Ford Focus 1.6i 16V Ghia (1999)

autoreview

Ford Focus 1.6i 16V Ghia (1999)

Signalement

UitvoeringFocus 1.6i 16V Ghia
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf123.000 km
KM-stand laatst148.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf 2ehands Focus Sedan 1.6 Ghia

  • 123.000 km

In eerste instantie waren wij op zoek naar een stationwagen. Iedere keer kwamen er een aantal merken en types weer terug op het verlanglijstje. Het liefts wilden we een Japanse auto vanwege de betrouwbaarheid in de prijsklasse waarin wij auto's zoeken.
Helaas bleek dat niet mogelijk, dus op zoek naar een goed alternatief.

Iedere keer kwamen we terug bij de Ford Focus station. Dit vanwege het geroemde onderstel en de Praktische ruimte van de kofferbak.(De wielkasten zijn nauwelijks aanwezig in de kofferruimte)

Helaas bleken er maar weinig goede(lees roestvrije) stations beschikbaar. Ja, ze waren er wel, maar niet in de prijsklasse waarin wij ze zochten.(Klein budget)
En als ze er waren, dan waren ze weer niet 100% dealer-onderhouden. Dit is namelijk een voorwaarde om binnen de roest-garantie van Ford te vallen. En roest is een vervelend terugkerend probleem van de (oudere) focussen.

Uiteindelijk is het een Focus Sedan 1.6 geworden en dus geen Station.(hoe raar kan het lopen?)
We liepen er toevallig tegen aan bij een Ford Dealer.

De auto zag er picobello uit, reed fantastisch en had geen roest bij de deurnaden, of kofferklep. Het was ook nog eens een GHIA uitvoering, dus enkele luxe opties waren aanwezig zoals:
-Airco ( handbediend)
-Elektrische ramen voor
-Verwarmde en elektrische buitenspiegels
-Radio bediening aan het stuur.
-Hoogte verstelbaar besturuderstoel

De auto bleek nieuw geleverd door de Dealer en was van de eerste eigenaar.

Elk beurtje had de auto gehad en recentelijk was de complete distibutieset nog vervangen. Tevens was toen de waterpomp ook al vervangen. Niet omdit dit nodig was, maar de distributieset lag los en zo konden ze er makkelijker bij. Noem het voorzorg.(Voordeel van een oudere eigenaar en dealeronderhouden he?)

Na een klein beetje onderhandelen, kwamen we tot een overeenkomst.
De auto zou geleverd worden met 4 goede banden, Beurt, 3 maand garantie en een nieuwe apk.
3 banden waren bijna allemaal als nieuw, qua profiel, de vierde moest vervangen worden, dus daar zou een nieuwe onder komen.
Tevens bleek er 3 maand terug ook al een nieuwe accu in gezet te zijn.

Bij de proefrit merkte ik al op dat de airco niet goed werkte en een vreemd geluid aan de achterzijde van de auto.

Toen de auto klaarstond, bleek de condensor van de airco en een achterveer of veerpoot te zijn vervangen.

Review:

Het is nu nog te kort om een goed beeld van de auto te schetsen.
Maar iedere keer als ik in de auto stap, vind ik het een genot om in te rijden. Hij is stil, voelt luxe aan en rijd gewoon goed!

Intussen zijn er een paar kleine puntjes opgevallen die nog onder de lopende garantie aangepakt moeten worden. Zo sluit de kofferklep niet altjd even goed en hebben we een klein roestplekje onder de handgreep van de kofferklep gevonden.
Ik ga ervanuit, met de aflever-ervaring van deze dealer dat ook deze twee puntjes opgelost gaan worden.

Zoals ik al noemde, het blijft iedere keer een genot om in de auto te stappen en te rijden.
We reden hiervoor diverse Japanse auto's, van Toyota, naar Nissan en de laatste was Mazda.
Allemaal goede onderhoudsvriendelijke auto's. Dus de overstap naar Ford voelde wel een beetje als "vreemdgaan"

Maar het rijcomfort van deze Ford samen met het gevoel van degelijkheid, daarin kunnen zijn Japanse voorlopers niet tippen.

Als deze Ford zich zo blijft houden en er komen geen schokkende onderhoudskosten achterweg, dan ben ik om!

garantie

  • 124.000 km

*UPDATE 20 Mei 2010*

Zoals ik eerder al noemde, waren er wat puntjes die nog onder garantie aangepakt moesten worden.
Hierbij kwam een "bonkend" soort "knakkend geluid welke ik hoorde als ik een rechterbocht nam.
Ik dacht zelf aan een homokineet,veerpoot, of stabilisatorstang.
Het vreemde was wel dat de auto af en toe bij een rechterbocht dit geluid maakte.
Afijn, afpsraak gemaakt met de garage en de puntjes, zoals de niet goed sluitende kofferklep en dergelijke, zijn goed verholpen.

Het vreemde geluid was een ander verhaal. Gelukkig hoorde de monteur het ook en hij dacht eerst aan een stabilisator stang.
Dus deze vervangen, maar het geluid bleef.
Toen dacht de monteur aan iets wat hij een enkele keer eerder had meegemaakt. Dit was jaren terug en komt af en toe bij Focussen voor.
Er blijkt namelijk onder het dashboard(boven je voeten) in het bovenste stangenstelsel, waar indirect je rempedaal en koppeling o.a. aan verbonden zitten, een bout te zitten.(of zoiets)
Deze kan wat ruim worden en het geluid veroorzaken.
Dus de monteur half onder het stuur gekropen, wat kappen verwijderd en de bout vervangen, extra koperring ertussen en het probleem was opgelost!
Weg geluid!
En alles kostenloos, want de garantietermijn loopt nog.

Wel een klein minpuntje: Toen ik terloops vroeg of ze m'n voorwielen wilde balanceren omdat deze trilden, kreeg ik te horen dat er een lichte beschadiging in de wang van de linkerband zat en dat de wieldop ook wat beschadigd was. Dit kon het trillen veroorzaken.
Iets wat volgens de garage bij aflevering niet zo was, want de scheur in de wieldop was "vers" aldus de monteur en de planner. Dit zou ik dus zelf wel veroorzaakt hebben.
Maar....dit was bij de aflevering al zo en omdat ik de garage er nog niet eerder op attendeerde twijfelden ze aan dit verhaal. Ik wilde ook niet zeuren over een beschadigde wieldop, de auto is immers niet nieuw!

Ik kreeg hier wel een naar gevoel over, omdat ik het vermoeden had dat ze bij een eventuele vervanging van de band, de kosten voor mijn rekening wilden laten zijn.
Uiteindelijk bleek de beschadiging mee te vallen en was balanceren voldoende.

Zo blijkt maar weer dat je ELK kleinigheidje direct na aflevering moet melden, omdat ze je anders niet geloven.

Al met al rijd de auto weer erg fijn, zonder gekke bijgeluiden en ik hoop dat dit lang zo mag blijven. En het verbruik is trouwens 1:13.

garantie 2

  • 127.000 km

Nog steeds bevalt auto prima!
Wel is er in de tussentijd een stuurbekrachtigingsleiding vervangen. Deze lekte stuurberachtigingsolie en was door corrosie versleten. Het viel nog binnen de garantie dus dat was geen probleem.

Een week later, ben ik er tijdens een wasbeurt achter gekomen dat er in de rand van de achterste wielkast wat lichte bobbeltjes ontstaan
(wellicht zaten die er al, maar waren mij niet opgevallen)
Hiermee ben ik bij een erkend schadeherstelbedrijf geweest en die vertelde mij dat dit roestvorming onder de lak is.

Verder piepte er iets in het motorcompartiment als je de auto, na langdurige stilstand, weer startte. In mijn ogen klonk dit als een v-snaar die versleten is( lees: Multiriem)

Voor beide punten contact opgenomen met de garage en voor het roetsgebeuren komt er iemand van Ford-Nederland in September naar kijken. Ik ga ervanuit dat dit gerepareerd gaat worden onder de nog lopende carosseriegarantie van Ford. ( 12 jaar)

Het piepend geluid bleek bij de zelfspanner van de multiriem weg te komen. In eerste instantie had de garage de spanner wat gesteld, maar omdat het geluid bleef, zouden ze een nieuwe bestellen.
Helaas duurde dit bestellen erg lang. Ik heb uiteindelijk 3 weken moeten wachten, alvorens ik een afspraak kon maken om de spanrol te laten vervangen.

Zeer slordig van de garage.

Ik had in die drie weken al een aantal keer telefonisch contact opgenomen, maar er werd mij verteld dat ik gebeld zou worden zodra de spanrol binnen was.
Door de tussenkomst van een vakantie, duurde het al met al dus drie week.
Afijn, komende woensdag word de spanrol vervangen.

De garantietermijn is intussen verlopen (was 3 maand), maar omdat ik nog binnen de garantie termijn de klacht over de spanrol heb gemeld, ga ik er gewoon vanuit dat dit binnen de garantie verholpen word. Met iets anders ga ik trouwens ook niet akkoord.

Verder rijd de auto nog steeds prima en is het een zeer degelijk aanvoelende auto.

Garantie 3 en onderhoud

  • 137.000 km

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets geplaats heb. Hier het vervolg.

De spanrol is intussen onder garantie vervangen en ook zijn de roest plekken onder de carrosserie-garantie aangepakt.
Dit betrof de linkerwielkast achter, en alle deuren. (De bekende kitranden)

Na enige tijd gereden(enkele maanden) te hebben maakte de auto een wat huilend geluid. Oorzaak: wiel-lager rechtsachter was versleten. Deze laten vervangen bij de plaatselijke garage.

Weer enige tijd later merkte ik dat er af en toe een "bonk" uit het linker vooronder kwam.
Oorzaak hiervan was een versleten stuurkogel. Deze zelf aangeschaft bij de ford dealer en zelf vervangen. Hierna bij een lokale bandenboer de auto laten uitlijnen.

