Daihatsu Cuore XTi-12V (1999) #2

autoreview

Daihatsu Cuore XTi-12V (1999) #2

Signalement

UitvoeringCuore XTi-12V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf88.978 km
KM-stand laatst90.992 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gekocht, Terug naar de Basic's

  • 88.980 km

Dit review is helaas ten einde gekomen, zie review en lees laatste stukje.
Bedankt voor alle reacties, jammer genoeg mocht het autootje niet langer van ons genieten en wij van hem.

Uitvoering
Het is een Xti uitvoering dat houdt in zo basic mogelijk,

Geen stuurbekrachtiging
Geen centrale deurvergrendeling
Geen elektrische ramen
Geen airco
Geen klokje

Wel een Elektrische koplamp verstelling
Wel een Start onderbreker
en maar liefst 2 airbags
Achteruit wisser met wis/was

Dit autootje is door de vorige eigenaar opgeleukt.
Hij heeft,
Bumper en deur strips
Lichtmetalen velgen
Spoiler op de achterklep
Trekhaak
Radio cd speler

Exterieur
Ja het verdient geen schoonheidsprijs, hij blinkt nergens in uit geen strakke lijnen,
Maar toch!, Hij heeft een leuk smoeltje en een lekker kontje, het heeft toch wel wat het spoilertje op de klep doet hem goed, de lichtmetalen 13inch velgen maken het af en doet het opa en oma imago doen afschudden.

Intrieur
Ja? Wat zal ik is zeggen het zit degelijk in elkaar geen rammels voor een auto van bijna 15 jaar oud. Wel zie je overal schroefjes in het zicht, de plastic's zijn hard en krasgevoelig, het dashboard is vrij saai vorm gegeven maar een alles is doeltreffend en overzichtelijk.

Comfort
Kun je wel over comfort praten, ik kan daar heel kort over zijn JA!,
De stoelen zitten redelijk goed!, genoeg steun in de rug, nee de stoel is niet in de hoogte verstellen mis ik het NEE, je zit al vrij hoog en ik vind het wel fijn zo. In de kia zat je heel diep en had ik zo af en toe moeite met uitstappen.
De vering is oké voor een auto uit dit segment en prijsklasse, we waren vandaag met z'n vieren wezen proefrijden en dat verliep goed, de auto deint niet, stuitert ook niet en zakt ook niet zo ver door de veren.
Geluid in de auto hoor je wel het is voornamelijk rijwind en banden. En bij het optrekken hoor je de motor goed werken.

Motor, Bak, Koppeling.
Over de motor kan ik ook kort zijn het is een 1.0 Twincam met vabriale nokken-as timing en hij is snel hoor, voor een 1.0 met 56pk dan was de Chevrolet Matiz een slak met 67pk De typische drie cilinder dreun is aanstekelijk bij een stoplicht sprintje mensen die verbaast je het na kijken geven is een grappig gezicht. In 1,2 en 3 trekt hij er behoorlijk aan. 4 Gaat redelijk 5 is volkomen nutteloos enkelt om het verbruik te doen dalen.
De bak, schakelt naar mijn idee een beetje stroef misschien dat de olie vervangen dient te worden?. Iemand ideeën
De koppeling pakt bijzonder goed en snel op. Geen dood punt of gestotter. Meer een aan uit schakelaar.
Het sturen gaat tamelijk zwaar ''geen stuurbekrachtiging'' maar dit is alleen bij het parkeren. Op de weg is de besturing direkt en communicatief genoeg om te voelen wat er onder de auto gebeurt.

Betrouwbaarheid
Ik kan er nog weinig over zeggen.
Toevallig hoe gek ook konden we de verkoper niet persoonlijk maar wel Via Via, hij had contacten met onze garage bedrijf waar we onze auto altijd laten keuren.
Hij bood aan om de auto op de brug te zetten zodat wij er zeker van waren dat we geen kat in de zak kochten.
Op 1 klein roest plekje na rechts achter op de dorpel, is die roestvrij.
Uitlaatje zag er strak uit motortje zelf geen olie sporen vocht of andere derrie.

De verkoper reed tijdens de 2e proefrit mee, we wilde het op zich wel doen alleen moesten er wel nieuwe ruitenwissers op.
Hij deed er niet moeilijk over dus 3 nieuwe ruitenwissers erop gezet bij de Breezan gekocht.
De auto was al APK gekeurd tot 14 oktober 2014, en er liggen 4 spik splinter nieuwe bandjes om. Wel zei hij op de brug eerlijk dat volgend jaar de remblokjes moesten worden vervangen.
Uiteindelijk de koop rond gemaakt,
Hij heeft uiteindelijk de auto nog laten wassen, we kregen een kwart tank benzine (tankje was leeg)

Verbruik
Schijnt een goedkoop autootje te zijn 1op18 gemiddeld geen idee of we dat er mee gaan halen?
Ik ga het verbruik bijhouden en het review ook.
We gaan minimaal 5000km per jaar rijden.

Voor nu de voors en tegens

Voor

400 euro goedkoper verzekering T.o.v Kia Rio All risk met 80% Noclaim ** per jaar **
13 euro wegenbelasting goedkoper t.o.v Kia ** per maand **
30 euro goedkoper aan benzine, t.o.v. Kia
Basic's wat er niet op zit kan niet kapot.
Zuinig in verbruik i.i.g dat wordt vermeld bij overige reviews.
4 deuren ( en dat zie je niet veel )
1.0 Twincam perfect motortje
Vering en demping zijn goed.

Tegens

Jaartal wel bijna 15 jaar oud
Toch wel erg klein t.o.v Kia Rio
Prutsen met knopjes (geen centrale vergendeling)

Later meer, foto's volgen binnenkort.
De waarderingen zijn gebaseerd op twee x proefrijden, reviews van anderen en eigen ervaringen.

Gepoetst en alvast 3 foto's

  • 88.980 km

Vandaag de auto grondig gepoetst, en dat was wel nodig ook. De lak was op het dak in de naden en op spoiler wat dof en verkleurd.
Eerst goed gewassen en alle onderdelen vet vrij gemaakt, vervolgens de auto deel voor deel in de was gezet even goed laten intrekken en hierna goed uitgewreven. En moet zeggen ben blij dat ik dit gedaan heb. Er is een mooier autootje geworden dan dat wij hem aantroffen bij de Dealer.

Zelf het motortje even nagekeken, koelvloeistof vernieuwd, en antivries ruitenvloeistof erin gedaan. Dankzij tip van een lezer Olie peil gecheck'd deze stond iets boven het maximum.
De bewegende delen even ingevet.

Ook vandaag even langs de Karwei in de stad gereden om Menie Antiroest te kopen en een kleinpotje metaallak mat zwart voor de ruitenwisser pootjes, hier zit wat afgebladerde verf op. Eerst netjes geschuurd afgenomen en in de Menie gezet.
Morgen even met zwart bijwerken en dan is dat ook weer netjes.

Vanbinnen heb ik de Dai ook onderhanden genomen, hij was behoorlijk smoezelig.
Zelfs de bak waar het reservewiel in ligt is grondig schoongemaakt.
En je wil het niet geloven de originele daihatsu matjes liggen er nog in. In een puike staat. Vorige eigenaren zijn er zuinig op geweest.

3 foto's geplaatst. Op de laatste foto lijkt het linker voorscherm verkleurd dit is niet zo komt door de zon.
Voor als nog zeer enthousiast een autootje waar je mee kan lezen schrijven.

Snelwegrit, verbruik tot nu toe, lekkage.

  • 89.230 km

Vandaag heb ik een lekkage gevonden en het gaat druppelt gewijs, niet heel schokkend. Maar toch een puntje om te laten nakijken het komt links boven bij het raam langs de kitnaad naar binnen.
Ik heb standaard een handdoek voor de hond in de bagage ruimte liggen en vond het wat vochtig bij terug komst van boodschappen doen.
Toch een min-puntje maar wordt binnenkort opgelost.

We hebben vandaag precies een week geleden de auto gekocht, we rijden niet veel zoals ik al in mijn review had geschreven. Op dit moment staat de teller op 253km en is de tank net over het midden. Ik schat dat wij ongeveer 473km op een tank kunnen halen. Min de getankte liters 28 zou het op een verbruik van 1op16,9 moeten uit komen.
Niet slecht in vergelijking met de Kia 1op9
De gestelde 705km wat er op autotrack wordt weergegeven lijkt mij wat te optimistisch. Iemand ervaring hoe ver de accuradius is van een Cuore?

Vandaag ook voor het eerst een stuk snelweg gereden,
En verschillende snelheden geprobeerd.
Bij een snelheid van 120 a 130 en je wilt bijvoorbeeld even snel inhalen heb ik het gevoel dat hij nog genoeg pit heeft om dit in de 5e versnelling te doen.
Alleen heb ik hierbij wel een kanttekening,
de auto begint bij die snelheid behoorlijk te trillen zowel het stuur als versnellingspook trillen of het hun lief en lust is, ik vraag mij eigen af of dit bij het karakter van de motor/auto hoort?
Als de snelheid lager ligt als het overige verkeer en er wordt ingehaald door een vrachtwagen moet je wel goed opletten je wordt namelijk behoorlijk aangezogen en dan is bij sturen echt nodig, echt wind gevoelig is de cuore niet. Wind geruis aan de achterzijde is wel weer van toepassing. 115km/p uur vind ik de prettigste snelheid voor de Cuore je kunt elkaar nog verstaan het trillen valt enigsinds mee. Heel fijn sturend autootje is het zeker, je voelt wat er onder je gebeurd. Toch wel een pluspunt geen stuurbekrachtiging, de middenstand is niet vaag of wollig. Overigens de snelheid op de kilometerteller, komt precies overeen met de GPS van Garmin. Er is geen snelheids verschil, Ideaal al zeg ik het zelf.
We zijn uiterst tevreden.

Wat betreft het roken/olie verbruik tot nu toe is er geen olie verbruik. Het peil staat nog op MAX, ik zal het bij houden.
De koelvloeistof is vervangen, heb er RED -40 Coolwater ingedaan precies anderhalve liter ging er in het vaatje.

Later meer.

Eerste verbruik

  • 89.430 km

Eerste verbruik gemeten,

We hebben net niet 450km gereden. Ik heb 28 liters getankt, omdat het voor ons onduidelijk is of er nu wel of geen lampje van EMPTY op het dashboard zit durfde we het niet aan om verder door te rijden. Het verbruik komt op 1 op 16,07. Niet slecht.

Cuore rijders van dit type, dit er wel of geen lampje in voor de BENZINE?. In het boekje wordt het lampje niet beschreven.

Eerste x met aanhanger en ook de laatste x

  • 90.483 km

Per toeval dit weekend een ander bankstel aangeschaft, ja hoe ga je dat oplossen. In de auto was niet mogelijk dan dus een aanhanger regelen. 250kilo ongeremd schatte in dat de geleende aanhanger 200kilo woog en 1 bank tussen de 50-100kg Trickie dus, vooruit trekkend ging op zich prima, alleen achteruit het pad op met heuveltje vond de koppeling/3 pitter niet fijn. Al met al vond ik het geen succes om met een aanhanger te rijden. Je mist trekkracht ondanks dat als je op snelheid bent het aardig vol te houden is.

Wij zijn over het algemeen zeer tevreden over de auto, alleen dat roken blijft een euvel. De auto is inmiddels nagekeken en er blijkt een zuigerveer defect te zijn. Aangezien de auto uit 1999 is en de onderhouds-kosten hoger uit vallen dan de waarde van de auto, hebben we in overleg met de dealer besloten er niks mee te doen. Het motortje kan er in principe oud mee worden, vooral omdat wij zo weinig kilometers rijden. Het roken duurt minder dan 1 kilometer rijden daarna is het over.

Deze maand heb ik de filters vervangen, en dat was ECHT nodig, de filters waren inkt zwart en de rubbers vergaan. (wat wil je voor het laatst vervangen 6e maand 2005 bij 39.000km)

Het plan is tot de APK gewoon door te rijden, en in oktober dit jaar de Distributie riem/ remblokken en motor afstelling te laten plaats vinden. Heb iemand gevonden die het goedkoop en goed voor ons kan vervangen.

Het verbruik schommelt tussen de 1.14,8 tot 1.16,7 Op zich wat aan de hoge kant maar gezien de zuigerveer (staat misschien in combinatie met) is het hem vergeven en zijn wij er tevreden mee.
Zolang het autootje rijd rijden wij. Hierna wordt het waarschijnlijk weer een Cuore maar dan van de laatste generatie.

Over de kwaliteit zijn wij zeer te spreken, geen verdere bijgeluiden of kraken van dashboard geen storingen (wat er niet op zit kan niet kapot)

Motortje overleden auto de deur uit

  • 90.992 km

Na een drama hier in de wijk, omdat onze auto zo enorm rookte, zijn we toch maar even naar een bevriende garage houder geweest.
Helaas moest hij constateren dat het motortje moe was lekke koppakking en lekke koppakkering. Kosten incl. nieuwe distributsie riem spanrollen en nieuwe remblokken om en na bij €900.

Bijdeze is het autootje de deur uit, en moesten we op zoek naar iets anders. Na 4 dagen zonder auto is het ons gelukt.

Nieuwe auto nieuw review

  • 90.992 km

We hebben met wat geld er bij leggen een nieuwere auto kunnen kopen.

Het is een Hyundai Atos SLX 1.0 uit Juni 2000 geworden, compleet met onderhoudshistory boekjes en van de eerste eigenaar.
Deze keer hebben we overal goed opgelet en hebben wij onze les geleerd.
Nieuwe vredestein bandjes en een nieuwe uitlaat.
Voorlopig geen onderhoudskosten alleen de aankomende apk. Binnenkort hierover een Review en foto's

3,3
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens