Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Titanium (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 118.000 km |
ERVARINGEN
- 30.856 km
Mijn leaseauto (Scenic) was aanvervanging toe, ik had al snel besloten om geen nieuwe scenic te nemen vanwege de problemen die hiermee heb gehad.
Omdat mijn werkgever een beperkt merkenbeleid voert, (Volkswagen Groep/ Ford Groep / Renault) heb ik gekeken naar een Skoda Octavia en een Ford Focus (beide wagons). Ik zelf welke graag de Skoda hebbeb, mijn vriendin vondt dit een oudbollige auto en de focus er moderne en strakker uitzien. Om geen ruzie te krijgen hebben we het laten afhangen van de leaseprijs. Het werd dus de focus met E21 per maand verschil.
We hebben gekozen voor een luxe en goed aangekleed model, de titanuim met de volgende extra\'s :
- Family Pack (Getinte ruiten / Gordijnen achter )
- Business Pack (Stoelverwarming / Parkeersensoren achter / Stoel elc. verstelbaar / Navigatie alleen, benelux)
- Bluetooth voicecontrol (ook gelijk carkit)
- Metallic lak Panther Black
- Winterbanden via lease maatschappij
Nog even gedacht om de daklijsten in het zilver te laten uitvoeren, maar dat niet gedaan de auto is nu egaal zwart.
De auto is afgeleverd midden november 2007, had eerst nog de stille hoop dat ik een nieuw mdoel zou krijgen (maar helaas).
Hoe rijdt de auto :
In een woord prima, geen opmerking. Wel een kleine kanttekening hij heeft soms problemen met optrekken, het duurt lang voordat hij van zijn plaats afkomt. Daarna gaat het trouwens als de brandweer.
Verbruik :
Ligt ergens tussen de 5.6 en 6.7 per 100 Kilometer. Hangt van de rit af, snelweg is zuniger als stadsverkeer. omdat ik zelf de diesel niet zelf hoef te betalen, let ik wat minder op het verbruik. Met met rustig en gedoseerd rijden is 5.6 goed te halen. Wel staat de climat control altijd aan (incl. airco) dit kost ongeveer 0.3 per 100.
Ruimte :
Ik heb tot nu toe alles mee kunnen nemen (IKEA/ Bouwmarkt), achterbank plat en laden maar.
Er past dus heel veel in, wat er niet echt in past zijn kleine dingen. Er zijn te weining opbergvakjes. Voorin zitten er 4 (incl dashboard kastje en middenconsole), achterin geen..
Het dashboard kastje is een apart verhaal, het is onzettend diep, maar vlak. Wat inhoud dat je er zeer in stoppen. Maar als je het kastje open doet komt het meestal net zo snel weer uit.
Dit zijna allemaal kleine dingen, waarmee als je ze weet er rekening mee houdt.
De motor.
Toen ik de auto ging bestellen had ik de mogelijkheid uit verschillende motoren.
- 1.6 90 PK
- 1.6 109 PK (Roetfilter)
- 1.8 115 PK
- 2.0 ?? PK (Roetfilter)
De 90 PK versie viel af, na een Scenic met meer als 120 PK ga je niet terug naar 90.
De grote 2.0 liter had ik graag willen hebben, maar dat zou weer een hoop aanbijtelling hebben gekost. De 1.6 en 1.8 bleven over. Na veel te hebben gelezen over deze twee motoren en met de 1.6 te hebben gereden, de proefrit hebebn we gedaan op de duitse autobahn... (woonde toen nog tegen de duitse grens). Wat ik heb gelezen en gehoord dat je de 1.8 eigenlijk alleen moest nemen als er een caravan achter zou komen te hangen, als je dit niet deed moest je de moderene en stillere 1.6 nemen.
Aangezien er niet eens een trekhaak op komt (dus ook geen caravan) werd het dus de 1.6 109 PK.
De extra\'s.
Standaard heeft de titanuim een hoop extra voorvan ik de volgende het meest handige vind :
1. Voorruit verwarming, nooit meer krabben.
- In ongeveer 1 minuut is de ruit ijsvrij
2. Gescheiden airco, bestuurder en passagier kunnen het zelf regelen (geen ruzie meer .. ;-)
3. Sportstoelen. Misschien had dit wel op 1 gemoetem, ze zijn gemaakt om er lang in te zitten zonder rugklachten te krijgen. Ik behoor zelf niet tot de dunste mensen en pas er toch prima in.
Ik heb af fabriek wat optie\'s in de auto laten zetten, heeft het zin gehad om ze te nemen of was het achteraf jammer van het geld ? (En de bijtelling)
1. Family pack, geld waard. Donkere ramen en gordijntjes houden de auto koel ook al staat hij pal in de zon. (en het ziet er ook best chique uit, zwarte auto met zwarte ramen)
2. Business pack. Gemende gevoelens hierover, het was zo goedkoop dat je een dief van je eigen portemonne was om het niet te doen.
De volgende bedenkingen heb ik hiermee :
- Navigatie, alleen benelux (andere landen kosten E110,- per stuk). De tomtom gaat nu dus weer mee.
- Stoelverwarming : Leuk maar ik zie het nu er niet van in.
--- Nu het wat kouder is het toch soms wel lekker.
- Electrische stoel : Geweldig, je kan de stoel nu echt goed zetten, en niet meer op vaststaande klikpuntjes. Misschien handig was een geheugen geweest (vooral als de bestuurder wisselt).
- Parkeer sensoren : Had ik ze aan de voorkant ook maar.
Bluetooth pakket : Het is leuk om aan collega\'s te laten zien dat je de temperatuur van de aicro via je stem kan regelen, er zijn nog meer dinggen mogelijk. Dit doe je allemaal 1 tot 2 keer en dan is de lol er ook vanaf.
Wat wel ontzettend handig is dat het meteen ook een carkit met geweldig geluid is. Het enige wat ik nog mis in de carkit is dat hij het telefoonboek niet overneemt zoals een parrot wel doet. Wat dus inhoud dat als je een nummer nodig hebt je de telefoon in de hand moet pakken, wat verboden is. Is natuurlijk op te lossen met een telefoonhouder.. Naast de TomTom ;-)
Kijkend naar het hele geheel, vindt ik het een fijne auto en wil hem niet kwijt (alhoewel het nieuwe model ook wel heel mooi is, toch maar eens met baas gaan praten).
PROBLEMEN
- 30.856 km
Toen ik net enkele weken de auto had, kreeg ik een steentje op de voorruit, sterretje Dit is allemaal netjes gemaakt. Alleen heeft deze auto voorruit verwarming (zer handig), wat dus kan inhouden als het sterretje diep genoeg is er \"kabels\" van de voorruit verwarming geraakt kunnen worden, waardoor de ruit niet helemaal meer ontdooid. Ik had hier gelukkig geen last van.
De auto heeft bij 20.000 zijn eerste beurt gehad. Hier werden geen problemen gevonden.
Wel is een van de uitstroom openingen van de ventilatie in de het dashboard vervangen. Er was iets afgebroken, ik weet niet of dit onder de garantie viel. Ik heb geen rekening gezien.
Binnenkort word de bumper overgespoten, ik miste een laag paaltje.. Klein krasje.
Is inmiddels gedaaan.
Onderhoud :
20.000 KM : Beurt
29.000 KM : Ruitewissers (voor & achter)
Auto stilgevallen door EGR klep en roetfilter
- 118.000 km
Tijdens mijn vakantie in Italie is de auto stilgevallen. Het begon met vermogens verlies auto ging niet harder dan 80. Gelukkig nog net de camping gehad, wilde de auto niet op de snelweg stilzetten. De volgende dag is de auto afgesleept, naar een lokale ford reparatie centrum. Na conatct met de lease maatschappij is er besloten om de auto niet in Italie te laten maken maar terug te laten brengen naar Nederland. In Nederland bleek dat de ERG klep verstopt zat en dat de roetfilter vervangen moest worden. Nadat dit was gemaakt, reed de auto weer goed. Zelfs beter dan voorheen, voor het optrekken gaat een stuk beter. Voor de de reparatie had ik het gevoel dat de auto vanuit stilstand moeilijk weg kwam.
Verder nog steeds zeer tevreden over de auto, zo zeer dat de volgende Focus al is besteld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.