Ford Focus Wagon 1.6 16V Ghia (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 16V Ghia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 87.900 km |
KM-stand laatst | 89.000 km |
De eerste kilometers.
- 89.000 km
Na het lang volgehouden te hebben in een Seat Arosa uit 2003 en een Suzuki Alto uit 2010, toch de overstap gemaakt naar een grotere auto. Ten eerste vanwege de ruimte, aangezien een kinderwagen echt met moeite in zo'n kleintje gewerkt kan worden. Ten tweede rijdt een grotere auto gewoonweg makkelijker, relaxter en luxer. Niet in de laatste plaats is de veiligheid aanzienlijk beter gewaarborgd. Uiteindelijk besloten om de Alto van mijn vrouw in te ruilen aangezien het blikkerige, ielige gevoel wat de auto ons gaf ons niet meer bekoorde. De Arosa doet het nog steeds prima en mijn vrouw rijdt hier erg graag in.
De Focus stond bij mij al lang op nr. 1, voornamelijk vanwege uiterlijk en rij-eigenschappen. Nu nog de "perfecte" vinden. Na een aantal weken intensief gezocht te hebben naar een Ghia uitvoering met maximaal 100.000 km, kwam ik deze tegen. Meteen een afspraak gemaakt, proefrit gereden en de koop gesloten.
Qua uitrusting laat deze auto voor mij niets te wensen over met climate control, cruise control, regen-/lichtsensoren, parkeersensoren, velours bekleding, stoelverwarming, ramen en spiegels electrisch en verwarmd, voorruitverwarming, originele (goed klinkende) audio, board computer, 17"LM etc. etc.
De alom geroemde wegligging van de Focus kan ik alleen maar bevestigen, wat ligt hij als een blok op de weg. De 205/50 R17 Michelin Premecy HP's zullen hier zeker aan bijdragen, maar die basis is echt heel goed.
De 1.6 16V 100 pk benzinemotor voldoet prima. Echt geen strepentrekker, maar als je vermogen nodig hebt, is het aanwezig. De motor voelt soepel aan en op het moment dat de motor op toeren gehouden wordt, kun je je echt snel door het verkeer begeven. Wel laat hij dan van zich horen, maar op een absoluut acceptabel niveau.
De 5-bak schakelt direct en trefzeker, prima. Wel is de achteruit af en toe wat moeilijk in te leggen. Maar even een andere versnelling selecteren, koppeling wat op laten komen en vervolgens de achteruit weer inschakelen biedt altijd soelaas. Wel vind ik de parkeer sensoren wat overgevoelig. Je krijgt al een monotome toon als je zo'n 40 cm van het (niet) te raken object verwijderd bent.
Een erg veilig gevoel geven de remmen. Geventileerde schijven voor en schijven achter zorgen voor een prima vertraging. Ook prettig is dat het ABS niet te snel bijspringt.
Het interieur doet weldadig aan met de lichte velours bekleding, het beige/zwarte dashboard, het "hout" op de middenconsole en de originele audio en nieuw type climate control, die momenteel ook nog te vinden is in de nieuwe Focus. Ook merk ik dat het rijden met middenarmsteun wel erg prettig is.
Na zo'n 1000 km gereden te hebben kun je natuurlijk nog niet een volledig oordeel vormen, maar de eerste indruk is meer dan positief.
-----------------------------------------
Problemen na aflevering:
-ontbrekende Ghia badge.
Dit had ik niet opgemerkt, zelf zo'n badge besteld en gemonteerd.
-Rechter deur sluit niet af.
Dit bleek bij thuiskomst na de aflevering. Meteen terug gereden. Bleek een kapotte c.v. motor. Keurig gerepareerd door de dealer onder gartantie.
-Piepend geluid na monteren kinderzitje.
Uiteindelijk zeer simpel op te lossen door de vergrendeling van de achterbank in te spuiten met siliconenspray.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren