Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Ford
  • Fiesta

Ford Fiesta 1.4 TDCi Ghia (2006)

autoreview

2
Ford Fiesta 1.4 TDCi Ghia (2006)
Ford Fiesta 1.4 TDCi Ghia (2006)Ford Fiesta 1.4 TDCi Ghia (2006)Ford Fiesta 1.4 TDCi Ghia (2006)Ford Fiesta 1.4 TDCi Ghia (2006)Ford Fiesta 1.4 TDCi Ghia (2006)Ford Fiesta 1.4 TDCi Ghia (2006)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringFiesta 1.4 TDCi Ghia
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst93.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 81.000 km
  • 27 maart 2009

Nog een half jaartje en ik mag mijn eerste bedrijfswagen inleveren en een nieuwe in ontvangst nemen. Om voor de nieuwe bedrijfswagen een weloverwogen keuze te maken heb ik op deze site al heel wat reviews gelezen en daarmee ook besloten om andere mensen te informeren/helpen met zelf een review te schrijven.

In september 2006 ben ik bij mijn huidige werkgever begonnen als 'eerstejaars - junior' waarbij er geen keuze is in bedrijfswagen. Elk jaar krijgt elke 'nieuwkomer' dezelfde wagen. In mijn jaar ging het om de Ford Fiesta 1.4 TDCI Ghia 2006 in een knalblauwe kleur. (een jaartje later werd het de Opel Corsa en daarna zijn ze begonnen met de Mini CooperD). De standaard-uitrusting van deze Ghia is redelijk compleet voor zo'n klein auto'tje:
-Regen & Lichtsensor
-Boordcomputer
-Electrisch inklapbare spiegels (klappen automatisch in als de auto wordt vergrendeld)
-Electrische voorruitverwarming (een zaligheid, nooit meer krabben in de winter)

De aflevering van de wagen gebeurde door het fleet-departement van mijn werkgever zelf, dus ik heb geen ervaring met de garage waar deze wagen is gekocht.

Het is dus niet mijn eigen keuze van wagen, maar ik ben toch ontzettend blij dat ik deze auto van mijn werkgever heb gekregen (vooral omdat er niets boven gratis rijden gaat ;-)).

Motor:

Het is een klein dieseltje met 68pk, en ook al zijn deze kleine motoren heel hard in trek, ik denk dat de 1.6 TDCI beter was geweest in deze auto. Uiteraard is de trekkracht niet formidabel, de enige manier om aan het stoplicht als eerste weg te zijn is door zeer snel te reageren. Tot 60km/u is er eigenlijk weinig te merken van te weinig vermogen, maar vanaf 60km/u, zeker als je de snelweg oprijdt merk je echt dat het zeer traag gaat. Een ideale stadswagen dus, maar als je er sneller mee wil rijden, en regelmatig snelweg wil doen, ben je bijna continu plankgas aan het geven, wat het verbruik absoluut niet ten goede komt. De boordcomputer geeft over die 80.000km altijd ongeveer 5,6 à 5,9 aan. Echter, als ik aan de pomp sta, giet ik altijd tussen de 30 à 35 liter in de tank, terwijl ik maar 500 à 550 kilometer met een tank diesel kan rijden. Het effectieve verbruik bedraagt dus nog meer en zal ergens tussen de 6 en de 7 liter per 100km bedragen. Dit is écht ontzettend veel voor een kleine diesel, en ik kan me nog steeds niet van de indruk ontdoen dat dit met de 1.6 TDCI beter had gegaan.

Onder de 2000 toeren is er bijna geen vermogen beschikbaar, vanaf 2000 toeren is er (ik heb de officiële cijfers niet bij de hand) genoeg vermogen beschikbaar tot ongeveer 3500 toeren, daarna voel je het vermogen terug afnemen.

De wagen is uitgerust met een handmatige 5-versnellingsbak met nogal vreemde verhoudingen. Het verschil in toerental tussen de eerste en de tweede versnelling is enorm. Als je in eerste tot 3500 toeren rijdt, dan valt de toerenteller terug naar minder dan 2500 toeren in tweede. Wil je dus vlot wegkomen, moet je steeds in eerste tot 3500 toeren rijden, anders heb je in tweede niet genoeg vermogen. Ook bij hoge(snelweg)snelheden is de versnellingsbak niet optimaal (maar dat ligt waarschijnlijk aan het beperkte vermogen van de motor). Bij 120 km/u geeft de toerenteller bijna 3.000 toeren aan. Vanaf 140 km/u zit je rond tegen 3.500 toeren (wat voor zo'n motortje heel veel lawaai maakt) en begin je een zeer irritant (of ben ik misschien te kritisch) gefluit te horen, als je gas geeft (het stopt als je het gaspedaal loslaat), dus dit zal waarschijnlijk met de turbo te maken hebben denk ik.

Samengevat: een ideale motor voor een stadswagen, als je veel snelwegkilometers doet, is hij ontoereikend.

Ruimte:

Het is en blijft een kleine wagen. Maar al bij al valt de ruimte goed mee. Ik (1.76m) hoef mijn stoel niet (te) ver naar voor te zetten om volwassen mensen achter mij te laten plaatsnemen. De koffer is klein, maar handig van formaat. En in tegenstelling tot andere kleine stadswagens toch redelijk ruim. Ter verduidelijking: ik krijg een grote samsonite koffer plat in de koffer-ruimte, en kan daarboven nog een kleinere koffer plaatsen. Dus voor een weekendje weg met 2 is deze auto groot genoeg.

Voor meer dan 2 personen wordt het moeilijker. Wij hebben sinds kort een eerste kindje gekregen en toen begonnen de problemen. Wil ik de maxi-cosi op de achterbank plaatsen, moet de passagiersstoel helemaal naar voor worden geschoven. De kinderwagen (Stokke Explory) krijg ik in geen geval in de koffer gestoken (de koffer is te smal tussen de wielkasten om de koets in de koffer te kunnen steken), en omdat de passagiersstoel helemaal naar voor staat, neemt mijn vrouw plaats op de achterbank en kan ik dus ook de achterbank niet platleggen om de koets mee te nemen. Gevolg: sinds de geboorte van ons zoontje rijden we terug meer met de auto van mijn vrouw rond.

Kwaliteit/comfort.

Bij lage snelheden is deze auto eigenlijk een redelijk comfortabele wagen. Het motortje snort lekker, maar stoort nooit. (Tenzij je snel wil gaan en de motor in de toeren jaagt). Bij stads-snelheden hoor je ook zelden iets kraken of piepen. Vanaf dat je de 60km/u voorbij gaat, verandert dat echter, de motor begint zich dan duidelijk te manifesteren, wat maakt dat je de audio-installatie al redelijk hoog moet zetten om de finesse van de muziek niet kwijt te spelen. Ook praten met de passagiers op de achterbank kan dan niet meer in stilte, dan moet je al redelijk hard beginnen praten.

Rond 10.000 km had ik een irritant gerammel in het rechter-achterportier, genre metaal-op-metaal. Net voordat ik naar de garage wou rijden om dit te laten oplossen is het gerammel gestopt en heb ik het nooit meer teruggehoord.

Ook het plastic-kapje op de versnellingspook, lijkt me los te komen van de pook. Dit is er op geplakt, en ik heb de indruk dat de lijm wat begint te lossen.

Ik heb ook de indruk dat er redelijk snel lampen stuk gaan. Op 80.000km heb ik al 3x een koplamp laten vervangen. Al 3x remlichten laten nakijken, 2x het derde stoplicht laten vervangen en sinds kort werkt het rechtse standlicht vooraan af en toe. Als het niet werkt wanneer ik de auto ontgrendel (leaving home functie) moet ik er eens even tegen meppen en dan brandt het wel. Waarschijnlijk ergens een slecht contact.

Hetgene ik hier ook al in een review van een Ford Mondeo heb gelezen geldt ook voor de fiesta: bij regenweer is de afvoer van regenwater op de voorruit en de zij-ruiten niet helemaal zonder kritiek. Er vormt zich steeds een water-spoor onderaan de zij-ruiten, waardoor de buitenspiegels moeilijker te gebruiken zijn. Dit vind ik toch wel redelijk gevaarlijk. Bij navraag in de garage zeiden ze dat hier niets aan kon worden gedaan, dat dit het gevolg was van het design van de auto.


Onderhoud:

Om de 20.000km moet ik met de wagen op onderhoud. Aangezien we vrij zijn om te kiezen bij welke dealer we op onderhoud gaan (het moet wel een officiële merk-garage zijn) heb ik gekozen voor Permeke in Antwerpen.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat deze mensen altijd onvriendelijk zijn. Misschien heeft dit te maken met het feit dat zij de auto niet hebben mogen aanleveren, misschien met het feit dat het een lease-wagen betreft, in ieder geval, hun antwoorden op mijn vragen zijn meestal niet langer dan enkele woorden.

De service zelf is correct, zoals het hoort, 's morgen breng ik mijn wagen binnen (een collega pikt mij aan de garage op) en 's avonds ga ik hem terug halen. Als ik voor een kapot lampje langs de garage ga, duurt het soms wel redelijk lang vooraleer een lampje vervangen is. Eén keer heb ik er zelfs 2,5u gezeten (al een geluk dat ik mijn PC mee had en een koffie aangeboden kreeg, zodat ik in hun klanten-hoek wat voort kon werken).

____________________________________
--- PROBLEMEN ---

10.000km: een irritant gerammel in het rechter-achterportier, is vanzelf opgelost.

80.000km: ik heb de indruk dat het plastic-kapje van de versnellingspook begint te lossen.

80.000km: over de voorbijde 80.000 km heb ik al ontzettend veel lampjes moeten vervangen. (zie hierboven).

Einde lease

  • 93.000 km
  • 26 oktober 2009

Op 13/10/2009 heb ik mijn fiesta mogen achterlaten bij de dealer waar ik mij nieuwe auto mocht ophalen. (zie andere review).

Ik heb er 3 jaar graag en goed mee gereden, maar ben toch blij dat ik iets groter krijg, want met een kindje erbij, is zo'n fiesta toch wat klein!

3,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Ford Fiesta? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Ford Fiesta
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Ford Fiesta

INFO
XLEasy
XLEasy
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 311
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (5D/6H)
€ 389
Bekijk nu ⟩
Athlon
Athlon
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (5D/6H)
€ 419
Bekijk nu ⟩
DirectLease
DirectLease
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 321
 
Leaseplan
Leaseplan
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (5D/6H)
€ 394
 
Arval
Arval
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium X (5D/6H)
€ 418
 
Ford Fiesta in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Ford Fiesta 1.3-8V Futura Airco, 16" LMV, 89dkm!

    Ford Fiesta 1.3-8V Futura Airco, 16" LMV, 89dkm!

    • 2007
    • 89.163 km

    € 3.650

    Ford Fiesta 1.3-8V Futura 5-deurs *Airco*

    Ford Fiesta 1.3-8V Futura 5-deurs *Airco*

    • 2007
    • 235.318 km

    € 2.450

    Ford Fiesta 1.6 16V 3DR Ghia met airco

    Ford Fiesta 1.6 16V 3DR Ghia met airco

    • 2006
    • 67.794 km

    € 3.650

Meer Ford Fiesta occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Ford Fiesta | Facelift 2021

    248
    • 25 maart 2022

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Fiesta specificaties
  • Ford Fiesta occasions
  • Ford Fiesta video's
Advies en informatie
  • Ford Fiesta tests
  • Ford Fiesta gebruikersreviews
  • Ford Fiesta index
PREMIUM
BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

Om de beste hete hatchback te bouwen, moest je nog niet zo lang geleden opboksen tegen grootheden...

Lees meer
 

Ford Fiesta reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.3 Cool & Sound (2008)

    Ford Fiesta 1.3 Cool & Sound (2008)

    3
    • 11 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.3 Champion (2006)

    Ford Fiesta 1.3 Champion (2006)

    • 5 april 2018
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.3 Cool  Sound (2008)

    Ford Fiesta 1.3 Cool Sound (2008)

    • 9 april 2012
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.4 16V Futura (2007)

    Ford Fiesta 1.4 16V Futura (2007)

    1
    • 4 maart 2011
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.3 Futura (2005)

    Ford Fiesta 1.3 Futura (2005)

    • 23 augustus 2010
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.3 Futura (2005)

    Ford Fiesta 1.3 Futura (2005)

    • 7 juli 2010
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.3 Futura XL (2008)

    Ford Fiesta 1.3 Futura XL (2008)

    6
    • 26 oktober 2009
meer reviews
Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

197

Met de Ford Focus ST en Volkswagen Golf GTI hebben we twee van de laatst overgebleven hete...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Koopwijzer
    Ford Fiesta - Koopwijzer: dit moet je weten over zesde generatie

    Ford Fiesta - Koopwijzer: dit moet je weten...

    39
    • 28 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.6 EcoBoost ST2 (2016)

    Ford Fiesta 1.6 EcoBoost ST2 (2016)

    2
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Fiesta heeft nu minimaal 125 pk

    Ford Fiesta heeft nu minimaal 125 pk

    79
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Ford Fiesta (1994) - Liefhebber Gezocht

    Ford Fiesta (1994) - Liefhebber Gezocht

    12
    • 24 april 2022
  • Nieuws
    Ford Fiesta driedeurs deze zomer uit productie

    Ford Fiesta driedeurs deze zomer uit productie

    39
    • 21 april 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line (2020)

    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line...

    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line X (2022)

    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line...

    3
    • 25 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens een normaal wiel!

    Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens...

    53
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Ford stopt na ruim 50 jaar met productie in Saarlouis

    Ford stopt na ruim 50 jaar met productie...

    33
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Ka (2004)

    Ford Ka (2004)

    1
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Ford Very Gay Raptor en elektrische SuperVan naar Goodwood

    Ford Very Gay Raptor en elektrische SuperVan...

    23
    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden