Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 8.300 km |
Ford C-MAX Energi PHEV (particulier)
- 4.082 km
Hallo iedereen!
Hoe zal ik eens beginnen? Uhhh, ik zal me wel ff voorstellen: ik ben Ford Energi en ik ben begin december 2015 17 geworden (heb m’n rijbewijs op m’n 17e verjaardag gehaald. De Ford, waarover deze review gaat is niet van mij, echter rij ik er regeltmatig in. Hoe ’t zit vertel ik later in deze review! Wel kan ik zeggen dat deze auto niks met bijtelling te maken heeft. Gewoon particulier gekocht.
Hoe t begon…
Het was eind augustus. M’n neef was 17 geworden dus kwam de hele familie + vrienden bijeen om z’n verjaardag te vieren. We komen uit de randstad en de verjaardag was in Brabant dus ’t was wel een stukje rijden. ’s Avond besloten mijn grootouders om huiswaarts te keren. Ongeveer een uurtje later besloten wij hetzelfde. Tot onze verbazing zag ik op de A2 t.h.v. Utrecht een auto op de vluchtstrook staan die wel heel erg leek op de Toyota van m’n grootouders…. We zijn direct gekeerd om vervolgens te stoppen om te vragen wat er aan de hand was. M’n opa, die samen met m’n oma in de berm zat vertelde dat de auto begon te ploffen en knetteren en vervolgens opeens uitviel. Het leek wel een kerstboom zei hij lachend: “elk lampje wat kan branden brandde”.
Uiteindelijk zijn ze door de ANWB netjes opgehaald en thuisgebracht. Een paar dagen na het pechgeval kwam de garage de auto ophalen voor reparatie. Echter kwam de eigenaar van de garage een korte tijd later terug en vertelde dat hij slecht nieuws had: “Meneer, we zijn per ongeluk met een andere auto tegen uw auto aangereden. Aiii,, maarja kan natuurlijk gebeuren. Uiteindelijk bleek de Toyota Totall Loss te zijn dus konden we op zoek naar een nieuwe auto.
Nieuwe auto, welke?
De nieuwe auto moest aan diverse voorwaarden voldoen:
1) Betrouwbaar
2) Hoge instap
3) Prima uiterlijk
4) Automaat
Na wat zoekwerk kwamen we op 3 kandidaten:
1) Toyota Yaris hybride
2) Toyota Auris hybride
3) Ford C-MAX Energi Plug in Hybride
Nu hoor ik sommigen al denken: Huh?!?! Allemaal hybride’s? Dat hoeft toch helemaal niet voor iemand die helemaal niet veel km’s maakt… Veel te duur en niet rendabel. Echter ben ik van mening dat iemand toch moet beginnen ervoor te zorgen dat we in een schonere wereld leven. Anders blijven we naar elkaar wijzen. Tevens vindt mijn opa nieuwe techniek best leuk (hij heeft bijv. Al 3 jaar een smartphone) dus leek hem een hybride juist wel leuk!
De eerste keer dat ik weer bij mijn grootouders op bezoek was zijn we gaan kijken naar de C-MAX bij de dichtstbijzijnde dealer. Zei hadden alleen de C-MAX met een diesel staan dus hebben we die bekeken. Het uiterlijk, de instap en de zit waren uitstekend dus deze auto had al een voorsprong gekregen.
Het aankoopproces
Mijn pa, die net zo autogek is als ik, hoorde dat ze zo tevreden over de C-MAX zijn dus is hij meerdere dealers uit het land gaan benaderen. M’n pa is een kei in onderhandelen dus we wilden wel een goede deal ;)
Uiteindelijk kon een dealer uit de andere kant van het land ons een behoorlijke korting geven op een model uit voorraad. Het was een gloednieuwe (dus 0 km op de klok), lichtgrijs en de Titanium uitvoering. Proefgereden en hup besteld!
Over de auto zelf
Waarom een Plug in Hybride? Zoals ik al zei moet iemand beginnen dusja… En iemand die alleen maar korte ritjes maakt en af en toe een wat langere rit is juist de beste berijder voor een plug in! Zo kan die lekker vaak elektrisch rijden.
De eerste paar maanden was ik bijrijder. Ik had immers nog geen rijbewijs. Echter wist ik meer van de auto dan m’n opa, hahaha. Wanneer je voor de 1e keer instapt merk je al wat een fenomenale auto dit is, klasse! De met leer bekleedde stoelen zitten werkelijk fenomenaal en alles is zeer goed afgewerkt. Het wegrijden is ook zeer speciaal: geen geluid!
Sinds m’n opa de auto heeft is hij laaiend enthousiast! Hij zegt nog nooit zo ontspannen en relaxt te hebben gereden. Sterker nog: hij zegt dat hij autorijden weer leuk is gaan vinden: “ik geniet weer van elke rit”.
Sinds begin december heb ik m’n rijbewijs dus ik heb er meerdere malen in gereden. En in 1 woord: fantastisch! De elektromotor heeft altijd max koppel dus je rijd heel vlot en soepel. De auto stuurt heel direct en gaat makkelijk de bocht om. Ook heb je zeer veel zicht en dat is weer goed voor de veiligheid. Ik rijd regelmatig in de Zafira Tourer en de Yaris van m’n ouders, de Ford rijd overduidelijk beter. Vooral het feit hoe een elektromotor rijd is zalig! Echter ontdekt men dat pas vaak wanneer ze een elektrische auto gereden hebben. Mijn opa was bijvoorbeeld ook zeer positief verrast.
Het opladen gaat ook prima. Aan het eind van de straat staat een paal (ze hebben namelijk geen eigen parkeerplaats). Gemiddeld 2x per week rijd m’n opa daarheen, sluit de auto aan en loopt verder naar huis (+/- 180 meter). 2 Uur later is de auto weer vol en dan haalt m’n opa de auto weer op. Hij vindt het heerlijk om dan ff te lopen: “vroeger liet ik de hond uit, nu de auto”.
Aangezien ze ook wel eens langere afstanden rijden (denk zo’n 3x per maand) is het gemiddeld verbruik uitgekomen op 3.1 L/100 KM. Niet slecht voor een 1700 kilo zware auto zeg ik. Puur op benzine is het verbruik van 1 op 18 ook niet slecht te noemen.
Heeft de auto ook nadelen? Natuurlijk! Echter zijn het er maar 2:
1) De bediening van het aanraakscherm werkt niet handig. Je moet echt een pennetje gebruiken anders druk je steeds fout.
2) Door de accu is de bagageruimte kleiner geworden. De laadvloer is zo’n 20 cm hoger. Echter ziet mijn opa dat weer als een voordeel. Zo kan hij de boodschappenkratten er lekker makkelijk inschuiven en hoeft hij dus niet te bukken bij het in- / uitladen.
Dat is jammer…
Op een gegeven moment hoorden we wanneer de auto reed een piepend geluid afkomstig van rechtsachter. Ik hoorde al direct dat een of ander rubbertje niet goed zat ofzo. Hup naar de dealer gegaan en die had het met een kwartiertje opgelost. Uiteraard onder garantie. Sindsdien horen we niks meer.
Conclusie
Al met al is het een zeer fijne auto. Elektrisch rijd heerlijk en m’n opa dacht nooit dat hij rijden zo leuk vond. Zelfs m’n oma die altijd bijrijder is is helemaal weg van de Ford! Ohhh wat hebben jullie ons toch goed geholpen zegt ze steeds tegen mij en m’n pa.
Zo dit was het wel voor even! Foto’s volgen!
Update!
- 6.400 km
Zo, ongeveer 1/3e jaar later ga ik eens beginnen met het “up to date” houden van mijn review. Aangezien het niet helemaal duidelijk was zal ik om te beginnen nog 1 keertje uitleggen van wie de auto is en hoe die wordt gereden. De auto is van mijn grootvader, een man van in de 80. Hij heeft de auto particulier gekocht en rijd er dus ook als particulier mee (nix leaseauto). De review is door mij, “Ford Energi”, geschreven. En ik ben de kleinzoon die ook regelmatig in de auto rijd (samen met m’n opa) en de auto heeft geadviseerd. De review is op basis van de bevindingen van mij en m’n opa!
Nou, nu weer ff waar het echt over gaat: de auto! Om te beginnen kan ik jullie vertellen dat de auto de 6400 km heeft gepasseerd. Uiteraard zonder enig probleem, maar dat lijkt mij logisch. Nog steeds krijg ik elke keer als ik op bezoek ben te horen hoe blij ze (mijn grootouders) zijn met de auto. Het feit dat mijn grootvader geen last van z’n rug meer krijgt van het rijden is voor hem een groot genot. Uiteraard hadden ze ook in een andere auto betere stoelen kunnen bestellen maar indien ze dat hadden gedaan was de prijs/kwaliteit verhouding niet zo goed als bij deze auto. Hoe ik dat precies bedoel leg ik uit in het kopje kosten.
Verbruik
Laten we eens beginnen met het verbruik. Er is vaak een grote discussie gaande tussen de voor en tegenstanders van PHEV’S wat betreft het verbruik. Naar mijn mening is een PHEV een fantastische techniek die heel zuinig kan zijn mits de techniek goed gebruikt wordt. Aangezien dat nu niet gebeurt is de PHEV bij particulieren in het verkeerde daglicht terecht gekomen. Het is natuurlijk logisch dat het merendeel van de huidige PHEV’s “te veel” verbruikt want ze worden veelal zakelijk gereden. Leaseauto’s maken nou eenmaal veel km’ers dus dat verbruik had men vooraf al kunnen voorspellen. Echter vind ik het jammer en ook slecht dat de lage bijtelling op PHEV’s stopt. Voor particulieren is het kopen van een nieuwe auto vaak toch een te grote investering. Aangezien er zakelijk veel PHEV’s worden verkocht komt het merendeel daarvan na 60 maanden (of eerder) op de occasionmarkt. Veel aanbod drukt de prijs dus dan wordt het voor particulieren heel interessant om bijv. een Outlander PHEV te kopen. Particulieren rijden ook veel minder dus dan wordt het beloofde verbruik vaak wel reëel.
Om mijn laatste regel te onderbouwen heb ik een aantal verbruiksmetingen gedaan bij de C-MAX. De gegeven verbruiken zijn niet wat de boordcomputer weergeeft maar wat de auto daadwerkelijk verbruikt naar aanleiding van de tankbonnetjes.
Gem. verbruik over alle km’ers = 2.9 L/100 km
Verbruik met lege accu in de stad = 5.7 L/100 km
Verbruik met lege accu bij lange snelwegrit en 140 km/h = 6.7 L/100 km
Verbruik met lege accu en max 110 km/h (zoals m’n opa rijd, haha) = 6.1 L/100 km
Verbruik bij stevig accelereren en doorrijden = 8.1 L/100 km
Bereik EV in de winter = 27 km
Bereik EV in de winter met verwarming aan = 22 km
Bereik EV in de zomer = 38 km
Bereik EV in de zomer met airco aan = 33 km
Zoals jullie lezen is er een groot verschil qua verbruik. Wil je dus zuinig rijden dan kan dat maar dat is sterk afhankelijk van je rijstijl en laadgedrag. Echter vind ik 8.1 L/100 km ook best zuinig voor een auto van 1750 kg die je bestuurt alsof je in een Toyota GT86 aan het scheuren bent.
Kosten
Nu even over de kosten van deze auto. Om te beginnen is het echt een hele goeie deal. Als ik via de Ford site een C-MAX samenstel met dezelfde opties en de 1.5 150 pk ecoboost + automaat kom ik op een bedrag uit wat 5000 euro meer is dan dat mijn opa voor zijn C-MAX heeft betaald. Ook is de PHEV in de benzinemodus zuiniger dan de 1.5 ecoboost. Ik vergelijk de PHEV trouwens met de 1.5 aangezien deze het best overeenkomen qua prestaties.
Om het goedkoopst te rijden moet je eigenlijk alles in de EV modus rijden. Het opladen van het 7 kwh accupakket kost bij een openbare paal zo’n €2,10 en bij je thuis zo’n €1,45. Aangezien mijn opa alleen maar bij openbare laadpalen laad is hij in de winter iets goedkoper en in de zomer veel goedkoper dan benzine uit. Das mooi voor de portemonnee!
Wat wel duurder is is de verzekering maar dat wordt volledig gecompenseerd door de lage wegenbelasting.
Het rijgedrag
Ik heb nu inmiddels een half jaar m’n rijbewijs en heb al in meerdere auto’s gereden. Ik noem:
Opel Zafira Tourer 1.4 2012
Toyota Yaris 1.3 2009
Mazda CX-5 2.5 2014
Mazda 3 2.0 2015
Citroen C4 Cactus 1.2 2015
Toyota Prius (model 2) 2004
Volkswagen Golf variant 1.0 2014
Ford C-MAX Energi 2015
Tesla Model S 70D (meegereden helaas hahaha)
Van alle auto’s is mijn nummer 1 de Mazda 3. Schakelt perfect, ligt zeer goed op de weg en heeft een fantastische motor. Echter komt de Ford daar heel dicht bij in de buurt. De wegligging vind ik bijvoorbeeld beter dan de Zafira Tourer. De Ford “vertelt” net iets meer aan de bestuurder. Het lijkt voor sommigen net alsof Ford er een paar accu’s in heeft gegooid maar zo voelt die niet aan. Hij gaat goed de bocht door en het onderstel vertoont bijna geen overstuur. Oke, je voelt het gewicht maar dat stoort niet. Ook de automaat vind ik perfect. Wanneer je gas geeft heb je altijd vol vermogen en dat rijd heel fijn. Ook het “loeien” vind ik niet storend want dat gebeurt bij elke automaat. Echter noemen we het bij bijv. een EDC (van Renault) opbouw van het toerental. Bij beide maakt de motor veel herrie dusja… Naar mijn mening moet je bij elke automaat gewoon geen plank gas geven als je rust wilt.
Nou dit was het weer voor nu. Mijn grootvader heeft (helaas) liever niet dat ik een foto upload dus dat kan nu helaas niet… Misschien later. Mochten jullie vragen of opmerkingen hebben, of wil je een keertje meerijden (; , stel ze dan onderaan. Doei!
Foto!
Heb toestemming gekregen om een foto van de auto te plaatsen, dus voila!
Eerste onderhoudsbeurt
- 8.300 km
Hallo iedereen!
De Ford is nu bijna een jaartje oud en aangezien er een paar kleine gebreken waren waarvoor mijn gootvader toch al naar de dealer moest gaan (garantie kwestie) besloot hij om maar gelijk de 1e onderhoudsbeurt te doen.
De gebreken waar ik het al over had waren:
- De parkeersensoren gaan soms niet aan
- Er zit water in de LED ring om het oplaadklepje
- Wanneer je remt van bijv. 10 km/h tot stilstand piepten de remmen hevig.
Nadat de auto anderhalf uur in handen is geweest van de monteur waren alle gebreken net als de onderhoudsbeurt opgelost.
Wat nog wel leuk is om te melden is dat het "piepen" van de remmen komt omdat mijn opa en ik te vaak alleen maar afremmen op de elektromotor (voor een zo gunstig mogelijk verbruik) waardoor op de remschijven een groter laagje roest was ontstaan dan gebruikelijk. De roest was er door de monteur afgehaald en we moeten in de toekomst harder remmen van hem, hahaha.
Verbruik i.c.m. rijstijl
- 8.300 km
Laten we het nog even over het verbruik hebben. Dat is namelijk (zie mijn volgende voorbeeld) sterk afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder.
Afgelopen week heb ik namelijk met mijn opa een stadje bezocht welk op 48 km (snelwegroute) /42 km (binnendoorroute) van zijn huisadres ligt.
Laten we met de heenreis beginnen: ik reed, via de snelweg. Van de 48 km heb ik precies 20 km op benzine gereden (135 km/h) en de overige 28 km was max 100 km/h (via de electromotor). Toen we aankwamen was de accu net leeg en de boorcomputer gaf een gemiddeld verbruik van 3.0 L/100 km aan. Dit houd dus in dat de auto over een stuk van 20 km ongeveer 1.5 liter benzine heeft gebruikt. Das 1 op 13.3, wat ik behoorlijk zuinig vind (1750 kg en constant 135 km/h).
Bij aankomst konden we de auto aan een laadpaal zetten. Mooi want zo konden we terug ook met een volle accu beginnen.
De terugrit reed mijn opa en hij koos ervoor de binnendoorroute te nemen. Dus zoals gezegd een rit van 42 km. Aan de binnendoorroute was niets speciaals. Gewoon N-wegen en max 100 km/h. Na 39 km was de accu leeg en ging de auto over in de hybrid modus. Echter was de laatste 3 km een 50 km/h weg waardoor de auto de laatste 3 km elektrisch in de hybride modus heeft gereden. We hebben dus over de hele rit 0 liter benzine verbruikt.
Zo, dit was het wel weer ff. Nog vragen/reacties? Stel ze hieronder, ik beantwoord/lees ze graag!
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Ford C-MAX 1.5 150pk Titanium AUTOMAAT | TREKHAAK | BLIS | PANORAMADAK
- 2015
- 82.562 km

Ford C-MAX 1.0 125 Titanium - All Season Banden, Trekhaak, Navigatie
- 2017
- 48.440 km

Ford C-MAX 1.0 EcoB. 101 PK Ambiente, Navigatie, PDC, Clima, Cruise, Rijklaar met beurt & garantie!
- 2017
- 125.540 km
Lees ook

Test: Ford C-MAX Plug-in - Mitsubishi Outlander PHEV - Volvo V60 D6

Ford C-MAX Energi Plug-in Hybrid (2015) - Test

Volkswagen-CEO: ‘band met Ford wordt groter’

Ford Bronco: met 335 pk sterke V6 naar Nederland

Stationwagon razend populair als leaseauto in Duitsland
