Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 90pk Futura (2005)

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus - interieurFord Focus - interieur

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 90pk Futura
Bouwjaar2005

Waarom een Focus? Voor mijn werk en prive heb ik vaak veel ruimte nodig en het moest dus een station worden. Renault en Peugeot vielen af vanwege de slechte reputatie, Japanse stations zijn er niet veel, VW heeft geen station van de nieuwe Golf (als die er ooit komt..) en zo kwam ik uiteindelijk uit bij de Focus. Zonder proefrijden besteld, de auto staat zo goed bekend en komt overal als (bijna) beste uit de testen.

Vanwege het werk een diesel, maar gezien het budget was het kiezen tussen een basisuitvoering met grotere motor of luxe en kleinere motorinhoud. Aangezien het in Nederland toch altijd druk is en er veel kilometers gereden worden gekozen voor wat meer luxe en dus een Futura 1.6 90pk. Het is geen toppunt van design maar naarmate de kilometers verstrijken vind ik hem wel steeds mooier worden. Het rijdt comfortabel en toch sportief, doet wat gevraagd wordt en er kunnen een hoop spullen mee. Dus geen spijt van mijn keuze!

Op de Futura uitvoering zijn electrische ramen, regensensor, lichtsensor, cruise-control, CD-speler en LM-velgen standaard, dus erg compleet. Ik was na het bestellen toch wel wat bang dat een 1.6 (...) diesel in de praktijk niet vooruit te branden zou zijn maar het tegendeel is waar; de 1.6 TDCI is in het dagelijks gebruik een heerlijke motor, is goed bij de les en pakt snel op. Met brandend rubber wegrijden is er niet bij maar tijdens het dagelijkse rijden is het prima te doen. Wel heeft de moter onder de 1500 toeren in hogere versnellingen moeite met acceleren. Volgens de dealer is dit normaal. Je moet dan echt terugschakelen. Rij gemiddeld 4.9 - 5.0 liter per 100km dus zuinig is de Focus zeer zeker.

Update 17000 km
Nog steeds erg tevreden. Er zitten nu winterbanden (Kleber) onder die het weggedrag enigszins negatief beinvloeden. Zo is de auto wat zoekeriger op de snelweg en gaat wat minder strak de bocht door. Wel mooi is dat de winterbanden op de originele velgen gemonteerd zijn waardoor je niet de hele winter met zwarte velgen rondrijdt.

Update 18500km
De voorste veren kraken als er over verkeersdrempels wordt gereden. Heb dit vaker gehoord bij de Focus. Bij de eerstvolgende beurt moet daar even naar gekeken worden
Ook lijkt met alsof de voorste remschijven kromtrekken, bij stevig afremmen trilt het stuur en gelijkmatig afremmen gaat ’hobbelig’. Vreemd dat dat nu al gebeurt, ik hou er geen aparte rijstijl op na en nu al kromtrekkende remschijven lijkt mij wat vroeg.

Update 20025km
De auto heeft zijn eerste grote beurt gehad. Er is gekeken naar de remschijven, het kraken van de voorwielophanging en de radio. Deze veranderde ’zelf’ nogal eens de voorkeuzezenders. Alles is opgelost en hij rijdt weer vrolijk verder.
Pas bij deze beurt is de eerste olie ververst. Ik heb in 20.000km geen druppel hoeven bijvullen!

Update 22000km
Het kraken lijkt weer iets terug te komen en ook de remschijven beginnen weer een beetje de hobbelen. Moet het nog even aankijken en anders terug naar de garage.

Update 39500km 16-10-2006
Ik heb de auto nu een jaar en ben nog steeds erg tevreden over de Focus, het is een auto waarin ik iedere dag nog met veel plezier rij. Ik rij ook wel ’s in andere auto’s maar ben altijd weer blij als ik in mijn vertrouwde Focus kan stappen! Op en neer naar zuid Frankrijk zonder een centje pijn. Na 10 uur sturen stapte ik fris uit en de auto had geen slag gemist. Ook met ’maar’ een 1.6 90pk diesel ging het vlot door de bergen en over de autoroute.

De 40.000km beurt is net achter de rug en daarin zijn, naast het reguliere onderhoud, de volgende punten verholpen:
- passagiersstoel voor rammelde
- remschijven en blokken zijn vervangen (schijven waren krom terwijl mijn rijstijl daar niet echt aanleiding toe geeft, wellicht door het vele filerijden?
- deuren gesmeerd, deze vielen niet soepel in het slot. Is nog steeds niet echt verbeterd als ik het vergelijk met bijv. een Golf. Het komt regelmatig voor dat ik een deur 2 tot 3 keer moet dicht’slaan’ voordat hij goed in het slot valt.
- het reservoir voor de ruitenwisservloeistof bleek lek en is vervangen.

Al met al geen wereldschokkende zaken en blijf dan ook erg tevreden.

Update 43000km, 24-11-2006
Vorige week zijn er winterbanden gemonteerd. 2 uur (!) moeten wachten bij Euromaster maar ze leggen dan wel de banden om de originele velgen. Nog niet zo lang geleden heeft de Focus een beurt gehad waarbij een rammelende passagiersstoel en de slecht sluitende deuren zijn verholpen. Het was echter van korte deur, het rammelt weer en er zijn 2 rammels bijgekomen die ergens uit de behuizing van de veiligheidsriemen komen. Ben nog steeds tevreden over de prestaties van de auto, hoewel ik merk dat ik soms naar meer PK’s verlang.

Positieve punten aan de auto:
- complete uitrusting
- rijdt ontzettend goed, ook bij 190 km/u (topsnelheid).
- alles voelt stevig en degelijk aan.
- ruimte achterbak is goed, alles kan mee.
- hij wordt mooier als je er vaker naar kijkt. Ik ben er nog niet op uitgekeken.
- 1.6 is geen snelheidsmonster maar voor dagelijks gebruik goed en verbruik ook (4.9 - 5.0 liter/100km)

Wat kan er beter (persoonlijk!):
- knoppen van de cruise control aan het stuur zijn niet verlicht, daardoor in het donker alleen op de tast te vinden.
- geen verlichting achterin, alleen bij de achteruitkijkspiegel. Kinderen in de zitjes vastmaken in het pikkedonker is dus een zoekplaatje.
- boordcomputer werkt met een tuimelschakelaartje aan de richtingaanwijzer. Dit werkt onhandig en onlogisch. Beter zou bijv. een drukknop zijn om door het menu heen te gaan.
- menu van de boordcomputer is erg beperkt, actuele verbruik is niet aanwezig, alleen gemiddeld verbruik.

- kraken voorwielophanging
- kromtrekkende remschijven
- eigenwijze radio
- rammelende passagiersstoel
- deuren sluiten niet soepel
- reservoir ruitenwisservloeistof lek

Voor de rest: een topauto die ik zeker kan aanraden.

PRIVATE LEASE Ford Focus