Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2007)

Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2007)

UitvoeringFocus Wagon 1.6 16V Trend
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2017

Onze Ford Focus de afgelopen 4 jaar!

Ik start deze review met waarom wij een Ford Focus gekocht hebben en daarna schijf ik verder over mijn ervaringen met deze auto!

Wij reden redelijk tevreden in een Volvo V40 Sports Edition 2.0 van 2003. Dat was een erg mooie auto. De looks waren top en ook de wegligging als de motor waren een dikke prima. Ruimte was OK maar vooral de onderhoudskosten waren buitensporig. Ik liet hem onderhouden bij de Volvo dealer maar bijna geen enkele jaarbeurt kwam onder de € 1.000,00 terecht. Na de beurt in juni 2017 ging de beurt weer ver over de € 1.200,00 heen. Die beurt wat uitgekleed en geland op € 800,00 en toch maar besloten om in mei 2018 een andere auto te gaan kopen. De Volvo besloot wat anders. In augustus 2017 strandde mijn vrouw met kind langs de A50. Ze trok sportief op en “opeens” was er veel rook en deed de auto niks meer. De berger concludeerde dat de motor dood was, de dealer trok dezelfde conclusie. Wat er precies was gebeurd weet ik niet maar een motortransplantatie was nodig. Ik had echt geen zin meer om veel geld in die auto te pompen en ik nam mijn financiële verlies. De Volvo heb ik uiteindelijk voor € 400,00 verkocht. Er is een nieuwe motor in geplaatst en hij schijnt nog steeds rond te rijden.

Voor ons betekende dat we opzoek moesten naar wat anders. Het budget was € 3.750,00. De voorkeur ging weer uit naar een Volvo. Ik wilde niet weer een V40 want ik had geen zin om weer in dezelfde auto te rijden. V70 was een optie maar qua onderhoudskosten en gebruikskosten ligt deze nog hoger dan een V40. Dat was ook een no/go. De V50 was helaas toen net boven budget. Ik wilde geen frans vanwege de betrouwbaarheid. VAG producten zullen best goed zijn maar ik heb er helemaal niks mee. Ik had uiteraard wel gekeken maar enthousiast werd ik niet. De Mazda 6 was voor mij een serieuze optie maar een collega van mijn vrouw had met die auto geregeld problemen dus ik kon haar niet overtuigen. Uiteindelijk kreeg de Ford Focus mijn aandacht. De techniek die ook in de V50 zit maar dan simpeler.
Ik had op 20 minuten rijden van mij huis een exemplaar gezien en daar ’s avond maar even langsgereden. Dat was niks maar op nog geen 200 meter stond bij een ander bedrijf ook een Ford Focus te koop. Hij zag er serieus goed uit, op twee kleine deukjes na. Er hing nog geen prijskaart in maar ik dacht dat deze wel boven het budget zou liggen. De volgende ochtend toch maar gebeld en tot mijn verrassing was de vraagprijs precies ons budget. De reden voor de relatief lage prijs was de hogere kilometerstand van 208.000 km. Ik vond dat geen probleem omdat de auto gewoon goed onderhouden was. Nog een keer wezen kijken en rijden. Dat beviel goed en de verkoper kon mij de gehele onderhoudshistorie overhandigen. Dan moet je wel kopen!

Wat hebben we nou precies gekocht, Het gaat om een Ford Focus 1.6 Ti-VCT Futura van augustus 2007.

Ik vind de auto er best goed uitzien.. Echt spannend is het allemaal niet maar dat New Edge design wat Ford toen had vind ik wel erg mooi! Ik vind het erg sjiek staan dat de achterramen donkerder getint zijn. Dat geeft hem net wat extra’s. Verder is het gewoon een Focus maar niks mis mee! Al ze je ze wel erg veel rijden…

