Ford Focus Wagon 1.4 16V Trend (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.4 16V Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De auto was in vergelijk met mijn vorige een genot om in te rijden. Stille motor, perfecte wegligging echt een topper. De problemen begonnen na 3 maanden. De deurrubbers begonnen te kraken en na diverse bezoeken bij de garage hebben ze de deurlijsten met relief gespoten. Dit helpt enigzins. Daarnaast zijn de plastic sierlijsten van de achterportieren al 3 maal vervangen omdat zij loslieten. Helaas beginnen ze nu te kraken als het wat warmer weer wordt maar daar is volgens de dealer niets aan te doen.
De portieren beginnen nu beschadigd te raken ter hoogte van de sloten. Er komt een soort inkeping in. Dit is inmiddels uitgezet bij Ford Nederland. Toevallig dezelfde problemen met de nieuwe Ford Focus? Stel mij op de hoogte ben erg benieuwd of dit/hoe dit opgelost is. Ik heb inmiddels nog wel een middenarmsteun laten plaatsen van Kamei want een orginele Ford armsteun kostte maar liefs 650 euro bij de dealer. Een Kamei armsteun was maar 155 euro!
PROBLEMEN
- Deurrubbers kraken
- Plastic sierlijsten achterportieren vervangen (3x)
- Rammel in bestuurdersportier (moet nog naar garage)
- Beschadeging portier bij sloten
- Schade door dealer gemaakt tijdens onderhoudsbeurt (kosteloos verholpen)
Update November:
- de deurrubbers kon de dealer niet oplossen. Na diverse pogingen met valma rubberstik en holtz rubberspray was de uiteindelijk oplossing om ze te ontvetten met Glassex ontvetter.
- Plastic sierlijsten zijn inmiddels weer vervangen. Omdat het weer wat koeler is geworden is het kraken minder.
- de beschadigingen aan de deuren zijn aangetipt en de deurvangers afgesteld.
- de schade is netjes verholpen
Even afwachten tot de zomer en kijken of het kraken minder is.
Update 29 November
Afgelopen vrijdag ben ik weer naar de garage geweest ivm lekkende achterportieren. De garage in Lisse kon niets ontdekken. Zij vonden het echter wel nodig om nogmaals een reparatie vanuit Ford uit te voeren terwijl dit al in september was gebeurd. Het hoe en waarom is nog steeds onduidelijk. Omdat de lekkage nog steeds aanwezig was ben ik naar een andere garage gegaan. Deze hebben de portieren opnieuw afgesteld. Zij namen in tegenstelling tot de andere garage het probleem wel serieus en de lekkage is over en ik ben gelijk van een hoop rammels aan de portieren af. Dus dat is positief!
Update December:
In verband met toch weer optredende rammels en het slecht starten van de auto weer naar de garage geweest. Deze hebben de panelen aan de binnenzijde opnieuw vastgezet en de deurvangers van alle portieren opnieuw vastgezet. Daarnaast startte de auto af en toe slecht dus ze hebben een softwareupdate in de auto geladen. Sindsdien is de auto veel vlotter dus allemaal weer positief!
Update Februari:
In verband met een nieuwe baan maak ik nu veel kilometers en staat de teller op ruim 18000 kilometer. De auto heeft af en toe nog last van een rammeltje maar voor de rest is het een fijne auto. Deze maand is hij bij mijn nieuwe dealer in Naarden geweest voor balanceren van de banden en toch nog een blik te werpen op de rammels. Helaas kon hij niets constateren. Voor de rest rijd de auto fantastisch zelfs voor een 1.4. Ik heb laatst even mijn nieuwe tomtom one ingebouwd want deze was nog steeds met een zuignap bevestigt. Ik had via Brodit een speciale klem besteld maar na een aantal weken heb ik deze toch maar verwijdert in verbant met het kraken (deze zat klem tussen de autoradio en het ventilatierooster). De tomtom zit nu op de plaats van de carkit en de carkit heb ik in een opbergvakje geklemt. De telefoon zit nu wel op zijn kop maar dat maakt me niet uit. Binnenkort wil ik eindelijks eens wat foto’s gaan plaatsen van mij auto maar dan moet ik hem eerst even poetsen!
Update 27 Februari:
De Focus is inmiddels de 20000 km gepasseerd. Hij moet vrijdag 3 maart voor een beurt. Ik heb gelijk aangekaart dat er nogmaals gekeken moet worden naar de voorportieren deze blijven herrie maken bij het rijden over een onverharde weg. Doe ik de ramen wat naar beneden is het nagenoeg weg. Het schijnt een bekend probleem te zijn. Daarnaast beginnen de rubbers weer te kraken. Volgens de dealer is hier geen oplossing voor behalve het inspuiten. Daarnaast gaat de gordelspanner van de bestuurderskant niet meer omhoog of omlaag. Dit pakken ze vrijdag even op.
Update 3 Maart:
De auto net gehaald bij de garage. Voor het probleem met de gordel is een onderdeel besteld. Daarnaast bleek bij de beurt dat er iets met de bougiekappen was. Dit onderdeel wordt ook besteld. Het piepen van de deuren is door mij zelf verholpen door de rubbers weer in te spuiten met Valma rubberspray. Ik kreeg zelfs netjes een literfles sproeiervloeistof! Ik had gisteren net de vloeistof bijgevuld want hij was helemaal leeg (logisch met dit weer). Daarnaast is op mijn verzoek de ruitenwissers vervangen (streepte en hobbelde erg op de ruit, zelfs na schoonmaken). Dat is dus allemaal weer puik werk van de garage!
Update 31 Maart:
Onderdelen waren binnen bij de garage. De gordelspanner is vervangen en de bougiekabels. De auto loopt als een zonnetje. De garage vond het gek dat ik er niets van had gemerkt (bougiekabels). Nog steeds een fijne garage.
Update Mei:
Sinds een week doet de achtersproeier niets meer. Hij was niet verstopt. Daarnaast begint het rammelen van het bijrijdersportier steeds erger te worden. De sierlijst van plastic aan de achterzijde begint ook weer los te raken. Binnenkort weer een bezoek aan de dealer.
Update Oktober:
Sproeierpomp is vervangen onder garantie. Het paneel van de deur is opnieuw gemonteerd en geisoleerd. De sierlijst is ook vervangen. De auto heeft echter na 40.000 km weer twee problemen:
- ratelende airco
- tik bij het gas geven
- deurrubbers kraken (smeer ze in met rubberstick) maar dat is geen oplossing. Ford heeft nog steeds geen modificatie uitgebracht na ruim een jaar en terwijl dit een bekend probleem is bij de C-MAX en de normale focus!
Volgens de dealer is er niets defect en mogen ze dus niets vervangen van Ford omdat het binnen de norm valt. Erg jammer dus. Op naar de 60.000 km beur.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.