Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 90pk Futura (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi 90pk Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 161.700 km |
KM-stand laatst | 220.740 km |
Introductie
- 161.780 km
Door een gevalletje schade en het nodige onderhoud wat accuut moest gebeuren (nieuwe distributieriem, grote beurt en banden) loonde het niet meer om onze Citroën C5 op te knappen. Omdat in 2011 vervanging al gepland stond ben ik dus maar iets eerder naar een andere auto gaan zoeken. Ik had al het nodige speurwerk verricht en had vier opvolgers op het oog: Volvo V50 1.6D, Skoda Octavia 1.9TDI, Volkwagen Golf/Jetta 1.9TDI en de Ford Focus/C-Max 1.6TDCI. Alle auto's had ik al uitvoerig bekeken en gepast en de V50 viel ondanks dat hij fantastisch rijdt gelijk al af vanwege zijn ruimte achterin. De twee uit de VW-groep zijn het ook niet geworden en dat is puur een financiële kwestie; de auto's zien er prima uit en alles zit degelijk in elkaar maar uiteindelijk heb ik toch voor de Focus gekozen omdat deze auto toch nog zo'n 2000-3000 euro goedkoper is dan de VW-Groep. Op zoek naar de beste aanbieding zag ik er twee staan bij Van Rijswijk Auto's in Veen. Uiteindelijk ben ik gevallen voor een zwarte Focus Wagon 1.6 TDCI in Futura-uitvoering uit 2006 en deze heb ik via mijn eigen garage Harry Hagen in Nieuw Heeten aangeschaft. Hierdoor werd de auto keurig afgeleverd met een beurt en zes maanden Bovag afgeleverd. Het is net als de C5 weer een 90pk versie geworden maar de Focus is toch wat pittiger dan de C5. Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met het lagere gewicht van de Focus en het fractie hogere koppel. Qua auto niet te vergelijken met de C5; de Focus is veel sportiever qua rijden en beleving terwijl de C5 voor het ultieme comfort gaat. Alle het geschrevene over de perfecte wegligging van de Focus wordt gelijk bevestigd zodra je met de auto op pad bent; erg koersvast en vol vertrouwen duik je een bocht in. Daarnaast is de auto ook erg handelbaar mede dankzij de electronische stuurbekrachtiging.
De eerste indrukken zijn heel goed; je zit stevig in de sportstoelen, alle bedieningsorganen zitten prima onder handbereik. Schakelen en koppelen vragen nauwelijks gewenning; je rijdt er zo mee weg. Verder is het interieur lang niet zo saai-grijs als de C5; je wordt omringd door mooie materialen met een degelijke uitstraling. Onze Focus is voorzien van een radio/CD/navigatie (Blauwpunkt Travelpilot EX) maar de bijgeleverde DVD stamt uit 2005/2006 en is dus verre van actueel. Ik zal hem dus ook slechts als 'stereo' gebruiken. Maar het geheel leukt de middenconsole natuurlijk wel lekker op. Qua uitrusting heb je in de Futura onder andere het gemak van airco, cruise-controle, autom.verlichting, front-, zij- en hoofdairbags, voorruitverwarming, sportstoelen, automatisch dimmende binnenspiegel en fraaie lichtmetalen 16"-velgen. Helaas mis ik wel de parkeersensoren achter dus moet ik mezelf weer aanleren goed te kijken wat er achter me zit. Verder is de ruimteaanbod in de auto prima en kan ik met mijn 1.90 ook achterin goed zitten. De kofferbak ik ook erg ruim en bruikbaar en wanneer de achterbank wordt neergeklapt ontstaat een mooi vlakke laadvloer. De eerste kilometers beloven veel rijplezier en ik zal jullie natuurlijk op de hoogte houden van alle in's en out's. Over de waarderingen valt natuurlijk nog weinig te zeggen maar qua techniek heb ik veel vertrouwen in de Ford/PSA-motor mede gezien mijn ervaringen met de 2.0 HDI uit mijn vorige auto.
De eerste indrukken...
- 163.700 km
Zo, de eerste 2.000 kilometers zitten erop en de eerste ervaringen kan ik met jullie delen. Qua rijden helemaal top! Deze Focus rijdt echt een stuk pittiger dan de C5 ondanks het gelijke aantal pk's en daarnaast spoort hij als een trein. Wel merk je dat je elk hobbeltje voelt maar daar is het sportonderstel debet aan. Groot voordeel is wel weer dat je exact weet waar je mee bezig bent en daarnaast is de koets in bochten veel minder in beweging dan onze vorige C5; van overhellen is bijna geen sprake. Binnen in de Focus is het ook erg aangenaam; je zit stevig in de sportstoelen, ik heb met m'n 1.90m ruimte zat voorin terwijl de stoel zelfs dan nog verder naar achteren kan. Daarnaast is de auto prima handelbaar en overzichtelijk en bovendien zit alles onder handbereik. De cockpit is niet echt spannend maar wet heel erg overzichtelijk. De kofferbak is ruim en prima toegankelijk en je heb ook voldoende ruimte onder de klep. Het schakelen gaat lekker licht maar de bakt haakt wel een beetje; je moet de pook gewoon rustig in zijn versnelling laten vallen. Positief is zeker het verbruik; een keurige 1:20 bij een relaxte rijstijl. Er wordt veel geschreven over de onverlichte knopjes van de cruise-control maar echt, na een paar dagen weet je ook in het donker de knopjes moeiteloos te vinden. Zijn er dan helemaal geen minpuntjes? Toch wel maar daar is op zich wel mee te leven; allereest mis ik mijn parkeersensoren en de verlichting boven de achterbank en tegenwoordig zouden ook een paar leeslampjes niet mogen ontbreken. Daarnaast heeft de wis-was-functie de eigenaardigheid om na een aantal seconden nog één keer na te wissen. Irritant want juist daarna wordt je schone voorruit getrakteerd op vette strepen. Het kan natuurlijk ook aan de wisserbladen liggen... Verder is de vorstverklikker wel heel erg aanwezig op het dashboard; een felrode ijskristal brandt continue bij 0 graden of kouder. Net als in mijn C5 tref ik het ook nu weer niet met de geïntegreerde audioinstallatie (Blaupunkt Travelpilot EX); de navigatie-DVD was al achterhaald maar na een paar weken wordt je toch ook niet echt blij van het geluid wat uit de speakers komt; muziek van CD's en MP3-speler (leve de ipod-aansluiting in het dashboardkastje) klinken voor geen meter! Heb m'n oog dus al laten vallen op wat anders: een JVC KW-XR611; ook zo'n mooi 2Din-formaat radio wat prima in het Blaupunkt-gat past... Conclusie, spijt van deze Focus heb ik zeker niet en ik denk dan ik hier wel weer een paar jaar tevreden mee kan sturen.
Update 16-03-2011 - de eerste 10.000 km zitten er
- 172.000 km
Tijd voor een kleine update: de Focus komt over als een betrouwbare kameraad; rijdt en stuurt prima en komt ondanks zijn 90 pk's vlot met het verkeer mee. Een heel verschil met de vorige C5! De motor is erg soepel en je kunt zeker vanaf 2000 toeren al naar het volgende verzet zonder protest. Daarnaast is het verbruik bij een niet-strepen-trekkende-rijstijl een prettige 1:20. Een prettige meevaller gezien de brandstofprijzen. Qua comfort scoort hij ook een dikke voldoende: de stoelen zitten stevig en de algehele handelbaarheid dik voor elkaar. Verder heb ik de stuurbekrachtiging ingesteld op 'sport' en dat merk je; hij reageert veel directer op mijn commando's. Inmiddels is er ook een trekhaakje onder gezet met het caravanseizoen in aantocht. De ervaringen als trekauto zal ik uiteraard met jullie delen. Deze week ging één koplamp kapot en met mijn lampverwisslingen van mijn C5 nog vers in het achterhoofd vreesde ik het ergste. Toch heb ik het boekje er maar even bijgepakt en wat blijkt? BIJ EEN FOCUS-II KUN JE ZELF JE KOPLAMPJES VERWISSELEN! Kwestie van één schroef losdraaien en je haalt de hele koplampunit eruit en je hebt alle vrijheid om aan het wisselen te slaan. Bovendien scheelt het je weer een bezoekje aan de garage en dus de nodige euro's. TOP van Ford!! Eigenlijk kom je niets te kort en heb je weinig te klagen. Feit blijft wel dat je je wel erg anoniem door het verkeer beweegt; zo wordt ik onderweg naar huis dagelijks door gemiddeld een stuk of twaalf Focussen Wagon Futura ingehaald... Dat had ik me van tevoren natuurlijk kunnen bedenken. Het zegt echter niets over onze Focus, die doet het prima!
Update 19-08-2011 - Grote beurt en vers rubber
- 188.360 km
Zo, tijd voor een update na inmiddels zo'n 27.000 km onderweg met de Focus. Zojuist onze Focus even lekker verwend met een grote beurt en nieuw brandstoffilter. De beurt is uitgevoerd bij Auto Leusden, een officiële Ford Service dealer. Totale kosten bedroegen € 383,- en dat vind ik schappelijk. Wel kreeg ik de mededeling daar de voorste remschijven en de remblokken rondom bijna 'op' zijn en deze pak ik de volgende beurt dan maar even mee. Daarnaast een advies om de distributieriem voor 200.000km te vervangen maar volgens de historie (bedankt LeasePlan) heeft hij bij 121.000 en 135.000 ook al een nieuwe riem gehad. Vreemd, ga ik nog even achteraan. Ook schijnt de accu aan het eind van zijn latijn te zijn maar gezien mijn soortegelijke ervaring met de accu van mijn vorige auto (C5 Break) wacht ik dat rustig af. Daarnaast heeft hij ook een vers setje banden op de vooras gekregen. De keus is gevallen op het type GoodYear Efficiëntgrip 205/55/16 91H. Voor € 200,92 incl. de hele rataplan via de KwikFit-webshop.
Is er verder nieuws over onze Focus? Weinig, het blijft een heerlijke rijdersauto, kleeft aan de weg en is ook met de 90pk'tjes voldoende vlot in het verkeer. Maar het grootste pluspunt is nog zijn verbruik: de auto steeds beter kennende en veelvuldig gebruik makende van de cruise-control en Het Nieuwe Rijden is het mij al een aantal keren gelukt om ruim 1 op 22 te halen. Het werkelijke (dus niet volgens boordcomputer) gemiddelde verbruik over 27.000 km is 1 op 20,6! Let wel, ik rijd 80% lange afstanden met resp. 85 of 110 op de CC en dat wordt dus beloond! Verder blijft hij het prima doen, er was nog wel weer een koplampje stuk maar het vervangen is bij de Focus een klusje van 5 min. Al met al een tevreden (onopvallende) Focus-rijder
Update - caravanervaring
- 192.374 km
Zoals beloofd hierbij, na twee weken Frankrijk en 4000 km verder, mijn ervaring met de Focus als caravantrekker. Voorafgaand aan de reis naar zuidelijk Frankrijk wist ik dat hij aan de bak zou moeten; met vier volwassenen met ieder zijn uitrusting en de Chateau Calista 390 (zo'n 1100kg beladen)op de trekraak. Ik had die heerlijke C5 Break 2.0HDI-90pk als referentie en was dus erg benieuwd hoe de Focus het met deze combinatie zou vergaan en dan ook nog met 2 volw.+ bagage extra. Aanvankelijk voorzichtig van start maar al gauw bleek dat de Focus redelijk goed met de sleurhut overweg kan. Onder de 1500 tpm doet hij weinig dus hier dien je wel rekening mee te houden. In Frankrijk viel zelfs op dat ik bij lichte hellingen zelfs in vijf kon blijven rijden. Qua trekkracht overtreft hij dus de 2.0HDI omdat ik hier zelfs wel eens terug moest naar de derde. Dat hij toch flink moest zwoegen bleek wel uit het verbruik. Was ik even hiervoor nog blij de 1000 km op één tank ruim gehaald te hebben, nu was het zwoegen om de 500 te halen; ruim één op 9 was dus het resultaat. De snelheden lagen zo tussen 100 en 110 km/u. Naast het stevige verbruik merk je ook aan het motorgeluid dat hij het dan toch minder naar zijn zin heeft; het klinkt dan nogal rauw en je vraagt je soms af of het allemaal nog wel goed gaat! Naast het motorgeluid laat ook de vering achter zich behoorijk horen; elke invering is hoorbaar en ook na de vakantie is dit nog steeds te horen. Is dit een Ford-kwaal? Onze tweede auto, een Ka uit 1997, heeft hier ook last van... Tijdens het rijden is de combinatie echter wel heerlijk stabiel en zakt hij ook niet door zijn hoeven.
Op de heenweg was er in België even lichte paniek; het vermogen leek weg te vallen en de waarschuwing 'system: motorstoring' verscheen op het display. Gelukkig vlak bij een parkeerplaats en daar de Focus maar even stil gezet, een minuutje gewacht en na opnieuw de motor gestart te hebbenn was het euvel verdwenen en is hij ook niet meer teruggekomen. Wat hier nu aan de hand was...
Wat viel verder nog op tijdens onze vakantie? In Frankrijk was het met de solo-auto natuurlijk heerlijk sturen op de bochtige franse weggetjes en dan is die soepele 1.6HDI helemaal in zijn element. Wat tegenviel was echter het zitcomfort op lange afstanden; de onderrug kreeg op den duur toch wel wat last. En qua comfort mis je natuurlijk die C5; de stoelen, de ruimte en de rust in de auto. Natuurlijk is dit appels met peren vergelijken omdat die C5 toch wel een klasse hoger ingeschaald moet worden. Maar toch, ik mis de C5 steeds vaker.
Update 30-11-2011 - Twee keer klokje rond en APK
- 201.140 km
Zo, weer tijd voor een update. Wat is er ondertussen gebeurd? Eeh weinig, alleen het klokje is voor de tweede keer rond (klinkt wel gek met zo'n digiale teller....) en voor de rest blijft de Focus maar gaan en nog steeds tot volle tevredenheid. Mijn plus en minpunten over de Focus zijn nog steeds hetzelfde gebleven. Zojuist is hij ook weer fluitend door de APK gekomen. Wel zijn binnenkort de achterbanden aan de beurt maar voor de rest, niets dan lof. Het verbruikt schommelde de afgelopen periode met zo'n 80% lange afstanden nog steeds lekker tussen de 1 op 20 en 22 (rustige rijstijl) maar dat zal binnenkort wel iets ongunstiger worden omdat ik sinds een week met het openbaar vervoer aan het woon-werken ben. Er zullen nu wat meer kortere afstanden gereden gaan worden. Ik schat echter in dat een ruime 1 op 17 toch nog wel haalbaar moet zijn. Ik hou jullie op de hoogte.
Update 23-05-2012 - still going on...
- 215.140 km
Zo, we zijn weer een half jaar verder en de teller staat thans op ruim 215.000 km. Is er nieuws? Nou, eigenlijk niet; we zijn alleen een paar koplampjes (die lust hij toch wel graag maar ja, met vijf minuten zit er weer een nieuwe in...) en een setje ruitewissers verder. Hij is de winter probleemloos doorgekomen en zojuist is het eerste ritje met de caravan er achter ook weer gemaakt. Wat me tijdens deze rit opviel is dat hij toch behoorlijk wat roet uitbraakte en dat was me nog niet eerder opgevallen. Met name wanneer hij er wat extra aan moest sleuren. Maar het machientje draait prachtig, er branden geen rode lampjes en het brandstofverbruik blijft even gunstig. Dus, geen idee, misschien is het niets ernstigs. De auto blijft het gewoon super doen en aan niets merk je dat hij al ruim 2 ton achter zijn kiezen heeft. Kortom, prima, probleemloze auto!
Update 11-07-2012 - Afscheid van de Focus
- 220.740 km
Het hing al even in de lucht maar vandaag hebben we afscheid genomen van de trouwe, want dat mag na bijna 60.000 probleemloze kilometers die hij ons heeft vergezeld, Focus. Het afscheid heeft te maken met mijn carrière-switch die ik heb gemaakt. Ik ben zojuist gestart met mijn eigen autorijschool en aangezien de auto daarbij een aardig visitekaartje is voor het bedrijf heb ik besloten hem in de ruilen voor een Peugeot 308 1.6 HDi. Onderweg naar het autobedrijf vroegen we ons af of we de Focus gaan missen? Gelijk kwam 'nee' als antwoord naar boven. Het ligt absoluut niet aan de rijkwaliteiten, de bediening, de ruimte en zeker de betrouwbaarheid van de Focus; je kunt altijd op hem rekenen en wanneer je niet te gek doet is hij erg vriendelijk voor je portemonnee (zuinig!). Daarnaast ontbreekt het je eigenlijk ook aan niets, uitgezonderd de modernere gadgets. Nu ik weer 'aan de franse auto ben' merk ik wel gelijk wat ik mistte bij de Focus; het ultieme comfort, de uitstraling en het gevoel 'een mooie auto onder je kont' te hebben. Let wel, dit is natuurlijk erg persoonlijk. Hopelijk brengt de 308 net zoveel rijplezier en betrouwbaarheid als de Focus maar dan nu ook met een dikke glimlach op mijn gezicht... Ford Focus, bedankt voor al je betrouwbare kilometers!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus 1.6-16V Titanium 5 deurs - ECC - CRUISE CONTROLE - VERWARMDE VOORRUIT + VOORSTOELEN - 17" LMV - PDC ACHTER - EL. RAMEN + SPIEGELS + BEST. STOEL - NAP - NL AUTO - APK T/M 13-01-2026 -
- 2007
- 271.922 km

Ford Focus Coupé-Cabriolet 1.6-16V Trend|156000KM|Airco|
- 2008
- 156.001 km

Ford Focus 1.6 Titanium Automaat / Clima / LM / Tel / PDC
- 2008
- 205.147 km