Fiat 124 Sport Spider (1970)

autoreview

Fiat 124 Sport Spider (1970)

Signalement

Uitvoering124 Sport Spider
Bouwjaar1970
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf77.000 km
KM-stand laatst79.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 79.900 km

Mei 2008 Welkom

Sinds een klein jaar ben ik in het bezit van de auto waar ik jaren geleden verliefd op ben geraakt. Na lang speurwerk en bijstelling van mijn wens (in het begin wist ik niet eens welk merk & type het was!) uiteindelijk op zoek gegaan naar een originele Nederlandse auto.

Tot nu toe heerlijk rij-ijzer. Liefde maakt blind, maar ik geniet er zeker van. De auto verdient wat noodzakelijke TLC en verder heb ik nog wat wensjes van kleine en grotere omvang. De auto is helemaal uit elkaar geweest en zowel de techniek als de carrosserie zijn op orde gemaakt. De cabine moet nog wel wat aangepast worden.

Het rijden is wennen, je zit laag in een klein autootje in de bekende Italian monkey positie, maar zóóó heerlijk! Schakelen met de vijf-bak gaat lekker en met de grote, en heel dunne, hoepel kun je de auto strak de bochten om leiden. Dit ook zeker door de aandrijving op de achterwielen. De bodemvrijheid is beperkt met name door het carter en het feit dat dit een Europese uitvoering is; dit al een paar keer ervaren. De tip van de gele koni's is dan ook nog niet door gevoerd.


Maart 2009 De eerste echte zomer

Het is nu zomertijd en dus kan de auto uit de garage. De set originele Cromodora CD30 Abarth velgen uit 1976 zit er inmiddels onder en daarmee ziet de auto er echt veel beter uit. De velgen komen van een echte liefhebber die zelf zijn Fiat X1/9 heeft gerestaureerd naar beter dan nieuw!

Eerste weekend in de zomertijd zijn we meteen een mooie rit gaan maken naar Noord Frankrijk. Super om over die bochtige weggetjes te rijden. Ook de snelweg is totaal geen probleem, het is goed meekomen met de moderne auto's. Wel met een zeer anticiperende rijstijl natuurlijk, want er zitten nog geen gordels in en de remweg is ondanks de vier schijfremmen toch langer dan gewend.

Ik ben nog steeds bezig om interieur delen uit de VS te halen; scheelt echt aanzienlijk met hier qua euro’s. Het verzenden is nog even een probleempje m.n. omdat het om deurpanelen gaat, dus best een groot pakket; iemand ervaring of tips?

08/06/09 Aangezien het rijden met een auto zonder goed werkende achterremmen niet echt plezierig is, heeft de Fiat een tijdje stil gestaan. De remklauw rechts achter was lek, vandaar. Een revisie setje van Martin Willems (heel snel binnen) en een paar uur werk hebben gezorgd voor de oplossing. Ik kan weer lekker rondtoeren. Ik heb de klus laten doen door mijn garagist, voelde nog iets te hoog gegrepen voor een beginnend hobby-ist. Voordeel is nu dat de uitlaat niet meer bonkt, ook dat heeft hij even verholpen.

18/06/09 Afgelopen weekend naar Spa-Francorchamps geweest naar SpaItalia2009. Een heel tof evenement en de lange rit h/t zeker waard. Samen met twee Giulia's daarheen gereden en ook over het circuit opgeweest; wat een geweldige ervaring! Een circuit is natuurlijk al een belevenis, en dan is dit nog een van de mooiste ter wereld. Die Eau Rouge is in het echt behoorlijk intimiderend, zeker met 90 pk!
De laatste ronde begon de Fiat wat nukkig te doen en de thuisrit was eigenlijk niet echt plezierig. Tja, op drie cilinders loopt deze auto niet echt plezierig...

15/11/09 Na wat klein onderhoud en aan het ontstekingssysteem (contactpuntjes, bobine, bougies en bougiekabels) rijdt de Spyder als een zonnetje. Zelfs beter dan daarvoor. Dit jaar afgesloten met een heerlijke najaarsrit door het Zeeuwse. Deze was georganiseerd door de 124 Sport Spider Register en dat was heel goed gedaan. Heerlijk met mijn kleine man over de polderweggetjes getoerd; daar komt deze auto toch echt wel goed tot zijn recht!
Na een goede was/poetsbeurt staat de Fiat inmiddels weer op stal. De wintertijd is aangebroken en daarmee de verzekering beperkt. Hopelijk kom ik deze winter toe aan wat optische verbeteringen...


Februari 2010 Kom maar op zomertijd!

Veel aan de auto heb ik niet gedaan deze winter (eigenlijk helemaal niets). Maar goed dat het bijna zomertijd is! Laatst wel de auto even uit de garage gereden: meteen starten en lopen als een zonnetje. De accu had ik dus ook niet afgekoppeld. Zag wel dat er een muisje in mijn dashboardkasje gewoond heeft....ach, er is niets kapot echt boos worden op een muis met goede smaak lukt mij ook niet. En niet te vergeten: dit jaar is de auto 40 jaar oud!

Mei 2010

Eerste rit na de overgang naar de zomertijd was naar mijn garagist; tijd voor de tweejaarlijkse APK. Zonder problemen doorheen gerold. Olie wel laten verversen en remmen losgemaakt, helemaal goed dus! Aangezien de weergoden ons een paar hele mooie cabriodagen gunden (droog, beetje zon is al weer om topless te genieten) heeft de Spider er al weer wat kilometers opzitten. Genieten met een grote 'G'!

PROBLEMEN

  • 79.900 km

> Accu moest wel worden opgeladen na de 'winterslaap', echter dat is mijn eigen schuld (niet ontkoppeld/geen druppellader) Starten gaat heerlijk soepel en verder doet alles het gewoon goed. (in 2010 geen probleem)
> Uitlaat bonkt soms tegen de wielophangingsbevestiging aan. Op zich niet schokkend, wel irritant. (inmiddels opgelost)
> Starten ging beduidend slechter na toevoeging van een additief, dat doe ik dus ook nooit meer!
> Lekkende remklauw. (inmiddels gereviseerd)
> Versleten contactpunten en bobine met als gevolg dat de auto voor geen meter liep(inmiddels vervangen)


3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens