Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Ford
  • C-MAX Energi

Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2

autoreview

3
Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2
Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringC-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindconclusie: jammer

  • 110.000 km
  • 8 mei 2020

In 2017 ben ik overgestapt van mijn Golf Sportsvan in deze C-Max. Gezien de bijtelling (van 20% naar 7%) leek dat een goede zet.
Achteraf gezien heb ik daar veel spijt van gehad.
De C-Max is geen slechte auto, maar de stap van de Sportsvan naar een Amerikaanse Ford is qua materiaalkwaliteit erg groot.
Amerikaanse Ford? Ja. In de tijd dat plug-in hybrides 7% bijtelling hadden, heeft Ford een stapel C-Max Energi’s uit de VS over laten komen. Allemaal met een net andere neus dan het Europese model, met een vaste (vrij rijke) uitrusting, met een achteras die er doorgezakt uitziet en met materiaalgebruik zoals dat in de VS werd toegepast.
Leer van de beste plastic koeien, randen aan het dashboard die aanvoelen of ze met opzet in je vel snijden, handgrepen die kraken als je er naar wijst, dat soort werk.

Het enige plezier dat ik aan de auto heb beleefd, is het plug-in rijden. Het was werkelijk een sport om het gemiddelde benzineverbruik (alle km/liters benzine) zo laag mogelijk te krijgen en te houden. En dat zonder een rijdende obstructie te zijn voor het overige verkeer, natuurlijk. Bij inleveren stond de teller op 1:34,6.

Jammer dat juist het plug-in gedeelte achteraf redelijk lomp in een bestaand ontwerp werd gemonteerd. Dit had tot gevolg dat de bagageruimte door de accu werd gereduceerd tot abominabele omvang. Als je de achterklap open doet, zie je ook gewoon de klont accupakket liggen, met daarbovenop de nieuwe ‘bodem’. Ik kan me geen auto voor de geest halen waar je je boodschappen zó hoog moet optillen.
Ook leek de voorwielophanging niet helemaal berekend op al dat extra gewicht: in de tijd dat ik de auto reed, heeft hij twee keer een onderhoudsbeurt gehad. En beide keren moesten er rubbers in de ophanging vervangen worden, omdat deze klapperde op hobbelig wegdek.

En jammer dat het ding een draaicirkel heeft als een touringcar. Daar heb ik tot de laatste dag niet aan kunnen wennen en moest dan ook met enige regelmaat steken omdat ik me weer eens verkeken had bij het indraaien op een parkeerplaats. Ben ik dan zo’n slechte chauffeur? Ik denk van niet, want in 25 jaar autorijden was dit de eerste auto waar ik dit probleem had. Maar dat is geen garantie, natuurlijk :-)

Niet vanwege de plug-in, maar toch ook jammer, was dat het panoramadak spontaan ging lekken in de wasstraat.
Het was voor mij een leaseauto, dus verder geen kosten. Maar je zult het als particulier maar hebben...

Jammer dus, dat ik ruim twee en een half jaar in deze auto heb moeten rijden, waarvan ik er ruim twee jaar een pokkehekel aan heb gehad.
En dat is eigenlijk jammer voor de auto, die niet objectief slecht is. Alleen echt niet voor mij.

Dit is niet mijn beste review van een auto, maar hopelijk heeft een potentiële koper van een plug-in C-Max er toch wat aan.

Elektrisch bereik etc

  • 110.000 km
  • 20 juni 2020

Op verzoek nog wat info over elektrisch bereik.
Om optimaal gebruik te maken van de plug-in lading, moet je eigenlijk een tweetal principes aanhouden:
1. Als je rit gedeeltelijk bestaat uit snelweg, probeer de accu dan zoveel mogelijk buiten de snelweg te gebruiken. Ik ging uit van de stelregel dat 80 km/h de maximale snelheid was die ik elektrisch reed. Daarboven is de accu erg snel leeg. Ook heb je op dergelijke wegen vaak weinig regeneratie mogelijkheid.
2. Als je de mogelijkheid hebt, laat de auto dan (zeker in de winter) via de app op temperatuur brengen terwijl hij nog is aangesloten op de elektra. De verwarming is eigenlijk gewoon een gloeispiraal en vreet dus lading.

Om zuinig te rijden kun je de cruise control op Eco zetten, waardoor de auto geleidelijker versnelt ipv quasi-volgas. Sowieso zorgt de cruise control er in hybride stand voor dat de auto veel vaker zal overschakelen op elektrisch, wat het effectieve benzineverbruik vermindert.
In het dashboard kun je zien hoeveel je aan verwarming/koeling aan het verstoken bent. Door de temperatuurinstelling in stapjes aan te passen kun je voorkomen dat de benzinemotor aanslaat ter ondersteuning.
En de remcoach kan je helpen leren bewust regeneratief te remmen.

Met gebruikmaking van die tips, kon ik in de zomer zonder extreem mijn best te doen tot 25 km op een lading halen. Met iets meer moeite haalde ik af en toe ook 30 km: van thuis naar de bioscoop, maar dat lukte ook regelmatig precies niet.
In de winter zakte dat naar 15 tot 20, maar voor mijn gevoel was dat vooral voor de verwarming.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Ford C-MAX? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Ford C-MAX
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Ford C-MAX 1.0 Titanium

    Ford C-MAX 1.0 Titanium

    • 2017
    • 67.188 km

    Op aanvraag

    Ford C-MAX 150pk Titanium Navi Trekhaak Winter pack Privacy Glass Dealeronderhouden

    Ford C-MAX 150pk Titanium Navi Trekhaak Winter pack Privacy Glass Dealeronderhouden

    • 2016
    • 44.430 km

    € 18.950

    Ford C-MAX 1.0 EcoBoost Ambiente Climate Cruise Pdc Trekhaak

    Ford C-MAX 1.0 EcoBoost Ambiente Climate Cruise Pdc Trekhaak

    • 2015
    • 46.260 km

    € 11.999

Meer Ford C-MAX occasions

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford C-MAX specificaties
  • Ford C-MAX occasions
  • Ford C-MAX video's
Advies en informatie
  • Ford C-MAX tests
  • Ford C-MAX gebruikersreviews
  • Ford C-MAX index
PREMIUM
Ford C-Max Plug-in - Mitsubishi Outlander PHEV - Volvo V60 D6 plug-in

Ford C-Max Plug-in - Mitsubishi Outlander PHEV - Volvo V60 D6 plug-in

Vooral dankzij hun belastingvoordeel hebben plug-in hybrides de wind mee. Leaserijders die...

Lees meer
 

Ford C-MAX reviews

  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015) #2

    Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium...

    3
    • 20 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015)

    Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium...

    2
    • 24 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015)

    Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium...

    1
    • 8 mei 2017
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015)

    Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium...

    16
    • 8 januari 2016
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX (2015)

    Ford C-MAX (2015)

    1
    • 12 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 1.6 16V Titanium (2009)

    Ford C-MAX 1.6 16V Titanium (2009)

    2
    • 21 september 2021
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 1.8 TDCi Trend (2007)

    Ford C-MAX 1.8 TDCi Trend (2007)

    2
    • 6 maart 2021
meer reviews
Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

197

Met de Ford Focus ST en Volkswagen Golf GTI hebben we twee van de laatst overgebleven hete...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Op zoek naar een zevenzitter voor maximaal 10.000 euro

    Op zoek naar een zevenzitter voor maximaal...

    63
    • 7 november 2021
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX (2015)

    Ford C-MAX (2015)

    1
    • 12 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 1.6 16V Titanium (2009)

    Ford C-MAX 1.6 16V Titanium (2009)

    2
    • 21 september 2021
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 1.8 TDCi Trend (2007)

    Ford C-MAX 1.8 TDCi Trend (2007)

    2
    • 6 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 1.8 16V Titanium (2008)

    Ford C-MAX 1.8 16V Titanium (2008)

    2
    • 21 november 2020
  • PREMIUM
    Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 - Ford Grand C-MAX - Nissan Qashqai+

    Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 -...

    • 7 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 1.0 EcoBoost 125pk Edition (2014)

    Ford C-MAX 1.0 EcoBoost 125pk Edition (2014)

    1
    • 28 september 2020
Merk
Merk
  • Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens een normaal wiel!

    Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens...

    26
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Ford stopt na ruim 50 jaar met productie in Saarlouis

    Ford stopt na ruim 50 jaar met productie...

    33
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Ka (2004)

    Ford Ka (2004)

    1
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Ford Very Gay Raptor en elektrische SuperVan naar Goodwood

    Ford Very Gay Raptor en elektrische SuperVan...

    23
    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line X (2022)

    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line...

    2
    • 18 juni 2022
  • Achtergrond
    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    59
    • 18 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden