Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 90pk Trend (2006)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 90pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een 8 maanden met een Focus van de vorige generatie gereden te hebben, heb ik me een nieuwe Focus aangeschaft. Het werd, na enige twijfel, en enkele testritten, een Diesel TDCI met 90pk. Wat me onmiddellijk opviel was het grote confort verschil. De nieuwe Focus is niet enkel ruimer binnen, hij is ook langer en vooral aangenamer afgeveerd. De motor is niet zo bruusk als de 100 pk die in mijn vorige wagen was, maar wel aangenamer om mee te rijden, tenminste als je niet enkel op snelheid gesteld bent. Met de vorige durfde mijn motor nogal eens af te slaan, als ik te voorzichtig probeerde te vertrekken. Deze motor is veel minder bruusk.
Verder heb ik een wagen genomen met het techno pakket, dwz licht metalen wielen, radio cd mp3 speler van Sony met 8 luidsprekers, een lederen stuurwiel bovenop het trendpakket. Verder nog een electrisch schuifdak, parkeersensoren, afneembare trekhaak, volwaardig reservewiel, aut. verlichting, ruitenwissers en binnenspiegel en een warmtewerende voorruit met voorruitverwarming. Moondust zilver metallic.
Ik heb tot nu toe nog maar 1600 km gereden, maar ondanks dat mijn vorige wagen wel wat sneller was, zou ik nooit meer willen ruilen. De wagen is niet echt sportief, maar rijdt zeer vlot. Het verbruik is nu nog 1 op 16, maar ik voel dat de motor al stilaan wat soepeler wordt, en dan hoop ik dat het verbruik ook nog zal dalen.
Ik kan deze wagen dan ook aan iedereen aanbevelen, die gewoon of vlot wil rijden.
Hopelijk kan ik nog vele aangename kilometers genieten en zal dan ook nog een update doen.

Update : 3850 km.

Wat me na wat meer kilometers opvalt is dat de wagen onder de 1400 toeren bv. na een langzame bocht in 2de, moeilijk terug op gang komt, het is dan echt effe wachten tot hij zijn 1400-1500 toeren haalt, waarna hij weer vlotter aanpakt. Dit is echt wel een verschil met de 100 pk tdci die ik eerder had (vorig model). Verder rijdt hij zeer vlot, maar om in te halen was een beetje meer vermogen welkom.

Airco is echt superieur, samen met de warmtewerende voorruit wordt het snel aangenaam in de wagen, ook bij extreme buitentemperaturen.

Verbruik is nog niet noemenswaardig gezakt, tot nu toe, al geef ik toe dat ik vele kleine ritjes maak.

Ook zat ik vroeger regelmatig met mijn rechterknie tegen de middenconsole, hetgeen stoorde, maar dit is een gewoonte, en ik heb hier nu geen last meer van (ttz. ik heb mijn zithouding aangepast).

De aut. dimmende binnenspiegel is vrij groot, en neemt dan ook wel wat zicht weg.

Het signaal van de parkeermeter mocht wat luider zijn, zeker als je de radio graag wat harder zet.

De sony radio mp3 met 8 luidsprekers is een genot, al wordt de radioverbinding soms effe onderbroken (slechte ontvangst). Onderbrekingen zijn echter zeer klein (minder als 1 sec).

Een tip voor toekomstige kopers van de Wagon : neem altijd een volwaardig reservewiel, de opleg is maar 50 euro, en bij de wagon verlies je er geen ruimte mee in de koffer (bij de wagon is de ruimte voorzien voor een volw. reservewiel, terwijl voor de 3,4 en 5 deurs de kofferbodem verhoogt dient te worden waardoor verlies van kofferruimte ontstaat). Je kan het reservewiel later dan ook nog gebruiken voor op de wagen te zetten (wel dien je de velg te wisselen, indien je licht metalen velgen hebt).

Bij de optie van een schuifdak krijg je ook automatisch de hemelbekleding van de ghia (dwz dat je vooraan 2 spotjes krijgt, make up lichtjes boven de zonneblende en ook verlichting voor de achterpassagiers).Ook werkt het schuifdak samen met de centrale sluiting via de afstandsbediening.(ramen echter niet) Dit is meegenomen...

Zaterdag vertrek ik met 4 personen volgeladen naar de Vogezen, ik ben nieuwsgierig hoe mijn Focus dit zal ondergaan... bij een volgende update kom ik hier zeker op terug.

Al bij al rijdt ik nog enorm graag met de deze wagen.

Update 9500 km :
De wagen bevalt met nog steeds zeer goed. Heb op dit ogenblik geen klachten te melden. De motor is wel veel soepeler geworden. Ook koud starten is geen probleem, geen geratel,... Het verbruik is bij koud weer en korte afstanden nog steeds meer dan 6 liter per 100 km, op lange afstanden neemt dit enorm af, tot iets meer dan 5 liter per 100 km.
De banden (Bridgestone) maken wel lawaai, ttz op bepaalde wegdekken. Op asfalt zijn ze goed geruisloos, maar op betonbaan maken ze echt wel lawaai (de volgende set zal zeker geen Bridgestone meer zijn !).

Al bij al heb ik nog geen spijt dat ik deze wagen gekocht heb. Het is echt een plezier om ermee te rijden.

Update 24000 km :

Motor is nu soepeler geworden. Het is nog aangenamer om met de wagen te rijden. Verbruik is ongeveer 5.5l tot 6.2l/100km. Al bij al ben ik zeer tevreden over deze wagen. Vorige week heb ik mijn wagen verkocht en ik heb nu wel de nieuwe Focus 2008 besteld. De koper wou wel wachten tot ik de nieuwe wagen had. Ik heb nu de versie Titanium Kleur Sea Grey met alu langsliggers genomen. Motor nog steeds de 90pk omdat deze voor mij ruim voldoet. De normale wachttijd is tussen de 8 en 12 weken. We zullen zien... Tegen dan zal ik een nieuwe review schrijven.

PROBLEMEN

Geen problemen tot nu toe..

Update 3850 : soms wat zeer lichte bijgeluiden (alsof er een kabelte los hangt). In de garage zei men dat dit de voorruit was, en indien het stoorde dan moest deze er uitgenomen en terug ingeplaatst worden. Nu al enige tijd geen last meer van gehad.

Update 24000 :

Geen noemenswaardige problemen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.