Ferrari Ferrari Mondial 3.2 QV (1987)

autoreview

Ferrari Ferrari Mondial 3.2 QV (1987)

Signalement

UitvoeringFerrari Mondial 3.2 QV
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf51.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ferrari Mondial 3.2QV

  • 51.000 km

Mijn besluit om mijn Volvo V50 te verkopen en dit type auto te kopen was na het weer zien rijden van een oude Dino 308 GT4. Ben op internet gaan bladeren en kwam er al snel een paar tegen. Prijs verschillen lopen erg uit een en besloot gewoon eens te gaan kijken wat je voor de laagste prijs (14.000,- eur) kon krijgen. Je raad het al.. het was niet best. Roest en onderhouds achterstand voerden de toon!

Niet te min was ik erg gecharmeerd van de binnenkant. Lekker spartaans en de stoelen subliem! Deze 35 jarige oldtimer bezit ook airco al deden deze het vaak niet.. (Oude R12 systemen die omgebouwd moeten worden of vervanging van freon naar R134a) Ben naar wat duurdere modellen wezen kijken, maar de terleurstelling werd niet minder helaas. Redelijk opgeknapt, maar roest was hier ook niet weg te denken.

Had intussen redelijk veel gelezen over het onderhoud en kwam op www.birdmanferrari.com terecht waar heel wat service onderhouds onderwerpen werden besproken. De Dino 308 GT4, 308 GTB en ook de Mondial verschillen weinig van elkaar omdat ze dezelfde motor dragen en alles redelijk hetzelfde is gebleven. Je ziet wel de groeiende lijn van innovatie in de technologie die er door de jaren heen bijkomt.

Na velen malen gaspedaal.nl te hebben bekeken dook er ineens een rode Mondial uit 83 op met de titel "Mondial/308 te koop 86.000km" in Ede. Mijn interesse was gewekt al had deze niet meteen mijn voorkeur. In Ede aankomen was ik aangenaam verrast over de staat van de carrosorie. Hier en daar een plekje roest maar dat was te overzien. Het interieur was niet om aan te zien. versleten stuk en eigenlijk ook hoe een 30 jarige auto eruit ziet als je er niets aan doet. Natuurlijk was ook deze aan een grote service beurt toe! Voor de rest liep het mooi.

Ben terug gegaan wat het me zou kosten om hier het eerste jaar mee te rijden, maar het interieur stoorde me behoorlijk.. je ziet toch meer de binnenkant dan de buitenkant als je ermee rijdt. Gezien dit feit vond ik het niet waard om deze Mondial te kopen. Het verbaasde me enigsinds dat deze Mondial snel was verkocht voor de prijs van 16.500, eur.

Op zoek gegaan naar een andere! Veel gezien en in gereden. Ik kan er een heel boek over schrijven, maar dan wordt deze review te lang. Ik wil kijken of ik een kopersgids kan maken op een blog. De kopersgidsen die er op internet zijn staan goede tips in, maar deze zijn vaak te algemeen.

Uiteindelijk ben ik op een Mondial uit 1987 gevallen en deze gekocht. Metalic grijs en rood leer aan de binnenkant. Mijn Mondial opgehaald in Duitsland na 2 lange testritten te hebben gemaakt en uitvoerig te hebben bekeken.

Rijeigenschappen:
- Sturen is zeer direct
- Weinig onder of bovenstuur.
- Stad is redelijk te doen.

Verbruik:
Ik kan hier nog weing over zeggen gezien ik alleen naar huis ben gereden via de snelweg, maar om alle horror vehalen de wereld uit te helpen.. Volgetankt bij vertrek. 226km gereden en bij thuiskomst weer met 21 ltr afgetankt.
Snelweg rond 1 op 10 (bij 100km per uur) aangenaam verrast!

Bij stadverkeer schat ik 1 op 4 tot 5 (ik kom hier later op terug wat mijn ervarignen zijn)

Aandachtspunten:
- Grote service beurt (dan ben je aan de beurt als je het niet zelf kan!) Als alles meezit ben je rond tussen de 600 en 800 euro kwijt aan onderdelen en olie. Mondials tot bouwjaar 88 mocht je de uitdaging willen kan je het zelf doen en hoeft de motor er niet uit (ik refereer naar Birdsmanferrari.com) Mondial T serie vanaf bouwjaar 89 moet de motor er wel onderuit.
- Banden
- Accubak en rondom roestvorming
- Stabilisatie en ophanging rubbers (Eigenlijk alle rubbers nakijken i.v.m. uitdroging)
- Achterbak roestvorming schanieren en achterlichten is veel voorkomend.
- Electrische ramen traag (modificatie doorvoeren is wel aan te raden)
- Zekeringbox
- Benzine toevoerslangen. (Bij koop altijd vervangen om "Midengine Fires" brand te voorkomen) kost je maar 15 euro
- Airco
- Koppelings platen en drukgroep.
- Versnelling (Koud moeilijk in zijn 2. Mocht de bak warm zijn en het probleem doet zich nog steeds voor met zijn 2 dan Sychromesring versleten)

Pluspunten:
- Electronische ontstekking
- Stoelen zitten goed
- Motor ontwerp heeft zich over de tijd bewezen. Meer dan 12j heeft Ferrari deze in verschillende modellen gehad.
- Rijplezier

Minpunten:
- Uitstappen
- Fileparkeren parkeren is een uitdaging (Geen stuurbekrachtiging wel aftermarket speciaal voor Mondial en 308GTB)
- sommige onderdelen zijn extreem duur.
- Verwacht niet meteen probleemloos te kunnen rijden na je koop.
- Duurt lang voordat de motor en bak warm is.

Aanraders:
- Neem iemand mee die verstand van auto's heeft.
- Lees je veel in voordat je aan deze auto begint
- Kijk naar meerdere om de auto te leren kennen.
- Maak testritten. Als de verkoper het niet wil laat hem staan.
- Laat je niet verleiden door mooie verkoop praatjes.
- Maak totaal plaatje van defecten. Onderdelen met prijs:
www.superformance.co.uk
www.eurospares.co.uk
www.dinoparts.eu/EN/
- Vergeet de gemakken van hedendaagse auto's :-)
- Kijk, mocht het budget het toelaten, ook in het buitenland.

Ik hoop hiermee een eerste glimps te geven voor een Mondial koper in spee. Denk goed na wat je wilt, want deze auto is aanwezig in je straat en je bent het gesprek van het jaar. Ikzelf voelde me redelijk ongemakkelijk de eerste dagen.

Let wel! Deze auto's zijn tenslotte meer dan 25 jaar oud en hebben aandacht nodig. Geef je deze aandacht niet dan laat de Mondial je in de steek.

Dat bleek wel na bijna te zijn thuisgekomen.. mijn pas aangekochte Mondial schakelde niet meer. Initiele indicatie is dat de koppelings cylinder het lange stilstaan niet heeft overleefd of dat de drukgroep zijn langste tijd heeft gehad. Zo zie je maar weer dat na veel inspecties er toch iets kapot gaat. Voorkomen is beter dan genezen, dus we gaan alles na voordat we een vakantie met de Mondial plannen.

De auto werd gezien als bastaard kind van Ferrari, maar het is eigenlijk onterecht. Gelukkig worden ze steeds meer gewaardeerd net als de Dino 308GT4 (The forgotten Ferrari)

Ik probeer een "Na 3 maanden bezit" opvolging te geven wat ik nog meer heb ervaren.

Gr,
Tijner

6 maanden bezit

Beste autoliefhebbers we zijn inmiddels 6 maanden verder en desondanks het al veel achterstallig onderhoud ben ik nog steeds niet ongelukkig van mijn Ferrari Mondial aankoop.

Inmiddels hebben we het schakel probleem opgelost en de eerste kilometers waren gemaakt! Gescheurd vliegwiel wilde de Mondial niet meer schakelen na ongeveer 80km rijden. Waarschijnlijk trekt het vliegwiel ietwat krom door de warmte waardoor er geen ruimte meer over was om de koppelingsplaten te ontkoppelen. Met het nieuwe vliegwiel en koppelingsset merkten we al snel dat deze heel nauw luistert. 1mm te weinig ruimte en je kan al niet meer schakelen.

Mijn eerste rekening van Ferrari was dus nu al binnen. Kroymans is erg behulpzaam bij deze toch al oude Ferrari's.

Keuringspunten in orde gemaakt en op naar de RDW voor NL kenteken. Het kan niet waar zijn! Tijdens mijn rit naar de RDW begaf de kilometerteller het. Rechtsomkeert naar huis, want dat is afkeur! Na een nieuwe sensor te hebben geplaats opnieuw de poging gewaagd om NL kenteken te verkrijgen.

Alles was tip top in orde en de mannen van de RDW vonden het geweldig om zo'n oude Mondial weer eens te zien. De eer was aan een leerling keurmeester om hem te keuren. Mooi om te zien dat de meeste landen in Europa registers bij houden van de eigenaars en kon zodoende alle vorige eigenaars zien uit welk land ze kwamen met kenteken. (overigens geen persoonlijke gegevens, gelukkig maar!) Bij mij waren ze al bekent, maar was toch fijn om te zien dat het klopte.

Ik ben op dit moment nog steeds achterstallig onderhoud aan het aanpakken, maar de grote dingen zijn gedaan. Het valt mee om aan onderdelen te komen, maar het komt geregeld voor dat je meer onderdelen, pakkingen nodig hebt als je ergens aan begint.

Voorbeeld: Op een bepaald moment had ik gepland om de rubbers van het inlaatspruitstuk te vervangen. Deze hadden scheurtjes en valse lucht wil je niet hebben. De klus duurde langer dan verwacht en kwam tot de ontdekking dat er een koelslang lekte onder het luchthuis. Besloot deze ook te vervangen nu dat ik de boel toch open had. De koelslang was niet het enige probleem.. kwam al snel tot de ontdekking dat het aluminium verbindingspijpje waar de slang overheen schoof helemaal gecorrodeerd was. De inlaat spruitstukken moesten eraf om dit simpele pijpje er af te krijgen. Ik had alleen de rubbere pakkingen van het inlaatspruitstuk en was genoodzaakt mijn werk voor de zoveelste keer te staken om onderdelen te bestellen. Voordat je het geheel weer in elkaar kunt zetten sta je 2 weken stil.

Dan komt er nog het zoeken naar onderdelen bij kijken :-) Ik ben al snel tot de ontdekking gekomen dat je geen vervanging van parts wil hebben, omdat deze gewoonweg in de meeste gevallen niet goed passen. Het zoeken op originele (of bosch) partnummers werkt het beste.

Het jammere is dat je vaak, ik noem het maar oplichting, niet de spullen krijgt die je hebt besteld. Je besteld een originele BDP/TDC sensor en inplaats daarvan krijg je b.v. een Fiat sensor die "A" niet past en "B" je er 4x zoveel voor betaald als de adviesprijs. Mijn advies is dan ook om eerst te emailen of het daadwerkelijk het originele onderdeel is, want men is er kennelijk niet vies van om niet te vermelden dat het om een vervangend product gaat desondanks de originele foto's.

Ook gebeurd het, bij webshops die Ferrari onderdelen verkopen, dat het onderdeel als "in voorraad" staat vermeld en dat ze het toch vaak niet hebben. Reeds betaald proberen ze een ander onderdeel aan te smeren en duurt het lang voordat je je geld weer terug hebt. Hierbij ook geleerd om eerst te emailen of het onderdeel inderdaad voorradig is.

Het rijden blijft gewoon een feest! Lekker spartaans en het geroffel achterin blijft een mooi gehoor op het moment dat je hem start. Inmiddels ben ik van mijn brede sloffen af en heb er originele velgen op zitten wat het rijgedrag enorm verbeterd. Het sturen blijft toch zwaar en ik parkeer graag waar ik hem niet of file te parkeren! Bij tank stations krijg je toch wel vaak een leuke opmerking en tijdens het rijden steken toch wel wat mensen hun duimpje op.

Nu dat ik de auto wat langer heb ga je het geheel ook beter kennen. Hierbij wat punten die ik ervaar.

Minpunten
- Grote draaicirkel
- Dode hoek achter
- Erg spoor gevoelig bij slecht wegdek, vooral bij het remmen
- TRX banden erg prijzig van orignele velgen (Nog wel nieuw te koop)
- Gordels spannen zich strak op tijdens het rijden
- Zware lange deuren die niet altijd eerste keer dichtvallen
- Electra problemen zekeringen kast en stekkers
- Koppeling gaat meestal maar 50.000km mee
- Uitstappen bij fileparkeren
- Instappen stoot je wel eens je hoofd tegen de binnenspiegel
- Instappen moet je oppassen dat je niet je lichtschakelaar kapot stoot met je knie
- Afstand bepalen achteruitrijden
- In file kan je niet even snel ertussen uit wippen, want dan is het een log apparaat zonder stuurbekrachtiging
- Veel anticiperen en vooruitkijken in druk verkeer of centrum grote stad.
- Sommige onderdelen zijn extreem duur
- Duurt lang voordat de motor en bak warm is
- Verwacht niet meteen probleemloos te kunnen rijden na je koop

Pluspunten:
- Sleutelplezier als je van sleutelen houdt anders hoort dit punt in het bovenste rijtje thuis
- Bijna alle problemen zijn bekent na 25j dus niet lang zoeken naar de oorzaak.
- Electronische ontstekking
- Stoelen zitten subliem
- Motor ontwerp heeft zich over de tijd bewezen. Meer dan 12j heeft Ferrari deze in verschillende modellen gehad.
- Rijplezier
- Verbruik is minder dan verwacht bij normaal rijden
- Kleine beurt is vergelijkbaar qua prijs als hedendaagse auto. (Grote beurt niet!)

Technisch onderhoud tot zo ver:
- Motor olie vervangen 10 ltr
- Transmissie olie vervangen 5 ltr
- Koelvloeistof 24 ltr
- Waterpomp gereviseerd
- Hoofdkoppelings cilinder revisie
- Hulpkoppelings cilinder vervanging
- Rem en koppelings system doorgespoeld met Dot4
- Startmotor revisie
- Nieuw vliegwiel
- Koppelings kit
- Distributieriem en spanners
- Alle koelslangen vervangen + verbindingspijp
- Alle vacuumslangen vervangen
- 2 olieslangen vervangen
- 8 injectoren
- 8 injectorschoenen en seals
- Nieuwe Fuel Accumulator
- Benzine filteren en checkvalve vervangen
- Inlaatspruitstukpakkingen
- Nieuwe Schakelstang pakkingen (beter bekent als Leaking shift shaft seals)
- Nieuwe Silent blocks schakelstangen
- Olie filter, K&N luchtfilter
- Electra problemen opgelost (Wil nog wel een gemodificeerde zekeringenkast inbouwen)
- Nieuwe telescoop veren voor voor en achterklep
- 2 nieuwe mistlamp units
- After market afstands bedienbare duurvergrendeling

Mocht je een Ferrari Dino, Mondial, 308 of 328 op het oog hebben dan is het bovenstaande lijstje, behalve het vliegwiel en mistlamp units, redelijk normaal om rekening mee te houden om toch een betrouwbare Ferrari te rijden.

Dan is de vraag natuurlijk wat heeft het gekost :) Losstaand van het vliegwiel en mistlamp units kom je tussen de 3000 en 4000 euro aan onderdelen.

Bezine verbruik:
- Snelweg 1:10 tussen 100 en 110km per uur
- Stad 1:5
- Gecombineerd rij ik niet zuiniger dan 1:7

Zoals ik al eerder zei, maar dat geldt voor elke oldtimer... "bezint eer ge begint!" en de verwachting dat je "meteen probleemloos" kan rijden kan je wel letterlijk nemen. Zelf het onderhoud niet kunnen doen betekent zeker dat het in de papieren gaat lopen. Ik las ergens een mooie berekening hoeveel geld je in een oldtimer moet steken om achterstallig onderhoud te plegen, want dat is het grootste probleem bij deze auto's (500Euro X leeftijdAuto). In mijn geval zou dat 13.000 euro zijn en met het arbeidsloon kom ik zeker aan dat bedrag mocht je geen serieuze problemen tegenkomen. Gelukkig zijn er meerdere Ferrari Communities op internet waar je veel info en hulp vandaan kan halen.

Dit was het voor deze keer.

Voor vragen of contact kan je mij ook een mailtje sturen ferrari-mondial@live.nl

Lijst met alle Mondials in Nederland

Deze sectie van de onderstaande site heeft bijna alle Mondials in Nederland gelijst staan. (Andere modellen staan er ook)

http://www.ferrari-register.nl/ferrari/home/stradali-nuovi/mondial

Opties van de Ferrari Mondial

Ik kreeg een vraag binnen welke opties er nu allemaal op een Mondial zitten. Dit hangt een beetje van het jaartal af. De Mondial voor die tijd was zeer rijk uitgerust, maar dat mag ook wel voor een prijs van 200.000,- gulden.

- Electrische deurvergrendeling (niet remote)
- Electrische antenne
- Electrische ramen
- Electrische spiegels (Vanaf '85)
- Airconditioning
- Extra Parleerlicht
- Defect lichten detectie in LED paneel (discontinued vanaf '88)
- Transmissie oliepeil detectie in LED paneel.
- Service vereist detectie in LED paneel
- Stoelen, middenconsole en deurpanelen in leer
- Electronisch schuifdak als optioneel
- ABS als optioneel (Deze Mondial beschikt er niet over) (Vanaf '88 standaard optie)
- Kofferset als optioneel (niet bijgeleverd bij deze Mondial)
- Stuurbekrachtiging (vanaf '89 bij Mondial T)
- Electronisch geregelde schokbrekers in 3 posities (vanaf '89 bij Mondial T)
- Semi-automatische transmissie genaamd valeo(vanaf '89 bij Mondial T)

LED waarschuwing paneel is overigens in de '88 modellen eruit gehaald.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens