chauffeur wat meer spierkracht moet gebruiken dan veel van z'n collega-automobilisten. Bij het schakelen wordt het hem echter weer makkelijk gemaakt. Dat is te danken aan de nieuwe kabelbediening die de bewegingen van de pook licht en keurig exact naar de bak overbrengt.
De vernieuwingen die de Ford Mondeo eind '96 onderging, betroffen vooral het uiterlijk. Binnen veranderde er weinig. Zo hebben dashboard en instrumentenpaneel hun vertrouwde vorm, die onmiskenbaar de Ford-signatuur draagt. Rechts vinden we een verzonken aflegruimte met anti-slipmatje. Da's wel handig. Minder handig is dat de spulletjes die je er neerlegt uit het zicht verdwijnen. Ook op andere plaatsen is opbergruimte te vinden, onder meer in vrij klein uitgevallen portiervakken.

Meer beenruimte
Toen de Mondeo werd geïntroduceerd, viel de ruimte voor de achterpassagiers nogal tegen. Al gauw werd er daarom aan het achtercompartiment gesleuteld. En sinds de modelwijziging is er duidelijk meer beenruimte. Daar zorgen de nieuw ontworpen voorstoelen met uitsparingen in de rugleuningen voor. In de Wagon is, met z'n ver naar achteren doorlopende daklijn, geen gebrek aan hoofdruimte. Mensen op de achterbank hebben drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen tot hun beschikking, evenals drie driepunts gordels en twee bescheiden portiervakken. Een centrale armsteun is standaard.
De Mondeo Wagon is 11,5 cm langer dan de sedan- en hatchback-broers. Uiteraard komen de toegevoegde centimeters ten goede aan de laadvloer en daardoor ook weer aan het laadvolume. Het resultaat is dat de Wagon al heel wat bagage aankan als alleen het gedeelte achter de achterbank en onder het afdekzeil wordt gebruikt. Via een aantal stappen is de ruimte uit te breiden, tot, met beide delen van de achterbank voor-over geklapt, het maximale volume wordt bereikt.
De Wagon in deze vergelijking is getooid met de aanduiding 'Ghia'. Dit staat voor het hoogste uitrustingsniveau. Naast gebruikelijke items als een verstelbaar airbagstuur, tweede airbag en een deelbare achterbank biedt hij daarom luxe in de vorm van elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels, elektrisch bedienbare voorportierramen, een elektrisch in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en wortelnotenhout-effect op het dashboard.
Voor zijn geld biedt de Mondeo 2000 Ghia Wagon naast het opvallende uiterlijk best wat luxe. In combinatie met het uitstekende rijgedrag maakt hem dat tot een prima keus.

Signalement

Merk Ford
Model Mondeo Wagon 2.0i Ghia
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 24.048

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.988 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 131 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 176 Nm bij 3.700 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.671 mm / 1.751 mm / 1.391 mm
Wielbasis 2.704 mm
Massa leeg 1.272 kg
Laadvermogen 683 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.450 kg / 695 kg
Banden195/60R15Prijzen
Topsnelheid 199 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 10,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,3 s / 17,2 s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km
CO2-uitstoot 208 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford Mondeo
Ford Ford Mondeo

Uitgelicht aanbod

    Ford Mondeo 1.8-16V Ghia Platinum

    Ford Mondeo 1.8-16V Ghia Platinum

    • 2000
    • 167.000 km

    € 1.400

    Ford Mondeo 1.8 I SDN 16V Ghia

    Ford Mondeo 1.8 I SDN 16V Ghia

    • 2000
    • 81.428 km

    € 2.395

    Ford Mondeo 1800 TDSL 4D

    Ford Mondeo 1800 TDSL 4D

    • 1997
    • 199.068 km

    € 1.950

Meer Ford Mondeo occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Ford Mondeo (Wagon @ p.2)

    345
    • 22 mei 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Mondeo specificaties
  • Ford Mondeo occasions
  • Ford Mondeo video's
Advies en informatie
  • Ford Mondeo tests
  • Ford Mondeo gebruikersreviews
  • Ford Mondeo index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Limited (2009)

    Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Limited...

    4
    • 29 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo Wagon Hybride ST-Line (2022)

    Ford Mondeo Wagon Hybride ST-Line (2022)

    2
    • 2 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo 1.6 EcoBoost ECOnetic Platinum (2014)

    Ford Mondeo 1.6 EcoBoost ECOnetic Platinum...

    • 28 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo Wagon Hybride Titanium (2020)

    Ford Mondeo Wagon Hybride Titanium (2020)

    1
    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo 1.8 TD GLX (1995)

    Ford Mondeo 1.8 TD GLX (1995)

    • 16 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo 2.0 16V Ghia (2010)

    Ford Mondeo 2.0 16V Ghia (2010)

    • 30 december 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo Wagon 1.5 TDCi Trend Lease Edition (2016)

    Ford Mondeo Wagon 1.5 TDCi Trend Lease...

    13
    • 23 november 2021
meer reviews
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

24

De moderne auto is ingewikkelder dan ooit. Zelfs in een betaalbare middenklasser zit een heleboel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Ford Taurus is nieuwe Mondeo

    Nieuwe Ford Taurus is nieuwe Mondeo

    57
    • 26 april 2022
  • Ford Mondeo ST220 - 2003 - 330.720 km - Klokje Rond

    Ford Mondeo ST220 - 2003 - 330.720 km -...

    • 18 april 2022
  • Nieuws
    Europese Ford Mondeo uit productie

    Europese Ford Mondeo uit productie

    34
    • 7 april 2022
  • Nieuws
    Officieel: de nieuwe Ford Mondeo

    Officieel: de nieuwe Ford Mondeo

    101
    • 17 januari 2022
  • PREMIUM
    Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak - Dubbeltest

    Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak...

    • 16 november 2021
  • Einde Europese Ford Mondeo, hoe nu verder? - Reportage

    Einde Europese Ford Mondeo, hoe nu verder?...

    49
    • 10 november 2021
  • Nieuws
    Dit is de nieuwe Ford Mondeo

    Dit is de nieuwe Ford Mondeo

    52
    • 9 november 2021
Merk
Merk
  • Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke auto'

    Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke...

    81
    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) - Liefhebber Gezocht

    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) -...

    21
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Extra lange Ford Ranger gespot

    Extra lange Ford Ranger gespot

    9
    • 1 juli 2022
  • Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    24
    • 30 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens een normaal wiel!

    Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens...

    53
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden