Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 90pk Ambiente (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi 90pk Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 165.000 km |
KM-stand laatst | 275.000 km |
Anderhalf jaar in de Focus
- 215.000 km
Mijn vriend was erg blij dat hij bij de werkgever waar hij gedetacheerd was een contract aangeboden kreeg. Een kleinigheidje: de leaseauto moest vaarwel gezegd worden. Erg jammer. Dus begon de zoektocht naar een particuliere auto in de zomer van 2015. Budget: rond de 5000 euro. Dat is niet al te veel, zeker niet als je bedenkt dat we (ook privé) flink wat kilometers maken.
We vonden een Focus 1.6 TDCi bij een handelaar. Ik scrollde aanvankelijk door omdat het een kale importauto was, maar mijn vriend wees me er nogmaals op. Met een km-stand van 165.000 en een vraagprijs van 4750 in 2015 leek dit geen gek aanbod.
We zijn gaan kijken, rijden en zijn tot koop overgegaan.
Toen we de proefrit gingen maken en de auto zagen schoot ik in de lach. Zo'n kale uitvoering had ik nog nooit gezien. Geen metallic lak, geen stofje op de deuren, skai (!) bekleding achterop de voorstoelen en geen afstandsbediening voor de centrale vergrendeling.
Wel viel de keurige staat van de auto op, de Ford-onderhoudshistorie was aanwezig. De Focus is dienstauto geweest van een Duitse supermarktketen. De dealer in Keulen tekende voor 10 jaar punctueel onderhoud. Ook de proefrit beviel goed. Tegenover alle kaalheid staat wel een Blaupunkt Travelpilot navigatiesysteem. Geen hoogstandje met het monochroom schermpje, maar het functioneert opperbest. Geen gedoe dus met het steeds meenemen van een Tomtom vanwege diefstal. Auto gekocht met beurt en (uiteraard) een vers kenteken.
Inmiddels kunnen we zeggen dat de auto redelijk goed bevalt. Aan het rijgedrag van een Focus kan geen ander merk uit deze klasse tippen. De TDCi houdt zich goed op de achtergrond en heeft 's ochtends al direct een goed humeur qua geluid. We hebben twee vakantiereizen achter de rug door Europa. De Focus heeft zich goed gehouden. De 90pk motor is vlot zat op de vlakke weg, in heuvelachtig terrein wordt het gauw minder. Remmen, koppelen, schakelen, het gaat allemaal prima.
Minpunten in het gebruik: de beenruimte achterin houdt niet over, het ruitenwisserblad geeft een suizend geluid vanaf 120 km/h en het ontbreken van afstandsbediening voor de CV is hinderlijk als je in de (slotloze) kofferbak moet zijn. Het kunststof stuur van deze basisuitvoering pakt niet lekker aan.
Het vullen van de ruitensproeier is een crime, omdat direcht na het vulgat een scherpe bocht zit.
Ook het verbruik van rond 1:17,5 tot 1:18 had ik beter verwacht. Maarja, we waren verwend met de moderne lease-Econetic.
Pas na aanschaf kwam ik er achter dat we de beruchte 1.6 TDCi, eigenlijk HDi, hadden gekocht. Er is namelijk ook nog een -betrouwbaarder te boek staande- 1.8 diesel. Onze 1.6 staat erom bekend graag turbo's en tweemassa vliegwielen te lusten. Gelukkig zijn wij voor dit onheil bespaard gebleven, afkloppen, waarbij ik moet zeggen dat we de motorolie steeds tijdig verversen. Het carter van deze motor is als te klein bekend, waardoor de olie gauw vervuilt. Ik ben dus zeer precies met het onderhoud. Hierbij valt op dat een onderhoudsbeurt duurder is dan voor onze tweede auto, de Astra G. Onderdelen als luchtfilter en dergelijke kosten meer dan bij Opel.
De afleverende garage heeft in 2015 een "grote beurt" gegeven. Wij hebben dus braaf bij de beurt daarna een kleine beurt laten doen.
Toen bij 205.000 het luchtfilter eraf ging, was die helemaal zwart! Auto had tweemaal een kleine beurt gehad en dus geen grote. Daar waren we niet blij mee, slechte beurt van de afleverende garage.
Wat is er stuk gegaan?
Gelukkig niet veel, bij 195.000 hield de dynamo ermee op. Dat kan gebeuren. Niet veel later, bij 197.000, startte de auto slecht. De gloeibougies bleken aan vervanging toe.
Bij vervanging bleek dat gloeibougie nummer 4 ooit was afgebroken. Die doet niet meer mee. Dat heeft de garage zo gelaten, omdat anders de kop gelicht moet worden.
De auto start op zich prima met 3 gloeibougies, maar zeker bij koud weer levert dat een flinke rookwolk op bij de koude start. Misschien ga ik dat toch laten verhelpen, daar ben ik nog niet uit.
Samenvattend kunnen we zeggen dat de Ford een comfortabele auto is die ons tot nu toe overal heeft gebracht. De auto is ontzettend kaal, maar eigenlijk geeft 'm dat ook wel charme.
Het plan is om er nog een jaar of 2, 3 mee te rijden.
Hopelijk houdt de alom bekritiseerde dieselmotor zich goed.
Kleine beurt gehad
- 220.000 km
Deze week de Focus naar de garage gebracht voor een kleine beurt. Ik kon meekijken. De olie is ververst, bij deze auto belangrijk om echt om de 15.000 kilometer te doen. Verder zijn de banden van achter naar voor (en andersom) gelegd. De auto mankeert verder niets. De remmen kunnen nog een tijd mee. Opvallend is hoe netjes de auto er nog uitziet, ook aan de onderkant. De vorige eigenaar is er duidelijk netjes mee omgesprongen. De turbo is preventief geïnspecteerd, die heeft wel wat speling op het asje. Volgens de monteur (mijn broer) zit de originele turbo er nog in. Als je de verhalen moet geloven is dat voor een 1.6 TDCi een hele prestatie. Ik overweeg de turbo preventief te vervangen voor de volgende vakantie naar Spanje, zeker omdat we nog enkele jaren met de auto willen doen.
Verder een comfortabele rit naar Berlijn gehad. Het verbruik was deze rit 1:17,2. Ook zijn flink wat Markplaats-aankopen ermee vervoerd. Als je eenmaal een station hebt, wil je 'm niet meer missen. Deze Focus heeft ook een fijne vlakke laadvloer met de bank neergeklapt.
Een aantal kilometers verder...
- 236.000 km
Tijd voor weer een update. Het meest in het oog springende onderhoud is een revisieturbo. Mijn broer, die automonteur is, controleerde de auto en gaf zoals bekend aan dat er speling op as van de turbo zat. We willen graag nog even met de auto doen. Bovendien waren we bang voor motorschade als de turbo in de soep draait. Dus een aantal dealers en universele bedrijven offertes gevraagd voor een nieuwe turbo en een check van de motor. Dat schommelde allemaal rond de duizend tot twaalfhonderd euro. Veel geld. We kwamen uiteindelijk uit bij LR Turbo in Weert, die een revisieturbo monteerde en de werkzaamheden uiterst compleet en kundig heeft uitgevoerd (nieuwe zeef, banjobout, aanvoerbuis van de olie....). Het bedrijf had veel kennis van zaken. De auto rijdt nu een stuk feller. Kosten: 600 euro. Dat verschilt nogal. Gelet op de leeftijd van de auto vond ik een revisieturbo een verantwoorde keuze. Verder hebben we wat kleine dingen vervangen, zoals ruitenwissers en kentekenverlichting.
We zijn op vakantie naar Zuid-Frankrijk en Spanje geweest, we hebben 4600 kilometer gereden zonder wanklank.
Gemiddeld verbruik 1 op 17. Niet superzuinig, maar we waren volbeladen en de auto heeft zich voorbeeldig gedragen. Bij 242.000 zit er een kleine beurt aan te komen. We verwachten ondertussen wat meer onderhoud, bijvoorbeeld aan de remmerij. Daar is nog nooit iets aan vervangen. Ook is het wat vochtig rond de verstuivers, dus we zijn voorbereid op het eventueel vervangen van brandplaatjes. Opvallend is dat de Michelin Crossclimate banden niet hard slijten. Dat is voor een all-seasonband een pluim waard.
De Focus is niet heel goedkoop in onderhoud, maar beloont goed preventief onderhoud wel met een storingsvrij functioneren. Hopelijk blijft dat zo! Het streven is om de drie ton te halen en dan naar iets jongers uit te zien.
Niet onbelangrijk is ook dat we het een fijne auto vinden om mee onderweg te zijn. Goed wassen en poetsen doet de uni-blauwe lak erg goed. De auto ziet er dan direct weer veel netter uit.
De 275000 bereikt
- 275.000 km
De Focus is anno december 2018 nog steeds in ons bezit. Ook dit jaar heeft de auto ons weer een storingsvrije vakantie naar Zuid-Frankrijk bezorgd. We kijken uit naar wat anders omdat de auto veel kilometers heeft en op leeftijd komt. De krukaskeerring lekt bijvoorbeeld olie en de draagarmbussen achter worden minder, aldus onze dealer. Ingrepen waarvan de kosten misschien beter bij een jongere auto kunnen worden gelegd. Wel blijven we trouw de olie verversen (voorwaarde voor het in leven houden van de 1.6d) en op de banden letten. De Michelin Crossclimate banden waren na 90.000 km versleten, een mooie prestatie. De nog goede winterbanden van mijn Opel, waar nu allseasons op liggen, bleken wonderwel ook op de Focus te passen. Ons doel is door te rijden tot maximaal de APK (juni 2019) en dan op iets jongers over te stappen. We kijken naar de Focus Econetic TDCi die nu massaal uit de lease terugkomt. Ik ben echter geen fan van de geknepen techniek en de op zuinigheid afgestemde bakverhoudingen daarvan. De auto rijdt nog onverminderd heerlijk, er zijn weinig beter sturende auto's. Hopelijk geeft de Focus ons nog even storingsvrij de tijd om over een vervanger na te denken!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Op zoek naar een stationwagon voor 5.000 euro

Ford Focus Wagon 1.8 16V Flexifuel Futura (2007)

Ford Focus Wagon 1.6 16V Ti-VCT Titanium (2006)

Ford Focus Wagon 1.6 16V Futura (2005)

Mitsubishi Colt is terug: goed voorbeeld doet goed volgen