Weer enige maanden heerlijk gereden. Echter een vreemd krakend/schurend geluid was hoorbaar tijdens bochten en optrekken.
Om een lang verhaal en vele zoektochten korter te maken:
Het kastje van het motormanagment systeem welke verstopt zit achter het dashboard kastje, hing niet meer in zijn beugel. Beetje ducktape en klaar! HEt kastje zit weer vast.

Ook kreeg de auto wat last van inhouden/bokken als je een lage snelheid in een hoge versnelling reed. Bv 80 km in zijn 5e of 50 km in zijn 4e.

Omdat de auto toch voor een kleine beurt naar de garage moest, hierna laten kijken.
De klacht werd veroorzaakt door een kapotte bobine. Deze is samen met 4 bougies vervangen en het probleem is opgelost.

Het is nu mei 2011 en ik heb de auto nu een jaar. Als ik kijk wat er in de tussentijd aan de auto toch wel gebeurd is, dan is dat toch wel veel.
Het meeste is onder de garantie aangepakt,
(met uitzondering van de wiellager, stuurkogel, uitlijnen, loshangend MM-systeem en de bobine+bougies)maar het is toch al een aardige waslijst geworden. Als ik dat zelf allemaal had moeten betalen, dan was het een flinke kostenpost geweest.

Hiermee is mijn vertrouwen in Ford wel gedaald. Een volgende auto zal een Ford kunnen zijn, als ik een goede deal met een dealer kan sluiten ivm garantie en vertrouwen in de degelijkheid van de nieuwe Ford. Anders zal ik toch gaan uitkijken naar een Japanse auto omdat deze bewezen betrouwbaarder zijn.
Wel jammer als dat zo is, want de Ford rijd gewoon fantastisch!

Voor nu, tuf ik lekker door in de Ford en ben zeker nog niet van plan hem weg te doen.
Ik hoop dat ik nu minstens een jaar probleemloos kan rijden en wie weet ziet mijn review er dan weer wat positiever uit.

update 24-02-2012

  • 145.000 km

Al weer enige maanden probleemloos rondgereden in de Ford. Het vertrouwen is weer wat terug en de wens naar een andere, nieuwere en grotere Ford (station) is gegroeid.
Op zich bied de kofferbak van onze Sedan voldoende liters aan ruimte, maar het praktische gebruik ervan is wat frustrerend soms. grote pakketten passen moeilijk tot niet in de kofferbak vanwege het "afdakje" veroorzaakt door de achterraam.
Ook het tillen van een boodschappenkrat vanuit de kofferbak vergt soms wat moed, beleid en trouw. Daarnaast is er een baby op komst en dan is een grote, makkelijk toegankelijke kofferruimte zeker geen overbodige luxe. Stiekem dus wat aan het neuzen op internet naar een focus station, maar eerst tuffen we vrolijk door in onze focus Sedan.

Tijdens de jaarlijkse terugkerende GRATIS wintercheck bij de Ford dealer, december 2011, bleek de Langsdraagarm rubber van de achterophanging aan vervanging toe.
Dit laten doen bij de Ford Dealer en aangezien de achter-ophanging toch volledig los moest, de linker EN rechter langsdraagarm-rubbers laten vervangen. kosten totaal: 275 euro incl btw.

Recentelijk twee voorbandjes laten vervangen. De ouden waren bijna "op" en aan vervanging toe. De originele vredestein bandjes zijn vervangen voor twee goodyears. Afwachten wat dit doet met de rijervaring. In ieder geval is het weer veilig rijden.

Sinds kort piept er iets vanonder de motorkap. Met name bij een "koude start" Dit is na enige tijd weer weg/minder, dus ik vermoed dat de v-snaar/multiriem aan vervanging toe is. Kijk het nog even aan, maar zal binnenkort wel aan de beurt zijn.

Grote beurt en Apk

  • 148.000 km

Tijd voor een nieuwe review.

De auto is net heengeweest voor een Grote beurt+ Apk.
De auto is zonder problemen door de APK heen en ook de grot beurt gaf geen problemen.
Wel heb ik de Multiriem laten vervangen, aangezien deze piepte tijdens vochtig weer.

Aricopomp:
De airocopomp is helaas lek en een nieuwe is toch wel heel erg duur. Bij de dealer zit je al snel rond de 900 euro voor het vervangen ervan. En enkele aircospecialisten rekenen ook nog dik 500 euro. Toch nog maar even rondkijken of het wat goedkoper kan, want voor een auto van 13 jaar oud is dik 500 euro toch wel een flinke investering.
Het knaagt wel, want met een baby op komst is een werkende airco toch wel fijn.

Sierstrip:
Tijdens een bezoekje aan de wasstraat bleek een sierstrip niet tegen het schoonmaakgeweld opgewassen. Een nieuwe is in aantocht.

Verder blijft de auto heerlijk om in te rijden en ik hoop er zeker nog vele kilometers mee te mogen rijden

3,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens