Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 90pk Futura (2006)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 90pk Futura
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf185.000 km
KM-stand laatst238.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 203.500 km

Aan het begin van het jaar ben ik van baan gewisseld, dit bracht met zich mee dat ik mijn leaseauto moest inleveren en omdat ik voor mijn werk een auto nodig heb(km-vergoeding) de Fiat te klein is voor een gezin bestaande uit 4 personen met kinderwagens, zijn we op zoek gegaan naar een andere auto.

Hoe kom je er dan bij om een Ford Focus Wagon te kopen?
Dat is puur een kwestie van afstrepen geweest, soms dien je een auto te kopen op rationele gronden zoals nu.
De focus was mijn inziens de beste keus voor ons geld, lage mrb(relatief gezien dan), betrouwbaar, zuinig(gemiddeld verbruik 1:19), een lage aanschafprijs ten opzichte van de VAG groep(was toch mijn eerste keus).

Het werd uiteindelijk dus een blauwe futura 1.6 tdci, welke ik particulier heb gekocht.
Er moest nog wel het e.e.a. aan gebeuren, maar dat drukte de aanschafprijs.
De auto moest nog apk gekeurd worden, moest worden voorzien van nieuwe voorbanden, nieuwe remschijven en blokken voor en de ditributieriem zat er aan te komen (elke 200.000) dit alles heb ik gelijk na aankoop laten doen in combinatie met een grote beurt, zodat de auto er helemaal tegenaan kon.

Na bijna 20.000 km kan ik zeggen dat het een betrouwbare en degelijke auto is gebleken, tot nu toe heeft er zich maar 1 probleem voorgedaan in de vorm van de achterklep die niet meer open wilde(kapotte elektromotor), maar deze lag op de plank(komt vaker voor kennelijk) dus dit kon binnen een uur gerepareerd worden.

Hij rijdt zoals door de meeste berijders wordt verteld sportief, ik heb vroeger verscheidene Alfa's gehad en de Ford stuurt net zo sportief.
Wel is de auto op de lange afstand misschien iets te oncomfortabel, voor mijn werk prima, allemaal korte stukjes van maximaal 20 min. maar als je langer dan 1,5 uur in de auto moet zitten vind ik hem toch wel een beetje vermoeien, het motorgeluid wordt dan wat opdringerig en hij stuitert toch een beetje.
De binnenruimte is verder dik voor elkaar, ik ben 1.92 meter en mijn oudste dochter kan met haar kinderstoel goed achter mij zitten, ik zou er zelf ook nog kunnen zitten als het moet.
Verder zit er airco op, regen- en lichtsensoren, voorruitverwarming een radio/cd speler en een zelfdimmende binnenspiegel.
Wat er helaas niet op zit is een lampje op de achterbank en de lamp bij de achterklep gaat alleen aan als de achterklep open gaat, dat is toch wel een beetje raar voor zo'n moderne auto.
Wat ik ook vreemd vind is dat de ruit bij de bestuurders portier wel in 1 keer naar beneden gaat, maar als deze omhoog moet, dan dien je de knop omhoog te houden.

Verder staat de futura standaard op lichtmetalen velgen en is deze voorzien van mistlampen aan de voorzijde.

Al met al een prima degelijk aanvoelende auto voor dagelijks gebruik en misschien wat oncomfortabel voor de lange afstand.

Problemen en kosten tot nu toe:
- Distributieriem, waterpomp, grotebeurt, nieuwe remschijven en blokken voor en 2 nieuwe banden € 1450,-
- Weigerend achterklepslot à € 64,-
- Kleine beurt en interieur filter vervangen € 160,-
- Nieuwe stoel (marktplaats) € 40,-
- Apk, 2 nieuwe banden, nieuwe condensor en afvullen airco € 590,-
- Openen motorkap en vervangen drukregelaar turbo € 215,-
- Kosten grote beurt € 215,-

Klein probleempje

  • 204.350 km

Toch een klein probleempje gehad, ineens kwam er geklapper en vibraties uit de voortrein die naarmate ik verder reed erger werden, ik mijn garage gebelt om te vragen of ik gelijk langs kon komen, bij de controle bleek de stabilisatorstang los te zitten, deze is(kosteloos) door de garage vast gezet en ik kon weer verder, dit viel gelukkig mee.

Kleine beurt

  • 205.766 km

Zojuist de kleine beurt achter de rug, geen bijzonderheden. Inmiddels zijn ook de winterbanden gemonteerd.

Nieuwe Apk

  • 219.500 km

Afgelopen week is de Ford opnieuw A.p.k. gekeurd, een goede reden om weer een update te geven, de A.p.k. gaf buiten twee nieuwe banden geen problemen.
Wat echter wel problemen gaf was het gebruik van de Airco, deze na de winter weer aangezet.
Toen gebeurde er vervolgens niets, eerst laten vullen, echter 2 dagen later kwam er weer geen koude lucht uit de roosters.
Bleek dat de condensor de geest had gegeven.

Inmiddels is ook de bestuurdersstoel vervangen, reden hiervoor was in eerste instantie het brandgat wat erin zat, dit was veroorzaakt door de vorige eigenaar.
Toen ik deze verving bleek ook dat het frame van de hoogte verstelling was doorgescheurd.
Ik heb begrepen van andere Ford Focus rijders dat dit vaker voorkomt.
Toch vind ik dit een slechte zaak, voor een auto van 6 jaar oud met net 200.000 km op de teller.
Je mag toch verwachten dat een stoel langer meegaat.
Bijkomend voordeel is dat ik wel een stuk beter zit nu en het langer vol hou.

Verder lijkt de motor steeds beter te gaan lopen en haalt de auto mooie verbruikscijfers en dat is in deze tijd met de hoge brandstofprijzen toch wel prettig.

Wat de afgelopen winter toch wel een gemis is gebleken is het ontbreken van een lamp op de achterbank, dit schijnt bij model 2007 er wel te zitten, maar je mag toch wel stellen dat dit een ontwerp fout/tekortkoming is.

Verder bevalt de auto nog steeds goed en is het de bedoeling om er zo lang mogelijk mee door te rijden.

En toen geen vermogen meer

  • 220.900 km

Het vertrouwen in de auto heeft een deuk opgelopen, afgelopen week kwam ik terug van een opleiding. Tijdens deze rit merkte ik dat ik amper nog versnelde als ik het gas in drukte. Ik de auto aan de kant gezet en toen wilde ik de motorkap openen, ging deze ook nog eens niet open.

Gelukkig was ik al in mijn woonplaats aangekomen. Dus heb ik gelijk de auto naar de garage gebracht. Daar bleek, nadat zij de motorkap weer geopend hadden, dat de drukregelaar van de turbo naar de eeuwige jachtvelden was gestuurd.

Dat brengt de teller op zes reparaties welke buiten het regulier onderhoud vallen.

Als je daar de reparaties van de de dynamo en de verstuivers welke de vorige eigenaar heeft uitgevoerd bij op telt. Zijn er toch wel wat ongeplande bezoekjes aan de garage geweest.

Grote beurt

  • 229.000 km

De Ford heeft weer eens een grote beurt gehad, hierbij zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen, na de laatste reparaties doet de auto het gewoon weer prima.

Economisch Total loss

  • 238.000 km

Vorige week is de auto helaas economisch total loss gegaan.
Er heeft zich in de afgelopen periode nog maar 1 probleem voor gedaan in een storing in de EGR klep(bij 231000 km), deze werd gereset en heeft zich sindsdien niet meer laten zien.

Al met al is de prijs kwaliteit verhouding in orde en heeft de auto me niet één keer echt in steek gelaten.

Op naar de volgende auto, die hoop ik morgen aan te schaffen, ook hier zal ik een review van bijhouden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.