Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Titanium (2006)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Titanium (2006)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 109pk Titanium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst89.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Afgelopen vrijdag (13-10-2006, hoop niet dat dat ongeluk brengt) mijn Ford Focus Titanium Wagon opgehaald bij Ford dealer Auto Vandermeer in Amersfoort. Auto is netjes afgeleverd en dealer had alle tijd voor mij.

Wat betreft de auto.
Inmiddels staat er bijna 500 km op de teller en ben erg tevreden.

Het rijgedrag van de auto is uitmuntend!
De motor heb ik nog niet echt kunnen uitproberen, want de dealer had mijn aangeraden de eerste 1000 á 1500 km niet boven de 2500 toeren te komen, in verband met inrijden. Dit zou de motor op den duur stiller, zuiniger en pittiger maken. Ik ben benieuwd.

Even wat meer over de uitvoering:

Ford Focus Wagon Titanium 1.6TDCI 80 Kw
Exterieur: Ocean Blue Metallic lak
Interieur: Span in Ebony met Verona leder in Ebony

Extra Opties:
Titanium X-Pack
Sony Radio/MP3/CD speler met 8 speakers
Parkeersensor
ESP/TSC
Dakreling met aluminium look
Sportieve wielophanging (verlaging voor: 10 mm, achter: 8 mm)
Zonder typeaanduiding

De nieuwe specs staan nog niet op de Nederlandse website van Ford, maar ten opzichte van de site is er het volgende veranderd:

- Halfleder niet meer standaard
- Buitenspiegels met geintegreerde clignoteurs
- Strip boven mistlampen voor in kleur
- Sony Radio/CD/MP3-speler met 8 speakers niet meer standaard
- Koplampbehuizing wordt donker

Met het Titanium X-Pack voegen we vervolgens het volgende toe:

- Halfleder
- Adaptieve koplampen
- Spoiler in kleur (deze zijn ze (gelukkig) vergeten.)
- 17’ 9x2-spaaks lichtmetalen velgen

Ik heb deze uitvoering gekozen, omdat ik veel kilometers maak en de Titanium lekker compleet is.

De extra opties voegen meer comfort toe en verhogen het rijgedrag.

PROBLEMEN

Uiteraard heb ik de eerste 500 km nog geen problemen ondervonden.

Update 26-10-2006 1.500 km:
De eerste 1500 km zitten erop. Nog geen klachten. Auto rijdt heerlijk en alles doet het zoals het zou moeten.

Update 26-02-2007 13.000 km:
Inmiddels zijn de eerste problemen wel tevoorschijn gekomen. De linkerhelft van de voorruit-verwarming is waarschijnlijk defect. Deze wordt begin maart onder garantie gerepareerd.
Vervelender is dat met regen en bepaalde wind, er water naar binnen komt aan de achterkant van de auto. Het lijkt uit de achterlichten te komen, maar navraag bij Ford leerde mij dat er iets mis is met de afdichting rond de scharnieren van de achterklep en dat dit een bekend Focus verschijnsel is. Hiervoor moet de auto naar de plaatwerker en ook dit gebeurd begin maart.

Update 27-03-2007 16.000 km:
De lekkage is inmiddels (nadat de auto een week bij garage en plaatwerker is geweest) verholpen. Volgens de garage lag het aan de scharnieren van de achterklep en is dit een euvel dat alleen bij de eerste serie Focus II zou voorkomen, maar dat is dus niet helemaal het geval, want die van mij is net een paar maanden oud!

In eerste instantie kon zowel de garage als de plaatwerker de lekkage niet vinden en niet reproduceren, maar na het door de wasstraat halen, kwam de lekkage. Na het verhelpen heeft de garage het gecontroleerd door de auto wederom door de wasstraat te halen.
Ik heb al flink wat regen gehad en de lekkage is niet meer voorgekomen. Mijn auto is dus in ieder geval 3 keer gewassen die week...

De defecte voorruit verwarming bleek een losse stekker (?). Deze heb ik nog niet nodig gehad, dus ik kan niet beamen dat het inderdaad is opgelost.

Update 01-06-2007 22.000 km:
Geen verdere storingen of problemen. Zeer tevreden dus. De auto gaat volgende week voor de 20.000 km beurt. Ben benieuwd.

Update 17-07-2007 26.000 km:
De beurt van vorige maand heeft geen bijzonderheden opgeleverd. Behalve dat mijn olie bijna op was. Terwijl ik het 2 dagen voor de beurt nog had gecontroleerd en het toen nog voor 3/4 vol was. Vreemd dus. Heb het de afgelopen weken in de gaten gehouden en alles lijkt normaal. Komend weekend naar de Formule 1 Grand Prix in Duitsland, dus dan trappen we hem weer eens lekker op z’n staart.
Maar ik ben nog dik tevreden.

Update 02-08-2007 28.000 km:
Laatste kwam ik erachter dat op de motorkap nogal wat steenslag zit. Op zich niets bijzonders, maar wat ik wel bijzonder vond, is dat er al roest op zat. In overleg met de leasemaatschappij gaat de auto volgende week naar een schadeherstel bedrijf en wordt zowel de motorkap als de zijschermen overgespoten.

Update 16-10-2007 36.000 km: Steenslag is inmiddels hersteld bij CARe Schadeservice in Sassenheim. De motorkap en zijschermen zijn overgespoten. Heel netjes gedaan, alleen zag ik vorige week dat er aan de zijkant (onder het Titanium logo) een ’druiper’ zat. Ben benieuwd wat ze daar aan gaan / kunnen doen. Autootje is inmiddels 1 jaar oud en ik moet zeggen dat het een nagenoeg zorgeloos jaar is geweest.

Auto ingeleverd

  • 89.000 km

Mijn laatste update was alweer een tijdje geleden, maar ik wou toch eindigen met nog een update.

Sinds de laatste update eigenlijk maar 1 echt probleem gehad en dat was met de turbo. Op een dag merkte ik dat er niet zo heel veel meer gebeurde qua power vanaf ongeveer 2300 rpm. Aangezien de auto toch op korte termijn voor een beurt moest, heb ik er op dat moment geen aandacht aan besteed.

Een paar weken later de auto voor een beurt weggebracht en toen ik hem ophaalde en vroeg wat er aan de hand was, bleek er een slang los te zjn gegaan, waardoor er geen turbo-druk was en dus geen turbo. Niets ernstigs dus.

Ik heb de auto inmiddels doorgeschoven naar een collega, die hem de komende 10 maanden zal uitrijden tot het einde van de lease-termijn.

Deze Focus heeft mij niets dan plezier opgeleverd met zijn fantastische rijgedrag en goede motor en mij altijd gebracht waar ik moest wezen. Korte ritten, lange ritten, in hitte en in koude, zonder morren of mokken. Zonder enige uitzondering! Ik heb nooit stil gestaan en nooit onverwachte problemen gehad.

Ik ben overgestaopt op een BMW. Zie hier de review daarvan: http://www.autoweek.nl/autoreview/25508/BMW-318d-Touring-Corporate-Lease

Tot zover de review van deze auto.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.