Ford Focus Wagon 1.4 16V Ambiente (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.4 16V Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 24.910 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
6 juli 2007
Deze week van mijn nieuwe werkgever een leaseauto (voorloopauto) ter beschikking gekregen. Voorlopig betreft het een huurauto. Ik kon binnen een bepaalde klasse alleen een voorkeur voor carosserie aangeven. Het is een Ford Focus Wagon geworden. Op zich een mooi model hoewel ik de neus nog steeds niet echt kan waarderen. De schrik sloeg toe toen ik zag dat het een 1.4 benzine model betrof in de ambiente uitvoering. Volgens mij is dit de meest goedkope uitvoering waarin de Focus te leveren is. Binnen en buiten straalt het harde en donkere plastic je tegemoet. Wat een verschil met een Titanium waarin ik recent heb proefgereden. Nou ja, zou hou ik nog even wat centen (verschil budget en leaseprijs vloeit terug in de pocket) over.
Op zich zit al het noodzakelijk erop: Electrische ramen (alleen voor), radio cd speler (met stuurbediening), stuurbekrachtiging, handmatige airco, in hoogte verstelbaar stuur en centrale vergrendeling. Toch vindt ik de auto karig ogen. Misschien komt dit omdat mijn privé auto (nog steeds in bezit) een Renault Megane Grand Tour Dynamique Luxe is. Ik heb nog maar 500 km met de Focus gereden, maar zaken die ik echt mis zijn parkeersensoren achter, automatische airco, regen- en lichtsensor armsteun voor, een buitentemperatuurmeter en een automatisch dimmende binnenspiegel.
Overigens voelt alles wel degelijk aan. de schakelaren zijn prettig bedienbaar en alles is goed op de tast te vinden. Ik kan een prima zit vinden. De bestuurdersstoel is in hoogte te verstellen. Ook het stuur ik op hoogte te verstellen. Wel zijn de zittingen ietswat aan de korte kant. Dat euvel heb ik ook in de Renault. Aangenaam verrast is de wegligging. Wat een verschil met mijn Renault. De auto schakelt zeer trefzeker. De auto is meer op sportiviteit / stugger afgeveerd. Heerlijk. De auto spoort goed (15 inch) en laat zich direct door de bochten manouvreren. De 1.4 met 80 pk laat zich goed horen. Dit komt wellicht doordat ik de motor wel goed op toeren hou om een beetje snelheid te houden. Zojuist de auto even de sporen gegeven en 140 a 150 (teller) is goed te halen. Wel wordt de auto rumoerig. Volgens mij is de Renault beter geisoleerd. De 1.4 voldoet dan prima ik zou bij keuze altijd kiezen voor de 115 pk sterke 1.6.
Het is een rare gewaarwording om van de rijk uitgeruste Renault (comfortabele ietswat onstabiele wegligging) in de karig uitgeruste, sobere maar zeer goed sturende Ford te stappen. Ik mis de luxe nu al. Ik hoop alleen dat de Ford zich van een meer betrouwbare kant laat zien dan Renault.
Ik heb nog maar weinig gereden dus de tijd zal het leren...
Tot nu toe:
Plus:
- wegligging
- schakelen
- interieurruimte
- kofferruimte
Tegen
- karige uitrusting
- slechte radioontvangst
- 1.4 is echte basismotor
- veel hard en donker plastic
14/07/2007
Misschien ben ik in eerste instantie iets te hard geweest voor de Focus. Het viel me dan ook tegen in de basisversie van een Focus te moeten stappen na de luxe van de Renault. Ik heb deze week echter eens goed kunnen kennis maken met de Focus en ik moet mijn mening bijstellen.
In vergelijking met deze Focus heeft de Megane wel een erg onduidelijke / zwabberige wegligging. Daarnaast heb ik in de Megane het gevoel te voelen hoe het stuur de bewegingen doorgeeft aan de wielen. Het voelt allemaal niet zo solide aan als bij de Ford. Daarnaast kan ik in de Focus ook een betere zit vinden (stevige stoelen met goede zijdelingse steun). Hij stuurt ook nog eens lichter en voelt ondanks dat het een 1.4 betreft leniger en sportiever aan. Al blijf ik de 1.4 aardig op toeren jagen. Passagiers zijn verrast dat het slechts een 1.4 betreft. Wellicht komt dit wel door mijn rijstijl (ver doortrekken in versnellingen).
Een gemis blijft het ontbreken van een paar extra’s als de parkeersensoren echter, cdv, de licht- en regensensor en de ecc.
Toch een paar kritiekpunten:
- somber interieur
- geen centrale vergrendeling (onveilig gevoel)
- beperkte opbergmogelijkheden?
- bandenlawaai / afrolgeluiden (Hankook Vetus)
- gehorige motor van de ruitenwisser
Al met al ben ik positief over de Focus. Al was ik nog positiever bij een meer luxe uitvoering...
Update 1 augustus 2007
Verbuik tot nu toe: 1:10,5 (!!!! bij 1500 km)
Vandaag de auto ingewisseld voor een andere tijdelijke auto een Skoda Octavia HB 1.6
De Focus is toch wel bevallen al is de 1.4 naar mijn mening te licht voor deze auto. Het verbuik toont ook aan dat ik hem flink op zijn staart heb moeten trappen. 1 op 10 is teveel voor een auto met een 1.4. Daarnaast was de karige uitrusting in mijn ogen een zwaar gemis.
Op het gebied van wegligging, indruk wat betreft betrouwbaarheid en ruimte was het goede ervaring.
Ik zou best een 2 liter titanium willen hebben!
_____________________________________________________
INGELEVERD BIJ LEASEMAATSCHAPPIJ
PROBLEMEN
tot nu toe niets, maar ik heb de auto nog maar recent
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus 1.6 Titanium Clima, Navi, CC, Voorruitvw, PDC, LM, Trekh, z.g.a.n. APK – Inruil Mogelijk –
- 2008
- 209.206 km

Ford Focus Wagon 1.8 Titanium Flexi Fuel NAP | Navigatie | Trekhaak | Airco | Bluetooth | Verwarmbare voorruit | PDC | Cruise control | Half leder | Climate control
- 2008
- 192.248 km

Ford Focus Wagon 1.6 Trend - Airco - Cruise Control - Trekhaak
- 2008
- 207.801 km