Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Titanium (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds vrijdag 13 januari in bezit van mijn nieuwe lease-auto... en bij deze is vrijdag de 13e een geluksdag geworden voor mij.
De auto stond schitterend de blinken bij de dealer. Als opties heb ik de aluminium-dakreling, Ink Blue metallic lak en 17inch 9x2 spaaks velgen genomen. Niet iedereen zijn/haar smaak, maar voor mij maken die opties de auto echt af. Natuurlijk zijn er nog genoeg opties over... en is er ook nog de 1.8 en de 2.0 TDCi, maar nu naar ruim 1000 kilometer, ben ik toch zeer tevreden over de soeplese van de motor.
De Alfa gaf meer een duw in de rug bij het gas geven, maar de rust en gladheid die deze motor geeft, is gewoonweg een verademing op de weg. Hij komt zeer goed mee bij zowel optrekken als de ’normale’ maximumsnelheid op de snelweg en ik kan niet zeggen dat ik pk’s tekort kom. En de wegligging is... is... fantastisch. De auto kleeft aan de weg... geeft geen kik in de bochten en ik kan menig auto in de bochten eruit rijden, die toch bekend staan om hun ’goede’ wegligging (BMW, Alfa e.d.).
De uitrusting is bij deze uitvoering, Titanium, helemaal compleet: deels-leren sportstoelen, radio/cd/mp3-speler, cruise-control, gescheiden climate-control, enz, enz. Zoals ik al noemde zijn er nog genoeg opties te verkrijgen, maar aan meer luxe zit ook een hogere (lease-)prijs... en deze uitvoering zit voor mij mooi aan m’n budget.
Ook de dealer, Ford Tigchelaar Etten-Leur, werkt geweldig mee. Korte levertijd, goede aflevering en vakkundige afhandeling van al mijn vragen... klasse!
UPDATE (3800km)
Dik 3800km staan er nu op en ook een heftig carnavalsweekend (auto = de pakezel) heeft hij overleefd. Ruimte genoeg voor 5 personen en een heleboel kleding/reservespullen. Een was- en stofzuigerbeurt heeft hij wel verdiend.
UPDATE (7131km)
Maak de laatste maand gemiddeld 230km per dag, dus de kilometers gaan hard. Nog steeds helemaal geen klachten... kom ’fluitend’ uit de auto: zeer goede steun van de stoel. De vrouw heeft ondertussen ook een aardig ritje achter de rug in de auto en die heeft ook helemaal geen klachten. Kortom, niets dan lof voor deze auto.
UPDATE (15464km)
Zooooooooo... weer ruim 8000 kilometer erbij. Ondertussen ook met de auto een keer op vakantie geweest (2 weekies met vrouw en kind), maar alles paste met gemak onder het afdekzeiltje: ruimte over in deze auto! Ook de vrouw, die toch gemakkelijk rugklachten heeft, had helemaal geen last van diezelfde rug na lange rit in de Focus. Binnenkort gaat de auto voor zijn eerste beurtje (20.000km.). Buiten de kleine opmerkingen (zie problemen) ga ik alleen vragen of die irritante piep uitgezet kan worden op het moment dat de gordel nog niet aan is. Lampje knipperen: ok... maar dat piepsignaal!
UPDATE (51744)
Goh... dik 35000km verder en eigenlijk probleemloos (op 1 ding na --> zie problemen). In mijn geval wordt de auto bijna saai, zo betrouwbaar als hij is. Ook andere die in mijn auto rijden zijn alleen maar vol lof: stuurt heerlijk, schakelt direct, goede wegligging. In januari 2008 wordt de auto 2 jaar en theoretisch moet ik er dan nog 2 jaar mee rijden voordat ik een nieuwe mag uitkiezen (leasebak). Blijven de positieve ervaringen van dit niveau, dan zou de nieuwe Mondeo of de nieuwe Audi A4 de kanshebbers zijn.
UPDATE (72755)
De zomervakantie staat voor de deur en binnenkort moet de Focus zich gaan bewijzen op een volbepakte reis richting Italië. Gezien de kilometerstand mocht ik van de leasemaatschappij de auto niet wegbrengen voor een beurt, dus de dealer heeft een soort van zomercontrole uitgevoerd... en natuurlijk niets aan de hand!
Van de leasemaatschappij krijg ik gemiddeld 1x per 2 maanden een overzicht met plussen en minnen... en ik krijg altijd een - (of dubbel -) voor het verbruik. Nu rijd ik sportief en handhaaf het nieuwe rijden niet erg, maar ik vind een verbruik van 1-op-16 toch niet erg slecht?!
De vakantiereis (bijna 3000 kilometer) zie ik eigenlijk met vertrouwen tegemoet. Na de 80000km-beurt zal ik weer een update toevoegen.
UPDATE (113000)
Late update en gelijk een afsluiting. Het einde van het lease-contract is in zicht (januari 2010), dus ik mag de Focus inruilen voor een andere auto. Gekozen heb ik voor de Mazda 6 2.2 CiTD (185 pk) GT-M. Deze verwacht ik dan ook in de 1e of 2e week van januari...
Terug naar de Focus... hij heeft me eigenlijk nooit in de steek gelaten. De auto doet precies wat je van hem verwacht... start altijd, loopt goed, stuurt fantastisch en heeft ons probleemloos richting Italië en terug gebracht. Enige waar je hem van kan 'beschuldigen', maar ook dat is weer iets persoonlijks, is dat hij een saai uiterlijk heeft... zowel de buiten- als binnenkant. Alle knoppen zitten op de goede plek, het werkt allemaal... maar een speciale uitstraling heeft het niet echt. Na een tijdje was ik toch beetje uitgekeken op het uiterlijk... maar zoals ik zei: dat is persoonlijke smaak.
Ik heb totaal geen spijt van de keuze 4 jaar geleden en kan ook iedereen aanraden om serieus naar de Focus te kijken bij het uitkiezen van een (nieuwe) auto.
Dank voor het lezen en het neerzetten van de berichtjes... en misschien tot in het Mazda 6 tijdperk!
PROBLEMEN
Bijna 2 weken en ruim 1100km nu in bezit... en nog (hoe verrassend) geen problemen. Had eigenlijk ook niet anders verwacht.
UPDATE (3800km)
En weer wat meer kilometers erop gezet. Auto is (tot nu toe) helemaal probleemloos.
UPDATE (7131km)
Het wordt een saai verhaal... nog steeds geen problemen.
UPDATE (15464km)
Wat kleine (irritatie)puntjes:
- koppelingspedaal piept een beetje
- portier linksachter moet iets harder dichtgegooit worden in vergelijking met de rest
- gedraaide gordels aan zowel bestuurder- als passagierskant
UPDATE (51744)
Ik heb wat problemen gehad met een hevig trillend stuur. Tot 3x toe terug geweest naar de garage, waarbij uitlijnen/balanceren/enz allemaal niet leek te helpen. Nu trilt het stuur nog matig als de banden koud zijn, dus dat puntje wordt aangestipt bij de volgende beurt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.