Fiat Doblò Cargo 1.6 MultiJet 90 SX (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Doblò Cargo 1.6 MultiJet 90 SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 35.500 km |
Nieuwe auto binnengekomen
Vandaag, 17 oktober 2013 het bericht gekregen dat onze nieuwe Doblo automaat bij de dealer is binnengekomen.
Helaas zal de aflevering nog wel enkele weken op zich laten wachten, omdat hij vanwege een gehandicaptenaanpassing opnieuw door het RDW moet worden gekeurd.
Kenteken binnenbekomen
Onze Doblo (inmiddels aangepast voor mijn handicap) heeft vandaag (11-11-2013) een kenteken gekregen: VG-747-B.
Momenteel staat de Doblo bij de dealer om afgebouwd te worden (betimmering en de accessoires).
Vermoedelijk wordt hij eind deze week of begin volgende week afgeleverd.
Levering + eerste kilometers
- 400 km
Op dinsdag 19 november is onze Doblo afgeleverd, zie: http://www.iveco-schouten.nl/fiat-doblo-cargo/doblo-voor-pater-computers.html
Bij aflevering stond de kilometerteller al op 218km. Deze kilometers zijn gemaakt door de dealer om hem te laten aanpassing vanwege mijn handicap.
Direct al 30km naar huis gereden (aflevering gebeurde in filiaal Spijkenisse ipv. Alblasserdam), daarna woensdag en donderdag ruim 150km gereden.
Na de fotoreportage de zomerbanden op lichtmetaal laten verwisselen voor winterbanden op stalen velg met wieldoppen. Lang niet zo mooi, maar wel zo praktisch.
De auto rijd goed, maar het is wel effe wennen. Vooral de vele piepjes van de automaat bij het starten is af en toe irritant!
Voor de rest rijd hij solide, een goede wegligging en als je de automaatbak niet in de eco-stand, maar in de normale stand hebt, trekt die als een beul! In de eco-stand is goed te doen, maar dan behoren stoplichtsprintjes er niet bij.
We houden jullie op de hoogte!
Controlebeurt + tredeplak achterbumper monteren
- 1.200 km
Vandaag (02-12-2013) ben ik op verzoek van de dealer naar de garage gekomen om de beloofde tredeplank te laten monteren. Deze tredeplank bleek achteraf noodzakelijk om beschadigingen aan de bumper te voorkomen én omdat de bumper zelf achteraf niet stabiel/stevig genoeg bleek om er keer op keer op te gaan staan. Om beschadiging aan de achterbumper te voorkomen, heb ikzelf de beslissing genomen om een tredeplank van 100 euro te bestellen en die te laten monteren.
Van deze gelegenheid heeft de monteur gebruik gemaakt om de boardcomputer na te kijken, de parkeersensoren af te stellen en de Fiat Ecodrive te installeren (wat mij niet lukte).
Voor het monteren van een extra tijdstimer (relais) op de laadruimteverlichting moet ik binnenkort terugkomen. Om deze relais heb ikzelf vandaag gevraagd, omdat standaard de verlichting na 3 minuten uitgaat. Dat is in de cabine wel voldoende, maar in de kofferbak niet, want dan sta ik in het donker met het laden en lossen (wat vaak langer dan 3 minuten duurt).
Echter omdat ik toch terug moet komen voor een nabestelde rubbermat voor de kofferbak (van 200 euro), wordt dat allemaal in één keer opgelost.
Kort maar bondig: Wat extra kosten door wat extra's die het werk moeten vergemakkelijken, maar beter nu dan wanneer de auto al versleten is.
Wat het rijden betreft:
Na het uitlezen van de computer en het herstellen van wat softwarefoutjes en het geven van een extra gebruikersinstructie, zijn de piepjes met de automaatbak verleden tijd. Hij rijd hierdoor nog beter en lekkerder.
Als die kofferbakmat erin ligt behoort schuivende lading tot het verleden en als de verlichting werkt kunnen we die in het donker ook beter bekijken, krijgt deze Fiat van mij een 9,5.
Ondanks het 2x moeten terugkomen (wat deels door eigen zuinigheid komt omdat ik het ook had kunnen mee bestellen) geef ik de dealer een 8 voor het alsnog vakkundig oplossen!
Tot slot: Ondanks een valse start is het verbruik op dit moment 14,34km/liter na 1200km. Het verbruik zal afnemen, omdat er bij één tankbeurt is geknoeid. De boardcomputer geeft 15,1km/liter aan, wat volgens ons aardig in de buurt moet komen.
Wat praktijkervaring
- 11.000 km
(15 maart 2014)
Inmiddels ruim 10000km verder.
Het rijden gaat goed, en de algemene indruk is zeker niet verkeerd: De motor is behoorlijk vel en trekt lekker. Stoplichtsprintjes (mbv. kickdown) gaan lekker vlot, tot op heden iedereen voor gebleven en vele verbaasde blikken achtergelaten.
Snelheden tot 180km op de Duitse Autobahn is goed mogelijk en ook daar houd hij zich heel solide en strak sturend.
Ben ik dan z'n scheurijzer? Nee, helemaal niet!
Normaliter rij ik 100-110 waar 130 mag, vanwege het brandstofverbruik. Want dat is bij deze Dualogic wel een nadeel: Hij heeft geen 6e versnelling!
Dat betekend tot 100km per uur is het verbruik op de snelweg tussen de 18,5 en 20km/liter, bij 120km is dat +/- 14,5km/liter, bij 130 is dat +/- 12,5km/liter.
Voor het optimaalste verbruik moet je niet boven de 2800 toeren uitkomen.
Zoals gezegd stuurt hij erg strak, en met erg veel gevoel, zonder al te veel nadelen ervan te hebben.
Het handmatig schakelen (Neutraal/achteruit etc. gaat inmiddels vrijwel zonder piepjes of tegenstribbelingen, enkel bij het handmatig schakelen gebeurt het nog weleens, maar dat ligt dan aan mij omdat ik te vroeg wil opschakelen.
Ik hoor veel mensen die geen halfautomaat willen vanwege het bonken, maar daar heb ik geen last van. Ikzelf vind dat deze bak het voordeel heeft van minder brandstofverbruik tov. de confessionele koppelomvormer en ik zie geen nadelen.
Tevens vind ik het leuk als ik af en toe ook zelf kan schakelen, wat met een volautomaat niet echt kan.
De rubberen mat achterin heeft na 3 maanden al z'n geld opgeleverd, dat is ideaal: Er schuift niets meer! Dat geld ook voor de tredeplank, alhoewel erop staan niet echt aan te raden is.
Het verbruik is helaas wel wat gedaald naar een gemiddelde van 13,6km/liter. Dit komt vooral door stadsverkeer en vrachtvervoer. Ik heb er nog geen beladen aanhangers achter gehad, ben benieuwd wat het verbruik dan doet.
Conclusie tot nu toe:
+ Motor en trekkracht
+ Ruimte in laadruimte en de antislibmat
+ Het zelf kunnen schakelen met een Dualogic (in vergelijking met een volautomaat)
- Zicht naar rechts is zeer beperkt, waardoor fietsers op een rotonde bij het naar rechts afslaan moeilijk zichtbaar zijn.
- Krappe cabine met teweinig opberg mogelijkheden, ondanks het vak boven het voorraam.
Terug naar importeur
- 35.500 km
Na de accu en startproblemen in Maart leek het goed te gaan tot en met juni 2014. Toen kwamen de accuproblemen weer terug en ging de versnellingsbak ook raar doen.
De Doblo bonkte bij beladen optrekken of sprong naar voren als hij gestart werd nadat er een aanhanger achter gekoppeld was.
Nadat wij een leenauto meegekregen hadden, bleek dat hij bij belading ook veel verder achterdoor in vergelijking met de leen Doblo.
De dealer heeft de automaat bak vervangen, maar het probleem deed zich direct weer op, dus Doblo ging na een paar dagen weer terug naar de dealer. Toen is de hydrauliek van de bak vervangen, en is hij opnieuw geprogrammeerd. Dat leverde iets verbetering op, maar daarna schakelde hij zeer raar: Snelweg oprijden kon met +7000 toeren, maar als je bij 80km per uur je gas losliet (en niet remde, maar uit liet rollen), schakelde hij soms ook pas naar z'n 4 terug bij minder dan 20km per uur, wat schokken van de auto tot gevolg had.
Weer terug naar de dealer, maar de dealer beweerde dat er geen problemen waren.
Na anderhalve weer doorgemodderd te hebben, ging hij op de A15 bij knoppunt Deil op de linkrijstrook spontaan in z'n vrij. Uit laten rollen, en naar de vluchtstrook. Boardcomputer uit laten lezen door een garage daar in de buurt, deze gaf foutcode P2900 aan, wat inhoud dat het gas en de rem tegelijkertijd is ingedrukt. Kan gebeuren, maar volgens ons en de ANWB-wegenwacht mag een versnellingsbak daar niet van slag raken!
Terug naar de dealer, die beweerd dat de auto correct is. Contact opgenomen met importeur, deze zegt dat de dealer het moet oplossen, maar die kan het niet opgelost krijgen.
Uiteindelijk bleekt dat de Doblo+semi-automaat niet geschikt is voor zware vrachten in combinatie met distributieverkeer waarvoor wij hem gebruiken. Dit heeft de dealer erkend, en de importeur wilde de Doblo terug voor onderzoek. Omdat Fiat geen volautomaten meer kan leveren, hebben de importeur en de dealer een inruilbod gedaan.
Ondanks dat deze inruilprijs van een Doblo met 35500km in 1 jaar (waarvan 14 weken in de garage doorgebracht) ruim 1/3 van zijn nieuwprijs heeft afgeschreven zijn wij toch akkoord gegaan.
Direct daarop hebben wij een bestelling geplaats voor een nieuwe Mercedes Vito 114 CDI-volautomaat met verzwaard chassis en veel opties.
Zie het nieuwe review: http://www.autoweek.nl/autoreview/39672/mercedes-benz-vito-114-cdi-136pk-6-deurs-3200kg
Daarom eindigt ik het review van deze Doblo met het spreekwoord: Soms is goedkoop ook duurkoop!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.