Ford Focus Wagon 1.6 16V Ti-VCT Futura (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 16V Ti-VCT Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 50 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Zonder proefrit nieuwe auto kopen? Ja, dat kan. Na rijervaringen in de gewone 1.6 benzine èn gelezen hebbend de (nog) weinige reviews een nieuwe Focus 1.6 16V Ti-VCT Futura Wagon besteld en inmiddels ontvangen.
Alle lovende beschrijvingen kloppen. Van de onderstelbeleving, wegligging, het rijgevoel en contact met de weg. Kortom, de veel geprezen eigenschappen van het Fordonderstel zijn niet gelogen of verzonnen.
Deze auto rijdt simpelweg heerlijk. Na mijn (overigens ook uitstekend bevallen)C-Max rijdt dit nòg weer strakker, natuurlijk ook vanwege de (lagere)Futura-onderstelsetting, maar tòch, de Ford doktoren hebben het weer geflikt.
De motor is heerlijk. Qua prestaties, hij pakt bij elk toerental zonder problemen goed op, maar óók qua geluid. Een lekker brommetje ontbreekt niet!
Deze nieuwe motor is de investering (1000 euro)t.o.v. de ’gewone’ 1.6 absoluut waard. Ik mis de 1.8 van de C-max absoluut niet. Het interieur is wat wennen qua binnenruimte, vooral de rechterstoel is erg hoog. Verder mooie kleurstellingen en goede kwaliteit.
Update mrt06:
Evaluatieformulier-Ford binnen, paar ’mindere’ punten ingevuld: brandstofverbruik 1:12, rijgeluiden. Plus het feit, dat een standaard autom. airco in deze prijsklasse tegenwoordig toch best aanwezig mag zijn.
Update april 2007. KM 32000
Inmiddels binnen 1 jr 30000km erbij, met de huidige benzineprijzen dus duur.
Focus voldoet nog steeds aan bovenstaand beeld met dien verstande, dat de afrolgeluiden, windgeruis en motorgeluid boven 100kmh toch wel nadelig gaan tellen. Benzineverbuik iets beter, 1 : 13,5 (nog steeds niet door Ford aangegeven 1 : 16 dus! Ook niet de door mij beoogde 1 : 14,5, ondanks zéér zorgvuldige rijstijl.
De motor heeft zich echter wèl lekker pittig ontwikkeld en je moet je inhouden om niet steeds ’sportief’ (incl geluid) te gaan rijden.
Gezien eerste zin in deze update tòch besloten naar LPG te gaan, echter Ford doet hier niet aan mee (garantie, slecht samengaande techniek etc.)
Heb nu een Subaru Forester 2.0 Comfort LPG aangeschaft, altijd al een wens en gezien alle reviews in Autoweek en elders kàn het niet anders dan goed zijn.
Proefrit was al geweldig qua aanvoelen, weggedrag en rust in interieur.
Helaas dus heren Ford, bij dezen onze jarenlange goede verstandhouding tòch beëindigd, mede door uw ’foutieve’ voorlichting in folders etc.
Naar aanleiding van bovenstaande tòch de algemene waarderingen wat bijgesteld.
Op naar Subaru!
PROBLEMEN
Problemen?
Update mrt 06: Misschien: Van 2e naar 3e versnelling begint moeilijk te gaan. Kan volgens garage opgelost worden middels afstelling.
Update apr 06/km 4100
1. Schakelklachten aangegeven, is behandeld en naar zeggen door 2 monteurs proefgereden. Bij ontvangst bleken klachten niet opgelost. Bij lage tpm en langzaam schakelen, normaal ’gevoel’. Rond 3000 tpm en normaal schakelen, net of synchromesh niet goed werkt/drukgroep versleten is. Nèt nog geen krakende tandwielen. Probleem bij mede 1.6 Ti-VCT eigenaars ook bekend of is dit exemplarisch??
2. Verbruik blijft helaas ondanks alle probeersels 1:12/12,5. Wacht nog even af tot nadere aktie. Ford belooft 1 : 16. Dan moet practisch min. 1:14, 14,5 haalbaar zijn!! Anders is dit hoofd-aankoopargument niet acceptabel.
Update april 2007: Zie ook boven.
- Slecht schakelen 2 naar 3 is gebleven, snel schakelen betekent bijna ouderwets tandenpoetsen, ondanks 2 x aangeven bij garage èn bij 20000km beurt.
- Verder geen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.