Ferrari Mondial t (1989)

autoreview

Ferrari Mondial t (1989)
Ferrari Mondial t (1989)Ferrari Mondial t (1989)Ferrari Mondial t (1989)Ferrari Mondial t (1989)Ferrari Mondial t (1989)Ferrari Mondial t (1989)Ferrari Mondial t (1989)Ferrari Mondial t (1989)Ferrari Mondial t (1989)

Signalement

UitvoeringMondial t
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf88.273 km
KM-stand laatst89.938 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Droomauto aangeschaft Ferrari Mondial 3.4T

  • 88.273 km

Als zeer grote Fan van italiaanse auto's ben ik inmiddels in het bezit van diverse bijzondere Fiats waaronder o.a. een Uno Turbo, Fiat Croma Turbo, Fiat Coupe 20v Turbo. Naast al deze bijzondere Fiats bleef toch de grote wens om toch eens een rode bolide met het bekende stijgerende Paardje te bezitten.

Na het regelmatig checken van de diverse auto verkoop sites kwam ik bij de Gallery Brummen een prachtige rode Ferrari Mondial 3.4T tegen met komplete onderhoudshistorie. De Ferrari Mondial is/was altijd een ondergewaardeerde Ferrari waardoor de 2e hands prijzen "relatief" nog betaalbaar zijn.

Gelijk ben ik zaterdags wezen kijken naar de Ferrari en was gelijk verkocht...de rode lak glom als een spiegeltje en het plaatwerk was nog mooi strak. Het lederen interieur zag er netjes en verzorgt uit en de Ferrari stond op mooie brede 19" sloffen.
Daarop ben ik naar een verkoper gelopen en e.a. gevraagd over de Ferrari qua onderhoud en mogelijkheid tot een proefrit. Na van de verkoper zijn kaartje te hebben gehad, direct thuis overlegt met moeders de vrouw en zij gaf direct aan om gelijk een proefrit in te plannen voordat deze Ferrari verkocht zou zij. Alzo gedaan en de week erop naar Brummen met de Fiat Coupe samen met de vrouw. Wij komen aanrijden en of het zo heeft moeten zijn werd de Ferrari net naar buiten gereden voor de proefrit ?
Gelijk gevraagd of hij de Ferrari even achter op terrein wilde rijden zodat ik even foto's kon maken samen met mijn Fiat Coupe.

Daarna samen met de vrouw naar binnen om de proefrit voor te bereiden qua papieren / groene platen en om onderhoudshistorie even door te nemen.

Toen was het zover .. de verkoper zou het eerste stuk rijden en halverwege zou ik het stuur overnemen en zou ik zelf kunnen ervaren hoe het stijgerende paardje rijdt. De proefrit was geweldig met die heerlijk klinkende en jankende V8. De bediening werd naar mate de motor en en versnellingsbakolie op temperatuur kwamen steeds lichter en was het echt een feestje om met de Ferrari te rijden.

Bij terugkomst bij de Gallery Brummen hebben we de Koop rondgemaakt en zou de Ferrari afgeleverd worden met een onderhoudsbeurt en nieuwe APK.
Tevens afgesproken dat de Ferrari getaxeerd zou worden ten behoeve verzekeringswaarde auto verzekering.
De afleverdatum zou ongeveer 4-6 weken zijn aangezien de werkplaats het ontzettend druk had met alle afleveringen van verkochte bolides.

Hellaas kreeg ik na 6 weken een telefoontje waarbij de Big Boss Nico Aaldering himself mij belde met de mededeling... "ik heb slecht en ik heb goed nieuws" ??? Het slechte nieuws is dat er sluiting in de regeling van de kachelunit zit ... het goede nieuws dat het mij "niets" ging kosten qua ??? Het was een flinke klus waarbij het hele dashboard eruit moest om bij de kachelunit te kunnen komen en de prognose was dat dit zeker 4 dagen ging duren om de storing te verhelpen en het dashboard weer terug te bouwen. Ondertussen werd ik op de hoogte gehouden en kreeg ik diverse foto's van de werkzaamheden.

En ja toen was daar het moment...de verkoper belde om een dag en tijd af te spreken om de Ferrari op te halen. Een kleine week later was het zover... bij binnenkomst stond de Ferrari klaar bij in de showroom. De verkoper kwam naar ons toe en nadat we alle papier formaliteiten hadden afgerond en een lekkere fles Wijn ? hadden gekregen was het dan eindelijk zover. De Ferrari werd naar buiten gereden en na de felicitaties van Nico Aaldering met de aanwinst nam ik plaats achter het stuur van de Ferrari en draaide de sleutel in het contact om.... de V8 kwam ronkend tot leven... de weg terug naar huis was een feestje ?? en het viel me gelijk op hoeveel mensen en jochies keken en zelfs foto's proberen te maken.

De Ferrari staat netjes warm en droog gestald en het is wachten op het mooie weer. Inmiddels heb ik wel al diverse spullen gekocht zoals een originele Ferrari binnenhoes, versnellingsbak antidiefstal slot, sportpedalen en nog wat andere kleine verfraaiingen ?

Uiteraard ga ik jullie op de hoogte houden over deze Ferrari Mondial.

Maandelijkse vaste kosten
- wegenbelasting € 62,- per maand
- All-risk verzekering € 46,- per maand

Korte Update

  • 89.450 km

Even een korte update van Ferrari.

De Ferrari rijdt nog altijd subliem en de sound van de V8 is verslavend. Inmiddels naar Ferrari meeting geweest en moet zeggen mijn Ferrari was toch erg in trek en ze vonden de V8 erg goed klinken qua geluid.

Het verbruik valt best mee want bij normaal rijden en af en toe ff lekker doorhalen in de toeren..ruim 9000 tpm kom ik uit op gemiddeld 1 liter op 8/9 km. Wel tank ik de "dure" premium brandstof VPower met hoger octaan gehaalte.

Nog problemen gehad?  Ja de riem van de Dynamo bleek te strak te staan waardoor de ophanging brak en de koelvinnen van de Dynamo tegen huis aan liepen wat zorgde voor flink gejank van metaal op metaal.  De Dynamo bleek een duur geintje want is alleen geleverd in dit type Ferrari en reviseren was niet meer mogelijk. Gelukkig een nieuwe Dynamo gevonden in Duitsland.

Over aantal maanden moet de Ferrari voor de APK dus afwachten of daar nog iets uit komt. Voor nu gaan we met mooie weer in aantocht weer lekker genieten van de V8 ?

Update Ferrari

  • 89.672 km

Vandaag heeft de Ferrari Mondial een mooi classic houten Nardi stuurtje gehad en zijn er originele sportpedaaltjes gemonteerd.

Wat als goed is vandaag verholpen is een kwaal die voorkomt bij de Ferrari Mondial & Ferrari 348 is dat als de auto goed heet is ( bedrijfstemperatuur ) deze vaak niet start. Als de motor daarna afgekoeld is start deze weer wel gewoon. Destijds is hiervoor een "Recall" geweest bij Ferrari Nederland maar deze aanpassing was helaas bij mijn Ferrari niet gedaan. Aangezien de motor achterin zit en de accu voorin wordt de stroomkabel welke van de startmotor loopt naar de accu te "heet" en hierdoor geeft deze geen 12v meer af. Dit is natuurlijk heel vervelend en hinderlijk als je bv wilt tanken e.d.

Dus vanaf nu is dit probleem ook verholpen en kunnen we lekker gaan cruisen de komende zomermaanden.

Volgende maand staat een grote onderhoudsbeurt gepland met vervangen distributieriem en komplete check up.

Volgende maand meer daarover... ?

Ferrari Grote Onderhoudsbeurt + nieuwe APK

  • 89.938 km

Vandaag, zaterdag 29 juli 2023 de Ferrari Mondial 3.4T weer opgehaald bij Ferrari Specialist Forza Services te Oss nadat wij deze hadden weggebracht op 8 juli jl.

Inmiddels heb ik ca 1,5 jaar met de Ferrari gereden nadat ik deze gekocht had bij " The Gallerie" in Brummen gekocht had en ondanks dat de "oude distributie" riem er pas 1600 km op zat en 4 jaar oud was wilde ik, zoals ik met al mijn auto's doe, een "ijkpunt" hebben van de staat van de Ferrari en dan vanaf dat punt de Ferrari perfect onderhouden en er héérlijk van gaan genieten.

De ontvangst bij Forza Service Oss was gemoedelijk met zeer veel kennis van Ferrari's heetgeen mij een zeer goed gevoel gaf. Nadat ik daar alles even bekeken had van showroom tot werkplaats waar Ferrari's stonden van 100.000 euro tot een paar miljoen. Forza Service Oss werkt transparant en alles gaat in goed overleg en ze denken mee om de kosten indien mogelijk zo laag mogelijk te houden.

De Ferrari Monteur maakt eerst een korte testrit vooraf ter beoordeling van de Ferrari en kijkt daarna de auto op brug verder helemaal na en daaruit volgt een uitgebreid verslag met foto's met bevindingen en aanbevelingen.

Daarna zijn ze met mijn Mondial aan de slag gegaan en hierbij een overzicht van alle werkzaamheden:

Motorische werkzaamheden:
Achterklep demontage t.b.v uitbouw motor.
Motorcompartiment reinigen
Demontage aandrijféénheid
motor in & uitbouw kompleet met frame en schokbrekers.
Aflaten vloeistoffen
Vervangen spanrollen, distributie riem monteren en timing controle.
Nieuwe Dynamoriem met spanrollager
Nieuwe Aircopompriem
Vervangen bougiekabelset + nieuwe bougies ( 8 stuks )
Nieuwe airco leiding
Nieuwe brandstof leidingen + nieuwe wartelaansluitingen
Nieuwe benzine filters ( 2 stuks )
Nieuwe benzine rail met injectoren
Nieuw K&N sportluchtfilter.
Nieuw oliefilter + motor olie
Nieuw versnellingsbak/tussentandwielhuis olie
Diverse nieuwe pakkingen motor o.a. nokkenaskeerring met O-ring
Nieuw schroefdraad aflaatplug koelvloeistof ( schroefdraad kapot en was verder dicht gekit ) + verversen koelvloeistof.
Nieuwe stuurbekrachtigingsslang
Nieuw chassismoeren en diverse nieuwe boutjes o.a. kleppendeksel en bodembeplating

Remmen :
Remvloeistof spoelen en ontluchten
Remschijven en naven grijs laten lakken ( waren verroest )
Nieuwe Remvloeistof
Handremkabel weer door chassis buis laten lopen, lag nu los.

Cosmetisch :
Alle raamlijsten buitenzijde laten ontroesten en opnieuw zwart laten spuiten.

Interieur :
Nieuwe stuurkolomschakelaar voor gebruik van verlichting en ruitenwissers ( lichtschakelaarhendel gebroken in maganiek van huis )
Deurbekleding vastzetten

Nieuw APK
Proefrit en eindcontrole

Uiteraard zijn de kosten erg hoog, je kan er een mooie 2e hands auto van kopen, maar hoop dat ik de komende jaren geen hoge kosten meer heb en lekker jaren kan genieten van de héérlijk jankende V8 ?

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (67)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.