Fiat 124 Sport Spider (1983)

autoreview

Fiat 124 Sport Spider (1983)

Signalement

Uitvoering124 Sport Spider
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1983
Jaar van aanschaf1993
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst120.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 120.000 km

Tja, je bent jong en je wilt wat. In 1993 (op mijn 23 ste) kocht ik mijn droom auto, een 124 europa spider... nee, niet die van FIAT, maar gebouwd bij de pininfarina fabriek, met het mooie modernere dashboard. in de mooie azzura lichtblauw. Prachtig mooie auto, beige interieur, zwart dak, cromodora velgen erop. helemaal af dus... Maar je wilt toch (hoe exclusief en zeldzaam deze versie ook is) een beetje personaliseren.
Dus: nieuw beige dak er op, sportvelgen (jawel, 15 inch!) later kwamen daar koni geel met verlagingsset onder en een Ansa sportuitlaat.
Jaren probleemloos mee gereden (als dagelijkse auto!), buiten de kleine mankementjes zoals lekkage, verwarmingskraantje lek, en dat soort kleine dingetjes, niet echt veel problemen. En toen begon het autotje steeds uit te vallen op de vreemdste momenten, veel gezocht naar de oorzaak, maar het was niet te vinden. Dus het autotje begon z’n charme te verliezen, ik kocht een Japanner (honda) en parkeerde de 124 op een parkeerplek voor het huis, netjes onder een boom.... en daar heeft ie een jaar gestaan (ach, je bent druk, toch?)
Na dat jaar de auto toch maar gestald, want de buitenkat van één van de buren begon het dak open te krabben, dieven probeerden de auto als opslag te gebruiken (op een dag lag er allemaal stereo apparatuur in). En daar heeft ie een tijdje gestaan!
En dan op een dag open je de garage en denkt: wat gaan we er mee doen?
Verkopen doe je niet, want het is een jeugdliefde, maar in die staat viel er ook weinig voor te vragen.
Dus in 2002 heb ik de auto compleet gerestaureerd (vraag me niet wat de kosten waren en de stress die er mee gepaard ging!) en nu ziet ie er dus uit zoals op de foto!

Enne oh ja, het uitvallen van de motor had te maken met het (denk daar maar eens aan als alles het verder goed doet) het contactslot.

Toelichting:

Comfort: spijkerhard door de koni geel set (moet je van houden, maar stuurt retestrak!)
Gebruikskosten: natuurlijk hoog door de restauratie! Zonder restauratie, gemiddeld!

UPDATE 8juli 2008:

Auto is weer door de APK, alleen het slangetje van de ruitwasinstallatie moest vervangen worden.
Sinds begin is de auto ook belastingvrij.

UPDATE 29 juni 2009

Omdat ik zeer weinig met de auto rij, is deze te koop voor 13.500,- ( of een aannemelijk bod!)

Bij Interesse graag mailen met longosan@hotmail.com

PROBLEMEN

  • 120.000 km

Lekkages, kachelkraantje lek, omhooglopen van de motortemperatuur (ontluchting, bekend probleem), en natuurlijk het contactslot.

Allemaal verholpen na de restauratie.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.