Het interieur is eigenlijk een beetje hetzelfde als de buitenkant. Het ziet er allemaal best OK uit. Wel een hoop hard plastic maar dat is in die prijsklasse normaal. Het grote pluspunt is wel de binnenruimte. Voorin zitten we meer dan ruim genoeg. Ik ben 1.83 en kan een hele goed zitpositie vinden. Beter dan in de Volvo. Probleem bij de Volvo was dat het stuur niet axiaal versteld kon worden.
De achterbank bied ook voldoende ruimte voor twee volwassenen. Ook de kinderstoelen en maxi cosi’s passen erg goed achterin. Al twijfel ik wel of drie kinderstoelen naast elkaar passen. Ik ga het misschien eens testen maar dat ga ik pas doen als het noodzakelijk begint te worden. Nu hebben we voldoende ruimte voor twee kinderen van 4 en 1 jaar.
De kofferbak is wel erg ruim. Zeker ruimer als de V40. De kofferbak is iets dieper maar vooral een stuk breder. De wielkasten kwamen bij de V40 behoorlijk naar binnen en dat vrat de ruimte weg. De Ford heeft dit niet! Ik heb heel wat verstouwd in de Ford en ik bleef verbaast wat erin kan. Cijfermatig is een V70NN of een Mondeo niet heel veel groter dan de Focus. Zeker met de banken plat is het verschil best klein. Nadeel is wel dat er onder de bagagevloer geen plek is om bijvoorbeeld de startkabels en gevarendriehoek op te bergen. Die liggen nu los in de kofferbak. Aan de zijkant zitten wel twee hele kleine opbergvakjes. Leuk voor je reservelampjes en veiligheid hesje.

De uitrusting is voldoende. We hebben een handmatige airco, die het best goed doet, en de ramen zijn voorin elektrisch bediend. Zelfde als de spiegels maar ze zijn niet verwarmd. Ik wil drie opties even speciaal benomen.
Lichtsensor. Dit werkt gewoon erg goed! Vanwege de zichtbaarheid rij ik altijd met de verlichting aan maar het is me opgevallen dat deze goed reageert wanneer het donkerder wordt. Dus mocht ik de verlichting vergeten aan te doen dan is het een erg veilige optie.

De regensensor is echt briljant. Hij staat standaard aan, iets wat niet bij elk merk is en hij begint altijd te wissen wanneer ik het ook zou doen. Onverwacht water op de voorruit, de wisser gaan sneller aan dan ik zou kunnen reageren. Zeker bij stevige- of onregelmatige regenval schakelt hij heel mooi tussen interval, normaal en snel.

Een andere optie die ik erg handig vind zijn de geïntegreerde zonneschermpjes bij de achterramen. Ik vind die after-market dingen zo lelijk en passen bij nooit goed. Dit staat goed, past precies en houd de zon voor de achter passagiers goed tegen.

En dan de motor. Ik ging van een 2.0 liter naar een 1.6. Dat is gewon een achteruitgang. Ik heb wel is waar de iets krachtige versie. De standaard 1.6 heeft 101 pk en dor de variabele kleptiming heb ik 115 pk. Koppel is nagenoeg gelijk. 150 nm ofzo. Voor Nederlands gebruik is het prima. Maar wanneer de auto wat zwaarder beladen is, of nog erger, er hangt een aanhangwagen achter dan komt ie gewoon tekort. We hebben nog gekeken om een caravan te kopen, maar volgens caravantrekker ben je dan gewoon levensmoe als je dat gaat doen. We gaan op vakantie, maar wel met de tent en gewoon naar Drenthe, waar geen heuvels zijn. Maar, zuinig is ie wel. Met meeste korte ritten 1 op 12 waar de Volvo 1 op 9.5 deed. Langestukken 1 op 14 waar de Volvo 1 op 12 deed. De boordcomputer is trouws ook eng precies.

En dan het onderstel. Ford heeft een naam opgebouwd qua wegligging en dat maakt hij ook waar. Hij ligt goed op de weg en is erg lastig van het spoor af te krijgen. De besturing is lekker zwaar en erg precies. Pas boven de 150 km/h word ie een beetje zweverig, maar dat hou je niet heel lang vol vanwege de herrie. Het onderstel is comfortabel en sportief tegelijk. Echt een dikke voldoende! Onder de Ford liggen niet de allerbeste banden. De Firestones zijn OK maar op nat verliezen ze snel hun grip. Daar kan de Ford weinig aan doen maar bij de bandenkeuze moet je er wel rekening mee houden. Het rijgedrag is echt een USP van deze auto!
De afgelopen jaren hebben we wel wat problemen met de auto gehad. Niet heel schokkend en mag gezien de leeftijd.

