Fiat 124 Sport Spider (1983)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 124 Sport Spider |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1983 |
Jaar van aanschaf | 1993 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
ERVARINGEN
- 120.000 km
Tja, je bent jong en je wilt wat. In 1993 (op mijn 23 ste) kocht ik mijn droom auto, een 124 europa spider... nee, niet die van FIAT, maar gebouwd bij de pininfarina fabriek, met het mooie modernere dashboard. in de mooie azzura lichtblauw. Prachtig mooie auto, beige interieur, zwart dak, cromodora velgen erop. helemaal af dus... Maar je wilt toch (hoe exclusief en zeldzaam deze versie ook is) een beetje personaliseren.
Dus: nieuw beige dak er op, sportvelgen (jawel, 15 inch!) later kwamen daar koni geel met verlagingsset onder en een Ansa sportuitlaat.
Jaren probleemloos mee gereden (als dagelijkse auto!), buiten de kleine mankementjes zoals lekkage, verwarmingskraantje lek, en dat soort kleine dingetjes, niet echt veel problemen. En toen begon het autotje steeds uit te vallen op de vreemdste momenten, veel gezocht naar de oorzaak, maar het was niet te vinden. Dus het autotje begon z’n charme te verliezen, ik kocht een Japanner (honda) en parkeerde de 124 op een parkeerplek voor het huis, netjes onder een boom.... en daar heeft ie een jaar gestaan (ach, je bent druk, toch?)
Na dat jaar de auto toch maar gestald, want de buitenkat van één van de buren begon het dak open te krabben, dieven probeerden de auto als opslag te gebruiken (op een dag lag er allemaal stereo apparatuur in). En daar heeft ie een tijdje gestaan!
En dan op een dag open je de garage en denkt: wat gaan we er mee doen?
Verkopen doe je niet, want het is een jeugdliefde, maar in die staat viel er ook weinig voor te vragen.
Dus in 2002 heb ik de auto compleet gerestaureerd (vraag me niet wat de kosten waren en de stress die er mee gepaard ging!) en nu ziet ie er dus uit zoals op de foto!
Enne oh ja, het uitvallen van de motor had te maken met het (denk daar maar eens aan als alles het verder goed doet) het contactslot.
Toelichting:
Comfort: spijkerhard door de koni geel set (moet je van houden, maar stuurt retestrak!)
Gebruikskosten: natuurlijk hoog door de restauratie! Zonder restauratie, gemiddeld!
UPDATE 8juli 2008:
Auto is weer door de APK, alleen het slangetje van de ruitwasinstallatie moest vervangen worden.
Sinds begin is de auto ook belastingvrij.
UPDATE 29 juni 2009
Omdat ik zeer weinig met de auto rij, is deze te koop voor 13.500,- ( of een aannemelijk bod!)
Bij Interesse graag mailen met longosan@hotmail.com
PROBLEMEN
- 120.000 km
Lekkages, kachelkraantje lek, omhooglopen van de motortemperatuur (ontluchting, bekend probleem), en natuurlijk het contactslot.
Allemaal verholpen na de restauratie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Fiat 124 Spider Abarth Abarth 1.4 MultiAir Turbo | Airco (automatisch) | Armsteun | Audio installatie
- 2017
- 60.398 km

Fiat 124 Spider Abarth 1.4 Turbo 16v 170pk Automaat Bose | Sport Uitlaat
- 2017
- 47.392 km

Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Lusso Automaat | Supersprint uitlaat | Zwarte LMV | Navigatie | Bose Audio |
- 2018
- 67.668 km