Abarth 124 Spider - Mazda MX-5 - Mercedes-Benz SLC
Dak open en gaan!

Wind in de haren en spelen, jagen van bocht naar bocht met een grijns van oor tot oor. Met welke tweezits achterwielaandrijver maak je de leukste kilometers (en als het even kan met een nog enigszins bereikbaar prijskaartje)? In de aanloop naar de nieuwe Z4 is bij BMW het oude model stilletjes uit de prijslijst verdwenen. Elders komen we dit soort open sportwagens alleen nog tegen in de catalogi van Fiat, Mazda en Mercedes-Benz, die je respectievelijk de 124 Spider, MX-5 en de SLC bieden. Nieuwsgierig naar welke roadster het meeste plezier levert, hebben we ze naast elkaar gezet als Abarth 124 Spider, MX-5 SkyActiv-G 160 en SLC 180 9G-Tronic. Bij de Abarth en Mazda gaat het om de dikste versies, de Mercedes heeft de basismotor met automaat (de potentere versies van de SLC spelen in een andere selectie met overeenkomstige prijskaartjes). Op papier staat er een trio met vergelijkbare prestaties en dito cataloguswaarden. Er zijn ook verschillen: de Abarth en de Mazda wegen met hun stoffen kapjes om en nabij de 1.000 kilo, terwijl de Mercedes met zijn ingenieuze panorama-vouwdak 300 kilo zwaarder is.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test Mazda MX-5 - Nog altijd het antwoord op de vraag: wat is rijplezier?

Mazda MX-5 extra sterk dankzij supercharger

Achteruitkijkspiegel - ‘Hoezo pick-ups weren in steden, ze hebben toch typegoedkeuring’

Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier generaties

Mazda MX-5 - Back to Basics