2017 -2018
Al sinds het begin ging er af ten toe een schokje door de auto heen. Ik heb het gemeld bij de beurt maar zij konden niks vinden. De kosten van de eerste beurt vielen enorm mee. Zeker in vergelijking met de Volvo.

2018-2019
Het schokken werd steeds erger, viel de auto af en toe uit en ging het storingslampje branden. Om het probleem te verhelpen is de gehele ontsteking vernieuwd. Bobine, bougies en bougiekabels. Kosten waren net geen € 400,00. Helaas wat dat niet de oplossing want ik was weer stil gevallen. De auto is toen langer bij de garage geweest en uiteindelijk bleek de stekker naar de bobine niet goed te zijn. Deze is toen gemaakt en de Ford reed weer erg goed. Het vertrouwen had toen wel een deukje opgelopen.
De beurt in juni 2019 viel mee. Alleen nieuwe banden voor.

2019-2020
In februari 2020 merkte ik dat dat de koelventilator bleef draaien nar een langere rit. Vreemd maar ik besteedde er niet veel aandacht aan. Ik had wel wat koelvloeistof bijgevuld. We zaten net aan het begin van Corona en de auto stond nagenoeg stil. Bij de beurt in juni kwam boven tafel dat het koelvloeistof reservoir lek was. Deze is toen vervangen. Deze beurt was met nieuwe remschrijven en groot onderhoud meteen de duurste á € 900,00. Maar nog steeds onder de € 1.000,00 dus nog acceptabel.
Ik heb toen ook een nieuwe radio geplaatst met Apple Carplay. Erg fijn om navigatie te hebben, veilig te kunnen bellen en lekker muziekje te luisteren. Kosten daarvan waren € 700,00. De radio unit van Pioneer was € 500,00 maar inbouwframe, kabels etc. dreven de prijs behoorlijk op!
In september 2020 begon de stuurbekrachtiging opeens veel lawaai te maken. Meteen de juiste olie bijgevuld en naar de garage gegaan. Hij bleek olie te lekken langs een sensor. Deze is vervangen en de lekkage was verholpen.

2020-2021.
In het voorjaar van 2021 was het inhouden weer terug van weggeweest! Weer naar de garage om het te laten maken. De stekker naar de bobine bleek nu zo slecht te zijn dat repareren geen optie meer was. Een losse steker was niet nieuw te krijgen en dan kom je in de alternatieve beun sfeer terecht. Er is een andere bobine geplaatst met een losse stekker en die kon weer een de kabelboom gemaakt worden. Het inhouden was over, missie geslaagd zou je zegen maar hij reed niet meer zoals hij vorger reed. De vinger erop leggen kon ik niet. Hij reed gewoon te goed om erover te zeuren, maar wij vielen erover. Hij deed 90% in plaats van 100%. Gezien de leeftijd en kilometerstand van 245.000 allemaal acceptabel, maar niet voor ons. Daarnaast heeft mijn vrouw serieuze rugklachten en kan ze maximaal een uur pijnvrij in de auto zitten. In de Volvo van mijn vader hield ze het al veel langer uit.

Ik was al een jaar de markt in de gaten aan het houden voor een knappe V70. Er stond er één te koop die aan onze eisen en wensen voldeed en die hebben we uiteindelijk ook gekocht. Voor de Ford kreeg ik nog € 1.350,00 terug.

De Ford is voor ons echt een fijne auto geweest die eigenlijk heel goedkoop was om te rijden. Ook was hij, los van wat akkefietjes, echt betrouwbaar. Dus, zoek je een leuke, goed rijdende auto met lekker veel binnenruimte dan kun je eigenlijk niet om de Focus heen.

PRIVATE LEASE Ford Focus